Gå til innhold

Hva er i veien med dagens besteforeldre generasjon?


tussi84

Anbefalte innlegg

Pappaen min er slik du beskriver. Han er alltid opptatt, men har tid til det han vil som hytteturer, fisketurer, jakt og reiser. 
Han har bare et barnebarn, siden min bror ikke har barn. 
Mammaen min er dessverre død. De var skilt noen år før mammaen min døde. 
 

Jeg er innforstått med at bror, meg og lik datter ikke er så viktige for pappaen min. Sånn er det. 

Anonymkode: 9ec7b...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tussi84 skrev (22 timer siden):

Leser av og til tråder her inne om besteforeldre som ikke vil passe barnebarna sine/tilbringe tid med dem. De skal som regel alltid noe annet, eller de er for slitne. Eller så kommer unnskyldningen om at de er ferdig med barn, og at det er foreldrene sine jobb å ta vare på barna.

Ja da, så klart at det er foreldrene sine jobb å ha hovedansvaret for barna, men ønsker besteforeldrene å få et godt forhold til barnebarna sine får de tilbringe litt tid med barnebarna også. 

Jeg har nettopp fått barn selv. Begge besteforeldre på både min manns side og på min egen familie er meget engasjerte i sitt barnebarn. De vil gjerne se han så ofte som mulig, og vil gjerne passe han også selv om vi ikke har bedt om det enda. Vi har all like vel latt både mormor og farmor få passet ham noen timer av og til etter deres ønske. De klarer ikke å vente til han blir stor nok til at han kan komme på overnatting. De er i genuint interessert i å bli kjent med deres nye barnebarn, og ønsker at barnet skal bli kjent med dem. Farmor har to barnebarn til, og hun er like interessert i å omgås dem.

Både meg selv og mannen er også oppvokst med besteforeldre som engasjerte seg og var tilstede for oss under hele oppveksten. De fleste barn rundt oss på 80/90 tallet hadde også engasjerte besteforeldre som elsket å tilbringe tid med barnebarna sine.

Jeg kan huske at min mormor sikkert var på besøk hos oss 2 ganger i mnd minst når jeg var liten. Hun passet meg også gjerne, og da jeg ble eldre så tilbragte jeg av og til helger og ferier hos henne. Da jeg var voksen stakk jeg ofte innom henne på besøk, og hjalp henne med diverse ting på hennes eldre dager. Hun havnet på sykehjem de siste par årene, men jeg var veldig ofte innom henne på besøk. Siden hun hadde vært der så mye for meg under oppveksten min, så fikk hun og jeg et meget spesielt forhold. Jeg er så takknemlig for at hun ønsket å få et godt forhold til meg. Det var nesten aldri nei i hennes munn. Hun ville tilbringe tid sammen med barnebarna foran alt annet.

Jeg var stadig hos min farmor og farfar også. De dro meg med på hytteturer, og på skogs turer. De også ville gladelig passe meg og bli kjent. 

Mine foreldre igjen kan også fortelle om besteforeldre som brydde seg om dem, og som dem tilbragte mye tid med under oppveksten.

Men nå er dagens besteforeldre slik har jeg inntrykk av: har ikke tid, det er så slitsomt, det passer aldri osv. Da er det ikke synd på deg den dagen du evt sitter på gamlehjemmet og barnebarna ikke vil besøke deg,.på en måte.

Du som besteforeldre har et ansvar for å bli kjent med barnebarna dine/deres. Det å få et godt forhold til barnebarna starter allerede fra de er små. Det koster litt energi og tid, men du får så mye glede og kjærlighet tilbake så det er verdt det.

Men igjen..Dere har vel ikke tid? 

 

 

Fordi de som ble født rundt 50-60 tallet har falt inn under de bedre tidene i norge og de tok sine foreldres bidrag som en selvfølge og har alltid planlagt at når ungene blir store da skal det handle om OSS og helst bare det.😪

Anonymkode: 492df...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi et besteforeldrepar som er veldig interessert og engasjert i ungene. De kommer jevnlig på besøk, eller ringer for å høre hvordan de har det. Sjelden de passer ungene, men ungene har et vedlig godt forhold til de.

