Gå til innhold

Hva er i veien med dagens besteforeldre generasjon?


tussi84

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

To sett med besteforeldre og ingen av de engasjerer seg. De er opptatt med barnebarn som bor rett ved siden av(vi bor 1 time unna) og når de ikke passer de andre så må de ga fri så våre tre barn har aldri blitt passet. Trist for barna desverre. Vi beklager oss på betalt barnevakt for å få tid sammen som kjærester uten barna. 

Anonymkode: 0d213...49a

Du snakker jo om besteforeldre som om de skal være barnevakter. Det trenger de vel ikke å være for at de og barnebarna skal få et godt forhold? Og du må huske at dette med kjærestetid/egentid osv var et ukjent begrep for de fleste av oss over 50 da vi hadde små barn. Så det er noe vi ikke tenker over eller skjønner nødvendigheten av. Tanken på å "ha fri" fra egne barn var rett og slett ikke der. Men vi var mye sammen 3 generasjoner, og barna hadde god kontakt med besteforeldre, som forøvrig var i full jobb og hadde gamle foreldre som måtte ha mye hjelp. 

Anonymkode: 664ab...105

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tussi84 skrev (11 timer siden):

Leser av og til tråder her inne om besteforeldre som ikke vil passe barnebarna sine/tilbringe tid med dem. De skal som regel alltid noe annet, eller de er for slitne. Eller så kommer unnskyldningen om at de er ferdig med barn, og at det er foreldrene sine jobb å ta vare på barna.

Ja da, så klart at det er foreldrene sine jobb å ha hovedansvaret for barna, men ønsker besteforeldrene å få et godt forhold til barnebarna sine får de tilbringe litt tid med barnebarna også. 

Jeg har nettopp fått barn selv. Begge besteforeldre på både min manns side og på min egen familie er meget engasjerte i sitt barnebarn. De vil gjerne se han så ofte som mulig, og vil gjerne passe han også selv om vi ikke har bedt om det enda. Vi har all like vel latt både mormor og farmor få passet ham noen timer av og til etter deres ønske. De klarer ikke å vente til han blir stor nok til at han kan komme på overnatting. De er i genuint interessert i å bli kjent med deres nye barnebarn, og ønsker at barnet skal bli kjent med dem. Farmor har to barnebarn til, og hun er like interessert i å omgås dem.

Både meg selv og mannen er også oppvokst med besteforeldre som engasjerte seg og var tilstede for oss under hele oppveksten. De fleste barn rundt oss på 80/90 tallet hadde også engasjerte besteforeldre som elsket å tilbringe tid med barnebarna sine.

Jeg kan huske at min mormor sikkert var på besøk hos oss 2 ganger i mnd minst når jeg var liten. Hun passet meg også gjerne, og da jeg ble eldre så tilbragte jeg av og til helger og ferier hos henne. Da jeg var voksen stakk jeg ofte innom henne på besøk, og hjalp henne med diverse ting på hennes eldre dager. Hun havnet på sykehjem de siste par årene, men jeg var veldig ofte innom henne på besøk. Siden hun hadde vært der så mye for meg under oppveksten min, så fikk hun og jeg et meget spesielt forhold. Jeg er så takknemlig for at hun ønsket å få et godt forhold til meg. Det var nesten aldri nei i hennes munn. Hun ville tilbringe tid sammen med barnebarna foran alt annet.

Jeg var stadig hos min farmor og farfar også. De dro meg med på hytteturer, og på skogs turer. De også ville gladelig passe meg og bli kjent. 

Mine foreldre igjen kan også fortelle om besteforeldre som brydde seg om dem, og som dem tilbragte mye tid med under oppveksten.

Men nå er dagens besteforeldre slik har jeg inntrykk av: har ikke tid, det er så slitsomt, det passer aldri osv. Da er det ikke synd på deg den dagen du evt sitter på gamlehjemmet og barnebarna ikke vil besøke deg,.på en måte.

Du som besteforeldre har et ansvar for å bli kjent med barnebarna dine/deres. Det å få et godt forhold til barnebarna starter allerede fra de er små. Det koster litt energi og tid, men du får så mye glede og kjærlighet tilbake så det er verdt det.

Men igjen..Dere har vel ikke tid? 

 

 

Joda, hypotese: Dette er i det store og hele "rettighetsgenerasjonen" , de som vokste opp med kvinnekampen og alt det andre i årene rundt 1970, etter  "første verdenskrig generasjonen" . 🤭 Jeget står sterkt (ego) i sentrum. 

