Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 
 

Du som privat person har ingenting med dette systemet å gjøre. Frem til du har noe å faktisk bidra med synes jeg du skal være stille. Du ser ikke mennesker du ser tall. Syke har rett på et verdig liv. 
 

Skal du ha velferdsstat for deg selv og familie i form av gratis skolegang og lave egenandeler synes jeg du skal klappe igjen fordi du synes det er urettferdig at du må stå i arbeid og du synes uføre får for mye penger. Ta grådigheten din en annen vei. Om du er så sjalu får du prøve å skaffe deg en ufør og se hvor lett det er. 
 

Dersom du måtte levd ditt liv med minste inntekt, kjørt rundt i dårlige biler og ikke fått kjøpt hus alene tror jeg du hadde syntes veldig synd på deg selv. Du hadde aldri taklet bekymringen som uføre og minste inntekt personer har. Du forstår ikke konseptet for hadde du gjort det hadde du aldri argumentert slik som du gjør. Kom heller tilbake når du har fått oppleve å ha så liten slingringsmonn i økonomien din at du må sitte uten vaskemaskin og håndvaske fordi den har gått i stykker og det tar deg 3 mnd for å få spart til en ny som da blir det billigste på markedet. For det er faktisk snakk om at 500kr kan sende økonomien til uføretrygdene i ball. 
 

frem til du har fått oppleve det å VIRKELIG ha lite penger synes jeg du skal klikke deg ut herfra. Og nei jeg snakker ikke om at du har lite penger i perioder fordi du har vært på ferie eller kjøpt ny bil eller studerer og er på vei mot et liv med god inntekt. Jeg snakker om at det å bli ufør er også en dom for å få minste inntekt frem til pensjons alder, og da får man enda mindre fordi man blir minste pensjonist. 
 

tenk deg om. 

Anonymkode: a9508...44d

Du kan ta det helt med ro. Jeg er 100% ufør.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

villig til å betale økt skatt til å finansiere dette da?  Tviler jeg på at de fleste er.

 

Anonymkode: 0b604...91e

Fra 2019:

Rich piggies må betale - nordmenn er enige i det.

https://www.nettavisen.no/nyheter/oecd-rapport-nordmenn-vil-at-de-rike-skal-betale-mer-skatt/s/12-95-3423638676

Høyresiden ligger an til å bli totalt knust om et par måneder:

Fra juli 2021:

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202107

 

Anonymkode: 456a7...aa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. 
 

Du som privat person har ingenting med dette systemet å gjøre. Frem til du har noe å faktisk bidra med synes jeg du skal være stille. Du ser ikke mennesker du ser tall. Syke har rett på et verdig liv. 
 

Skal du ha velferdsstat for deg selv og familie i form av gratis skolegang og lave egenandeler synes jeg du skal klappe igjen fordi du synes det er urettferdig at du må stå i arbeid og du synes uføre får for mye penger. Ta grådigheten din en annen vei. Om du er så sjalu får du prøve å skaffe deg en ufør og se hvor lett det er. 
 

Dersom du måtte levd ditt liv med minste inntekt, kjørt rundt i dårlige biler og ikke fått kjøpt hus alene tror jeg du hadde syntes veldig synd på deg selv. Du hadde aldri taklet bekymringen som uføre og minste inntekt personer har. Du forstår ikke konseptet for hadde du gjort det hadde du aldri argumentert slik som du gjør. Kom heller tilbake når du har fått oppleve å ha så liten slingringsmonn i økonomien din at du må sitte uten vaskemaskin og håndvaske fordi den har gått i stykker og det tar deg 3 mnd for å få spart til en ny som da blir det billigste på markedet. For det er faktisk snakk om at 500kr kan sende økonomien til uføretrygdene i ball. 
 

frem til du har fått oppleve det å VIRKELIG ha lite penger synes jeg du skal klikke deg ut herfra. Og nei jeg snakker ikke om at du har lite penger i perioder fordi du har vært på ferie eller kjøpt ny bil eller studerer og er på vei mot et liv med god inntekt. Jeg snakker om at det å bli ufør er også en dom for å få minste inntekt frem til pensjons alder, og da får man enda mindre fordi man blir minste pensjonist. 
 

tenk deg om. 

