Gå til innhold

Vi venter på sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

Så gøy at dere har landet på et navn dere begge liker! 🥰 Vi snakker en del om navn for tiden vi også, men har nok slått oss til ro med at vi må se det an litt også. Jeg har vært veeeldig ivrig med forslag og lister. Mannen har stort sett ikke hatt noe imot mine forslag, men han har heller ikke tilføyd mye nytt eller generelt engasjert seg like mye. 

Skjønner veldig godt at det frister med litt økt sykemelding! Kjenner jeg har enorm respekt for dere som har barn fra før, jobber og selv er gravide 😱❤️ Håper de tar godt vare på deg hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhh, så koselig at dere har fått bestemt dere for navnet til den lille nå, og ikke minst at det ble det navnet du har sett deg ut så lenge😍 Her fikk jeg gjennomslag for favorittnavnet mitt, som jeg har tenkt på siden jeg var 16, da vi skulle velge hundenavn🙊 Jeg "testet" ved å spørre va med *favorittnavnet mitt*? Da ble han betenkt og bare "det er ikke for fint da, sånn at vi heller ville brukt det på et fremtidig barn?" Da kun du tro jeg high fiva meg selv innvendig🤪😂

Og så bra at du har fått forlenget sykemeldingen din, selv om det er synd du føler du ikke har tid til større prosent selv om du kanskje egentlig har behov for det? Og som Fhuzzy skriver: Håper du blir godt ivaretatt og avlastet på hjemmebane, for barn i tillegg til graviditet og jobb er jeg enig i at høres utrolig tøft ut! ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31+6

Fhuzzy skrev (12 timer siden):

Kjenner jeg har enorm respekt for dere som har barn fra før, jobber og selv er gravide 😱❤️ Håper de tar godt vare på deg hjemme!

Takk, må innrømme at jeg ikke har tenkt sånn på det før. Livet og hverdagen her med tre barn er så naturlig, og det går sin vante gang uavhengig om jeg er gravid eller ikke. Men det er jo sant - det tar mye energi og krefter. Det er kjøring og henting på SFO, foreldremøter, leksehjelp, pakke skole/gym-sekker osv. Har heldigvis ganske selvstendige barn og mye klarer de selv. Men mye må de jo også ha hjelp til og følges opp. Jeg og mannen er vant til å fordele 50/50 med alt som har med barna og husarbeid og gjøre, men de siste ukene har det nok blitt en mer 60/40-fordeling der han tar mest. Og mistenker desember/januar bare blir enda mer. Den eneste tingen han er den eneste som gjør er å kjøre ut om kveldene. Har jo en 17-åring som har begynt å bli mer aktiv ute med venner (og selvsagt bor de fleste langt unna buss og gode tilganger) og når hun er sent ute der så vil hun bli hentet. Typisk rundt midnatt, og dèt klarer bare ikke jeg. Enten sover jeg, eller så er jeg ødelagt i kroppen. Så mannen har blitt nødt til å gjøre all kjøringen... han har ikke klagd, men jeg tror han savner sin øl eller whisky da.  Han er veldig glad i en liten enhet hver kveld, og på fredag/lørdag blir det gjerne to til taco e.l. Men når ungdommen farter ute så må han jo være edru. Sikkert litt irriterende når jeg uansett er edru, men ikke orker å hente. Men nå er det bare tre måneder igjen til datteren vår (forhåpentligvis) får sertifikatet selv, så da blir det andre boller! Gjett hvem som skal få kjøre seg selv rundt om kring da 😅

Ellers er det da årets store festdag i dag! Jeg skal på julebord! :nori:
Helt klart årets happening på jobb. Og i fjor ble det jo avlyst, og året før der var jeg bortreist. Jeg gleder meg veldig - kan bli det siste sosiale for meg på lenge, spesielt med kolleger. Men gruer meg også litt. 1) jeg må underholde. Ikke alene da, men sammen med en liten gjeng. Dette er policyen på jobb, at nye må underholde. Nå er det 3 år siden jeg begynte der, men ettersom jeg enda ikke har fått vært på julebord etter fast ansettelse der så jeg nå. Det er IKKE i mitt element, men har tenkt at jeg skal overleve med mye vin innabords. 2) Whoops, jeg kan visst ikke drikke i år 🙈 Så ja, dette blir jo interessaaant. Er også spent på hvordan bekkenet mitt vil oppføre seg. Men jeg har fått avspasert morgentimene her for å sove lenge og slappe av... :rolleyes: Kanskje ikke innafor vanligvis fordi man vil holde ut på julebord, men som gravid er det vel lov! Sjefen min sa i alle fall ja med det samme jeg spurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg masse på julebord! 🎄 Det var jammen fortjent etter å ha gått glipp av de siste årene. Lykke til med underholdningen. Jeg er sikker på at du vil klare deg fint, selv helt uten vin innabords. :fnise: 