Og så har vi et besteforeldrepar,  vi kun ser i barnas bursdager, hvis de tar seg tid til å komme innom. Barna får en gratulasjon  og så snakker de ikke noe mer til barnebarna sine. Ungene våre henvender seg heller ikke til disse besteforeldrene når de er her. Derimot har de andre barnebarn de er svært engasjert i. Som de ofte besøker og er barnevakt for. Så forstår at de blir slitne, og ikke har overskudd til å ville ha kontakt med våre.

Anonymkode: 23a09...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg sa tidligere. Jeg har jobbet på flere omsorgsboliger og har opplevd det. De gamle får så lite besøk. Og ofte snakker dem at dem har barn, barnebarn og oldebarn. Det er så trist

Anonymkode: 466c7...624

Ja... Og jeg tror ikke det at de føler det bedre akkurat med vissheten om hvor tilstede de var. Jeg jobber ikke med eldre, men kjenner de som gjør. Og vet om de som er på sykehjem. Lite barnebarn der gitt. Blir vel helst til bursdag og jul. Ja, det er trist! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan det være at også FORELDRENE har blitt mer egoistiske?

Anonymkode: 3089a...668

Hvordan kan foreldrene ha blitt mer egoistiske når de må invitere til besøk og lage til og servere og hjelpe hver gang men besteforeldrene ikke vil ta seg tid til å være med eller snakke med barnebarna? De er mer opptatt av å slappe av i sofaen med kaffen og at andre rydder av og diller med de.. Er vel de som er egoistiske da? Når du gjør alt du kan for de og de ikke gjør noe igjen.Bare forventer og forventer. Nei du. Dessertgenerasjonen!

Anonymkode: 87fc3...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan foreldrene ha blitt mer egoistiske når de må invitere til besøk og lage til og servere og hjelpe hver gang men besteforeldrene ikke vil ta seg tid til å være med eller snakke med barnebarna? De er mer opptatt av å slappe av i sofaen med kaffen og at andre rydder av og diller med de.. Er vel de som er egoistiske da? Når du gjør alt du kan for de og de ikke gjør noe igjen.Bare forventer og forventer. Nei du. Dessertgenerasjonen!

Anonymkode: 87fc3...e24

For å si det sånn, de inviterer aldri selv eller ordner noe. Jul må jeg holde for alle.For det er så styr og tungt med alt sier bestemor. Så for alles skyld ordner jeg. Men en dag var det nok! 

Anonymkode: 87fc3...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er selv småbarnsmor og syns besteforeldre skal få lov til å bestemme over egen fritid. De har slitt med barn og arbeid gjennom flere tiår. 
 

Om de velger å leve ut drømmen sin de siste årene de lever, så værsågo. Det betyr da ikke at man får dårlig forhold til barnebarn for det. 
 

De er ferdig med barn. La de nå nyte fritiden sin.

Anonymkode: 50a0f...683

De får jo et dårlig forhold dersom de ikke ønsker å omgås barnebarna da. Hvor skal der gode forholdet komme fra om barnebarna så og si aldri ser besteforeldrene sine? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig er jeg ansvarlig for mitt og barnas liv, det er ikke det det handler om. Mannen min er død, faren min er død og jeg har ingen søsken. Er det for mye å forvente at moren min kan tilbringe noen timer i året med barnebarna sine, når hun likevel bare sitter i sin egen stue dagen lang? 
Når hun var småbarnsmor hadde hun mye hjelp i sin svigermor, som også var hjemmeværende. Jeg tror bare ikke hun skjønner hvor krevende det er å jobbe, studere og være alene med små barn på samme tid. 
 

Anonymkode: 0aa24...f46

Hvorfor spurte du ikke moren din på forhånd?  Synes det er ille at ens voksne barn har så liten respekt for moren sin at de forventer og tar som en selvfølge.  Du burde spurt og respektert at hun sa nei.  Så skulle du lagt planene dine ut i fra det.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (14 minutter siden):

De får jo et dårlig forhold dersom de ikke ønsker å omgås barnebarna da. Hvor skal der gode forholdet komme fra om barnebarna så og si aldri ser besteforeldrene sine? 