Anonymkode: a9508...44d

Alle privatpersoner har rett til å si hva de mener om politikken som føres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (46 minutter siden):

Hvor mange det er vet jeg ikke, men man kan ikke basere nivået på ytelsene på at alle må dette fordi noen må.

Vil påstå at en stor prosent andel av de som er unge uføre har behov for ekstra hjelp i hverdagen. Det er en grunn til at de aldri har vært i stand til å komme seg ut i samfunnet 

Anonymkode: 669af...b6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil påstå at en stor prosent andel av de som er unge uføre har behov for ekstra hjelp i hverdagen. Det er en grunn til at de aldri har vært i stand til å komme seg ut i samfunnet 

Anonymkode: 669af...b6f

Vil påstå at det er en lav prosentandel.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2020 at 3:48 PM, AnonymBruker said:

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Naboen min er lam og ung ufør, men sier at ung uførtillegget er en vits. Erna tok det med omleggingen og ung-uføre tillegget går egentlig til staten. I forhold til en uten tillegg betaler han nesten dobbelt så mye i skatt og mister bostøtte da inntekten er for høy. Ca 4000 utgjør det.

Når det er sagt kommer du ikke langt på 18500 når husleie er på 11.000 og strøm på ca 1000 er betalt. Og det er faktisk vanskelig å finne noen rimeligere brukbar bolig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fra 2019:

Rich piggies må betale - nordmenn er enige i det.

https://www.nettavisen.no/nyheter/oecd-rapport-nordmenn-vil-at-de-rike-skal-betale-mer-skatt/s/12-95-3423638676

Høyresiden ligger an til å bli totalt knust om et par måneder:

Fra juli 2021:

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202107

 

Anonymkode: 456a7...aa2

Om de rike betaler de 2-3 milliarder mer i skatt som de har fått i skattelette, samtidig som de med inntekt under 600K skal betale mindre, hvor skal du dekke inn dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som sagt er det opp til den enkelte uføre å prioritere som denne vil/kan.

Jeg tar utg.pkt i overskriftens sum her.

Anonymkode: e76f6...4f8

Det virker ikke helt som at du leser/forstår hva jeg sier. 

Hvordan man prioriterer får være opp til den enkelte, men man bør ikke få så mye at man både har råd til det mest nødvendige og i tillegg kan bruke penger på luksus som sydenreiser, kanskje en mobiltelefon som koster nærmere 10k osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Om de rike betaler de 2-3 milliarder mer i skatt som de har fått i skattelette, samtidig som de med inntekt under 600K skal betale mindre, hvor skal du dekke inn dette?

De har fått mer i skattelette enn det der. Bare subsidiering av El-bil fordeler (bare for å nevne et tilfeldig eksempel) er blitt et høl i statsbudsjettet på nesten 20 milliarder, eller 19,2 milliarder for å være helt nøyaktig. 

Man må tilbake til slik skattene var høsten 2013. Som du ser av meningsmålingene, er de fleste enige i det :)

Ja, også en liten detalj, som noen andre her har nevnt. 150 milliarder i svart arbeid er vel et greit sted å begynne å hente penger ifra? 

 

Anonymkode: 91ad5...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (1 minutt siden):

Det virker ikke helt som at du leser/forstår hva jeg sier. 

Hvordan man prioriterer får være opp til den enkelte, men man bør ikke få så mye at man både har råd til det mest nødvendige og i tillegg kan bruke penger på luksus som sydenreiser, kanskje en mobiltelefon som koster nærmere 10k osv.

Det ser fra siden ut som dere to er relativt enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (1 minutt siden):

Det virker ikke helt som at du leser/forstår hva jeg sier. 

Hvordan man prioriterer får være opp til den enkelte, men man bør ikke få så mye at man både har råd til det mest nødvendige og i tillegg kan bruke penger på luksus som sydenreiser, kanskje en mobiltelefon som koster nærmere 10k osv.

Det virker som du ikke skjønner meg heller. Jeg skriver at jeg tar utg.pkt i de 18000 trådens overskrift sier.

Så sier jeg at hva hver enkelt ufør gjør med og prioriterer hva disse pengene går til er 100% opp til hva hver enkelt av de gjør. Være seg bolig, grøt eller syden.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har fått mer i skattelette enn det der. Bare subsidiering av El-bil fordeler (bare for å nevne et tilfeldig eksempel) er blitt et høl i statsbudsjettet på nesten 20 milliarder, eller 19,2 milliarder for å være helt nøyaktig. 

