Gå til innhold

Hva er i veien med dagens besteforeldre generasjon?


tussi84

Anbefalte innlegg

Leser av og til tråder her inne om besteforeldre som ikke vil passe barnebarna sine/tilbringe tid med dem. De skal som regel alltid noe annet, eller de er for slitne. Eller så kommer unnskyldningen om at de er ferdig med barn, og at det er foreldrene sine jobb å ta vare på barna.

Ja da, så klart at det er foreldrene sine jobb å ha hovedansvaret for barna, men ønsker besteforeldrene å få et godt forhold til barnebarna sine får de tilbringe litt tid med barnebarna også. 

Jeg har nettopp fått barn selv. Begge besteforeldre på både min manns side og på min egen familie er meget engasjerte i sitt barnebarn. De vil gjerne se han så ofte som mulig, og vil gjerne passe han også selv om vi ikke har bedt om det enda. Vi har all like vel latt både mormor og farmor få passet ham noen timer av og til etter deres ønske. De klarer ikke å vente til han blir stor nok til at han kan komme på overnatting. De er i genuint interessert i å bli kjent med deres nye barnebarn, og ønsker at barnet skal bli kjent med dem. Farmor har to barnebarn til, og hun er like interessert i å omgås dem.

Både meg selv og mannen er også oppvokst med besteforeldre som engasjerte seg og var tilstede for oss under hele oppveksten. De fleste barn rundt oss på 80/90 tallet hadde også engasjerte besteforeldre som elsket å tilbringe tid med barnebarna sine.

Jeg kan huske at min mormor sikkert var på besøk hos oss 2 ganger i mnd minst når jeg var liten. Hun passet meg også gjerne, og da jeg ble eldre så tilbragte jeg av og til helger og ferier hos henne. Da jeg var voksen stakk jeg ofte innom henne på besøk, og hjalp henne med diverse ting på hennes eldre dager. Hun havnet på sykehjem de siste par årene, men jeg var veldig ofte innom henne på besøk. Siden hun hadde vært der så mye for meg under oppveksten min, så fikk hun og jeg et meget spesielt forhold. Jeg er så takknemlig for at hun ønsket å få et godt forhold til meg. Det var nesten aldri nei i hennes munn. Hun ville tilbringe tid sammen med barnebarna foran alt annet.

Jeg var stadig hos min farmor og farfar også. De dro meg med på hytteturer, og på skogs turer. De også ville gladelig passe meg og bli kjent. 

Mine foreldre igjen kan også fortelle om besteforeldre som brydde seg om dem, og som dem tilbragte mye tid med under oppveksten.

Men nå er dagens besteforeldre slik har jeg inntrykk av: har ikke tid, det er så slitsomt, det passer aldri osv. Da er det ikke synd på deg den dagen du evt sitter på gamlehjemmet og barnebarna ikke vil besøke deg,.på en måte.

Du som besteforeldre har et ansvar for å bli kjent med barnebarna dine/deres. Det å få et godt forhold til barnebarna starter allerede fra de er små. Det koster litt energi og tid, men du får så mye glede og kjærlighet tilbake så det er verdt det.

Men igjen..Dere har vel ikke tid? 

 

 

Endret av tussi84
  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du har rett her altså. I alle fall må det være unntakene du snakker om. Jeg er selv bestemor, passer de små hele tiden og elsker å være sammen med dem.  Alle de jeg kjenner som er besteforeldre er også sånn, de har helt dilla på barnebarna. 

Anonymkode: 9aa81...827

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre var pensjonister når jeg ble født, og hadde masse tid men lite energi. Vi var mye hos dem, men måtte aktivisere oss selv. 

Mine egne foreldre er midt i 50-årene, begge i lederstillinger, og bor 45 min unna meg. Svigers bor 7 timer unna. Vi har selv full jobb og ikke tid til å transportere barna dit, prioriterer heller tid med barna selv. Det er faktisk ikke tid til å treffe besteforeldre i hverdagene. Vi treffes regelmessig i helgene, men både vi og de har jo andre ting å gjøre enn å bruke timevis i bil hver helg. Og barna har et supert forhold til besteforeldrene sine likevel, da de er veldig aktive og involverte når vi møtes, selv om det er sjeldnere enn jeg traff mine egne besteforeldre.