Ååå.. Så glad for at mannen din gikk med på favorittnavnet ditt! Skjønner så godt at det er vanskelig å skulle finne på noe helt nytt når man har forelsket seg helt i ett spesielt navn. Godt at det ordnet seg til slutt, og at minstejenta deres får akkurat det navnet som har føltes så riktig for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32+2

Underholdningen gikk overraskende veldig bra! Fikk skryt og det virket som alle syns det var gøy 😆 Jeg holdt meg unna det som var aller mest kleint, så å være edru gikk faktisk ganske greit. Holdt ut til midnatt forøvrig, og da syns jeg at jeg var flink. Har omtrent ikke klart å gå hele helgen da, så det er ulempen.

Har da i helgen bestemt meg for å kjøpe en bbhugme-pute. Var veldig frem og tilbake på om jeg skal kjøpe den store eller lille. Jeg har bare to måneder igjen av svangerskapet, og føler jeg burde kjøpt den store for leenge siden om jeg skulle fått god valuta for pengene. Men i sommer kjøpte jeg en litt mer vanlig pute, bare lengre og smalere som jeg har brukt mellom bena og tenkte det skulle holde. Men nå har bekkenproblemene blitt så voldsomme at jeg kjenner jeg bare må prøve det beste. Osteopaten min har denne bbhugme, og den syns jeg er god.

Den lille puten er hovedsakelig ment for amming, og det ønsker jeg også meg. Har en ammepute fra før av, men kunne absolutt tenkt meg en ny og bedre. Føltes derfor litt dumt å kjøpe den store, som mange mener er uhåndterlig til amming. Men det er altså best til bekkenet, så jeg måtte bare ta den. Så forsøker jeg den til amming, og skulle det ikke gå så skal jeg ha lav terskel for å selge den store, og heller kjøpe meg den lille etter fødsel.

Bestilte på fredag og kan nå ikke veeente til den kommer i posten.

bbhugme Gravid- og Ammepute, Dusty Pink

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

32+2

Underholdningen gikk overraskende veldig bra! Fikk skryt og det virket som alle syns det var gøy 😆 Jeg holdt meg unna det som var aller mest kleint, så å være edru gikk faktisk ganske greit. Holdt ut til midnatt forøvrig, og da syns jeg at jeg var flink. Har omtrent ikke klart å gå hele helgen da, så det er ulempen.

Har da i helgen bestemt meg for å kjøpe en bbhugme-pute. Var veldig frem og tilbake på om jeg skal kjøpe den store eller lille. Jeg har bare to måneder igjen av svangerskapet, og føler jeg burde kjøpt den store for leenge siden om jeg skulle fått god valuta for pengene. Men i sommer kjøpte jeg en litt mer vanlig pute, bare lengre og smalere som jeg har brukt mellom bena og tenkte det skulle holde. Men nå har bekkenproblemene blitt så voldsomme at jeg kjenner jeg bare må prøve det beste. Osteopaten min har denne bbhugme, og den syns jeg er god.

Den lille puten er hovedsakelig ment for amming, og det ønsker jeg også meg. Har en ammepute fra før av, men kunne absolutt tenkt meg en ny og bedre. Føltes derfor litt dumt å kjøpe den store, som mange mener er uhåndterlig til amming. Men det er altså best til bekkenet, så jeg måtte bare ta den. Så forsøker jeg den til amming, og skulle det ikke gå så skal jeg ha lav terskel for å selge den store, og heller kjøpe meg den lille etter fødsel.