Det kan tippe over, fra rettighet til "all rett" og "alltid rett". Fnis. Ikke lett det der🤣

Anonymkode: 6a1ba...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og så er det oss som er alene med barna av ulike grunner, og prøver å få endene til å strekke til. Jeg studerer ved siden av jobben for å få et bedre liv for meg og barna, men moren min gidder bare ikke å hjelpe- og hun har kun seg selv å tenke på. Dagene hennes går med til å se på tv, lese bøker og strikke. Det er bare noen dager siden jeg spurte om hun kunne se etter den yngste noen timer så jeg kunne jobbe med en innleveringsoppgave. Hun svarte tilbake at jeg fikk betale barnevakten heller. 
Om hun blir sittende alene i alderdommen så er hun faen meg skyld i det selv.

Anonymkode: 0aa24...f46

Men hvorfor fikk du barn når du ikke er ferdig med studiene? 
 

Moren din er ikke ansvarlig for dine valg, er hun vel? 
 

Det er flaut å se hvor egoistiske enkelte mennesker er. 

Anonymkode: 50a0f...683

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barnefar til de eldste død, og vært i noen år. Besteforeldrene ser barnebarna (de eneste de har forresten), kun 2-3 ganger i året og da kun et par timer (kino, spise ect). Barna synes det er fryktelig trist, men hva kan jeg gjøre? Synes også det er trist, for det er det de har igjen etter sønnen sin, men men.

Mine foreldre bor langt unna, så sees kun 1 gang i året, men er engasjerte da.

Eneste som faktisk stiller opp er reservebestemor (ei god venninne av min mor), og noen få ganger mannens mor.

Anonymkode: c767e...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du måtte ta en runde med foreldrene dine for at de fulgte en drøm - etter at barn var voksne og flyttet ut 🙄 Sjarmerende.

Å hvem har gitt barna forventninger om besteforeldrene? Tipper at de har overhørt dere foreldre når dere har klaget over hvor forferdelig egoistiske besteforeldrene er. Nok et sjarmerende trekk...

Du virker igrunnen som en stor egoist, og dine foreldre må være forferdelig skuffet over deg. 

Anonymkode: 340f2...c4a

Det er et verdivalg man tar. Hvis man aldri prioriterer andre, men alltid dyrker seg selv vil det få konsekvenser. Har aldri snakket ned besteforeldrene, heller fremsnakket dem slik at ungene skulle føle seg mere verdsatte og viktige. Har andre familiemedlemmer som har tatt mere "besteforeldre rollen" og nå som mine barn strax er tenåringer så er det veldig tydelig hvem som står de nærmest. Nå til jul gikk min datter og brukte lommepengene sine til å kjøpe flere smågaver til en av de som har vært der hele veien. Ser også at hun sender meldinger, snapper, ringer og har fått et nært forhold til dem. 

Anonymkode: 3214d...317

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens besteforeldregenerasjon er den første rekken med jevnalderorienterte. Siden 60-tallet har jevnalderorientering blitt normen, og det blir et stadig større problem. 

Folk burde få øynene opp for dette, så vi kanskje kan snu utviklingen før den ødelegger verden:

 

 

Anonymkode: 822e9...9e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (11 timer siden):

Leser av og til tråder her inne om besteforeldre som ikke vil passe barnebarna sine/tilbringe tid med dem. De skal som regel alltid noe annet, eller de er for slitne. Eller så kommer unnskyldningen om at de er ferdig med barn, og at det er foreldrene sine jobb å ta vare på barna.

Ja da, så klart at det er foreldrene sine jobb å ha hovedansvaret for barna, men ønsker besteforeldrene å få et godt forhold til barnebarna sine får de tilbringe litt tid med barnebarna også. 

Jeg har nettopp fått barn selv. Begge besteforeldre på både min manns side og på min egen familie er meget engasjerte i sitt barnebarn. De vil gjerne se han så ofte som mulig, og vil gjerne passe han også selv om vi ikke har bedt om det enda. Vi har all like vel latt både mormor og farmor få passet ham noen timer av og til etter deres ønske. De klarer ikke å vente til han blir stor nok til at han kan komme på overnatting. De er i genuint interessert i å bli kjent med deres nye barnebarn, og ønsker at barnet skal bli kjent med dem. Farmor har to barnebarn til, og hun er like interessert i å omgås dem.

