Gå til innhold

Hva er i veien med dagens besteforeldre generasjon?


tussi84

Anbefalte innlegg

Hvordan kan det være inntrykket ditt når du har to besteforeldre på begge sider som motbeviser det? 

Anonymkode: 236a4...6d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

To sett med besteforeldre og ingen av de engasjerer seg. De er opptatt med barnebarn som bor rett ved siden av(vi bor 1 time unna) og når de ikke passer de andre så må de ga fri så våre tre barn har aldri blitt passet. Trist for barna desverre. Vi beklager oss på betalt barnevakt for å få tid sammen som kjærester uten barna. 

Anonymkode: 0d213...49a

Synes det er leit å lese om besteforeldre som prioriterer noen barnebarn, og ikke andre.  Men hva mener du med at dere belager dere på barnevakt for å få tid som kjærester?  Betyr det at du klager over at besteforeldrene ikke sitter barnevakt slik at dere hadde sluppet å leie barnevakt?  For å få tid sammen som kjærester??......  

Jøss!?...............

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er da mange som ikke omgåes besteforeldre regelmessig, men som har et kjempebra forhold. Jeg har bare møtt mormoren og morfaren min noen få ganger, men vi har og har alltid hatt et flott, sterkt og kjærlig forhold. 

Anonymkode: 24744...8cb

Lave forventninger gjør at du har et flott, sterkt og kjærlig forhold til bekjente. 

Anonymkode: 0d213...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zienna skrev (3 minutter siden):

Synes det er leit å lese om besteforeldre som prioriterer noen barnebarn, og ikke andre.  Men hva mener du med at dere belager dere på barnevakt for å få tid som kjærester?  Betyr det at du klager over at besteforeldrene ikke sitter barnevakt slik at dere hadde sluppet å leie barnevakt?  For å få tid sammen som kjærester??......  

Jøss!?...............

Vi har belaget oss på betalt barnevakt ja. Det er menneskelig å føle det litt urettferdig når søsken reiser på weendturer, konserter og spahelger for å pleie forholdet og besteforeldre "sitter" barnevakt. Hadde de vært gamle og skrøpelige så hadde jeg ikke forventet det. Men det er forskjellsbehandlingen jeg reagerer på. Nå begynner barna å bli store og de ser de kun til bursdager og av og til jul men de har ingen forhold til de. 16 åringen er smertelig klar over situasjonen. 

Anonymkode: 0d213...49a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ingenting galt med dagens besteforeldre. De er ulike, og har ulike livssituasjoner, energi og behov. 
 

Det er dagens foreldre som må skjerpe seg. Så frem ikke besteforeldrene tvang dere til å få barn, så er barna selvvalgt og deres ansvar. Og i tillegg velger flere av dere å få flere barn, og likefullt klage på manglende avlastning hos besteforeldrene. Helt uforståelig for meg. Er dagens foreldre så bortskjemte at de er helt uten evne til å ta ansvar for egne valg?
 

Fordelen med å være besteforeldre er jo å kunne trekke seg tilbake når det blir for mye. Hvor grensen til besteforeldrene går, er individuelt og burde så absolutt respekteres av foreldrene. 

Anonymkode: afad3...d26

Tror ikke det bare handler om manglende avlastning. Men at de ikke vil tilbringe tiden med sine barnebarn, i mange av tilfellene her! Hadde aldri krevet avlastning eller noe, men er så heldig at jeg har en mamma som ønsker å tilbringe masse tid med barnebarnet sitt. Selvfølgelig får de som ikke har foreldre som bryr seg om å være med sine barnebarn lov til å føle det er sårt. 

Anonymkode: 06e08...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 time siden):

Leser av og til tråder her inne om besteforeldre som ikke vil passe barnebarna sine/tilbringe tid med dem. De skal som regel alltid noe annet, eller de er for slitne. Eller så kommer unnskyldningen om at de er ferdig med barn, og at det er foreldrene sine jobb å ta vare på barna.

Ja da, så klart at det er foreldrene sine jobb å ha hovedansvaret for barna, men ønsker besteforeldrene å få et godt forhold til barnebarna sine får de tilbringe litt tid med barnebarna også. 

