Gå til innhold

Vi venter på sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

Åååh så koselig! 💖

Vært dårlig på å legge igjen kommentar hos deg i det siste, men helt fantastisk å lese om ultralyden som var vellykket og videre avsløringene for familien! Sitter å tørker tårer her jeg nå 🥰 

Unner deg alt godt for ukene fremover, og plutselig så kjenner du kanskje et lite spark også, på tross av foranliggende morkake 🤩

Plutselig er det du som nå skal snike rundt i butikker etter babyklær igjen, kanskje med en eller flere av storesøsknene til nye vesla med på turen 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så koselig oppdatering her siden sist🤩 ser akkurat for meg det du forteller når dere delte nyheten🥰 var så fint! Moren din må jo boble over av lykke snart, å få barnebarn er noe av det fineste 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18+2

Tusen takk for gratulasjoner og fine kommentarer alle sammen! Jeg er bare såå lykkelig nå ♥️ Tenk at vi skal få en sistemann! En sistefrøken faktisk 😊 Endelig sover jeg godt om natten, og endelig føler jeg gleden. Jeg ble møtt på jobb i dag med gratulasjoner, spørsmål m.m. Veldig greit med avgjørelsen om å sende dem en fellesmelding på fredag, og at vi nå er i flokk. Helt sikkert noen som har blandede følelser omkring situasjonen, men utad er alle hyggelige, og det er det viktigste for meg. Nå satser jeg bare på at jungeltelegrafen går når det gjelder resten av kollegaene som ikke direkte tilhører min gruppe.

Tror ellers vi har fortalt alle i familien nå. Noen måtte ringes, men fikk møtt flere i helgen pga. familieselskap. Pappa, bestemor, tanter m.m. Og andre venninner jeg har enn de nærmeste som fikk vite for noen uker siden.

Prøver meg ellers på en liten liste over ting som skjer:

Magen: Kjenner ikke liv ennå. Veeldig utålmodig nå. Gleder meg også til at det vises ordentlig at jeg er gravid. Jeg er sånn i grenseland nå... eller, egentlig ser jeg lik ut som alltid - mener jeg. Er jo overvektig og har ekstra mage. Er jo ingen som sagt som har skjønt at jeg er gravid ennå. Men jeg kan heldigvis kle meg annerledes nå. Tok på meg en gravidtunika på jobb i dag, og da sa ene kollegaen min at "nå ser du gravid ut også!". Så det handler mye om påkledning. Før i dag har jeg brukt bukser og skjorter som ikke akkurat har fremhevet magen.

Formen min:  Dårligst form hittil i svangerskapet, men kan likevel ikke kvalifiseres som 'dårlig'. Stort sett kjenner jeg ingenting. Men jeg får brekninger oftere nå enn før. Det skjer hvis jeg kjenner en dårlig lukt, innimellom på bussen og hvis jeg skynder meg. Skal ikke noe mer til enn at jeg går litt raskt opp en trapp. Da kommer det et par brekninger. 

Søvn: Før UL har jeg jo sovet veldig dårlig. Vridd meg mye, våknet, mareritt osv. Dette går helt klart bedre nå! Sovet veldig godt de siste nettene. Ikke vært oppe på do heller, slik jeg var mye i starten av svangerskapet. Håper det fortsetter slik.

Kosthold: Dette er veldig veldig dårlig. Jeg har liksom ikke kommet ut av "feriemodusen" sånn sett. Er ekstremt glad i godteri og snacks, og klarer ikke å la være å spise dette. Fryktelig dumt! Jeg må bare virkelig skjerpe meg utover høsten, for ønsker jo ikke å gå opp masse unødvendige kilo. Jeg har egentlig ikke noe craving på noe rart eller spesielt, utenom dette sukkeret og salte snackset da. Men jeg har blitt skikkelig glad i lammerull på skiva! Vanligvis spiser jeg det bare til jul, men nå er det mange ganger i uken. Sannsynligvis som en erstatning for salamien antar jeg.

