Gå til innhold

Vi venter på sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

40+3 - TERMIN

Da var termindagen her, og jeg kan krysse av den aller siste milepælen gjennom hele svangerskapet 971391184_rrt.gif.81a2a9eb0125eec96893739ab0f19288.gif Det føles skikkelig rart. Husker så godt hvordan det var å lage denne listen. Den føltes så lang ut uoppnåelig ut. Men sakte men sikkert har jeg krysset av milepæl etter milepæl.
 

pregnsmiley.gif.b4b664ff5759ae411c3933c93f30b17b.gif Mine viktige datoer
Du er nå 40 uker og 3 dager på vei

Unnfangelsen finner sted: 27. april 2021 og i
Like langt som opplevd SA: 17.mai 2021 Føl
Hjertet begynner å slå: 22.mai 2021
Like langt som opplevd SA: 24.mai 2021

Tidlig ultralyd: 14.juni 2021
Like langt som opplevd MA: 20.juni 2021
Første svangerskapskontroll: 2.juli 2021
Ferdig med medisin: 6.juli 2021
Tidlig ultralyd: 15.juli 2021
Andre trimester: 15.juli 2021

Like langt som opplevd senabort: 22.juli 2021
Ordinær ultralyd: 20.august 2021
Planlegger å fortelle søsken og annen familie: 20.august 2021

Halvveis i svangerskapet: 5.september 2021
Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det: 25.september 2021
Fosteret kan høre: 29.september 2021
100 dager igjen til termin: 17.oktober 2021
Glukosebelastning: 22.oktober 2021
Tid for å fylle ut fødselspermisjonspapirer: 23.oktober 2021
Tredje trimester: 24.oktober 2021
Covid-19-vaksine dose 2: 4.november 2021

Jeg er offisielt høygravid!: 16.desember 2021
Nå regnes ikke babyen som prematur: 1.januar 2022
Fødselspermisjoner begynner: 4.januar 2022
Termin: 25.januar 2022

Jeg er også lettere til sinns i dag med tanke på de nye kommende karantenereglene! Dette var akkurat det jeg ventet på. Mannen må fortsatt være forsiktig med å ikke bli smittet, men skulle et av barna bli smittet så går ikke han automatisk i karantene. Og det føles som det er rundt dem at det stormer som verst. Håper selvsagt ingen av oss blir smittet, men oddsen for at han nå kan bli med på fødselen ble betraktelig bedre!

Dagens plan er legetime. Hadde jo egentlig håpet å ikke ha behov for å møte på den da vi satt den opp sist uke, men det blir nok det ja. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk at du har kommet til termindatoen! Nå nærmer det seg veldig. Hvor mange dager på overtid må du være for å bli startet? Og har du noen gang blitt det? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (23 minutter siden):

Tenk at du har kommet til termindatoen! Nå nærmer det seg veldig. Hvor mange dager på overtid må du være for å bli startet? Og har du noen gang blitt det? ☺️

Jeg tror det er forskjellig fra sted til sted, og ikke minst situasjonen til den gravide på når man blir satt i gang. Er man frisk og fin så mener jeg hovedregelen er 11 dager etter termin. Får høre hva legen sier i dag om overtidskontroll. 

Jeg har aldri blitt satt i gang før! Så har faktisk litt angst for det. Vil liksom kroppen skal gjøre alt naturlig... er bare det jeg kan. Det lengste svangerskapet jeg har hatt før er 5 dager på overtid. Så håper jeg ikke slår det nå! Vil veeeeeldig gjerne føde denne uka her 🙏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at termindatoen er her alt! 😁 Nå er det ikke lenge til du får møte frøkna 🥰❤ 

Så utrolig lettende med nye regler! Får håpe barna holder seg smittefrie selv om da 🤞😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var legekontroll unnagjort. Og for første gang dette svangerskapet hadde jeg noe forhøyet blodtrykk. Legen tenkte leenge på det - det var visstnok på grenseland. Egentlig innenfor normalen, men fortsatt pittelitt bekymringsverdig. Så hun ville ha meg inn for ny blodtrykkskontroll på fredag.