Både meg selv og mannen er også oppvokst med besteforeldre som engasjerte seg og var tilstede for oss under hele oppveksten. De fleste barn rundt oss på 80/90 tallet hadde også engasjerte besteforeldre som elsket å tilbringe tid med barnebarna sine.

Jeg kan huske at min mormor sikkert var på besøk hos oss 2 ganger i mnd minst når jeg var liten. Hun passet meg også gjerne, og da jeg ble eldre så tilbragte jeg av og til helger og ferier hos henne. Da jeg var voksen stakk jeg ofte innom henne på besøk, og hjalp henne med diverse ting på hennes eldre dager. Hun havnet på sykehjem de siste par årene, men jeg var veldig ofte innom henne på besøk. Siden hun hadde vært der så mye for meg under oppveksten min, så fikk hun og jeg et meget spesielt forhold. Jeg er så takknemlig for at hun ønsket å få et godt forhold til meg. Det var nesten aldri nei i hennes munn. Hun ville tilbringe tid sammen med barnebarna foran alt annet.

Jeg var stadig hos min farmor og farfar også. De dro meg med på hytteturer, og på skogs turer. De også ville gladelig passe meg og bli kjent. 

Mine foreldre igjen kan også fortelle om besteforeldre som brydde seg om dem, og som dem tilbragte mye tid med under oppveksten.

Men nå er dagens besteforeldre slik har jeg inntrykk av: har ikke tid, det er så slitsomt, det passer aldri osv. Da er det ikke synd på deg den dagen du evt sitter på gamlehjemmet og barnebarna ikke vil besøke deg,.på en måte.

Du som besteforeldre har et ansvar for å bli kjent med barnebarna dine/deres. Det å få et godt forhold til barnebarna starter allerede fra de er små. Det koster litt energi og tid, men du får så mye glede og kjærlighet tilbake så det er verdt det.

Men igjen..Dere har vel ikke tid? 

 

 

Det er vel mer det at tidene har forandret seg. Før var jo bestemødre ofte hjemme og hadde mer tid og energi til å passe barnebarn. Nå er de oftere i jobb og blir da mer sliten . 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker stor forskjell på hvordan mine besteforeldre var, kontra våres foreldre. Skal sies at jeg har 2 barn med forskjellige fedre, besteforeldrene til han eldste er fantastiske. Farmoren til min eldste hentet han en dag i uka når han gikk i barnehage, hun ville ha han på overnatting minst 2-3 ganger i mndn, tatt han med på ferie og tilbring mye tid med han. Farmor og farfar til barnet som jeg har med nåværende samboer er fraværende. Ikke kom dem i dåpen, ikke kommer dem i selskap, til bursdagen vippser dem over noen hundre kroner. Ofte når vi ringer å vil på besøk tar dem ikke telefonen. 

Mine foreldre igjen er litt bedre, kommer på besøk ca en gang annenhver uke. Men får aldri tilbudet om pass eller overnatting. Skal det skje må vi spør, stort sett sier dem nei. Evt ja, men om det dukker opp noe annet så vil dem på det, så dem vil ikke love seg bort. 

Mens mine besteforeldre var helt fantastiske. Vi ble tatt med på ferier, hadde egne kosedager, plutselig dukket dem opp på døren og jaget foreldrene mine ut av huset slik dem skulle få kjæreste-tid ++. Desverre gikk min farmor bort når jeg var 13 år. 

Anonymkode: 41db8...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du snakker jo om besteforeldre som om de skal være barnevakter. Det trenger de vel ikke å være for at de og barnebarna skal få et godt forhold? Og du må huske at dette med kjærestetid/egentid osv var et ukjent begrep for de fleste av oss over 50 da vi hadde små barn. Så det er noe vi ikke tenker over eller skjønner nødvendigheten av. Tanken på å "ha fri" fra egne barn var rett og slett ikke der. Men vi var mye sammen 3 generasjoner, og barna hadde god kontakt med besteforeldre, som forøvrig var i full jobb og hadde gamle foreldre som måtte ha mye hjelp. 

Anonymkode: 664ab...105

De gir ikke barna noe oppmerksomhet når vi er på besøk eller de hos oss. Så hjelper ikke å invitere de hit med full oppvartning for at de skal bry seg om barnebarna. 

Mine foreldre er i 60 årene og samboers foreldre i 50 årene og vi var begge mye hos våre besteforeldre i barndommen. Mine foreldre reiste mye rundt til både USA og rundt i Europa mens jeg og min bror var hos besteforeldre. Så ukjent begrep var det ikke for de. Samboers foreldre jobbet turnus og han og broren ble hentet i bhg stadig vekk og sov over når de jobbet kveld og natt. 

