Gå til innhold

Vi venter på sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

Okei, NÅ har tiden gått fort altså! Tenk at du er høygravid 😍 Plutselig så er sistemann her. Er det litt rart å tenke på? 🙉 At nå er sistemann her snart. Lille jenta 💕 Nå må du nyte alt av juleforberedelser, og det å være gravid ❤️ 

Sender deg en god klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SUPERMIRI skrev (2 timer siden):

Tenk at du er høygravid 😍 Plutselig så er sistemann her. Er det litt rart å tenke på? 🙉 At nå er sistemann her snart. Lille jenta 💕

Ja det er helt sykt rart! Vanskelig å tro helt på innimellom kjenner jeg... Etter OUL har jeg ikke så mange vanskelige tanker lenger, men nå når det nærmer seg så popper en og annen opp innimellom 😶 Plutselig slår en tanke som et lyn ned alà "tenk om hun er skikkelig syk når hun kommer ut", "tenk om noe fatalt skjer under fødsel slik at hun dør", "tenk om jeg dør". Prøver å riste det raskt av meg da... Tenke litt realistisk. Jeg har gjort dette tre ganger før, og det gikk helt utmerket. Raske fødsler med flotte barn. Men litt vanskelig å tro 100% på at jeg skal være SÅ heldig å få til dette en fjerde gang også. Er det lov å være så heldig liksom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (9 timer siden):

Ja det er helt sykt rart! Vanskelig å tro helt på innimellom kjenner jeg... Etter OUL har jeg ikke så mange vanskelige tanker lenger, men nå når det nærmer seg så popper en og annen opp innimellom 😶 Plutselig slår en tanke som et lyn ned alà "tenk om hun er skikkelig syk når hun kommer ut", "tenk om noe fatalt skjer under fødsel slik at hun dør", "tenk om jeg dør". Prøver å riste det raskt av meg da... Tenke litt realistisk. Jeg har gjort dette tre ganger før, og det gikk helt utmerket. Raske fødsler med flotte barn. Men litt vanskelig å tro 100% på at jeg skal være SÅ heldig å få til dette en fjerde gang også. Er det lov å være så heldig liksom?

Åh, det er sååå fort gjort å få sånne tanker🙉 Det er jo selvpining på høyt nivå, sånn egentlig 😂 Heldigvis kan fornuften slå inn og få de tankene vekk 💛

Blir spennende å høre hvordan denne fødselen blir. Håper du får en fin opplevelse denne gangen også 🤗 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høygravid!!! Fulgt deg så lenge nå, og er så glad på dine vegne! Tenk snart har du frøkna hos deg 🥰 
For 4 år siden var jeg helt likt med storebror. Termin 14.1 og han kom 10 dager over, 24.1.18, snart 4 år gammel. Og nå storebror til en liten jente som blir 5 mnd i romjula, ligger ved siden av meg her og blåser bobler og vil Ikke sove! Livet 🥰🥰🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+1

Takk for koselige kommentarer alle sammen :klemmer: Nå går det virkelig fort ja. Julen har nok mye av årsaken til det. Er en god del som skal forberedes. Men hjemmekontor gjør at stemningen er rolig og god, og vi fordeler ting fint utover dagene som gjenstår. Rydder, organiserer, baker og vasker. Men skal sies at i forhold til resten av familien gjør jeg lite. Prøver å ikke ha dårlig samvittighet for det, og det går temmelig greit. Innser jo at sånn er det bare i år. Ungdommen tar seg av husvasken (får betalt da) og ellers baker barna sammen med pappaen. Jeg har fått bakt to slag og har ellers kontroll på mye rydding og organisering. Fornøyd med det, for kroppen klarer neimen ikke mer. De beina/lårene mine tåler nesten ingenting nå :roll: Nå er det ikke på dager jeg går ute som f.eks butikken som alene er vanskelig, men rett og slett det å styre på hjemme. Så nå er det planlegging på høyt nivå. Må jeg gå ned på vaskerommet akkurat nå? Hva mer kan jeg ta med opp når jeg først må opp? Bare jeg skal på badet en tur så må jeg tenke og planlegge 🙈 

