Gå til innhold

Vi venter på sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

Godis skrev (39 minutter siden):

Se så flott du er da 😍 Og du har helt annen hårfarge enn jeg har sett for meg, men så fin da 💆‍♀️ Var helt sikker på at du skulle ha mørkebrunt hår, vet ikke hvorfor 😂

Haha, og jeg så for meg helt lyst blondt, kort hår🙊 Så interessant hvordan man lager seg egne bilder av de ulike brukerne her inne🤩

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godis skrev (1 time siden):

Se så flott du er da 😍 Og du har helt annen hårfarge enn jeg har sett for meg, men så fin da 💆‍♀️ Var helt sikker på at du skulle ha mørkebrunt hår, vet ikke hvorfor 😂

Hihi så morsomt. Men forstår hva du mener. Bak nick så lager man seg egne bilder av hvordan folk er. Men håret mitt ER egentlig mørkebrunt da ;) bare jeg som har noen lyse striper i, og i dette lyset ble det nok eenda lysere. Så du er nok ganske nær sannheten tross alt. 

Takk for så mange koselige kommentarer da dere 😍 Litt gøy å vise frem når det faktisk ER noe der. Senest på uke 20-bildet mitt ser det veldig likt ut som det fra uke 8. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen see på fine magen da! Og her er det nå tydelig forskjell fra starten 🤩 Nyt tiden fremover og bær magen din med stolthet 🥰💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28+5

Da har jeg fått andre dose koronavaksine og kan vel si meg fullvaksinert da (har ikke helt satt meg inn i denne tredje dosen?). Føles veldig greit å ha unnagjort nå. Men gruer meg til i kveld i tilfelle jeg blir dårlig... har allerede vondt i armen, for de traff en muskel da de skulle sette den og jeg begynte å blø en del :roll:

Har fått Moderna da, som den samme som dose 1, og jeg har forstått det slik at bivirkningene skal være mildere om man har denne, og det er den samme begge gangene. Men vi får se.
 

pregnsmiley.gif.b4b664ff5759ae411c3933c93f30b17b.gif Mine viktige datoer
Du er nå 28 uker og 5 dager på vei

Unnfangelsen finner sted: 27. april 2021
Like langt som opplevd SA: 17.mai 2021 Føl
Hjertet begynner å slå: 22.mai 2021
Like langt som opplevd SA: 24.mai 2021

Tidlig ultralyd: 14.juni 2021
Like langt som opplevd MA: 20.juni 2021
Første svangerskapskontroll: 2.juli 2021
Ferdig med medisin: 6.juli 2021
Tidlig ultralyd: 15.juli 2021
Andre trimester: 15.juli 2021

Like langt som opplevd senabort: 22.juli 2021
Ordinær ultralyd: 20.august 2021
Planlegger å fortelle søsken og annen familie: 20.august 2021

Halvveis i svangerskapet: 5.september 2021
Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det: 25.september 2021
Fosteret kan høre: 29.september 2021
100 dager igjen til termin: 17.oktober 2021
Glukosebelastning: 22.oktober 2021
Tid for å fylle ut fødselspermisjonspapirer: 23.oktober 2021
Tredje trimester: 24.oktober 2021
Covid-19-vaksine dose 2: 4.november 2021

Nå regnes ikke babyen som prematur: 1.januar 2022
Fødselspermisjoner begynner: 4.januar 2022
Termin: 25.januar 2022

Endret av Amatariel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig gravidmage ♥️ Håper du slipper voldsomme bivirkninger av vaksinen - har skjønt at de som får mest er de som har fått blanding? Krysser fingrene for deg ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (20 timer siden):

28+4

Driste meg til et lite magebilde da... litt skummelt for er jo ikke særlig komfortabel med kropp, men nå syns jeg endelig at det vises ordentlig at jeg har en gravidmage ☺️

mage28_web.jpg.6e3a7aec1fa2baecf19f562957b3d940.jpg

Kjempefin mage 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (14 timer siden):