I dag er ikke normalen at generasjonene bor i nærheten av hverandre.  Jeg kjenner mange besteforeldre som har nære og gode relasjoner til både voksne barn og barnebarn selv om de ikke møtes mer enn kanskje èn gang i året.  
Mine foreldre bodde på den andre siden av landet, men barna elsket dem.  På den tiden fantes det ikke engang Internett, Facetime, Teams osv.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zienna skrev (2 minutter siden):

I dag er ikke normalen at generasjonene bor i nærheten av hverandre.  Jeg kjenner mange besteforeldre som har nære og gode relasjoner til både voksne barn og barnebarn selv om de ikke møtes mer enn kanskje èn gang i året.  
Mine foreldre bodde på den andre siden av landet, men barna elsket dem.  På den tiden fantes det ikke engang Internett, Facetime, Teams osv.  

Ja men ts snakker om besteforeldre som ikke ønsker å møtes. Ikke de som ikke kan av praktiske årsaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (17 minutter siden):

De får jo et dårlig forhold dersom de ikke ønsker å omgås barnebarna da. Hvor skal der gode forholdet komme fra om barnebarna så og si aldri ser besteforeldrene sine? 

Det er jo ikke slik at besteforeldrene er ute og farter 365 dager i året. 
 

De må få lov til å treffe barnebarn når de har lyst og energi uten forventninger om at de må ta seg av barnebarnet. 
 

Barnet vårt treffer besteforeldrene en gang i året, men har mye telefonkontakt. De har utrolig godt forhold for det. 

Anonymkode: 50a0f...683

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke slik at besteforeldrene er ute og farter 365 dager i året. 
 

De må få lov til å treffe barnebarn når de har lyst og energi uten forventninger om at de må ta seg av barnebarnet. 
 

Barnet vårt treffer besteforeldrene en gang i året, men har mye telefonkontakt. De har utrolig godt forhold for det. 

Anonymkode: 50a0f...683

Joda men det er jo trist at de ikke ønsker det selv. Ikke at det skal forventes, men de fleste besteforeldre jeg vet om ønsker jo selv å passe barnebarna når de kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre er jo som regel i full jobb. De har ikke samme energien som unge, og orker vel kanskje ikke å fly etter små barn. Da dagens besteforeldre hadde besteforeldre var det fortsatt vanlig at kvinner var hjemme, eller jobbet redusert. Barn kunne også "kjede seg" i større grad enn barn kan nå. 

Dette vil heller ikke bli bedre i fremtiden. Jeg tipper vi må jobbe til vi er 70 ganske snart for vi lever lengte og penger må inn for å ivareta velferds-Norge. 

Dra på besøk med barna dine, inviterer hjem til deg og avtal overnatting i ferier. 

 

Anonymkode: fdd09...1ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Besteforeldre er jo som regel i full jobb. De har ikke samme energien som unge, og orker vel kanskje ikke å fly etter små barn. Da dagens besteforeldre hadde besteforeldre var det fortsatt vanlig at kvinner var hjemme, eller jobbet redusert. Barn kunne også "kjede seg" i større grad enn barn kan nå. 

Dette vil heller ikke bli bedre i fremtiden. Jeg tipper vi må jobbe til vi er 70 ganske snart for vi lever lengte og penger må inn for å ivareta velferds-Norge. 

Dra på besøk med barna dine, inviterer hjem til deg og avtal overnatting i ferier. 

 

Anonymkode: fdd09...1ea

Er historieløst å si. Besteforeldre generasjonen fra tidligere var jo fysisk eldre enn de er nå, så selv om de ikke hadde slike typ yrker som nå så var jo livet deres desto hardere. Tror dagens besteforeldre er mye mindre slitne enn generasjonen før dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (11 minutter siden):

Er historieløst å si. Besteforeldre generasjonen fra tidligere var jo fysisk eldre enn de er nå, så selv om de ikke hadde slike typ yrker som nå så var jo livet deres desto hardere. Tror dagens besteforeldre er mye mindre slitne enn generasjonen før 

Du tror det, og jeg tror ikke det. 