Vi har derfor brukt betalt barnevakt på kvelden i helgene for å gå ut å gjøre noe sammen som kjærester. ETTER barna er lagt. Så ikke bekymre deg over at vår kjærestetid har gått på bekostning av ungene 🤣🤣 du sier du er i 50 årene og er så lite reflektert. Til og med mitt eldste barn på 16 år har mer forståelse for andres situasjon enn deg. 

Anonymkode: 0d213...49a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bestemor til en selv, og elsker det lille mennesket høyere enn jeg trodde var mulig! Benytter enhver anledning til å være sammen med henne! MEN, jeg er i begynnelsen av femti-årene og har ETT barnebarn, jeg kan godt tenke meg at dersom jeg hadde nærmet meg 70 og hadde hatt en 6-7 stykker hadde jeg blitt mer sliten! 

Barna mine er (åpenbart!) voksne, jeg er i full jobb og fremdeles gift med "barnas" far, jeg har masse overskudd i hverdagen, og får tid til både trening, annen egentid OG samvær med barnebarnet! Jeg ha jo fri hver eneste ettermiddag og hver helg, jeg har rett og slett mye tid og krefter til overs og ingenting gjør meg gladere enn å være sammen med det lille barnet.

Men som sagt skjønner jeg godt at ikke alle har det på samme måte! Jeg synes det bør utvises raushet begge veier, voksne barn bør forstå at godt voksne besteforeldre i full jobb kan være for sliten til å passe barn, besteforeldre kunne en gang i blant "tatt seg litt sammen" og passet barnebarna når foreldrene trenger det, selv om en er litt sliten!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men hvorfor fikk du barn når du ikke er ferdig med studiene? 
 

Moren din er ikke ansvarlig for dine valg, er hun vel? 
 

Det er flaut å se hvor egoistiske enkelte mennesker er. 

Anonymkode: 50a0f...683

Lett for utenforstående å tenke sånn sikkert. Jeg hadde en utdannelse før førstemann kom, men tidene har forandra seg og for å klare seg i jobbmarkedet (greit betalt jobb, dagtid) tar jeg videreutdannelse ved siden av jobb. Egoistisk jeg? Jeg ofrer alt for barna. Samme kan ikke sies om min mor.

Anonymkode: 0aa24...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste årene har jeg oftere og oftere lest her inne om trusselen om at besteforeldre skal bli sittende alene når de blir skrøpelige hvis de ikke stiller opp så ofte dessert-generasjonen krever det.

Skammelig!

Anonymkode: 0a424...620

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I de siste årene har jeg oftere og oftere lest her inne om trusselen om at besteforeldre skal bli sittende alene når de blir skrøpelige hvis de ikke stiller opp så ofte dessert-generasjonen krever det.

Skammelig!

Anonymkode: 0a424...620

Å der kom det enda en uengasjerende bestemor som er livredd for å bli sittende alene på gamlehjemmet. 

Anonymkode: 0d213...49a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet på gamlehjem. De eldre får så lite besøk av sine nærmeste at det er nesten skremmende. Yngre generasjonen prioriterer ikke sine eldre. Hvorfor skal dem prioritere dere og deres barn? Skjønner at besteforeldrene vil leve og kose seg fortsatt mens de kan. 

I andre land hvor de yngre passer sine eldre, er det mye mer kontakt/samhold mellom generasjoner. For da er alle avhengig av hverandre på en måte. Skal besteforeldrene bruke masse tid på barnebarn som knapp skal tenke på dem denne dagen dem skal på gamlehjem? Barnebarn som ikke engang tenker å tilby seg for vaskehjelp denne dagen besteforeldrene ikke skal klare det? 

Anonymkode: 466c7...624

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I de siste årene har jeg oftere og oftere lest her inne om trusselen om at besteforeldre skal bli sittende alene når de blir skrøpelige hvis de ikke stiller opp så ofte dessert-generasjonen krever det.

Skammelig!

Anonymkode: 0a424...620

Dessertgenerasjonen er en betegnelse på de som ble født rundt 1960 tide 

Anonymkode: 3214d...317

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lett for utenforstående å tenke sånn sikkert. Jeg hadde en utdannelse før førstemann kom, men tidene har forandra seg og for å klare seg i jobbmarkedet (greit betalt jobb, dagtid) tar jeg videreutdannelse ved siden av jobb. Egoistisk jeg? Jeg ofrer alt for barna. Samme kan ikke sies om min mor.