28+5

Da har jeg fått andre dose koronavaksine og kan vel si meg fullvaksinert da (har ikke helt satt meg inn i denne tredje dosen?). Føles veldig greit å ha unnagjort nå. Men gruer meg til i kveld i tilfelle jeg blir dårlig... har allerede vondt i armen, for de traff en muskel da de skulle sette den og jeg begynte å blø en del :roll:

Har fått Moderna da, som den samme som dose 1, og jeg har forstått det slik at bivirkningene skal være mildere om man har denne, og det er den samme begge gangene. Men vi får se.

Jeg har også tatt 2 doser Moderna under dette svangerskapet. Vondt i armen et par dager (fikk skikkelig blåmerke og blødde en del, jeg også). Ellers fikk jeg lite bivirkninger. Kanskje pittelitt småfeber/muskelvondt kvelden etter, men det var borte da jeg våknet neste dag :) Lykke til!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, så fin gravid mage🥰 tiden har virkelig godt fort siden du ble gravid😳 synes hvertfall jeg 😅 tenk, det er jo faktisk ikke lenge til du sitter der med sistemann i hendene! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29+2

Jeg gikk over i ny uke i helgen, men var alt for sliten til å skrive her. En god del shoppeplaner som slo meg helt ut, som kjøpesenter og Ikea. Prøver virkelig å få gjort mye nå for tiden, for jeg har ikke like mye tid igjen som først antatt. Det er min fysiske form som gjør at jeg innser det. Jeg er rett og slett litt sjokka over hvor raskt og 'akutt' jeg følte meg sliten og udugelig i forhold til tidligere svangerskap. Det er lysken/lår som er problemet, og det å stå og gå. Skal så utrooolig lite til før det å gå gjør fysisk vondt, og det var jeg ikke forberedt på nå. Før har det kommet rundt termin, sånn ca. 2 uker før. Mens nå er det jo 2 1/2 måned til termin, så det kom mildt sagt bardust på. Hva årsaken er vet jeg ikke, men vil jo tro at min alder, vekt og fysiske form før svangerskap spiller inn. Alt dette er mye dårligere enn sist f.eks. Men må bare takle det som best jeg kan.

Jeg planlegger dagene og ukene mine så godt jeg kan nå for å få minst mulig vondt. Drar aldri fysisk på kontoret to dager på rad f.eks, det er helt drepen. Så hjemmekontor annenhver dag, og så har jeg onsdagene som sykemeldingsdag. Når jeg må i butikker fysisk så planlegges det nøye slik at det ikke blir mye eller langt på samme tid. Men nå på lørdag hopet det seg litt opp, for vi måtte på noen fysiske butikker litt langt unna, og ikke minst det å gå på Ikea, det tar jo sine krefter. Men jeg slappet leeenge av i forkant før vi dro, gjorde knapt noe husarbeid eller noe for å ha energi til ettermiddagen. Var ute mellom kl.15-18. Fikk gjort en del ja, men selv om det bare var tre timer så var jeg helt utslått på kvelden. Før var en "hel shoppedag" som gjorde meg sliten i åtte timer liksom... nå er det tre :roll: Men jeg vet at alt jeg gjør nå av disse tingene slipper jeg å gjøre senere. Og jeg mistenker at dette bare blir verre og verre utover ukene, så ikke akkurat noe som er lurt å utsette.

Og ellers - JA @mammahjarte - jeg gleder meg veldig til permisjon 🥰 Selvfølgelig mange følelser knyttet til dette, men de aller fleste er bare positive. Jeg har hatt så fine permisjoner før, spesielt den siste der jeg virkelig levde permisjonsdrømmen. Var mye ute og trillet, ukentlig på barseltreff med verdens fineste gruppe, kafèbesøk, og med familien reiste vi bort i så og si alle skoleferiene (noe jeg aldri har mulighet til når jeg er i jobb) og fikk møtt så mye venner og familie rundt om i landet som aldri før. Var et magisk år! 