Innkjøp: Jeg har begynt i tankene å tenke over på hva det er vi mangler. Vi har jo tatt vare på veldig mye fra forrige barn, men noen ting solgte vi og andre ting må vi bare ha nytt. Må gå på loftet om ikke alt for lenge for å se hva som er i esken "babygreier" for å se hva som faktisk er i den. Av små ting husker jeg ikke... fungerte f.eks babycallen vår sist, eller må vi ha ny? Slike ting. Men enkelte ting vet jeg vi mangler, og disse tingene er kostbare. Derfor ønsker jeg å kartlegge det raskest mulig for å fordele utgifter. Skal jo ha jul også før termin her. Og så har vi noen oppussingsutgifter på huset i løpet av høsten.

Men av det jeg VET pr. nå at vi trenger er
- Vogn
- Bilstol (har en base)

- Stokke newborn seat

Ellers er det ikke mye jeg har kjøpt hittil i dette svangerskapet, men jeg har faktisk kjøpt et par søte små bukser, noen gravidklær til meg selv og en veldig enkel gravidpute til sengen.

Neste kontroll: Jeg har min andre svangerskapskontroll hos legen 21. september. Går ikke til jordmor, så er temmelig sjeldent kontroll. I alle fall hittil. Ellers er det koronavaksine som kverner litt i hodet mitt. Forrige uke kom nye anbefalinger fra FHI om at gravide kan ta vaksine nå. Jeg har kommet langt nok til å komme innunder dette, men jeg blir likevel usikker når man leser så mye rundt. En del av meg vil bare lukke øynene for det å gjøre utelukkende det FHI anbefaler. Men blir redd for at det er dumt/naivt likevel og vil ikke ta noen sjanser. Tror jeg må ta en endelig prat med legen før jeg tar valget.

Navn: Dette blir vanskelig. Jeg trodde vi skulle få en gutt, og der har guttenavn vært klart leeenge. Det var det jeg ville ha i sist svangerskap, men ikke fikk brukt da vi fikk jente. Fortsatt glad i det navnet, så hadde tenkt å bruke det nå. Men den gang ei. Og vi har absolutt ikke et like klart jentenavn. Jeg har ett navn jeg mener jeg liker godt. Alltid vært i bakhodet mitt, sto faktisk på listen da jeg var gravid for 18 år (!) siden. Men jeg husker fra den gangen at mamma ikke likte det da hun så på listen min, og i forrige svangerskap nevnte jeg det for mannen min og han var skeptisk til det - derfor gikk vi for andrevalget mitt, som han likte mye bedre. Men jeg har altså ikke klart å glemme dette navnet.... men samtidig blir jeg jo litt usikker selv. Er det fint? Blir jeg påvirket av andre som har rynket litt på nesen? Kan uansett ikke velge et navn som mannen ikke liker, men hvordan skal jeg klare å omstille hodet mitt? Mannen har ikke kommet med noen klare forslag ennå, så jeg har så vidt begynt å notere ned litt navn som jeg syns er fine. Men føler ikke sterkt for noen av dem. Ellers er det jo vanskelig at vi har noen krav da... skal passe med søsknenes navn, må ha mellomnavn da det er tradisjon i hele slekta, skal være lett å uttale/stave, helst også i utlandet. Så ja - en utfordring forstår dere :Knegg:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen koselige oppdateringer det er her i dagboken din for tiden! Jeg er så glad for at du endelig klarer å føle på den gleden 🥰 greit for meg også å lese om diverse innkjøp osv for inspirasjon, men jeg tør ikke helt å kjøpe ting før jeg er over hvertfall ultralyden i uke 13, kanskje ikke før etter OUL heller 🙊 men jeg er SKIKKELIG glad i å shoppe, nesten patologisk, så jeg gleder med DRITMYE til å få kjøpe inn søte babyting, vogn, stol, bilstol og alt mulig 🤩🙉 