Historieløst ut fra hvem sine erfaringer? 

Anonymkode: fdd09...1ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (46 minutter siden):

Joda men det er jo trist at de ikke ønsker det selv. Ikke at det skal forventes, men de fleste besteforeldre jeg vet om ønsker jo selv å passe barnebarna når de kan

Hva er trist med at besteforeldre bruker tid på selvrealisering etter et liv med barn og flere tiår med arbeid? 
 

Jeg kjenner noen like mange besteforeldre som engasjerer seg i barnebarna og de som velger å prioritere fritiden sin. Jeg respekterer begge deler så lenge de gjør det av egen vilje og ikke forventes av dem. 
 

 

Anonymkode: 50a0f...683

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å si det sånn, de inviterer aldri selv eller ordner noe. Jul må jeg holde for alle.For det er så styr og tungt med alt sier bestemor. Så for alles skyld ordner jeg. Men en dag var det nok! 

Anonymkode: 87fc3...e24

Kanskje det ER din tur til å holde jul nå? Det var vel de som holdt jul da du vokste opp?

Uansett så tviler jeg på at egoismen automatisk hopper over en generasjon. Jeg er av den oppfatning at generelt så blir vi mer og mer egoistiske. Ja, det startet med besteforeldregenerasjonen. Og fortsatte med foreldregenerasjonen, altså vår generasjon, som er foreldre til de som vokser opp i dag. Det betyr ikke at hvert eneste enkeltindivid er egoistisk, men at det er en generell trend. 

Men de der pappskallene som truer med å drite i sine egne gamle foreldre når de sitter gamle og syke på gamlehjem, har jeg ikke særlig til overs for. I hvertfall ikke når eneste grunn er at de ikke har ønsket å passe barnebarna. De sørget vel godt for sine egne barn under deres oppvekst?

Anonymkode: 3089a...668

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er trist med at besteforeldre bruker tid på selvrealisering etter et liv med barn og flere tiår med arbeid? 
 

Jeg kjenner noen like mange besteforeldre som engasjerer seg i barnebarna og de som velger å prioritere fritiden sin. Jeg respekterer begge deler så lenge de gjør det av egen vilje og ikke forventes av dem. 
 

 

Anonymkode: 50a0f...683

De har da valgt barna sine selv. Er ikke synd på dem fordi de måtte ta seg av sine barn. Deres mødre hjalp dem jo og forresten. De fleste besteforeldre jeg vet om kan kombinere. Ingen har så mye ferie og fritid som i Norge. Veldig få som jobber 24/7 og ikke har tid noen ganger å være med barnebarna sine. De besteforeldrene som ikke gidder barnebarna er bare teite. Ja de må få ha fritid men barnebarna er jo faktisk barna til deres egne barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle besteforeldre har helse til å passe barnebarn.  Både min mor og svigermor er føde, og min far og svigerfar har begge svingende helse. Dessuten er de fra en generasjon som aldri har passet småbarn. De kan leke med dem men bare fir en kort stund. De kan inne lage mat eller skifte bleier. Det har de ingen peiling på.

Anonymkode: 79fe5...3f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

De har da valgt barna sine selv. Er ikke synd på dem fordi de måtte ta seg av sine barn. Deres mødre hjalp dem jo og forresten. De fleste besteforeldre jeg vet om kan kombinere. Ingen har så mye ferie og fritid som i Norge. Veldig få som jobber 24/7 og ikke har tid noen ganger å være med barnebarna sine. De besteforeldrene som ikke gidder barnebarna er bare teite. Ja de må få ha fritid men barnebarna er jo faktisk barna til deres egne barn. 

Så bare fordi du vet om mange besteforeldre som kan kombinere, så skal det gjelde for alle?🙄

 

Besteforeldre kan da tilbringe tid med barnebarn så lengd de ikke blir ansatt som barnevakter. Det er vel det som forventes av besteforeldre i tråden her. 

Anonymkode: 50a0f...683

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...