Bestilte på fredag og kan nå ikke veeente til den kommer i posten.

bbhugme Gravid- og Ammepute, Dusty Pink

Tro meg - denne kommer du til å elske også etter svangerskapet. Jeg skal ALDRI kvitte meg med min! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på Lorieen altså! Den er virkelig helt fantastisk og jeg klarer egentlig ikke å se for meg livet uten lenger… :Knegg: Den gjør jo også underverker for søvnen og bekkenet, og helt ærlig kan man nesten ikke sette en prislapp på dette… Det har jo så vanvittig mye å si for livskvaliteten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+6

Har vært litt i mimremodus og nettopp lest innlegget jeg skrev i dagboken min på denne datoen i fjor:

Amatariel skrev (På 3.12.2020 den 19.31):

CD 16

Ja, har EL-testet, men absolutt ingen spenning. Jeg mistet helt håpet i går, så var så vidt jeg orket å teste i dag. Men så vet jeg jo også at jeg blir urolig av å ikke teste. Men jeg er virkelig i tvil over hva jeg skal gjøre videre... Dagens test var helt lik gårsdagens: veldig negativ. Jeg føler sjansen min er over. Når det ikke gikk i tidligere i uken når testen nesten ble positiv, så kommer det ikke til å gå. Så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre ang. testingen fremover. Jeg har 5 strimler og 5 staver igjen. Bruke dem opp, eller spare til en gang jeg faktisk tror det er nyttig?

Jeg går rundt her i vakuum og er veldig nedtrykt og lei meg. Dere vet jo hvor uendelig kjedelig de dagene mellom mens og EL er, og også utover i dpo-land. Hva når man er ingensteder da?? Det føles uutholdelig! Håpet mitt om EL er som sagt helt borte, men det som er enda verre er jo at håpet om en sistemann i det hele tatt svinner hen. Jeg kjenner at prosessen om å sørge over at vi ikke får det er i gang omtrent, og det er veldig vondt. Hvordan gjør man det? Alt jeg vet er at dette er veldig trist, og hjelper ikke akkurat at det er desember. Det skal være koselig nå, og jeg får uendelig dårlig samvittighet for at jeg er trist, lei meg og har kort lunte ovenfor alt og alle rundt meg. Så jeg må virkelig tvinge meg til å være en mamma som er tilstede for de barna jeg faktisk har. Høres sikkert fjernt ut for alle som ikke har barn, men det er vanskelig å styre. Sånn her prøving blir altoppslukende, og mine barn har jo tross alt blitt så store så de styrer nå rundt med sine egne ting ofte. Så da blir det "lett" å falle bort, og det er jo ikke bra i det hele tatt.

Liker å kjenne på takknemligheten så ofte jeg kan. Jeg tar det absolutt ikke for gitt! Jeg husker godt hvordan jeg hadde det i fjor, og når jeg leser dette så blir det jo forsterket.
Så de bekkenplagene jeg sliter med nå betyr null og nix og jeg bare omfavner lykken med en sprellende baby i magen som søsken innimellom klarer å kjenne på, og masse desemberkos hjemme. Går minst mulig ut, så her er fokuset høyt på stearinlys, god mat, pepperkaker, sofakos og adventsbarne-tv.

Jammen kan mye skje på bare ett år. Og tenk - neste advent har vi ei veldig aktiv frøken her. Som kanskje løper rundt. Så rart å tenke på 😲

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvor mye som kan forandre seg på 1 år😮 må være så godt å tenke på å se tilbake på at dere fikk det til og atpå det ikke er langt unna målet🥰 

håper jeg kan sitte med det samme neste år og forhåpentligvis med en liten baby ☺️ 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor raskt ting kan endre seg. Nå er det ikke lenge til du sitter med babyen i armene dine 🥰 Føles stort etter å ha fulgt deg over mange måneder! Unner deg det virkelig ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Måtte snike meg innom dagboken din! Du skriver så fint, fått tårer i øynene flere ganger 😭❤️ Så herlig at den lille frøkna i magen har fått navn og at alt går så fint! Ønsker deg all lykke til i innspurten mot fødsel - ukene raser vel avgårde nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34+0

Herlighet - tenk det. 34 uker! Det er veldig uvirkelig. Og i følge appen er lille frøken 2300 gram og 41 cm. Da jeg fortalte det til mannen så fikk han helt sjokk. Ferdig baby jo!! Enn så uvirkelig dette svangerskapet er for meg, så tror jeg det er enda mer det for ham. For han har jobbet så utrolig mye siden sommeren, så dette halvåret har nok bare fløyet for hans del. Han klarer knapt ta innover seg at det er jul snart, langt i fra at etterpå så kommer det baby :fnise:

Så gleder oss nå til juleferie, der han kan ro ned jobbing og også begynne å tenke på babyting. Min søster med sin ferske familie skal feire jul med oss, og ettersom våre babyting skal ned fra loftet utover i januar så tenkte jeg at vi likså godt kunne ta det ned nå før jul, for å hjelpe dem. Veldig greit at vi har stellebord, vugge i stua, seng på rommet o.l til å låne dem når de skal være her noen dager. Så det blir litt gøy å se disse tingene igjen.