Man må tilbake til slik skattene var høsten 2013. Som du ser av meningsmålingene, er de fleste enige i det :)

Ja, også en liten detalj, som noen andre her har nevnt. 150 milliarder i svart arbeid er vel et greit sted å begynne å hente penger ifra? 

 

Anonymkode: 91ad5...2a3

Elbilfordeler er ikke skattelette til de rikeste, som er argumentet som brukes.

Provenyet var såvidt jeg vet høyere i 2019 enn i 2013, også justert for KPI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Vil påstå at det er en lav prosentandel.

 

Du tar feil. 

Anonymkode: 669af...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (7 minutter siden):

Det virker ikke helt som at du leser/forstår hva jeg sier. 

Hvordan man prioriterer får være opp til den enkelte, men man bør ikke få så mye at man både har råd til det mest nødvendige og i tillegg kan bruke penger på luksus som sydenreiser, kanskje en mobiltelefon som koster nærmere 10k osv.

Gjelder dette kun ung uføre elle de som også hadde en million lønn før de ble syke? 

Anonymkode: 669af...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men det er nok av poster en kan hente penger til dette fra

Som f. eks. ?  Nå er jeg spent. Vi har en eldreomsorg som ikke er landet vårt verdig, men du vil heller stappe pengene oppunder armene til ungdommer som ikke vil jobbe ?  ( ja, jeg vet noen er reelt syke men det er et mindretall)

Anonymkode: 0b604...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveleif skrev (10 minutter siden):

Naboen min er lam og ung ufør, men sier at ung uførtillegget er en vits. Erna tok det med omleggingen og ung-uføre tillegget går egentlig til staten. I forhold til en uten tillegg betaler han nesten dobbelt så mye i skatt og mister bostøtte da inntekten er for høy. Ca 4000 utgjør det.

Når det er sagt kommer du ikke langt på 18500 når husleie er på 11.000 og strøm på ca 1000 er betalt. Og det er faktisk vanskelig å finne noen rimeligere brukbar bolig

En enslig 100% uføretrygdet med UU-tillegget vil ha en uføretrygd på 309621 kr. Av dette skal det betales maks 61742 i skatt. Det gir minst 247879 kr netto.

En enslig 100% uføretrygdet uten UU-tillegget vil ha en uføretrygd på 283021 kr.  Av dette skal det betales maks 53645 kr i skatt. Det gir minst 229376 kr netto.

Differansen netto mellom disse er altså 18503 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tar feil. 

Anonymkode: 669af...b6f

Tvilsomt. Men jeg skulle gjerne hatt bekreftede tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (9 minutter siden):

Det virker ikke helt som at du leser/forstår hva jeg sier. 

Hvordan man prioriterer får være opp til den enkelte, men man bør ikke få så mye at man både har råd til det mest nødvendige og i tillegg kan bruke penger på luksus som sydenreiser, kanskje en mobiltelefon som koster nærmere 10k osv.

Hvis det er slik det skal være så må man gjøre forskjell på hvor mye folk skal ha  utbetalt i trygd avhengig av hvor de bor. Det sier seg selv at en som bor i kjelleren hos foreldrene langt ute i gokk har en helt annen økonomi enn en som bor i Oslo med høye boutgifter. 

Anonymkode: 7b829...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Studenter kan også trenge medisiner tannlege briller osv.

Anonymkode: be8d0...82a

Det vet jeg. Når jeg var student kjøpte jeg briller på avbetaling , det var nemlig midlertidig at økonomien var så lav . Både tannlege og medisinske utgifter blir for de fleste høyere med alder. De fleste uføre har nok høyere utgifter til medisin  enn studenter , de fleste eldre i jobb har også det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er slik det skal være så må man gjøre forskjell på hvor mye folk skal ha  utbetalt i trygd avhengig av hvor de bor. Det sier seg selv at en som bor i kjelleren hos foreldrene langt ute i gokk har en helt annen økonomi enn en som bor i Oslo med høye boutgifter. 

Anonymkode: 7b829...0ad

Det er mulig å prioritere mer penger til andre formål ved å bo billigere. Bor man dyrt så blir det mindre til annet. Og det er selvsagt en helt ok prioritering, men ikke noe man skal få ekstra offentlige midler for uten tungtveiende grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...