Litt pes er det da legen min er nesten 2 mil unna og jeg må ut og kjøre bil og sånt, men det er jo bra de følger opp. Og så håper jeg jo egentlig at jeg ikke trenger den sjekken på fredag 😶

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40+5

Såå kjedelig at det ikke skjer noe. Hadde i det lengste håpet at denne sistemannen kunne komme noen dager før termin, ettersom mine to forrige var noen dager over. Men forsto jo på tirsdag at det ikke vil skje. Så var håpet om at det i det minste ikke skulle gå så mange dager over. Kanskje 1-3 dager over? Det hadde vært nok. Men neida. Denne kommer til å drøye - kanskje jeg til og med må settes i gang?? Det har jeg absolutt angst for, så vil ikke det. I dag er jeg faktisk en hel uke over EL-terminen min, så syns babyen kan komme ut nå!

Får prøve å oppsummere litt nå i ventetiden da. Vet at man glemmer det, så er greit å ha nedskrevet.

Magen
I følge symfysemålet har den gjort et hopp, og er absolutt stor. Føler ikke den har sunket noe... tvert i mot presser den helt opp mot brystene. Å bøye seg over bordet når man f.eks spiser er så og si umulig nå. Den er skikkelig stram og hard - som en fullstappet badeball.
Jeg kjenner veldig lite bevegelse nå. Er noe hver dag ja, men veldig sjeldent og da mest slike 'glidninger'. Virker absolutt som om det er veldig trangt der nå. Jeg har mange ganger dette svangerskapet forsøkt å ta video utenfra av magebevegelsene som jeg ser så mange andre har med tydelig spark, sprell og liv - men har ikke klart det. Da det var aktive spark og hopp, så varte det så kort at det var over innen jeg hadde funnet frem kamera. Og nå er det heller ikke mulig ettersom glidningene er så korte og sjeldne.

Formen min
De siste to ukene har jeg stoppet opp og tenkt litt -er bekkenet mitt bedre!? Det var liksom ikke like plagsomt lengre. Men jeg har innsett nå at årsaken er to ting. Ene er at jeg har vært så forkjølet at det har tatt nesten alt fokus. Jeg fungerer veldig dårlig som syk. Får nesten manflu :rolleyes: Er nok fordi det skjer så sjeldent, så når jeg først blir syk så blir jeg nesten desperat. Hater den følelsen av å ikke få puste, plagsom nese, vond hals osv. Så dette har tatt overhånd i det siste. Nå er jeg endelig på bedringens vei! Fortsatt en del snyting og tett nese, men mye mindre enn før og halsen er bra igjen!
Den andre årsaken er jo at jeg er ekstremt mye i ro. I desember og starten av januar så begrenset jeg absolutt ærendene mine, men det ble jo NOE. Noen butikkturer, husarbeid osv. Men de siste tre ukene har jeg ikke gjort noe. Virkelig kapitulert... Nå er det slitsomt bare å gå til kjøkkenet og hente seg mat eller gå til badet for å gå på do. Så da blir det jo til at jeg kun gjør det som er høyst nødvendig. Men savner jo luft da, så da jeg innså her en dag at det må vært minst 1 uke siden jeg var utenfor huset, så ble jeg med i bilen da mannen skulle hente barn på skolen. Bare for turens del. Var godt å kjenne frisk luft, men ble bekreftet at det var slitsomt. Ganske ødelagt etter bare å kle på meg sko, jakke, gå ned trappen, inn og ut av bilen. Så blir ikke så mye mer sånt...
Ellers er det eneste verdt å nevne at jeg har opplevd halsbrann for første gang i mitt liv! Aldri hatt i andre svangerskap før, og først de siste dagene her nå. Leser at det er normalt når det blir trangt i magen. 