Jeg har nettopp fått barn selv. Begge besteforeldre på både min manns side og på min egen familie er meget engasjerte i sitt barnebarn. De vil gjerne se han så ofte som mulig, og vil gjerne passe han også selv om vi ikke har bedt om det enda. Vi har all like vel latt både mormor og farmor få passet ham noen timer av og til etter deres ønske. De klarer ikke å vente til han blir stor nok til at han kan komme på overnatting. De er i genuint interessert i å bli kjent med deres nye barnebarn, og ønsker at barnet skal bli kjent med dem. Farmor har to barnebarn til, og hun er like interessert i å omgås dem.

Både meg selv og mannen er også oppvokst med besteforeldre som engasjerte seg og var tilstede for oss under hele oppveksten. De fleste barn rundt oss på 80/90 tallet hadde også engasjerte besteforeldre som elsket å tilbringe tid med barnebarna sine.

Jeg kan huske at min mormor sikkert var på besøk hos oss 2 ganger i mnd minst når jeg var liten. Hun passet meg også gjerne, og da jeg ble eldre så tilbragte jeg av og til helger og ferier hos henne. Da jeg var voksen stakk jeg ofte innom henne på besøk, og hjalp henne med diverse ting på hennes eldre dager. Hun havnet på sykehjem de siste par årene, men jeg var veldig ofte innom henne på besøk. Siden hun hadde vært der så mye for meg under oppveksten min, så fikk hun og jeg et meget spesielt forhold. Jeg er så takknemlig for at hun ønsket å få et godt forhold til meg. Det var nesten aldri nei i hennes munn. Hun ville tilbringe tid sammen med barnebarna foran alt annet.

Jeg var stadig hos min farmor og farfar også. De dro meg med på hytteturer, og på skogs turer. De også ville gladelig passe meg og bli kjent. 

Mine foreldre igjen kan også fortelle om besteforeldre som brydde seg om dem, og som dem tilbragte mye tid med under oppveksten.

Men nå er dagens besteforeldre slik har jeg inntrykk av: har ikke tid, det er så slitsomt, det passer aldri osv. Da er det ikke synd på deg den dagen du evt sitter på gamlehjemmet og barnebarna ikke vil besøke deg,.på en måte.

Du som besteforeldre har et ansvar for å bli kjent med barnebarna dine/deres. Det å få et godt forhold til barnebarna starter allerede fra de er små. Det koster litt energi og tid, men du får så mye glede og kjærlighet tilbake så det er verdt det.

Men igjen..Dere har vel ikke tid? 

 

 

Er vell ikke alle som gidder? 
 

jeg jobbet på sykehjem, og bare så det er sagt, det er laaaangt fra alle som får besøk. Uavhengig hvor godt forhold de hadde til barn/barnebarn. Det tar i snitt 3 år før de på gamlehjem er glemt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har belaget oss på betalt barnevakt ja. Det er menneskelig å føle det litt urettferdig når søsken reiser på weendturer, konserter og spahelger for å pleie forholdet og besteforeldre "sitter" barnevakt. Hadde de vært gamle og skrøpelige så hadde jeg ikke forventet det. Men det er forskjellsbehandlingen jeg reagerer på. Nå begynner barna å bli store og de ser de kun til bursdager og av og til jul men de har ingen forhold til de. 16 åringen er smertelig klar over situasjonen. 

Anonymkode: 0d213...49a

Du troller ikke nå?  En sånn forskjellsbehandling er selvfølgelig ikke greit.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøyamor skrev (1 minutt siden):

Er vell ikke alle som gidder? 
 

jeg jobbet på sykehjem, og bare så det er sagt, det er laaaangt fra alle som får besøk. Uavhengig hvor godt forhold de hadde til barn/barnebarn. Det tar i snitt 3 år før de på gamlehjem er glemt. 

I snitt 3 år før de er glemt? Hva mener du egentlig? Det er ikke min oppfatning. Mange pårørende er ekstremt flinke til å følge opp. Mange er der flere ganger i uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zienna skrev (8 minutter siden):

Du troller ikke nå?  En sånn forskjellsbehandling er selvfølgelig ikke greit.  

Hvorfor i alle verden skal jeg trolle om noe sånt? Besteforeldre ser det ikke selv. Det er ikke sånn at de er bevisst onde og ønsker oss vondt. Men vi sluttet å spørre om hjelp etter en stund fordi det aldri passet og så har årene gått og de spør aldri selv. De sier alltid at vi er så flinke til å greie oss selv osv så de tror vel at verken vi eller barna trenger de. 