Syns du viser veldig liten forståelse for at andre kan ha en annen livssituasjon enn deg selv og din familie. 

Anonymkode: 409ca...2ef

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det på an igjen, på an igjen... der unge mødre har store forventninger til besteforeldre og klager på de når de ikke danser etter deres pipe... :popcorn:

Anonymkode: 340f2...c4a

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (14 minutter siden):

Leser av og til tråder her inne om besteforeldre som ikke vil passe barnebarna sine/tilbringe tid med dem. De skal som regel alltid noe annet, eller de er for slitne. Eller så kommer unnskyldningen om at de er ferdig med barn, og at det er foreldrene sine jobb å ta vare på barna.

Ja da, så klart at det er foreldrene sine jobb å ha hovedansvaret for barna, men ønsker besteforeldrene å få et godt forhold til barnebarna sine får de tilbringe litt tid med barnebarna også. 

Jeg har nettopp fått barn selv. Begge besteforeldre på både min manns side og på min egen familie er meget engasjerte i sitt barnebarn. De vil gjerne se han så ofte som mulig, og vil gjerne passe han også selv om vi ikke har bedt om det enda. Vi har all like vel latt både mormor og farmor få passet ham noen timer av og til etter deres ønske. De klarer ikke å vente til han blir stor nok til at han kan komme på overnatting. De er i genuint interessert i å bli kjent med deres nye barnebarn, og ønsker at barnet skal bli kjent med dem. Farmor har to barnebarn til, og hun er like interessert i å omgås dem.

Både meg selv og mannen er også oppvokst med besteforeldre som engasjerte seg og var tilstede for oss under hele oppveksten. De fleste barn rundt oss på 80/90 tallet hadde også engasjerte besteforeldre som elsket å tilbringe tid med barnebarna sine.

Jeg kan huske at min mormor sikkert var på besøk hos oss 2 ganger i mnd minst når jeg var liten. Hun passet meg også gjerne, og da jeg ble eldre så tilbragte jeg av og til helger og ferier hos henne. Da jeg var voksen stakk jeg ofte innom henne på besøk, og hjalp henne med diverse ting på hennes eldre dager. Hun havnet på sykehjem de siste par årene, men jeg var veldig ofte innom henne på besøk. Siden hun hadde vært der så mye for meg under oppveksten min, så fikk hun og jeg et meget spesielt forhold. Jeg er så takknemlig for at hun ønsket å få et godt forhold til meg. Det var nesten aldri nei i hennes munn. Hun ville tilbringe tid sammen med barnebarna foran alt annet.

Jeg var stadig hos min farmor og farfar også. De dro meg med på hytteturer, og på skogs turer. De også ville gladelig passe meg og bli kjent. 

Mine foreldre igjen kan også fortelle om besteforeldre som brydde seg om dem, og som dem tilbragte mye tid med under oppveksten.

Men nå er dagens besteforeldre slik har jeg inntrykk av: har ikke tid, det er så slitsomt, det passer aldri osv. Da er det ikke synd på deg den dagen du evt sitter på gamlehjemmet og barnebarna ikke vil besøke deg,.på en måte.

Du som besteforeldre har et ansvar for å bli kjent med barnebarna dine/deres. Det å få et godt forhold til barnebarna starter allerede fra de er små. Det koster litt energi og tid, men du får så mye glede og kjærlighet tilbake så det er verdt det.

Men igjen..Dere har vel ikke tid? 

 

 

Besteforeldre er blitt noen egoistiske folk. Meg mitt og meg.  Desverre! Her er ingen besteforeldre å se.Har de besteforeldre. Nei. 

 

Anonymkode: 87fc3...e24

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv småbarnsmor og syns besteforeldre skal få lov til å bestemme over egen fritid. De har slitt med barn og arbeid gjennom flere tiår. 
 

Om de velger å leve ut drømmen sin de siste årene de lever, så værsågo. Det betyr da ikke at man får dårlig forhold til barnebarn for det. 
 

De er ferdig med barn. La de nå nyte fritiden sin.

Anonymkode: 50a0f...683

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bortsett fra ts ikke klager på besteforeldrene til sine barn i det hele tatt..? 