Men ting begynner virkelig å falle på plass nå. Mye er bakt, huset og treet er pyntet. Koser oss med TV og film på kveldene. Lillefrøken er superaktiv i magen ❤️ Nyter så mye som jeg bare klarer, men nå har hun virkelig begynt å ta sin plass slik at jeg innimellom føler meg veldig most/skvist. Det er spesielt når jeg sitter ved sofabordet og spiser. Blir litt lavt bord, og vi liker veldig godt å se på TV når vi skal kose oss. Og nå i desember så blir mange middager 'kos' og vi sitter derfor da. Jeg skal ikke bøye meg mye frem før hun sparker villt og herjer, så det er helt ubehagelig og vanskelig å finne stilling jeg kan både sitte og spise i 😅 Ellers er det i senga da. Jeg er en 100% magesover, og har alltid vært det. Minnes andre svangerskap der jeg har sovet på magen helt frem til fødsel egentlig. Men hun her godtar ikke det. Sier raskt i fra, og sakte men sikkert har hun tvunget meg til å ligge mer og mer på siden om natten :fnise:

Men det er viktig å få frem hvor mye jeg nyter alt sammen. Er så takknemlig for situasjonen min! Alle gravide er vel det, og gleder seg til fremtiden. Men jeg tror likevel at man setter ekstra pris på det når man har vært igjennom vanskelige ting. Tar ingenting for gitt! Jeg vet f.eks hvor jævlig denne førjulen kan være... Jeg plages ikke over disse tankene så mye lenger, men det er umulig å ikke tenke litt på det når datoen sier 19. desember og jeg setter meg ned sånn her for å skrive. I dag er datoen jeg opplevde min vanskeligste abort. Nå er det 8 år siden, men minnene sitter fortsatt sterkt i.

Var gravid med vårt tredje og etterlengtet barn, UL i uke 6 og 9 så kjempefin ut. Nervøs for det pga. tidligere SA. Hjertelyd hos legen var fin og sterk i uke 12. Så da fortalte vi barna, familie for øvrig, venner og kolleger om svangerskapet. Var så glad! Burde jo selvsagt ventet litt... men hadde familie rundt oss som skulle reise bort, så ville så gjerne si det ansikt til ansikt. For UL litt senere var alt annet enn vellykket. Etter det fulgte bare kaos. Utallige ventetimer på sykehuset (satt vel til sammen på venterom i rundt 20-30 timer den uken), vente og snakke med mange leger og spesialister som la frem situasjonen og 'valget' man hadde. Barnet hadde så store organfeil at det var uforenelig med liv. Svangerskapet kunne høyst antagelig fullføres i sin helhet, men barnet ville mest sannsynligvis dø ved fødsel. Og gjorde det ikke det så ville det være totalt pleietrengende og leve med smerter. Jeg føler det var umenneskelig å "velge" sistnevnte. Så abortnemd måtte innkalles, og enda mer venting og samtaler til. Abortpillen ble svelget sammen med tårene.

Aborten ble fullført på 14+2 på sykehuset, fikk holde den lille som var helt ferdiglagd med alle detaljene sine, måtte ta farvel, dro hjem samme dag og da var det plutselig bare fem dager til julaften. Måtte ordne til jul, trøste barn, ta i mot gratulasjoner fra folk rundt som ikke hadde fått med seg situasjonen - alt sammen mens jeg bare var knust innvendig. Man kan vel trygt si at denne situasjonen er så langt unna dagens situasjon som man kan komme. Det sies at man ikke får mer enn man kan bære, men gudene skal vite at det har vært dager og lange perioder i tiden etter der jeg har følt at jeg ikke har klart å bære dette. Men det er fint å være her på dette stedet nå. På en eller annen måte har jeg kommet meg igjennom dette. Familien vår er nå perfekt og komplett, og jeg har bevist for meg selv at selv om alt kan virke totalt mørkt så kan det blir bra igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+3

Svangerskapskontroll i dag. Gikk veldig raskt og greit. Urin og blodtrykk er perfekt. Vekt +11 kg. Symfysemålet slik:

265217033_478783193615987_4754527505356711555_n.jpg.3bfeb79c1b4bfcc4071987db43bf34d3.jpg

Legen kjente på leiet, og mener hodet lå nedover nå. Men med tanke på hvor utrolig mye bevegelse jeg kjenner overalt, så er hun enig med meg at det sannsynligvis ikke er festet og at om kort tid så kan like gjerne hodet være opp igjen. Har nok en turner inni der! Dessuten sa legen at betegnelsen "hodet festet" ikke alltid skjer på flergangsfødende. Veldig vanlig at det er for god plass der, så selv om babyen på et tidspunkt legger seg med hodet ned for godt, så fester det seg ikke på samme måte som når man venter nr.1.