OOOG kan man spise lammerull når man er gravid?! 🤩👌 jeg har tenkt at det var det samme som spekemat, men når jeg tenker meg om så er vel det kokt og dermed greit? Åå så glad jeg ble nå, har stort sett kun spist ost, og jeg er dritlei 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Amatariel said:

Ellers er det koronavaksine som kverner litt i hodet mitt. Forrige uke kom nye anbefalinger fra FHI om at gravide kan ta vaksine nå. Jeg har kommet langt nok til å komme innunder dette, men jeg blir likevel usikker når man leser så mye rundt. En del av meg vil bare lukke øynene for det å gjøre utelukkende det FHI anbefaler. Men blir redd for at det er dumt/naivt likevel og vil ikke ta noen sjanser. Tror jeg må ta en endelig prat med legen før jeg tar valget.

Åh dette er som å høre (lese?) hodet mitt… Spinner frem og tilbake og føler det blir bingo begge veier. Har også havnet på å ha litt is i magen, og konferere med legen først. Han har hittil anbefalt meg å vente, men jeg vet jo ikke om det kun har vært pga. manglende retningslinjer, eller om han har en medisinsk tanke bak anbefalingen. 

Endret av Solina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åå, så koselig oppdatering! 🥰 Tenk at det ligger ei lita siste-frøken i magen din, og at du snart er halvveis allerede! Jeg er glad for å høre at du har det bedre nå, og at både søvnen og rundene med oppkast har roet seg nå som du vet at alt er fint med lillejenta di. :babyjente: Det må ha vært forferdelig vondt å grue seg slik, og være så redd! Gleder meg til å høre hva dere lander på ang utstyr. Så mye å velge i der ute! En helt jungel av valgmuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig koselige oppdateringer og så rørende fine avsløringer 🥰 Også er det så koselig å lese at du nå virkelig koser deg med å være gravid, sover bedre og tenker fremover! 

Det er for øvrig som å lese mine egne tanker om vaksinen. Jeg kommer nok også til å rådføre meg med min egen fastlege før jeg evt. bestiller time. På jobb har jeg også fått beskjed om at jeg kan få all tilpasning jeg måtte ha behov for slik at jeg kan gå tilbake til hjemmekontor hvis jeg heller ønsker det. Håper du får noen gode svar hos legen din som kjenner deg :hug: Fortsett å nyte dagene og svangerskapet og alt det koselige som følger med :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
 

Deg vil jeg gjerne følge 🙋🏻‍♀️ 
Så utrolig kjekt at det gikk fint på OUL! Spesielt med dine tidligere erfaringer. Nå kan du endelig senke skuldrene og nyte resten av svangerskapet 🥰🎀🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19+0

Ny fullgått uke! Jeg skrev jo ganske mye på mandag, så blir ikke så lang oppdatering i dag. Men blir så glad når jeg kommer meg over i en ny uke, så da måtte jeg jo skrive litt 😊

En ting jeg har gjort disse dagene er å lese dagboken jeg skrev med nr.3 ❤️ Det er helt utrolig hva man har glemt! Bl.a skrev jeg at jeg oppdaget at nysing/tett nese faktisk er et svangerskapssymptom, og at det ga mening at jeg nettopp nøs så mye da. Og det har jeg jo gjort denne sommeren også! Har følt meg så tett, avhengig av kleenex og vært litt plaget i nesen rett og slett. Vurderte sterkt å be legen ta en allergitest på neste kontroll. Men når jeg nå leste hva jeg skrev sist dagbok så kom dette rett tilbake til meg - det er fordi jeg er gravid!

Jeg var mest spent på når jeg kjente liv sist, og fant ut at første gang jeg kjente det ordentlig var på 19+3. Hadde kjent noen øøørsmå bobler før den tid, men var først denne dagen jeg kjente det ordentlig. Så nå håååper jeg at jeg ikke må vente så lenge før jeg kjenner det denne gangen.