Anonymkode: f7bea...15b

Nei, men tror du hun hadde klaget hvis besteforeldrene hadde valgt å prioritere seg selv fremfor barnebarna?

Anonymkode: 50a0f...683

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bortsett fra ts ikke klager på besteforeldrene til sine barn i det hele tatt..? 

Anonymkode: f7bea...15b

Så hvorfor kan hun ikke bare være fornøyd med de da? Neida, hun måtte faktisk lage en tråd om et problem - som ikke er hennes. Akkurat som at det ikke finnes nok av slike tråder her. 

Anonymkode: 340f2...c4a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne teorien, og tror litt på den. Tidligere generasjoner av barn fikk ikke oppmerksomhet hele tiden. Jeg, som er over 50, var mye hos besteforeldre som barn. Men de "holdt ikke på" med oss så mye. Vi kunne være med på ting de gjorde, og hadde det veldig koselig, men det var ikke sånn at vi skulle ha masse oppmerksomhet og lekes med. Det kan virke som om småbarn nå fortiden rett og slett er litt mer krevende, og ikke sysselsetter seg selv med lek. Da blir det selvfølgelig mer slitsomt å være barnevakt enn det var før 🙂. Men om besteforeldre ikke orker/klarer en hel helg som barnevakter, så kan man jo fint holde god kontakt med at de tre generasjonene tilbringer tid sammen. Møtes til felles middager osv. Alt samvær handler jo ikke om å være barnevakt 🙂. Dette løser man jo i mange tilfeller lett med god kommunikasjon. 

Anonymkode: 664ab...105

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke besteforeldres oppgave å passe på barnebarna sine.

Anonymkode: 4022c...4a2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den oppfatningen. Nå bor svigers 68 mil unna, men når de er her eller vi er der går de all in for å bli kjent og gjøre ting med barna. Mine foreldre bor ett steinkast unna og de er ofte der og de ofte her hos oss. Barna har ett veldig godt forhold til begge sett med besteforeldre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1åring og min mamma som da er barnets bestemor vil passe han så mye som mulig! Hun skjemmer han bort og elsker å være en del av hans liv 😅 Hun får genuint ekstrem glede av å passe han! Tror nok det er mer normalt enn at besteforeldrene ikke vil. Man bare hører ikke like mye om de som er såpass engasjerte! 

Anonymkode: 06e08...74c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har måttet ta en runde med mine foreldre en gang også. De hadde alltid sett for seg å kjøpe seg hus i Spania og gjorde det når barnebarna var små. Etterhvert var de nesten aldri her hjemme i Norge. Barnebarna gikk til slutt demonstrativt inn på rommene sine når de stakk innom en sjelden gang for de følte seg så nedprioritert. Hvis man aldri stiller opp på en eneste jule/sommer avslutning, aldri ser på turn oppvisningen som de har gledet seg til å vise frem, ikke er der på bursdager, så kan de heller ikke forvente at familien er der standby heller. Noen skriver at man er ferdige med barn... Virkelig? Da er man ferdige med familien sin da? Kan ikke forstå hva som er viktigere enn de nære relasjonene jeg for min del. Det handler ikke om at besteforeldre skal passe barnebarna for min egendel, men involvere seg slik at barna mine har en trygg base med personer som bryr seg. Vi er programmert for storfamilien. 

Anonymkode: 3214d...317

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på dagens besteforeldre og forrige generasjons besteforeldre er at dagens ofte er i full jobb!  I tillegg mener jeg, og en stor del av min generasjon, at våre barn bør være mest mulig sammen med barna sine.  Fordi vi tror at det er best for de små.  Og best for familien til barnet vårt.   

Det blir en ny situasjon når det skjer samlivsbrudd.  Da må vi som er besteforeldre kanskje stille opp på en annen måte.  Det er jeg sikker på at de fleste besteforeldre gjør også.  