Så om jeg har noen negative følelser omkring permisjonen så måtte det være at jeg er litt redd for at fallhøyden blir stor. At det var så bra sist at det umulig kan bli like bra igjen. Redd for å få en barselgruppe som ikke klikker, at jeg er i dårlig form og ikke skulle klare å være så aktiv som ønsket osv. Og selvsagt litt redd for å få en litt vanskelig baby som gjør at dagene blir lange og tunge. Så til syvende og sist så vet man ikke helt hvordan året blir pga. disse tingene, så da er det også litt skummelt å glede seg veldig.

Den andre litt negative følelsen er jo dette med jobb. Er egentlig aldri gøy å bli borte fra jobb, syns jeg. Man er så vant til å gå til og fra jobb hver eneste dag, gjøre en innsats, være en del av arbeidslivet i samfunnet osv. at det kan føles litt rart å plutselig ikke være det. Nå har jeg jo noen erfaringer, og jeg vet at hovedsakelig så er det i starten at dette er rart. Når babyen kommer er hverdagen en helt annen og jobben er laaangt unna i tankene. Men jeg liker selvsagt å besøke arbeidsplassen i permisjonen, men den følelsen da når man kommer inn utenfra og man føler seg nesten fremmed - at man ikke hører til der - den liker jeg ikke.

Det skal også sies at de to gangene før da jeg har hatt svangerskapspermisjon så har jeg hatt dårlige erfaringer. Rett og slett fordi jobben virkelig ikke har savnet meg, men lovpriset vikaren. Man tror jo først at det bare er noe man innbiller seg, men i mine tilfeller er det nok dessverre ikke det. Arbeidsgiver har jo vært pliktig å gi meg jobben tilbake når permisjonen er over, men det har ikke vært noe gøy å føle så tett på at alle rundt deg var lei seg for at vikaren skulle slutte, ikke at du var tilbake :roll: Den ene gangen endte det med at vikaren min også ble ansatt i firmaet, selv etter jeg var tilbake. Og den andre gangen endte det med at jeg ble oppsagt. Årsaken ble nedbemanning pga. økonomi, og jeg vet at det ble jobbet hardt for om det kunne finnes noen smutthull som tillot firmaet å ansatte hun som hadde vært vikaren min den andre gangen, fordi de likte henne så godt (og hun hadde litt annen utdannelse og bakgrunn, så det kunne kaaanskje gått). Men til syvende og sist så gjorde det jo ikke det. Heldigvis. Hadde jo vært helt bak mål om de sa opp meg (som hadde hatt dette som fast jobb i 10 år) på grunn av nedbemanning, og så rett etterpå ansatt en ny person i min stilling :roll: Så nei, det ble ingen folk på dem - noe som raskt slo tilbake. De trengte definitivt folk og slet med arbeidsoppgaver, men jeg så meg heldigvis ikke tilbake. Var utrolig tøft å miste en fast jobb når vi var en familie med tre barn og hus, men etter hvert så ordnet det seg med ny jobb for min del.

Så jeg har en helt annen arbeidsgiver nå. Jeg kan ikke forestille meg at noe lignende skulle ha skjedd her, men med alt det negative som har skjedd før i permisjonen min, så sitter det jo godt i kropp og sjel. Absolutt en bismak og at det er litt "skummelt" å ha en vikar. Som jeg for øvrig akkurat har begynt å lære opp nå. Men det må vel gå bra...