Ellers har jeg gjort første babyinnkjøp!! Har aldri hatt en bilstolpose før, så tenkte at det var fint å ha denne gangen. Har aldri hatt både bil og vinterbaby før, men nå blir det. Og med tanke på erfaringen jeg har med hvor mye inn og ut av bil man drar med seg bilstol på arma (hente søsken på skole, butikken osv.) så virker en bilstolpose veldig kjekt ut.

Ble en Easygrow mini (brukt)

bilstolpose.JPG.fe6a9576ccbadf7cd26d8867b59a9717.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (18 minutter siden):

19+0

Ny fullgått uke! Jeg skrev jo ganske mye på mandag, så blir ikke så lang oppdatering i dag. Men blir så glad når jeg kommer meg over i en ny uke, så da måtte jeg jo skrive litt 😊

En ting jeg har gjort disse dagene er å lese dagboken jeg skrev med nr.3 ❤️ Det er helt utrolig hva man har glemt! Bl.a skrev jeg at jeg oppdaget at nysing/tett nese faktisk er et svangerskapssymptom, og at det ga mening at jeg nettopp nøs så mye da. Og det har jeg jo gjort denne sommeren også! Har følt meg så tett, avhengig av kleenex og vært litt plaget i nesen rett og slett. Vurderte sterkt å be legen ta en allergitest på neste kontroll. Men når jeg nå leste hva jeg skrev sist dagbok så kom dette rett tilbake til meg - det er fordi jeg er gravid!

Jeg var mest spent på når jeg kjente liv sist, og fant ut at første gang jeg kjente det ordentlig var på 19+3. Hadde kjent noen øøørsmå bobler før den tid, men var først denne dagen jeg kjente det ordentlig. Så nå håååper jeg at jeg ikke må vente så lenge før jeg kjenner det denne gangen.

Ellers har jeg gjort første babyinnkjøp!! Har aldri hatt en bilstolpose før, så tenkte at det var fint å ha denne gangen. Har aldri hatt både bil og vinterbaby før, men nå blir det. Og med tanke på erfaringen jeg har med hvor mye inn og ut av bil man drar med seg bilstol på arma (hente søsken på skole, butikken osv.) så virker en bilstolpose veldig kjekt ut.

Ble en Easygrow mini (brukt)

bilstolpose.JPG.fe6a9576ccbadf7cd26d8867b59a9717.JPG

Vi har denne og den er genial. Bare pass på å ikke kle på baby for mye nedi den, for den er vaaaaaarm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt tett nese gjennom nesten hele svangerskapet til nå, skikkelig rart symptom 😂

Jeg har også kjøpt bilstolpose 😄 tenkte også at det var greit til vinteren :) det er jo greit å kunne slippe så mye klær i bilstolen tenker jeg! kjøpte fra scandiroom og den er så nydelig fin 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19+2

Jeg har litt av en vognhistorie bak meg. Må vel innrømme at til tider var jeg med i den berømte "vognmafiaen" på div. store mammaforum 😅 Bare elsket vogn og sette meg inn i den jungelen. Men skal sies at jeg er en veldig økonomisk person, da jeg ikke er vokst opp med god råd. Så da nr.1 kom mens jeg var veldig ung så var den aller første barnevognen jeg kjøpte en bagvogn til 50 kr. Oppover årene ble det forskjellige vogner, men kjøpte alltid brukt. Unntaket med nr.1 var at jeg kjøpte en helt ny trille - En Quinny Zapp, og den var fantastisk.