Ellers snakket vi litt om bekkenproblemene. Ikke mye å gjøre med smertene da, men sykemeldingen på 20% ble forlenget med to uker - noe som betyr at den går helt frem til permisjonen min starter da.
Snakket også litt om følelser ang. jobben ellers. Fikk en dårlig nyhet i går om at vikaren jeg har lært opp i to måneder nå ikke blir min vikar likevel. Ergo har jeg ingen. Staben på min avdeling er underbemannet fra før av, samt at sjefen selv skal slutte fra januar av (og ny kommer ikke på plass før nærmere våren). Så det føles helt krise nå. Gikk sånn tålelig greit da jeg hadde vikaren, men nå føles det virkelig ut som jeg forlater et synkende skip :( Vet det er arbeidsgivers problem og ansvar, men jeg kjenner veldig på dette likevel. Jeg hadde så lyst til å legge jobben bak meg, i trygge hender og gå inn i permisjonen avslappet og glad. Nå føles alt bare veldig ugreit ut. Men men...ikke noe jeg får gjort noe med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig å høre om den lille turneren du har magen - må være helt magisk å kjenne alle disse sprellene, selv om det blir slitsomt ved middagsbordet 😅

Så leit at det er blitt sånn med jobben, ikke noe hyggelig å forlate skipet i den tilstanden! Men tror det er viktig at du minner deg selv på det at dette faktisk er arbeidsgivers problem! Du skal bare nyte tiden med frøkna di du nå! 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+6

God jul til alle dere fine folk som titter innom her og leser 🥰 
Vi har hatt rolige dager i det siste, men det er likevel noe med julaften og julefreden som virkelig har senket seg. Vi får overnattingsbesøk av min søster med sin ferske familie (babyyy :hjerte:) og mamma i noen dager. Så det blir veldig fint!

Dette blir bare en helt magisk jul. Ro, kos og deilige babyspark. Tenk - i fjor fikk jeg mensen på julaften. Husker hvor knust jeg var... for en kontrast. 

Jeg håper dere alle sammen får en kjempefin julekveld og rolige dager fremover med deres kjære.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul til deg og dine, og kos deg masse med babylukt og babykos! 🥰 Rart å se tilbake på hvor mye som kan forandre seg på ett år ja. Plutselig er livet noe helt annet. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi ja, for en kontrast din jul blir i år sammenlignet med den i fjor…❤️ Helt rart å tenke på hvor mye som kan forandre seg på såå kort tid! Man lærer virkelig å sette pris på det man har i slike tilfeller. Nyyt denne julen med familien din, og masse babyspark og babykos🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en koselig Jul 🥰 God jul til deg å dine!  

Nå nærmer det seg virkelig for deg, tiden går jammen fort💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært innom nå, men så hyggelig å lese seg opp på alt sammen! Høres ut som om dere har en skikkelig koselig familiejul og at du nyter innspurten 🥰 

Skjønner veldig godt at det ikke akkurat var den starten på permisjon og juleferie du hadde ønsket deg. Har det litt på samme måte med en underbemannet avdeling og vikarer som jeg ikke rakk å lære opp ++… Jeg har rett og slett bare måttet slå meg til ro med at både avdelingen og bedriften kommer til å stå fortsatt når jeg kommer tilbake, men det har ikke bare vært lett. Man tenker jo på kollegaer som man vet får ekstra belastning. Samtidig er det jo lite man får gjort med det som du sier, og heldigvis er det ikke alt som er vårt ansvar. Håper du raskt får lagt de bekymringene bak deg og bare nyter tiden med mageboeren - og snart den ferske bebisen 💕

Fortsatt god romjul til deg og dine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36+4

På mandag hadde jeg min aller siste arbeidsdag på over ett år. Det var bare helt utrolig rart! Riktignok på hjemmekontor, men det har det jo vært en stund allerede nå. Men bare det å jobbe litt, vite at nå er det slutten altså... sette på fraværsassistent osv. Forsøke å lukke øynene for alt som blir å skje fremover der med underbemanning fra før, ingen vikar for meg osv. 🙈

Uansett så var det en milepæl for meg å lukke PC'en og vite at jeg ikke trenger å tenke på jobb fremover. Blir jo egentlig veldig godt! Siste tiden i november og desember har vært litt slitsomt. Kjekt med hjemmekontor, men kjente absolutt på trøttheten. Vært avhengig av å sove dupp på sofaen i lunsjen, og irriterende med ringeklokke på etterpå 😅 Nå er det deilig å våkne når jeg vil! Døgnrytmen nå i romjulen er at jeg sover til kl.10, så liten dupp på sofaen i 17-tiden og da holder jeg ut hele kvelden til rundt midnatt. Er jo da resten av familien (og besøket vi har overnattende her) er på sitt mest våkne, så kjedelig å legge seg tidlig syns jeg.