Til slutt en gla'nyhet! I dag har både vogn og stelleveske kommet i posten - og jeg er i himmelen 😍 Så fiiiin! Helt tussete å bli så 😭 av materalistiske ting. Jeg er egentlig ikke sånn. Men det er liksom hele pakken, hva alt dette betyr. At vi skal få en til baby først og fremst, men også at vi faktisk har mulighet til å ta oss råd til å kjøpe slike her dyre ting. Den første vognen til nr.1 kjøpte jeg på loppemarked til 50 kr liksom... Så nå bare ser jeg på vognen som står her i stuen hele tiden, og stryker over stellevesken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, da skjønner jeg godt du vil ordne ting så fort du kan. Det høres ut som om det er lurt😊 jeg også gleder meg veldig til permisjon. Ser for meg mye cafeturer og trilleturer 😊 det blir vel siste hos deg, så da må du nyte det ekstra:) Åå, så gøy! Hvordan vogn har du kjøpt?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily92 skrev (13 minutter siden):

Hvordan vogn har du kjøpt?:)

Denne ☺️

Amatariel skrev (På 24.10.2021 den 12.50):

Jeg feirer inngangen til tredje trimester med å kjøpe vogn! :yvonne:

Det er Emmaljunga Nxt90 jeg ønsket meg, og selvfølgelig aller helst Select 2022-modellen. Men det satt veldig langt inne og bruke mye penger på den. Så har holdt øynene åpne for alternativer og tilbud. Og når dette tilbudet kom så slo jeg til. Var innom Barnas Hus og spurte om forskjellene på denne og Select-modellen, og det var ikke mange. Den ansatte der var overrasket over at det var flere igjen på nettlageret, så anbefalte absolutt at jeg gikk for det da det er et godt tilbud.

Fikk også fargeønsket mitt oppfylt, da jeg ønsket meg en sort vogn. Høres kanskje kjedelig ut for mange, men jeg har hatt vogn med farger før. Blå, grå og brun. Og sort - og det trives jeg med fordi jeg liker så godt å stæsje den opp med farger. Har rosa vognpose, og ønsker meg rosa stelleveske. Så dette blir bra tror jeg 😊

vogn.JPG.4b5254d5f288b98c677e0bb473062972.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man veit aldri korleis permisjon blir. Så kjekt du hadde eit fint permisjonsår sist 🌞

Surt det med vikar, ser den. Eg tenkjer av og til litt sånn at jobb ikkje er det viktigaste i heile verden, men familie er 💜

Så fin vogn 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk at du er i uke 30! Nå går det virkelig fort til du skal ut i permisjon. Håper den blir like fin som den forrige du hadde, det fortjener du 🤗

Vognen du har kjøpt er virkelig fin altså 😍 Den skal det bli stas å trille rundt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29+3

Med tanke på hvor vondt jeg har med å gå for tiden så var det en kjærkommen time hos osteopaten i dag. Hun ble helt 😲 når hun så meg. Jeg har jo gått dit to ganger nå, med tre ukers intervall. Kun fordi jeg vet at det kan tære på kroppen å være gravid og jeg har stor tro på forebygging. Slet med bekken/rygg i slutten med tidligere barn, så tenkte at all forebygging ville være bra, for å minimere dette.

Men de siste par ukene så har jo formen min stupt sånn gå-messig. Voondt i lårene som jeg skrev om i første avsnitt i går. Så osteopaten kommenterte det med èn gang hun så meg gående bort mot kontoret. Så da var det opp på benken for behandling på kun dette området i dag. Rett og slett store muskellåsninger i symfysen, og når hun klemte og tøyde der så gjorde det veldig vondt. Så det var nok veldig lurt å dra i dag. Skal forsøke å gå så lite som mulig i tiden fremover, tøye, gå små skritt og så tar vi ny behandling om to uker. Håper dette hjelper, for jeg har virkelig sett frem til de to siste svangerskapsmånedene. Er utrolig hemmende å ikke klare å liksom :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nydelig gravidmage du har! Så fint det må være da den lille begynner å legges merke til, mens spenningen forsatt er stor etter å få møte den lille 🥰 