Men klær hentet vi ned fra loftet for litt siden. Vet jo vi har noe, men husker ikke hva i de minste størrelsene. Så har gått i gjennom 50 og 56 nå. Vi kan nok absolutt klare oss (spesielt når jeg vet at det kommer hentesett fra mormor og litt andre gaver). Men jeg syns det var liiitt knapt med plagg som jeg vet vi bruker MYE de første ukene (body, strømpis/bukse, pysjamas). Og nesten ingen bodyer i ull, som jeg elsker. Har kanskje noe med at de to forrige babyene mine var sommerbarn. Oppdaget ull senere der så har mye i str.68→ Men det var bare å ta en liten tur på Finn.no og vips så var tre små pakker bestilt som besto av plagg jeg syns vi hadde lite av.

Så nå er det ikke mye igjen som må kjøpes inn. Brukte black friday til å supplere litt sengesett, kluter og et lammeskinn. Det eneste jeg kan komme på som jeg vil ha er et par vognkroker for å henge stelleveska på vognen liksom. Så utstyrsmessig er vi klare vi!

Men det som henger litt over meg som er så glad i å ha kontroll og organisere på forhånd er at vi har noen rom som skal omorganiseres før baby kommer, men IKEA er jo så tomme på lager! Selvsagt utsolgt for alt vi trenger av kommode/skap, innmat til garderobe osv. Og det har de vært leeenge (var vel i oktober at jeg begynte å se på dette). Og det er så irriterende! Vi skal klare oss med dårlig organisering i skapene på bad og rom selv om babyen kommer, men jeg misliker virkelig å ikke bare ha det klart. Hadde tenkt å starte på dette prosjektet rett over jul, men hvis ikke IKEA får ting på lager snart så ser det mørkt ut.

Formen min er veldig standby. På godt og vondt. Det eneste vonde er denne låsningen på innsiden av lårene. Men det er til gjengjeld så smertefullt at jeg blir helt tvunget til å sitte mye i ro. Noe jeg på mange måter kan trives med, men det finnes jo en grense… man vet man er lei når man har lyst til å gjøre husarbeid. Selv om jeg delegerer veldig mye til mann og barn (“kan du hente” og “kan du gjøre” er setninger veldig ofte sagt her for tiden….) så har jo de sine begrensninger også. Så jeg gjør jo noe selv, men må passe på at jeg ikke går for mange skritt pr. dag :rolleyes:

Jeg ble jo enig med sjefen min at jeg skulle ha mer hjemmekontor, altså kun fysisk kontor èn dag i uken på grunn av mobiliteten min. Å øke sykemeldingen kjennes ikke ut som et alternativ for meg (har 20%). Så jeg hadde akkurat slått meg til ro med at det var så få dager igjen fysisk på kontoret før permisjonen (4 dager nå med siste dag 27/12). Men så blusser denne helsike pandemien opp igjen! Og ‘alle’ skal på hjemmekontor, med en liten turnus for fysisk oppmøte. Og der har jeg fått ÈN dag. Som allerede er nå på mandag den 13. Så har fått litt akutt panikk for det. ÈN dag! Så på mandag må jeg rydde kontoret mitt og gjøre alt klart for vikar, si hadet til de få folka som er på huset osv. Blir alt for rart! Neste arbeidsdag der blir 2. januar 2023.
Irritert og skuffet over at pandemien blusset opp denne førjulstiden også, for ønsket en mer hyggelig overgang. Skulle ha julelunch før jul, pynte meg, vise frem magen osv og få en ordentlig avslutning. Men men. Å evnt. bli smittet med korona er jo det siste man vil nå, så vet jo at tiltakene er nødvendige.