De andre barnebarna er der støtt og stadig og fint for de. Vi har bare lært oss å leve med det. Men jeg syntes det trist på ungenes vegne. Sitte å høre på alle bobilturer og telturer nevøene har blitt med på mens våre har aldri fått bli med besteforeldrene på noen ting. Selv vokste både jeg og samboer opp med engasjerte Besteforeldre på begge sider og har mange gode minner fra barndommen og ungdomstiden. Hadde ønsket at barna våre hadde fått like gode minner om sine besteforeldre. 

Anonymkode: 0d213...49a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal forvente at besteforeldre skal stille opp som barnevakter. Mange i dagens besteforeldregenerasjon er jo fortsatt i jobb, få har det sånn som før, at mor/bestemor var hjemme og hadde mer ledig tid. Fritidstilbudet er også et helt annet i dag, også for de eldste generasjonene. Bare bra at de er aktive!

 

Synes også en del yngre har for store forventninger til hjelp. Det er nærmest forventet at besteforeldrene skal stille opp, noen er faktisk t o m helt avhengig av hjelp for å få hverdagen til å gå opp. Da er man ræva på planlegging, evt burde man ikke fått barn..  (Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har vært alene med tre og hatt full jobb i alle år og har klart meg selv. Kun unntaksvis har jeg spurt om hjelp til barnepass eller henting i barnehagen,  kanskje to ganger i året i snitt.)

 

Når det er sagt, er det bare trist der besteforeldrene er helt uinteressert. Utrolig at man kan ha så liten interesse for egen familie hvis det ikke ellers er knute på tråden. Her er det heldigvis sånn at alle fire besteforeldrene er interessert, selv om jeg ikke har (mis-)brukt dem som barnevakter i tide og utide. Vi besøker dem, de besøker oss og innimellom låner besteforeldrene med seg ungene på et eller annet. Vi er nok ikke en sånn supersammensveiset familie som må være sosiale så ofte, men vi bryr oss om hverandre. 

Anonymkode: 83076...ee6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så mine besteforeldre 1 gang i året og det var da faren min hadde sommerferie. De var på min fars side, de på mor side var døde før jeg ble født. Fikk ikke det jeg kan kalle noe forhold til de, men dette var i gamle dager og avstanden mellom oss var stor. Jeg er nå godt over 50 år.
Den gangen jeg vokste opp, så gjorde ikke mine foreldre så mye etter jobben. De var hjemme med oss søsken. Ikke var de på trening flere ganger i uka eller reiste bort i helgene uten oss søsken, ikke var det vinklubber mm. Livet var helt annerledes for den generasjonen, enn dere som har småbarn nå. Ja, begge mine foreldre jobbet og fritiden brukte de sammen oss søsken. Kan aldri huske at de hadde barnevakt for å gå på fest/selskap, men jeg husker at en nabo hjalp til hos oss da moren min lå på sykehus. Faren min måtte jo gå på jobben så vi fikk penger.
Er nå selv bestemor til to og fra de var små har jeg lånt de så mye som foreldrene har tillatt. Er heldig for vi bor i samme by og med kort avstand mellom oss. Barnevakt har de trengt når de har vært i bryllup eller på julebordet til svigersønnen. I følge min datter så vil de være mest mulig sammen med barna selv, siden de er borte på jobb fra tidlig morgen til sen ettermiddag.

Anonymkode: e112b...c32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. foreldre her på KG er besteforeldre enten totalt uengasjerte eller uakseptabelt invaderende.

Hurra for en gylden middelvei.  

Anonymkode: 1ff0d...5d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (45 minutter siden):

I snitt 3 år før de er glemt? Hva mener du egentlig? Det er ikke min oppfatning. Mange pårørende er ekstremt flinke til å følge opp. Mange er der flere ganger i uken. 

Barna deres er der ja, men både barnebarn og oldebarn uteblir. Litt ironisk når dagens unge foreldre klager over at deres foreldre ikke stiller opp og har barnebarna mye. En gjenganger da er at de skriver at da får besteforeldrene ha det så godt og sitte alene på gamlehjemmet. Men lurer på om dagens unge foreldre er flinke til å besøke og hjelpe sine gamle besteforeldre - de gamle som deres foreldre også må hjelpe, eller er de kanskje glemt? 