Når det gjelder min bevegelighet så er den veldig dårlig. Har jo vært det en stund, men føler nesten bare at det går nedover for hver dag. Føler meg veldig snurt over det, for har ikke opplevd det på dette nivået før og hadde jo gledet meg veldig til de siste gravidukene. Tidligere har jeg bl.a brukt permisjonen og ventetiden på å være litt i byen på dagtid, småshoppe, sitte på restaurant og spise/lese bok og bare kose meg alene. Så for meg denne gangen også, men dèt er bare heelt å glemme. Kommer meg så vidt ned på vaskerommet i kjelleretasjen her nå 🙄  Så litt lei meg for det, men innser jo at jeg bare må senke forventingene mine og forstå at ting er annerledes denne gangen.
I går var vi faktisk på IKEA fordi vi må begynne å tenke på organisering av garderobe og rom til denne babyen, og da trillet mannen meg rundt i rullestol hele besøket. Følte meg først litt dum, men fant raskt ut at det var utrolig deilig. Var borte noen timer og ikke helt ødelagt når jeg kom hjem igjen!

Ellers har vi fått ned litt ting fra loftet nå. Rett og slett fordi min lille niese på 1 måned har vært her på overnatting noen dager i julen ❤️ Hun har brukt stellebordet, vugge i stuen og prøvd sete i tripptrappstolen og vippestol. Så moro å se! Og kjekt for oss å få tatt ned ting. Sprinkelsenga gjenstår da, men den får vi ta ned senere i januar. Har også fått lagt babyklærne på vaskerommet og skal få vasket og sortert det i skap i løpet av januar. Bare orker ikke nå i julen, spesielt siden organiseringen ikke er på plass mtp. Ikea-produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du har fullført din siste arbeidsdag før permisjon. Nå nærmer det seg veldig! Det høres ut som de fleste tingene i huset begynner å komme på plass også 😊 Må være stas å ta det frem igjen! Kjedelig å høre at formen er dårlig. Håper at kroppen blir bedre og at trøttheten gir seg når som du kan slappe mer av på dagtid. Høres ikke ut som du kan det helt enda med besøk og alt. Må si jeg er imponert over at du har besøk av familien på overnatting så nærme fødselen. Må samtidig være koselig å være sammen med søsteren og niesen din. Snart er det din tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med siste arbeidsdag! Tenk at det er permisjonstid og snart baby 🥰 Er helt imponert over hvordan du har stått i jobb, tatt vare på familie med tre barn fra før og i tillegg hatt gjester og stelt i stand julefeiring! Man kan mildt sagt si at jeg har møtt meg selv i døra flere ganger gjennom dette svangerskapet - det er tøffere å gå gravid enn hva jeg hadde trodd! 

Veldig leit å høre at bevegeligheten er så dårlig. Skjønner godt at du hadde en litt annen innspurt på ønskelista. Men så kjekt med rullestol på IKEA! Er det vanligvis tilgjengelig for utlån? Vi må kanskje en liten tur og da har vi spøkt med at jeg kanskje må klatre opp i ei handlevogn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk @Prøver2021 og @Fhuzzy :hug:

Må innrømme at det ikke er noen slitsomme gjester vi har hatt/har besøk av nå da. Rolig familie. Mamma hjelper mye til på kjøkkenet, så det er godt. Og har selvsagt stor forståelse for at jeg både er trøtt og sliten. Har i alle fall føltes uaktuelt å si nei til besøk, for vi bor flere hundre mil unna hverandre og sist jeg så henne var i august da vi fortalte om babyen. Så veldig fint at hun fikk komme på besøk en tur nå mens det er jul og se meg meg stor mage 😊
Og søsteren min er det mye selskap i, og er så koselig med baby i hus også ❤️ Selv om det føles greit pr. nå at hun bare er på lån. Har jo glemt hvor mye lyd det kan være i slike små, og det er lenge siden sist her... blir absolutt sliten av det, og jeg har forsøkt å hjelpe til med å bysse og bære, men som høygravid merker jeg at det er tungt for bekken og magen er litt i veien. Må tro det blir enklere å bysse min egen ;) Også litt uroligheter rundt måltider, der man må spise på skift. Mye som kommer tilbake til en med baby i hus.