Da nr.2 kom var vi på et annet sted i livet, med en annen økonomi, så endelig kunne jeg få utløp for shopping av litt nye ting. Og jeg var ganske klar på hvilken vogn jeg ville ha da. En Mountain Buggy urban jungle. En veldig populær vogn da, som jeg elsket høyt. Men det var et minus at den ikke hadde vendbar sittedel. Nr.2 viste seg å være en enormt våken baby, som var tidlig ute med alt. Han ville slettes ikke ligge i vognen, han skulle opp og se. Så allerede da han var 5 måneder måtte han ut av bagen og jeg var ikke klar for å ha han fra meg. Gikk da til innkjøp av en Bugaboo cameleon. Den dyreste vognen jeg noensinne har kjøpt, men kjøpte brukt så det ble halv pris av nypris. Hadde noen fantastiske måneder med den, men babyen min vokste raskt og jeg syns bugabooen ble litt liten. De 'klagde' også litt i barnehagen da de ikke syns det var en passende sovevogn. Solgte da den, for samme pris jeg hadde kjøpt den - så slik har det gått rundt. Tror ikke jeg hadde fått lov av mannen med så mye vognkjøp om det ikke hadde vært for at jeg var flink å selge videre 😊 Men Mountain buggyen hadde jeg da fortsatt, så den brukte vi ut vogntiden. Fantastisk vogn for litt store barn, som sovevogn i barnehagen osv. Supplerte selvsagt med litt forskjellige triller i tillegg til de ulike behovene 😶

Da nr. 3 kom hadde jeg faktisk tatt vare på buggyen. Kjøpte bare ny bag da jeg ville ha ny farge. Og denne bag'en ble brukt lenger enn det nr. 2 gjorde. Men hadde også behov for en vogn imellom bag og sportsdel her, og gikk for en mye rimeligere vogn enn bugabooen var da. Denne ble faktisk kjøpt ny, en Crescent-vogn mener jeg det var. Veldig fin, og hadde alle funksjonene vi ønsket. Men kvaliteten var ikke helt der, litt skranglete. Så brukte den helt til det føltes bra å bruke buggyen igjen. Nå skulle egentlig vogninnkjøpet ha stoppet helt opp, men da hun var 3 år skulle vi en god del uker til syden og da meldte ønsket mitt seg om en god vogntrille. Alle rundt meg himlet litt med øynene og ikke kunne ikke forstå at jeg ville kjøpe en ny vogn NÅ når hun var så stor og det kanskje var siste barnet også. Men jeg fikk det som jeg ville og kjøpte en helt ny Baby Jogger City Tour. Den er bare fantastisk! Så god å trille, god å sitte og ligge i. Barnet mitt har sovet myye i den. Og så kan den pakkes ned som en ryggsekk! Perfekt som håndbagasje. Vi fikk jo bare brukt den denne sydenturen, men jeg følte sterkt for å beholde den etterpå. I bakhodet mitt lå jo ønsket om nr.4 og dessuten har vi lånt trillen ut til flere venner som har hatt behov for en trille når de har vært i byen. Så jeg kom meg unna med det. Så denne vognen har vi altså ennå! Som eneste vogn på lager. Glad for det! 

Men vognstallen må fylles opp. Og jeg har innsett at jeg har falt av lasset for leeengst. De vognene som var populære for 11 og 7 år siden (sist jeg var gravid) finnes nesten ikke lenger. Noen merker finnes dog fortsatt, men selvfølgelig med nye modeller. Så atter igjen føler jeg meg som en førstegangsgravid, som må sette meg inn i ting på lik måte. En forskjell er kanskje at jeg vet litt hva jeg liker/foretrekker/vil ha i en vogn. Problemet er jo at det finnes så utrolig få fysiske butikker, så man får ikke prøvd ut noe ordentlig. Kan lese i vogntråder her inne på forum en halv evighet, og tråle nettbutikker og se på bilder. Men det blir ikke det samme, og føler likevel at jeg må føle meg frem.

