Gå til innhold

Hva er i veien med dagens besteforeldre generasjon?


tussi84

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er du enten barnløs eller har foreldre som er engasjert i barnebarna.

Anonymkode: 0d213...49a

.....eller rett og slett en småbarnsmor som skjønner at ansvaret er mitt?

Anonymkode: 0a424...620

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

I de siste årene har jeg oftere og oftere lest her inne om trusselen om at besteforeldre skal bli sittende alene når de blir skrøpelige hvis de ikke stiller opp så ofte dessert-generasjonen krever det.

Skammelig!

Anonymkode: 0a424...620

Men det er da vitterlig dagens besteforelder generasjonen som er dessert generasjonen! Skam dere selv!

Anonymkode: 37acc...05e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er da vitterlig dagens besteforelder generasjonen som er dessert generasjonen! Skam dere selv!

Anonymkode: 37acc...05e

Curling-generasjonen, da. Generasjonen som truer med ensomhet og presser på.

Hurra for besteforeldre som lever livet sitt  😄

Anonymkode: 0a424...620

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er ikke besteforeldres oppgave å passe på barnebarna sine.

Anonymkode: 4022c...4a2

Nei, men det er besteforeldres oppgave å skape en god relasjon til barnebarna sine. Jeg er helt enig med TS.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøyamor skrev (15 timer siden):

Er vell ikke alle som gidder? 
 

jeg jobbet på sykehjem, og bare så det er sagt, det er laaaangt fra alle som får besøk. Uavhengig hvor godt forhold de hadde til barn/barnebarn. Det tar i snitt 3 år før de på gamlehjem er glemt. 

Det er jo nitrist at noen ikke gidder å bry seg om familie (med mindre det har skjedd noe svært alvorlig i kontakten da). Det er jo det som er poenget til TS.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har jobbet på gamlehjem. De eldre får så lite besøk av sine nærmeste at det er nesten skremmende. Yngre generasjonen prioriterer ikke sine eldre. Hvorfor skal dem prioritere dere og deres barn? Skjønner at besteforeldrene vil leve og kose seg fortsatt mens de kan. 

I andre land hvor de yngre passer sine eldre, er det mye mer kontakt/samhold mellom generasjoner. For da er alle avhengig av hverandre på en måte. Skal besteforeldrene bruke masse tid på barnebarn som knapp skal tenke på dem denne dagen dem skal på gamlehjem? Barnebarn som ikke engang tenker å tilby seg for vaskehjelp denne dagen besteforeldrene ikke skal klare det? 

Anonymkode: 466c7...624

Når man gir av sin tid og sin kjærlighet gjør man det ikke for å få noe tilbake. Man gir for å gi. Det er ubetinget kjærlighet. 
 

  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ingen spør hvorfor Jeppe drikker...

Altså, jeg tror de fleste vil ha et godt forhold til barnebarna sine.  Hvis ikke er det trist.  Det finnes sikkert de som ikke har tid, prioriterer seg selv osv. Men prøv om dere unge kan ta til dere at for mange er det ikke lett når det forventes en lekekamerat til barna. Hvordan tror dere det er å passe en 4-5 åring som er vant til å bli lekt med og underholdt hver eneste våkne time?
Jeg har snakket med mange besteforeldre fordi jeg selv er bestemor, mine venner er besteforeldre osv. De sier det samme, de føler på et press fordi de ikke klarer å følge opp og henge med barnebarnet som er vant til et helt annet tempo enn de klarer å tilby.

Jeg lekte ikke med egne barn på den måten en gang, men ser at datteren min springer rundt og leker og underholder barna sine fra morgen til kveld.
Jeg var ingen dårlig mor for det, jeg var bare ikke en slik mor. Tidene har forandret seg... 
Jeg stiller gjerne og villig opp, men forstår jo at jeg ikke strekker til. Jeg er ikke god nok når jeg ikke orker tempoet.

Prøve om dere kan senke kravene litt, lær ungene deres at det er greit å leke selv.  