Kjedelig med plagene du har, håper det går ann å stagnere de litt så du ikke får der noe verre enn nå 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, forstår godt at du har litt blandende følelser knyttet til permisjonstiden når du har opplevd det du har opplevd :( Så utrolig uprofesjonelt av din tidligere arbeidsgiver! Men noe sånn som dette er virkelig ikke normal oppførsel, så jeg er sikker på at du får en mye bedre opplevelse denne gangen:klem: Håper du sitter igjen med samme følelse som etter forrige permisjon, det hørtes ut som en utrolig koselig tid ❤️ 

Uff, håper virkelig osteopaten får forebygget bekkenet ditt - høres ikke noe kjekt ut å det slik den siste perioden😕 Og gratulerer så mye med å få vognen i hus! Kjempefin vogn😍 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30+0

Tretti uker!! Holy moly! Så utrolig raskt de ti siste har gått. Og nå er det bare ti igjen?? Kan ikke fatte det. Skulle ønske jeg kunne være på dette stadiet leeeenge. Jeg skulle gjerne vært på dette stadiet i noen måneder til og f.eks hatt termin i april liksom :fnise: De første tyve ukene er så dustete... bah, hater å bruke tid på dem. For selv om jeg har litt plager og ting er tungt så håndterer jeg det greit syns jeg. Og elsker magen slik den er nå, og alle bevegelsene inni den.

Magen
Kjenner tydelig liv hver dag, men kan ikke i si at jeg kjenner noe spesielt mønster. Eneste er at det typisk nok er enten når jeg er på jobb, eller alene hjemme ellers at babyen er mest aktiv. Sånn over flere minutter der jeg kjenner flere dult som er mulig å kjenne utenfra. Når familien er hjemme kan det også være aktivitet, men da gjerne to dult og så roper jeg "kom og kjenn", og så kjenner de ingenting 😆 Men mannen har klart å kjenne noen få ganger, mens 6-åringen har fått kjent èn gang. De to eldste har enda ikke kjent noe, og det ergrer spesielt hun ene seg for. Så håper det skjer snart! Blir nok mer virkelig for dem at det skal komme en baby om de får kjenne at det er noe inni der.
Ellers liker jeg størrelsen min godt nå! Stram mage er herlig, i alle fall når man er vant til deig-mage :Knegg: Er så glad jeg investerte i ordentlige gravidklær, for da føler jeg meg fresh. Får heller selge dem etterpå. Spesielt på jobb føler jeg at jeg går rundt og strutter.

Formen
Vil egentlig ikke klage, for trives som sagt så godt på dette stadiet. Og vet at mange har det myye verre enn meg. Men for å nedtegne fakta så sliter jeg med symfysen som jeg skrev om litt tidligere i uken her. Den blir stram og vond, og får derfor problemer med å gå. Må passe på å ikke gå for mange skritt på en dag, for da ligger jeg 'låst' hele ettermiddagen/kvelden. Håndterer dette greit til hverdags, men det er kjedelig når det skjer noe spesielt. Slik som i dag f.eks. Vi har besøk fra familie utenbys, og da pleier vi jo å finne på ting og være litt aktiv. Så akkurat nå er alle de andre i byen på gøyale ting, mens jeg bare sitter her hjemme. Men men, sånn får det bare være en periode.
Ellers sier jeg meg heldig. Absoutt ikke vondt i f.eks bekken eller rygg, og det nyter jeg. Har slitt med det tidligere. Kan selvfølgelig komme nærmere termin, men hååper jeg slipper.

Søvn
Sover utrolig godt, og sover MYE. Legger meg tidligere enn vanlig fordi jeg syns det er deilig å legge seg helt ut og strekke seg - blir sliten etter en dag uansett om jeg har gått mye eller ikke. Og da sovner jeg. Sover ca. 8 timer på hverdager før jobb, med eneste oppvåkning et toalettbesøk i gjennomsnitt annenhver natt. I helgene sover jeg i 9-10 timer. Og dette er bare nettene. I tillegg sover jeg litt nesten hver dag også. På dager med fysisk kontor sover jeg til og fra på bussen, og på hjemmekontor sover jeg i lunsjen. I helgene tar jeg ofte en zznork på sofaen på ettermiddagen før middag og tv-kos med familien begynner. Så ja, har ingen problemer med søvn 😜 En egenskap jeg vet jeg kommer til å verdsette etter at babyen er født. At jeg kan sove nesten når og hvor som helst. Praktiserte det mye med forrige baby. Da hun sovnet og ble lagt i vuggen i stuen, så kastet jeg meg ned på sofaen og sov selv en dupp. Gull verdt.