Søvn
Jeg har egentlig alltid sovet godt dette svangerskapet. Unntaket har jo vært de to siste ukene når jeg har vært syk. Selv om jeg har vært på do hver natt i noen måneder nå så har jeg alltid sovnet umiddelbart igjen. Men under sykdomsukene har jeg vridd meg og slitt med hals og nese. Men det er som nevnt heldigvis over nå og jeg er tilbake til god nattesøvn. I tillegg sover jeg mye om dagen... Vanlig rytme her er at jeg sover fra kl.23-07 (går på do 1-2 ganger om natten nå). Så sover jeg igjen fra ca. kl. 10-12. Og en liten dupp på sofaen i 17-tiden. Vanligvis er jeg litt redd for å sove for mye på dagen, men nå vet jeg jo at fødsel er nært forestående og at man skal være så uthvilt som mulig i forkant. Døgnrytme er det snart slutt på uansett! Så da sover jeg når jeg er trøtt. For å ikke snakke om når jeg kjeder meg. Er mye av det nå ettersom jeg omtrent bare ligger. Selv om soving ikke er intensjonen, så kan jeg kjede meg så inni hampen mye her på sofaen at jeg bare sovner.

Kosthold
Dette har vært dårlig hele svangerskapet. Vet ikke om jeg kan si at jeg har hatt noen cravings, men jeg har ekstremt behov for salt - og søtt. Tør nok påstå at jeg har spist snacks/sjokolade/godteri hver eneste dag hele svangerskapet igjennom. Har masse igjen etter jul også (fikk såå mye i gave), så henter meg stadig en sjokoladebit når jeg er på kjøkkenet. Ellers er jeg mye sulten og spiser og spiser. Går mye i brødskiver med omelett. Middagene har også sklidd ut... rett og slett fordi jeg ikke har ork lenger til å planlegge ordentlig + lage. Og selv om mannen er en helt og gjør alt her nå så har han sine begrensinger han også... Han er jo i full jobb, og skal ofte følge et barn på en aktivitet på ettermiddagen. Før januar her så kunne jeg forberede mye middag - hakke og skjære opp - steke og gjøre ting klart. Men har ikke sjanse nå. Derfor blir det veldig enkle middager. Sønnen i huset jublet faktisk senest i dag fordi dette var "verdens beste middagsuke" 😆 For da snakker vi altså om frossenpizza, hamburger, pølse, grøt og take away sushi. Så ja - kostholdet er virkelig ikke noe å skryte av for tiden! Men jeg klarer bare ikke å bry meg nå... må bare satse på at jeg kommer inn i en bedre flyt etter at babyen er ute.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så spent hver gang jeg ser du har skrevet noe her inne nå! Så kjedelig at det ikke skjer _noe_ 😩

Syns det er bra du ikke bryr deg om kostholdet nå, det viktigste er jo å få i seg noe. Og det virker jo som om resten av familien syns det er heeeelt allright med middagene dine 😄 Man har resten av livet til å lage gode og «fornuftige» middager på, er vel ikke krise noen dager til nå, hihi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med aller siste innspurt ❤️ Spennende å åpne dagboken din i disse tider! 😄 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Amatariel! Har vært veldig koselig å følge deg i svangerskapet ditt 💕

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner så godt at du begynner å bli ordentlig utålmodig nå! Jeg holder en knapp på at det skjer noe i morgen jeg. :laugh: 28. januar høres ut som en fin dato å komme til verden på. Nå er det bare innspurten igjen, så har du endelig minstejenta di i armene. ❤️ Ønsker deg masse lykke til i de siste dagene som gravid, og med fødselen som kommer. Titter innom dagboken din titt og ofte nå, og venter i spenning sammen med deg. 🥰