Prøv om dere kan se at grunnen til at besteforeldre ikke er så engasjerte kanskje bunner i usikkerhet og redsel fordi de faktisk ikke klarer det som blir forventet av dem. 


 

Anonymkode: 2d91a...7f3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så tror jeg ikke min mor er så opptatt av små barn. Hun stiller opp fordi det er forventet, ikke fordi hun finner genuin glede i det. Hun har alltid vært glad i å gjøre sine ting og har fortsatt med det som pensjonist. Jeg tenker at det er greit nok. Da får farmor ta større plass i barnas liv og det tror min mor godtar. 

Anonymkode: 09eba...a0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er jo veldig forskjellige. Og jeg tenker at mange besteforeldre strekker seg svært langt for å hjelpe til, noen ganger så det nesten går ut over egen helse. Så hvor engasjerte besteforeldre er, varierer nok veldig. Hvis man ønsker et godt forhold til barnebarn, er det jo klart at man må gjøre en innsats for å bli kjent med dem. Jeg synes også at besteforeldre må få lov til å ha sin egen fritid, uten store forventninger fra barnas foreldre om å stille opp stadig vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far bor 6 timer unna, og han er av oppfatningen "jeg er ferdig med barn", mens min stemor vil gjerne ha ungen vår på besøk hele dagen lang. Pappa også er sjeleglad når vi kommer over med babyen og stortrivdes, men han ville aldri ha passet ungen selv.

Mamma bor en time unna, og passer gjerne om jeg skal til lege etc, og kunne sikkert tenkt seg å hatt ungen på besøk hos seg også, men hu besøker oss sjeldent og sitter heller hjemme med dyra i stedet for å treffe barnebarnet sitt. Skal sies at hu var ikke noe flinkere før ungen ble født heller.

Svigers er et eget kapittel. Mora til samboer bor halvannen time unna, og har sett ungen 3 ganger (Hen er 8mnd nå). Og faren til samboer bor 3 min unna med bil sitter bare hjemme og spiller hele dagen lang, og jobber. Han vil heller sitte å spille enn å komme en tur midt i uka for å se barnebarnet sitt, også maser han på samboer om å sitte å spille med han på nett. 

 

Men så kommer det her da.. de maser alle sammen om å ha barnebarnet på overnatting! Men å komme innom for å bli kjent med ungen, det gjør de ikke. Skjønner de som bor langt vekk, men de som bor nærme og har helt normale jobber skjønner jeg meg ikke på. Jeg lar ingen ha ungen min på overnatting hos mennesker hen ikke er kjent med, det er totalt uaktuelt. De må faktisk ta initiativ selv til å bli kjent. 

Anonymkode: c668e...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker argumentet at besteforeldre må sitte alene uten barnebarn som gamle og kanskje syke. 

Jeg kan fortelle dere at det er det flere som gjør uansett. Bare undersøk saken. Det er virkelig få barnebarn som tar seg tid til de eldre. Det er jo knapt så de får besøk av sine egne voksne barn. Og ja, det er besteforeldre som har vært tilstede. Så bare kutt ut den trusselen og finn ut av realitetene.

Og før noen roper "Men JEG besøker", så ja, det fins alltid unntak. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

.....eller rett og slett en småbarnsmor som skjønner at ansvaret er mitt?

Anonymkode: 0a424...620

Så trist at du har foreldre som ikke engasjerer seg.

Anonymkode: 0d213...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er "Hva er galt med dagens besteforeldre". Ut fra uendelige tråder på KG, så er det noe galt med alle. Besteforeldre, steforeldre, foreldre, voksne barn, småbarn, tenåringer... Må jo være veldig mange dysfunksjonelle familier der ute. Man har høye krav til hverandre. Er for lite engasjert, for mye engasjert. Kommer bestemor for mye på besøk, er det feil. For lite er også feil. Vil besteforeldre på barselbesøk, så må de fatte og begripe at det er uhørt. Klagene vil ingen ende ta. Konklusjonen må jo være at det er altfor dårlig kommunikasjon mellom generasjonene. Må innrømme at jeg noen ganger har problemer med å forstå enkelte unge voksne. De vil helst ha penger til leilighet av foreldre, og noen år etter vil de gjerne ha disponible barnevakter titt og ofte. Men heldigvis er ikke alle unge voksne sånn da.  Veldig mange liker å klare seg selv. Tror de fleste familier hjelper hverandre på tvers av generasjoner. Besteforeldre sitter barnevakt når de har lyst, voksne barn hjelper til med å male barndomshjemmet osv. Tror ikke alt er så dårlig stelt hos flertallet. 