Fhuzzy skrev (2 timer siden):

Men så kjekt med rullestol på IKEA! Er det vanligvis tilgjengelig for utlån?

Ja! 😊 De har et åpent rom ikke så langt unna inngangen. Flere rullestoler til utlån, og låsbare skap. Der er det bare å slenge seg i en stol og bli trillet i vei. Var utrolig deilig 😶

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har koset deg masse i julen og med gjester man har det fint og avslappet med🥰 høres så herlig ut å finne fram babytingene! Gleder meg allerede til å gjøre det! Må være en såå god følelse, så er det jo også så mange gode minner med alle babysakerne man har gjemt etter søsken, som gjør det ekstra koselig å finne fram å vite at snart skal lillesøsken bruke☺️

Håper plagene dine blir bedre, og heldigvis er det ikke lenge igjen nå🤩 vi går jo inn i mnd du skal føde i strax nå! Det å komme inn i den mnd man har termin i er jo så deilig og en magisk følelse🥰 kos deg masse som det går an tross plagene inn i det nye året, der du snart vet at du endelig skal få møte sistemann🎊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37+0

Trettisju uker! :alice: Og 'innenfor' termin - altså fødes ikke denne prematurt. Skikkelig stor milepæl! Jeg husker da jeg lagde denne listen i vår at denne milepælen føltes uoppnåelig ut. Januar liksom - og 2022. Og nå er jeg plutselig her! Ekstremt surrealistisk.

Jeg har aldri fryktet for å føde prematurt da, for mine babyer liker å ligge og godgjøre seg til mye nærmere termin, helst over 😆 Så nå blir det spennende å se når hun kommer ❤️ Noen som har lyst til å gjette?

Nr. 1 kom tre dager før termin, nr. 2 kom fem dager over termin og nr. 3 kom fire dager over termin.

- Jeg har termin den 25.
- EL-termin var den 21.
- Det er fullmåne den 18. 
- Personlig har jeg lyst til å komme lengst unna jula som mulig før fødsel, men vil heller ikke føde etter termin.
- Jeg har veldig lyst på baby født i vannmannens tegn, for da ender vi 6 i familien med å ha forskjellige stjernetegn, og dèt er jo ganske moro. Men for å få vannmannen må hun bli født den 21. eller senere.
- Jeg har barn født den 23. og 24. fra før (andre måneder da) og det er jo kjekt for "senile" familiemedlemmer å huske få datotall over flere forskjellige.
- Min niese ble født 17/11 før jul her, så hadde også vært gøy å ha nøyaktig to måneder mellom disse småjentene, altså at jeg får den 17. også.

 

pregnsmiley.gif.b4b664ff5759ae411c3933c93f30b17b.gif Mine viktige datoer
Du er nå 37 uker og 0 dager på vei

Unnfangelsen finner sted: 27. april 2021 og i
Like langt som opplevd SA: 17.mai 2021 Føl
Hjertet begynner å slå: 22.mai 2021
Like langt som opplevd SA: 24.mai 2021

Tidlig ultralyd: 14.juni 2021
Like langt som opplevd MA: 20.juni 2021
Første svangerskapskontroll: 2.juli 2021
Ferdig med medisin: 6.juli 2021
Tidlig ultralyd: 15.juli 2021
Andre trimester: 15.juli 2021

Like langt som opplevd senabort: 22.juli 2021
Ordinær ultralyd: 20.august 2021
Planlegger å fortelle søsken og annen familie: 20.august 2021

Halvveis i svangerskapet: 5.september 2021
Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det: 25.september 2021
Fosteret kan høre: 29.september 2021
100 dager igjen til termin: 17.oktober 2021
Glukosebelastning: 22.oktober 2021
Tid for å fylle ut fødselspermisjonspapirer: 23.oktober 2021
Tredje trimester: 24.oktober 2021
Covid-19-vaksine dose 2: 4.november 2021

Jeg er offisielt høygravid!: 16.desember 2021
Nå regnes ikke babyen som prematur: 1.januar 2022
Fødselspermisjoner begynner: 4.januar 2022
Termin: 25.januar 2022

Endret av Amatariel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, så spennende! 😍 Tenk at du er så nære målet! Jeg gjetter at fullmånen får en påvirkning (har jobbet på fødeavdeling, det var alltid ekstra mange fødende rundt fullmåne :fnise:) men at frøkna i magen vil kose seg et par dager ekstra, så jeg tipper 20.! Selv om jeg er enig med deg i at et stjernetegn på hver i familien hadde vært et pluss 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...