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til inn i siste innspurt nå🥰 spennende å se hva du har skrevet når jeg åpner her om dagen må jeg si😄 gjetter det skjer når som helst❤️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til med siste innspurt!! 💕 Det har aldri vært så nærme som det er nå. Gleder meg til å følge deg i dagene fremover 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse lykke til med innspurten! Ville bare nevne for deg at jeg også litt bekymret for å måtte settes i gang på sykehuset. Men så ble jeg strippet dagen etter termin også startet faktisk riene samme kveld. Jeg var selv skeptisk i forkant, men hadde en veldig positiv opplevelse. Kanskje det hadde vært noe å vurdere. Sender masse god energi inn mot fødsel og barseltiden ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare ønske deg masse, masse lykke til den aller siste tiden nå og gjennom fødselen:klem: I natt drømte jeg at jeg gikk inn i tråden din og at du hadde født, så jeg var litt ekstra spent på morgenen i dag haha! 

Ser at jeg tidligere har tippet at hun melder sin ankomst den 29. Håper det skjer før - forstår tålmodigheten må bli helt tynnslitt på dette stadiet! Igjen, masse lykke til kjære deg!❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40+6

Da har jeg vært hos legen for blodtrykkskontroll. Hun var som nevnt litt 'bekymret' på tirsdag. Ville i alle fall forsikre seg om at det ikke bare gikk oppover. Og det gjorde det ikke. Helt normalt i dag. Som jo er fint, men jeg kjente på en bitteliten skuffelse 😶 Hadde nesten vært fint med en liten bekymring slik at jeg ble sendt på sykehuset og kunne blitt satt i gang.

babycodex skrev (8 timer siden):

Ville bare nevne for deg at jeg også litt bekymret for å måtte settes i gang på sykehuset. Men så ble jeg strippet dagen etter termin også startet faktisk riene samme kveld. Jeg var selv skeptisk i forkant, men hadde en veldig positiv opplevelse.

Høres bra ut! Er egentlig ikke selve igangsettelse jeg er så redd for, mer bare irritasjon over fakta at det da er lenge over. Så jeg kunne godt bli satt i gang NÅ. Er mer den der 11 dager over termin-igangsettelsen jeg ikke ønsker meg 🙄

En ting er at det er så ufattelig kjedelig å bare sitte her og glo på TV, kjipt og ha vondt og sånt. Men for hver dag som går nå i denne permisjonen er jo dager jeg mister med babyen min. Vi skulle jo vært i gang med å bli kjent nå! Gå over til neste kapittel. Ser faktisk frem til våkenetter, ammestyr og alt jeg nå. Må liksom komme i gang med dette.
Stresser meg også piiittelitt at vi skal ut å reise om 3 uker (fly mellom landsdeler), og jo lenger tid som går før babyen blir født jo yngre vil hun jo være ved avreise. Hadde egentlig håpet at hun var blitt 1 måned til da, men sånn blir det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og ja, må nevne at det passer EKSTRA godt med fødsel nå i helgen, fordi barna er bortreiste. En tur som har vært planlagt lenge. Hadde kanskje trodd at lillesøster ville vært her til nå da den ble bestilt, men den gang ei. Så nå betyr det faktisk at jeg og mannen blir helt alene hjemme i helgen, og det er jo et drømmescenario sånn fødselsmessig. Slippe å vekke eldste for beskjeder, de slippe å være alene hjemme osv. Men vi får se om babyen forstår hvor bra det passer da... 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som helgen virkelig passer perfekt! Håper lille sistemann hører på mammaen sin, og er enig i at denne helgen passer det fint å komme til verden. 🥰 Skjønner såå godt at du er utålmodig nå. Lag dere noe ekstra godt å spise, og nyt den siste fredagskvelden sammen du og mannen din. Neste fredag har du ei lita tulle i armene. :babyjente:

Endret av Lykkefrø
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å håper det setter igang snart nå, så du slipper å vente lenger. Og endelig få møte lille frøkna deres 🥰 Ønsker deg så masse lykke til! 

Er så spennende å stikke innom dagboken din å se om det har skjedd noe 🤞😄

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...