Kosthold
Kan vel kanskje si at jeg har gitt opp dette? Hadde en intensjon etter sommerferien om å spise sunt utover høsten. Men det kom jeg bare aldri i gang med. Spiser akkurat hva jeg vil, når jeg vil. Og på kveldene har jeg bare lyst på salt snacks, så går mye i potetgull. Og brus. Nå kjenner jeg at jeg har null motivasjon til å få bukt med dette, spesielt når julen nærmer seg. Så det får bare være... vet også at de første barselukene blir vanskelige der - at man bare spiser det man får tak i. Men til våren - da blir det andre boller. Da skal jeg spise sunt igjen, i promise!

Innkjøp
Nå er det ikke mange ting igjen altså. Vi har nok alt vi trenger i hus nå, og mer til. Manglet litt nye flasker og smokker, men det satt jeg senest i går på nettet og shoppet. Det som faktisk gjenstår er mer innredning og organisering å få utført før babyen kommer. Jeg trenger å omorganisere badskapene våre for å få plass til babystæsj og hennes klær. God plass er det, men trenger litt trådkurver, skuffer og slikt. Var på Ikea forrige lørdag, men de var selvsagt utsolgt for det jeg ville ha. Så venter på ny levering der. Jeg og mannen må også flytte soverom pga. denne familieforøkelsen. Det er ikke plass til babyeseng på vårt rom, så vi skal overta husets gjesterom som er større. Men det har knapt skapplass, og det trenger vi. Så skal kjøpe en liten innredning og få på plass der det året vi skal dele rom med babyen. For på sikt er planen at vi foreldre skal flytte tilbake til vårt soverom igjen.

Navn
Har ikke nevnt temaet på mange uker vi nå. Men burde jo det, slik at vi har et navn å forholde oss til innen hun blir født (=mer vant til det). Men jeg kvier meg til å ta opp ønsket mitt - igjen - fordi mannen bare har vært skeptisk til det. Hva er oddsen for at han nå plutselig liker det? :roll: Jeg har virkelig forsøkt å skrive opp litt andre navn underveis som jeg kommer på og liker, men alle er sånn "bah", det er sikkert fint nok det... men føles ikke som Navnet. Og mannen tviler jeg på at har tenkt noe eller kommet med alternativer. Så da sitter vi her da. Må jo snakke om det på et tidspunkt igjen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, 30 uker! Er deilig å nå den milepelen egentlig 😁 Håper de neste ukene også går fort 🤞

Så godt å høre at formen er relativt bra, det hjelper mye. Skjønner det blir litt kjedelig å være mer i ro pga symfysen når man har besøk, men heldigvis kommer det flere muligheter til å henge med venner og familie. Og tipper dere har det ganske hyggelig sammen hjemme på kveldene 😊 

Skal ikke være lett med navn.. Men kanskje enklest å høre med mannen om han har tenkt noe mer på det, kanskje prøve å få han til å begynne å tenke litt på det igjen? Forberede han på at samtalen kommer om kanskje 1-2 uker, så kanskje han vil tenke litt mer på det fram til det så du føler dere begge har reflektert litt før neste navnesamtale kommer? Må ofte gjøre det sånn med samboer, hvis ikke blir det veldig til at jeg har mye meninger og tanker, mens han ikke har tenkt noe over hva han faktisk selv ønsker, og kun da slår ned er negativ til det jeg har tenkt 🙈 For oss har dette for det meste gått på etternavn da. Men kjenner igjen frustrasjonen man føler litt på da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...