For det er jo ikke slik at besteforeldre ikke får nær kontakt med barnebarna om de ikke sitter barnevakt slik at foreldrene ikke får dratt på weekendtur til Paris, får gått på trening, på byen osv.  Vi får best kontakt med barnebarna våre når de er våkne og vi kan være sammen i 2 - 3 timer :)  


  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldregenerasjonen er gjerne skilte, slitne og prioriterer sosialt med venner og kjærester fremfor barnebarn. Min mor er i farten hele tiden; lunch, middag, vinkveld, reise, hyttetur, kjærester, veninner, fest, vin, bakrus, besøk, shopping. Osv osv 

Jeg har nesten ikke samvittighet til å be henne passe småtrollet vårt på 2.5 år, ei kjempe snill, rolig og go jente. Jeg ser min mor er sliten og jeg skjønner ikke at hun orker slikt full fart liv. Å lese så mange andre sine erfaringer her inne på KG om dagens besteforeldre kjenner jeg meg igjen i.

Men nå er det jeg og mannen som er foreldrene, og vårt barn kommer bare til besteforeldre når de spør. Vi vil ikke presse oss på.

 

 

Anonymkode: 37acc...05e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har lest denne teorien, og tror litt på den. Tidligere generasjoner av barn fikk ikke oppmerksomhet hele tiden. Jeg, som er over 50, var mye hos besteforeldre som barn. Men de "holdt ikke på" med oss så mye. Vi kunne være med på ting de gjorde, og hadde det veldig koselig, men det var ikke sånn at vi skulle ha masse oppmerksomhet og lekes med. Det kan virke som om småbarn nå fortiden rett og slett er litt mer krevende, og ikke sysselsetter seg selv med lek. Da blir det selvfølgelig mer slitsomt å være barnevakt enn det var før 🙂. Men om besteforeldre ikke orker/klarer en hel helg som barnevakter, så kan man jo fint holde god kontakt med at de tre generasjonene tilbringer tid sammen. Møtes til felles middager osv. Alt samvær handler jo ikke om å være barnevakt 🙂. Dette løser man jo i mange tilfeller lett med god kommunikasjon. 

Anonymkode: 664ab...105

Netopp. Det er et viktig poeng. Kan ikke huske å bli underholdt med noe. Besteforeldre hadde tid til å sitte lenger ved matbordet og snakke. De var vennlige og omtenksomme, men de gjorde sine ting mens barna var hos dem. Det ble bakt, klipt plen, plantet roser, laget mat, vasket klær. Og barna fikk håret gredd og fiskefletter. Besteforeldre hadde mye å fortelle og lyttet. Det var hyggelig å være der og vi utforsket hus og hage. 

Nå finner barna på mye rart, det er stadig konflikter å løse, de er svært lite selvhjulpne,  må bli underholdt og besteforeldre kan ikke holde på med andre ting mens barna er der. Besteforeldre nå har ofte full jobb og er slitne. Ikke alle da, noen har jo overskudd, men forskjellen på nå og før er markant. 

Anonymkode: 5072c...ec8

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har aldri passet mine barn, selv ikke når jeg har spurt. Hun jobber ikke, men kommer med unnskyldninger som at det er vanskelig å komme seg til oss (hvorfor det, tar 30 min med bil...) 

Jeg er periodevis alene med barna, og har da ingen andre til å stille opp. Bruker derfor barnevakt i kriser, og leverer halvsyke barn i bhg når jeg ikke kan ta flere sykt barn dager. 
 

Og ja, jeg er litt bitter...skulle gjerne hatt ett sett normale besteforeldre til barna!

Anonymkode: 0aa24...f46

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk for deg selv. Her har vi fire supre besteforeldre😍

Anonymkode: bb1f2...982

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Farmor og farfar til sønnen min gadd ikke stille som barnevakt når jeg skulle i bryllup engang! Selv om de bare skulle være hjemme den dagen. Mine foreldre stiller bare opp når de må. Å selv da hører jeg at de ikke egentlig har lyst. Trist når det er sånn. Moren til en vennine har gjerne ønsket å passe sønnen min ettersom hun ikke har egne barnebarn enda,å hun sier jo at han er veldig lett å ha med å gjøre. Det synes jeg også så skjønner ikke hvorfor besteforeldrene er så motvillig til å passe barnebarn. Jeg tuller med kjæresten min å sier at vi trenger ikke få barn på flere år nå,for kanskje datteren på 18 år snart kommer med ett barnbarn :P

Anonymkode: ec881...d27

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...