Anonymkode: 664ab...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Besteforeldre er blitt noen egoistiske folk. Meg mitt og meg.  Desverre! Her er ingen besteforeldre å se.Har de besteforeldre. Nei. 

 

Anonymkode: 87fc3...e24

Kan det være at også FORELDRENE har blitt mer egoistiske?

Anonymkode: 3089a...668

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en del svar her går på at dagens barn trenger å underholdes hele tiden/klarer ikke å leke selvstendig, og det er derfor det er blitt mer slitsomt for besteforeldrene.

Uansett er det ikke foreldrene som har ansvaret for å lære barna sine å leke på egenhånd litt? Eldre generasjoner klarte jo som regel dette uten problem. Da er det kanskje problemet det at dagens foreldrene tilrettelegger alt for barna. Det var ikke noen problem å finne på noe som barn på egenhånd for 20/30 år siden. Vi satte i gang selv med å leke med dukker/biler, tegning, modell leire, Lego, tog bane osv. Hvorfor er ikke dagens barn i stand til å leke for seg selv? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (2 timer siden):

Ser at en del svar her går på at dagens barn trenger å underholdes hele tiden/klarer ikke å leke selvstendig, og det er derfor det er blitt mer slitsomt for besteforeldrene.

Uansett er det ikke foreldrene som har ansvaret for å lære barna sine å leke på egenhånd litt? Eldre generasjoner klarte jo som regel dette uten problem. Da er det kanskje problemet det at dagens foreldrene tilrettelegger alt for barna. Det var ikke noen problem å finne på noe som barn på egenhånd for 20/30 år siden. Vi satte i gang selv med å leke med dukker/biler, tegning, modell leire, Lego, tog bane osv. Hvorfor er ikke dagens barn i stand til å leke for seg selv? 

Barn blir jo et produkt av hva de lærer. Dagens foreldre ønsker det beste for barna som alle generasjoner før dem,  og tendensen nå er at de engasjerer seg i andre og flere ting enn generasjonene før dem. Det er ganske vanlig at foreldre utfyller flere roller for barna sine, som det å være lekekameraten. 
Et barn som hele tiden blir underholdt, vil forvente å bli underholdt. Det er jo ikke noe mer komplisert enn det. Hvor riktig denne nye måten å oppdra barn på er, kan vel diskuteres. Og vi vet vel ikke resultatet før denne generasjonen med blir voksne. 

Så kommer kollisjonen med bestefordregenerasjonen som selv har vokst opp i en helt annen tid, der barn verken skulle høres eller sees. De sto sist i køen ved kakebordet og ble hysjet vekk når voksne skulle snakke.
Når besteforeldre generasjonen selv fikk barn, hang fremdeles dette litt igjen, om enn ikke i så stor grad, og barna deres hadde nok mer og bedre kontakt med sine besteforeldre. De tok mer del i hverdagen til besteforeldre og gled mer inn i dagene og gjøremålene. 

Så kom dagens foreldre. Der hvor barna er i fokus hele tiden. Det er barna som skal sees og høres først og sist. Og barna forventer at alle voksne har dem i fokus. De er verken bortskjemte eller mer forlangende enn generasjoner før dem, de er bare ikke vant til noe annet.

Dere unge foreldre må gjerne der på den måten, men ikke klag på oss besteforeldre som ikke greier å henge med. Jeg har ikke helse eller ork til å fylle barnas forventninger. Jeg vil gjerne være mer som en god gammeldags bestemor som baker kake med barna, legger puslespill og kan få lov til å sette meg med strikketøyet når jeg er sliten. 