Dagens besteforeldre skal liksom klare 100% jobb, passe barnebarn regelmessig, samt hjelpe sine egne foreldre. Å disse småbarnsforeldrene blir slitne bare av jobb og barn - selv om de er yngre og sprekere enn sine foreldre. 

Anonymkode: 340f2...c4a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (4 timer siden):

Det jeg mener er at hvis ikke besteforeldrene er interessert i å tilbringe noen tid med barnebarna så blir de jo heller ikke kjent med dem. 

Joda, man får tid til å møtes og få ett godt forhold. Men det er aldri en forventning om at besteforeldre er barnevakter. Vi foreldre er alltid med på besøk for at ikke besteforeldre ikke skal være utslitt etter en stund med oss. Vil de f.eks ta seg av barnet vårt, skjer det av egen vilje og lyst. 
 

Hos oss får besteforeldre realisert seg selv, selv om de har godt forhold til barnebarn. 
 

Mine egne foreldre er gamle og bor vanskelig til, så vi treffes dessverre kun en gang i året. Men barnet mitt ser likevel på morfar som sin aller aller bestevenn, selv om de kun har møtt hverandre 3 ganger på 3 år. 

Anonymkode: 50a0f...683

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er da mange som ikke omgåes besteforeldre regelmessig, men som har et kjempebra forhold. Jeg har bare møtt mormoren og morfaren min noen få ganger, men vi har og har alltid hatt et flott, sterkt og kjærlig forhold. 

Anonymkode: 24744...8cb

Barn? Barn som ikke omgås besteforeldre regelmessig glemmer de jo. 

Anonymkode: 9cd99...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine er døde og svigers bor langt unna, men bryr seg ikke om barna når vi er sammen. Veldig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn? Barn som ikke omgås besteforeldre regelmessig glemmer de jo. 

Anonymkode: 9cd99...866

Så du mener at AB 8cb ikke har et godt forhold til besteforeldrene sine fordi hun ikke har møter de regelmessig. Selv om AB8cb mener at hun har et godt forhold? 🙄

 

Hjelpes!

Anonymkode: 50a0f...683

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ingenting galt med dagens besteforeldre. De er ulike, og har ulike livssituasjoner, energi og behov. 
 

Det er dagens foreldre som må skjerpe seg. Så frem ikke besteforeldrene tvang dere til å få barn, så er barna selvvalgt og deres ansvar. Og i tillegg velger flere av dere å få flere barn, og likefullt klage på manglende avlastning hos besteforeldrene. Helt uforståelig for meg. Er dagens foreldre så bortskjemte at de er helt uten evne til å ta ansvar for egne valg?
 

Fordelen med å være besteforeldre er jo å kunne trekke seg tilbake når det blir for mye. Hvor grensen til besteforeldrene går, er individuelt og burde så absolutt respekteres av foreldrene. 

Anonymkode: afad3...d26

Godt innlegg. Og sånn som det har blitt så er svaret på spørsmålet jeg har uthevet et ubetinget ja. Småbarnsforeldre av i dag har rettigheter og muligheter som aldri før. Det er ikke spesielt vanskelig å få barnehageplass (jada, jeg er klar over opptak bare en gang i året og at man kan få plass et stykke unna der man bor), og arbeidslivet er svært godt tilrettelagt for småbarnsforeldre (sykt-barn-dager, fridager for innkjøring i bhg/skole, muligheter for kortere dager etc etc). På mange arbeidsplasser forventer også småbarnsforeldrene å få alt av «gode» friperioder, altså jule/påske/sommerferier fordi de har barn. Og uttrykket «småbarnsforelder» bruker mange om seg selv til ungene nærmest er ferdige med barneskolen. Unger på 8-10 år kan ikke stilles noen forventinger til hva gjelder oppførsel/opprydning etter seg selv etc, da er foreldremafiaen der umiddelbart og hevder at det «kreves for mye av barna». 

Så er det kravet om at besteforeldre - helt uavhengig av egen livssituasjon (som bla kan preges av at en selv har gamle foreldre som også krever tilsyn/pleie), og at man er fortsatt i full jobb (de fleste 50-60-åringer er faktisk det), skal passe barnebarna i eninga. Det er ikke nok at besteforeldre tilbringer tid med familen (altså barn OG barnebarn), besteforeldrene skal alene ha ansvaret for barnebarna, gjerne hente i bhg og gjøre andre daglige gjøremål. De skal naturligvis også stille som helgebarnevakter når foreldrene skal realisere seg selv (for de unge voksne må jo på weekend-turer, festivaler, konserter og whatnot) og de skal være barnevakt på vanlige kvelder fordi de unge voksne må jo få litt egentid. 