Men ja, for å fortelle det positive om formen min så er jeg f.eks ikke så morgenkvalm lenger. Hadde en periode med det i november, men det har roet seg. Jeg sover fortsatt godt om natten (av og til oppe og tisser, men sovner med det samme igjen). BBhug-puta har allerede blitt en god venn! Ikke vondt noen andre steder, fortsatt aldri kjent verken halsbrann eller kynnere som jeg leser plager andre. Magen hopper og spretter og er bare koselig. Matlysten er (alt for) god, og det er bare å stålsette seg for en tradisjonell desember med store frokoster med god mat, julemiddager og kaker/godteri 😶

Helt til sist på denne temmelig lange oppdateringen må jeg fortelle at jeg fikk melding fra NAV i går om at de har innvilget min foreldrepengesøknad. Føles bra å ha det i orden! Men har vært litt styr… men nå har jeg innsett at det blir å ordne seg for meg, og styret evnt. blir på jobbens bekostning. “Problemet” er at jeg fikk beskjed i slutten av oktober at jeg har fått en betydelig lønnsøkning (veeeldig glad for det!). De trodde ikke det ville komme på november-lønnslippen, men først på desember. Så jeg har ventet og ventet da… Brevet fra NAV om inntektsmelding kunne først sendes fra 7/12. Men ny lønn har fortsatt ikke kommet! Så da blir det bare rot med inntektsmeldingen til NAV. Men jeg skal visst få etterbetalt i romjulen, og fra nyåret få riktig lønn. Og ettersom jeg skal få utbetaling direkte fra jobb, så trenger jeg vel ikke bry meg så hardt om NAV har fått riktig info nå (?). Vil jo tro at arbeidsgiver er interessert i å få refundert riktig beløp, og fixer opp i dette selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med oppdatering! 🥰 Nå er det jo virkelig siste innspurt! Håper den siste delen av svangerskapet med sistemann blir fin, og at kroppen ikke setter for store begrensninger for deg og hva du har lyst til å gjøre. Skjønner godt at du vil ha organisert i skuffer og skap før veslemor kommer. Krysser fingrene for at IKEA får inn varene du mangler, og det blir et fint etterjulsprosjekt for deg før fødsel. 

Synd at du bare fikk èn dag på jobben nå før jul. :( Skjønner at du hadde gledet deg til å ta del i førjulskosen, og få vise frem magen og alt før du går ut i permisjon. Korona altså, setter en stopper for så mye kos! Håper dette er siste bølge, og at alt blir bedre fra nå av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34+5

Nå er det ikke mange milepæler på listen min igjen! Og i dag går jeg inn i en av dem. Offisielt høygravid!! Tenk det. Såååå rart. 40 dager igjen til termin 🙈 Syns det går sykelig fort.

 

pregnsmiley.gif.b4b664ff5759ae411c3933c93f30b17b.gif Mine viktige datoer
Du er nå 34 uker og 5 dager på vei

Unnfangelsen finner sted: 27. april 2021
Like langt som opplevd SA: 17.mai 2021 Føl
Hjertet begynner å slå: 22.mai 2021
Like langt som opplevd SA: 24.mai 2021

Tidlig ultralyd: 14.juni 2021
Like langt som opplevd MA: 20.juni 2021
Første svangerskapskontroll: 2.juli 2021
Ferdig med medisin: 6.juli 2021
Tidlig ultralyd: 15.juli 2021
Andre trimester: 15.juli 2021

Like langt som opplevd senabort: 22.juli 2021
Ordinær ultralyd: 20.august 2021
Planlegger å fortelle søsken og annen familie: 20.august 2021

Halvveis i svangerskapet: 5.september 2021
Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det: 25.september 2021
Fosteret kan høre: 29.september 2021
100 dager igjen til termin: 17.oktober 2021
Glukosebelastning: 22.oktober 2021
Tid for å fylle ut fødselspermisjonspapirer: 23.oktober 2021
Tredje trimester: 24.oktober 2021
Covid-19-vaksine dose 2: 4.november 2021

Jeg er offisielt høygravid!: 16.desember 2021
Nå regnes ikke babyen som prematur: 1.januar 2022
Fødselspermisjoner begynner: 4.januar 2022
Termin: 25.januar 2022

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wow - gratulerer som høygravid!😱😍 Nå er det virkelig ikke mange milepæler (eller dager) igjen før termin! Masse lykke til med den siste innspurten og nyt førjulstiden🥰 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, tenk at du er høygravid allerede!!! Tiden har gått så fort 😍 Nå er det ikke lenge igjen. Lykke til med de siste ukene. Snart har du skatten i armene ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guriland, tenk at du er høygravid! Jeg savner allerede at lille er nyfødt og skulle gjerne opplevd alt på nytt 🥺❤️ Håper at ventetiden blir fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...