Anonymkode: 0aa24...f46

Du er uansett ansvarlig for ditt liv. Ikke moren din.

 

Det er egoistisk å forvente noe av noen. 
 

For ordens skyld er jeg selv en småbarnsmor i 30-årene. 

Anonymkode: 50a0f...683

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i besteforeldregenerasjonen men har ikke barnebarn. Det jeg reagerer mest på i slike tråder er at folk i min generasjon blir gjenstand for diskusjon, der det virker som noen i generasjonen før oss har sterke meninger og forventninger om hvordan vi skal leve livene våre, og hva vi bør fylle livene med.

Vi mennesker har visst et stort behov for å kategorisere mennesker, og det gjenspeiles jo her også, der vi finner tråder om besteforeldre, svigerforeldre, svigermor osv. Vi mennesker er forskjellige og lever ulike liv. Diskusjoner om "besteforeldre" blir i mine øyne meningsløse.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jobbet på gamlehjem. De eldre får så lite besøk av sine nærmeste at det er nesten skremmende. Yngre generasjonen prioriterer ikke sine eldre. Hvorfor skal dem prioritere dere og deres barn? Skjønner at besteforeldrene vil leve og kose seg fortsatt mens de kan. 

I andre land hvor de yngre passer sine eldre, er det mye mer kontakt/samhold mellom generasjoner. For da er alle avhengig av hverandre på en måte. Skal besteforeldrene bruke masse tid på barnebarn som knapp skal tenke på dem denne dagen dem skal på gamlehjem? Barnebarn som ikke engang tenker å tilby seg for vaskehjelp denne dagen besteforeldrene ikke skal klare det? 

Anonymkode: 466c7...624

Jeg jobber på sykehjem og vil si at det er veldig store forskjeller ang.besøk. Mange eldre som får masse besøk, også av barnebarn! De som har engasjert seg i barnebarna har ofte et nært forhold livet ut. 

Anonymkode: 3214d...317

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å småbarnsforeldrene er meg meg meg.... Man kan ikke forvente at foreldrene stiller opp i tide og utide. Mange besteforeldre arbeider fortsatt, logisk nok er det sånn at en eldre arbeidstager blir mer sliten av jobben. 
Mannen min er bestefar til 2, jobber mye og der forventer hans sønn og datter at vi skal treffes HVER helg, ikke så mye barnepass men gjerne være sammen hver helg... Det går på bekostning av hvile, ting vi ønsker å gjøre, ting vi må gjøre og friheten til å bestemme over vår hverdag. Mannen slites konstant mellom sine voksne barn som har høye forventninger til hans innsats og snart er det bare en utslitt mann igjen. Han er ærlig på det at det er trivelig å være med barn og barnebarn, men ikke i all tilgjengelig ledig tid. Vi kan ikke si at vi reiser på hytta, uten at hele gjengen melder seg på... 

Anonymkode: 9607c...b3c

Når besteforeldre ikke jobber og er frisk til å gjøre alg mulig. Som å passe datteren sine barn men ikke sønnen sine barn. Sønnen hjelper med alt.Og de spør om det ene og det andre.Datteren hjelper aldri.Men får klær,middagsinvitasjoner,hjelp til det meste og barnepass. Barna hennes hsr mange besteforeldre og stor familie. Men sønnen sine barn har ingen andre.. Datteren får 500.000 til å kjøpe hus. Sønnen må klare alt selv.Datteren har barna 50%. Sønnen 100%.

Kaller det egoistisk ja! For å ikke snakke om forskjellsbehandling.

Anonymkode: 87fc3...e24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I de siste årene har jeg oftere og oftere lest her inne om trusselen om at besteforeldre skal bli sittende alene når de blir skrøpelige hvis de ikke stiller opp så ofte dessert-generasjonen krever det.

Skammelig!

Anonymkode: 0a424...620

Ja men når de legger opp til det selv er det ikke så rart. Når du gir og gir og gir og aldri får noe tilbake gir du på ett punkt opp! Så får de råtne alene på gamlehjem.Man sår det man høster! Invisterer du i barn og barnebarn har du de og de vil komme å besøke deg.Men tenker du kun på deg selv og ditt eget sitter du der alene.Ikke så rart det! Hvorfor skal andre bry seg da når du aldri brydde deg eller brukte noe tid selv?

Anonymkode: 87fc3...e24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...