Jeg tror at mange av de som klager her på KG og andre steder burde sette en fot i bakken og løfte blikket fra sin egen navle. Verden dreier seg ikke om deg og dine barn og at du må forsake en vinkveld med veninnne i ny og ne, fordi ditt barns besteforeldre har andre planer, må du bare akseptere. De kan fortsatt både ha og få et godt forhold til barnebarna, noe de fleste også ønsker, men uten at de hele tiden må stille på dine premisser.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine yngre søsken er født på 70-tallet, og hadde to engasjerte bestemødre (begge bestefedrene våre gikk bort før jeg var født/mens jeg var liten). Mormor bodde langt unna og var pensjonist, men kom på besøk så ofte hun kunne, og farmor var i full jobb og politisk aktiv fram til hun ble pensjonist. Vi var ofte der på ettermiddagskaffe eller søndagsbesøk, og ellers når tanter, onkler og søskenbarn var på besøk hos henne. Jeg kan ikke erindre at bestemødrene mine i særlig grad satt barnevakt eller passet oss, men de var i aller høyste grad tilstede i oppveksten min likevel, og jeg hadde et nært og godt forhold til begge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

regine skrev (19 minutter siden):

Godt innlegg. Og sånn som det har blitt så er svaret på spørsmålet jeg har uthevet et ubetinget ja. Småbarnsforeldre av i dag har rettigheter og muligheter som aldri før. Det er ikke spesielt vanskelig å få barnehageplass (jada, jeg er klar over opptak bare en gang i året og at man kan få plass et stykke unna der man bor), og arbeidslivet er svært godt tilrettelagt for småbarnsforeldre (sykt-barn-dager, fridager for innkjøring i bhg/skole, muligheter for kortere dager etc etc). På mange arbeidsplasser forventer også småbarnsforeldrene å få alt av «gode» friperioder, altså jule/påske/sommerferier fordi de har barn. Og uttrykket «småbarnsforelder» bruker mange om seg selv til ungene nærmest er ferdige med barneskolen. Unger på 8-10 år kan ikke stilles noen forventinger til hva gjelder oppførsel/opprydning etter seg selv etc, da er foreldremafiaen der umiddelbart og hevder at det «kreves for mye av barna». 

Så er det kravet om at besteforeldre - helt uavhengig av egen livssituasjon (som bla kan preges av at en selv har gamle foreldre som også krever tilsyn/pleie), og at man er fortsatt i full jobb (de fleste 50-60-åringer er faktisk det), skal passe barnebarna i eninga. Det er ikke nok at besteforeldre tilbringer tid med familen (altså barn OG barnebarn), besteforeldrene skal alene ha ansvaret for barnebarna, gjerne hente i bhg og gjøre andre daglige gjøremål. De skal naturligvis også stille som helgebarnevakter når foreldrene skal realisere seg selv (for de unge voksne må jo på weekend-turer, festivaler, konserter og whatnot) og de skal være barnevakt på vanlige kvelder fordi de unge voksne må jo få litt egentid. 

Jeg tror at mange av de som klager her på KG og andre steder burde sette en fot i bakken og løfte blikket fra sin egen navle. Verden dreier seg ikke om deg og dine barn og at du må forsake en vinkveld med veninnne i ny og ne, fordi ditt barns besteforeldre har andre planer, må du bare akseptere. De kan fortsatt både ha og få et godt forhold til barnebarna, noe de fleste også ønsker, men uten at de hele tiden må stille på dine premisser.

Og så er det oss som er alene med barna av ulike grunner, og prøver å få endene til å strekke til. Jeg studerer ved siden av jobben for å få et bedre liv for meg og barna, men moren min gidder bare ikke å hjelpe- og hun har kun seg selv å tenke på. Dagene hennes går med til å se på tv, lese bøker og strikke. Det er bare noen dager siden jeg spurte om hun kunne se etter den yngste noen timer så jeg kunne jobbe med en innleveringsoppgave. Hun svarte tilbake at jeg fikk betale barnevakten heller. 
Om hun blir sittende alene i alderdommen så er hun faen meg skyld i det selv.

Anonymkode: 0aa24...f46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...