Anonymkode: 2d91a...7f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lest de fleste kommentarene og ser at man anklger besteforeldre. Men problemet ligger et helt annet sted: Forholdet man har til sine foreldre! Mange tenker jo men det er et bra forhold, så ikke det er problemet. Men da må dere spørre dere? Hvor ofte ringer du din mor/far for å kun snakke med dem om hvordan dagen din har vært og hvordan de har det? Hvor ofte sier du selv Ja, hvis dine foreldre spør om du kan hjelpe dem med noe? 

De som har besteforeldre som stiller opp har gjerne et "bestevenn" forhold til sin mor/far. Livet er så enkelt som at tar man vare på de rundt seg tar de vare på deg. Kan skjønne at besteforeldre ikke stiller opp når den enesre gangen du ringer mor/far er for å få hjelp til noe. Bare tenk hvordan dere ville følt det om barna deres kun kontakter dere slik når de blir voksne, ville du stilt opp? 

Anonymkode: 13653...775

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne generasjons besteforeldre tenker mer på seg selv, og kunne realisere seg selv på sine eldre dager.

De reiser mer, bor gjerne lengre perioder i utlandet og er travelt opptatte selv om de er pensjonister.

Tid med barn og barnebarn må presses inn i den travle kalenderen. Og når de først er på besøk så er de helt ville på å ta bilder, sånn at de kan vise vennene sine de "skjønne barnebarna " sine som de er sååå mye sammen med.

Flere i denne tråden sier at vi småbarnsforeldre er egoistiske, og at vi kun ønsker å utnytte besteforeldrene for gratis barnepass.

For min egen del så betaler jeg for barnevakt når vi evt trenger kjærestetid, eller vil ut på noe spesielt. Så har ingen behov for at besteforeldrene skal stille som barnevakt i hytt og pine. 

Men det jeg VIRKELIG skulle ønskt meg var at besteforeldrene hadde lyst til å TILBRINGE TID med ungene mine - ikke påtvunget pass! At de ønsket å genuint bli kjent med dem, ikke at de sitter barnevakt for å være "snille" med oss foreldre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lest de fleste kommentarene og ser at man anklger besteforeldre. Men problemet ligger et helt annet sted: Forholdet man har til sine foreldre! Mange tenker jo men det er et bra forhold, så ikke det er problemet. Men da må dere spørre dere? Hvor ofte ringer du din mor/far for å kun snakke med dem om hvordan dagen din har vært og hvordan de har det? Hvor ofte sier du selv Ja, hvis dine foreldre spør om du kan hjelpe dem med noe? 

De som har besteforeldre som stiller opp har gjerne et "bestevenn" forhold til sin mor/far. Livet er så enkelt som at tar man vare på de rundt seg tar de vare på deg. Kan skjønne at besteforeldre ikke stiller opp når den enesre gangen du ringer mor/far er for å få hjelp til noe. Bare tenk hvordan dere ville følt det om barna deres kun kontakter dere slik når de blir voksne, ville du stilt opp? 

Anonymkode: 13653...775

Dette har du helt rett i. 

Anonymkode: 03e9c...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (4 timer siden):

Dere som bruker argumentet at besteforeldre må sitte alene uten barnebarn som gamle og kanskje syke. 

Jeg kan fortelle dere at det er det flere som gjør uansett. Bare undersøk saken. Det er virkelig få barnebarn som tar seg tid til de eldre. Det er jo knapt så de får besøk av sine egne voksne barn. Og ja, det er besteforeldre som har vært tilstede. Så bare kutt ut den trusselen og finn ut av realitetene.

Og før noen roper "Men JEG besøker", så ja, det fins alltid unntak. 

Det jeg sa tidligere. Jeg har jobbet på flere omsorgsboliger og har opplevd det. De gamle får så lite besøk. Og ofte snakker dem at dem har barn, barnebarn og oldebarn. Det er så trist

Anonymkode: 466c7...624

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...