Men etter at jeg begynte å sette meg inn i vognjungelen for en stund siden her nå, så tror jeg at jeg har klart å finne de alternativene det står mellom. Har bestemt meg for å kjøpe en helt ny vogn. Det føles -litt- uansvarlig økonomisk, men har bestemt at jeg fortjener det :fnise: og det er jo sistemann! Siste mulighet til å kjøpe ny vogn. Og jeg skal selvsagt selge den med det samme vi er ferdige med den. Så mannen har gått med på dette 😜

Alternativene jeg har klart å se/lese meg frem til er disse:

- TFK mono
- Emmaljunga Nxt90
- Britax Smile III

Men hvordan jeg skal velge her aner jeg ikke. Er jo å prøve dem fysisk som er neste skritt, men var det å finne ut hvordan det er mulig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognkjøp er nye av det jeg har syns har vert mest stas i svangerskapet 😅 siden jeg jobber i barnehage så har jeg jo fått kjent på endel vogner, så jeg hadde ett klart bilde av hva jeg ikke ville ha 😅 samt at størrelsen på sammenslått vogn hadde litt å si :) kjøpte en emmaljunga nxt90 og den kjennes utrolig god ut å kjøre :) liker at den er litt robust men samtidig lett å manøvrere og tar liten plass sammenslått 😄 ett pluss er jo at den ser veldig fin ut også 😅😅 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese dine siste oppdateringer og at du endelig har kunnet kjenne på glede du også ❤️ Så gøy å høre om vognerfaringene dine! Selv syns jeg det å sette seg inn i vognjungelen var litt pyton - det er jo SÅ mye! Så vi gikk etter tester og ble raskt interessert i Britax Smile 3. Den har vi også kjøpt allerede 🙈 Dro til en butikk som førte merket, mener det var Babycare. Prøvekjørte, kikket på farger o.l, og dro deretter hjem for å kjenne litt på det. Endte med å sjekke nettsiden samme kveld og da kostet vognpakke med den nyeste bilstolen fra Britax, pluss Flexbase mindre på nett enn det gjorde i butikk. Meldte oss også som kundemedlemmer og fikk enda 10% avslag på kjøpet. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe brukt vogn, men dette ble altså billigere når man så pakken som helhet 🤩 Lykke til med valget! Syns vogna vår er sååå fin - og den er nett! Tar ikke store plassen hverken slått opp eller sammen 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så fint å lese i dagboken din for tiden, med all gleden og fremtidstankene :) fint å se at det ikke bare er bekymring nå når OUL er overstått ❤️ Dette er så fortjent! ❤️
Og veldig greit å lese dine tanker om barnevogn, jeg har jo absolutt null peiling på hva som er lurt og hva jeg faktisk vil foretrekke! Da er det fint å lese andre sine erfaringer, og du har jo MASSE vognerfaring! 🤩🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg satt og så på vogn, så kan jeg skrive ned punktene jeg ønsket i en vogn og litt hvorfor. 

Svingbare hjul - for enkel manøvrering (fordel om de kan låses for enkelte tilfeller) , stor korg innunder - god plass til å ta med seg ting så man slipper å føle man ikke har plass, store hjul som er praktiske på allslags underlag og kan kjøres på litt mer kupert terreng enn asfalt, justerbar høyde på håndtaket (liker godt de som er vinklet og ikke de som går rett ut), sitte fremover og bakover alt etter ønske og behov (her kan du faktisk bygge opp en støtte i ryggen på bagdelen til emmaljunga sånn at ungen kan mer sitte enn ligge og dermed følge bedre med, før man må over på sittedel), høyest mulig vektgrense sånn at vognen kan brukes lengst mulig. 

Jeg kjøpte emmaljunga nxt 90 som har alt dette, og kjøpt bilstoladapter nå så jeg kan klikke bilstolen rett på understellet også for kjappe turer på butikken osv 😊

Enn så lenge superfornøyd. Det er egne ferdig støpte kroker på undersiden av stangen opp mot håndtaket så du hekter stellevesken inn på også, så den slipper å henge over der hendene er 🤩

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale Britax Smile III 🙏 Jeg impulskjøpte den rett før termin (hadde en dårlig dag, og det er den dyreste oppmuntringen jeg har kjøpt😂). Den er superlett å trille, tar lite plass i bilen og er veldig fin å se på! Elsker at man kan åpne opp litt av kalesjen (er myggnetting der) slik at vesla kan stirre ut mens vi triller 🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...