Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

norw skrev (13 minutter siden):

Så da er vi enige om at man i hvert fall ikke bør få mer enn 18k og at man selv får fordele pengene som man selv ønsker. 

For meg virker 18k litt i overkant. 

Vi er enige. Ang ung ufør.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns vi er heldig som bor i ett land der de som ikke kan jobbe faktisk får hjelp. I andre land måtte de kanskje bodd på gata om de ikke hadde familie de kunne bo hos og bli forsørget av. Så ja jeg synes 18 tusen er nok, man klarer helt fint å leve på det selv om man ikke kan leve i luksus. 

Anonymkode: 401f0...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, PetterKanin said:

Minstesats er minstesats, og følgelig lik for alle.

Tallene skal du kjenne til før du uttaler deg om dem. Satser på de ytelsene NAV forvalter finner du hos NAV. Satser for skatt finner du hos Skatteetaten. Lykke til!

Beklager PetterKanin. Jeg blingset på tallene dine. Trodde du skrev månedsinntekt på over 30Kmen det var årsinntekt, så jeg tok feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveleif skrev (Akkurat nå):

Beklager PetterKanin. Jeg blingset på tallene dine. Trodde du skrev månedsinntekt på over 30Kmen det var årsinntekt, så jeg tok feil

Feil gjør vi alle. Problemet oppstår først når man ikke vil vedkjenne seg dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

??????    :klo:

Et godt "Goddag mann økseskaft"-svar. Vurdert å gå inn i politikken ?

Anonymkode: 0b604...91e

Et glitrende svar. Det kommer an på hvoran man vil prioritere pengeflyten og fordelingem av dem.

Trekk inn all støtte til trossamfunn, stopp i innvandring og full stans i bistand permanent f.eks.

Da har vi sikret noen gode milliarder.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveleif skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk sms og han sa at trygden har økt til litt over 19.000 utbetalt, så dette er nok riktig minstesats for UU. 25.800 - skattetrekk = 19.533 utbetalt. Når det gjelder hun andre så vet jeg ikke enda.

Jeg vet at det er riktig og du kan sjekke på NAV sine sider om du ikke tror meg...

Han sier "litt over" og har sikkert litt for høyt skattetrekk (ikke uvanlig) men får igjen på skatten...

Det er 19.500 vs 17.200 ca. Den forskjellen på 2300,- betyr veldig mye når man begynner å regne på det :) Han kan være glad han ble lam før han fylte 26, sånn sett.

Anonymkode: 4434d...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuppeluri skrev (4 timer siden):

Vil du virkelig kalle det en gave? 
"Hei! Her har du en gave for at du ikke er i helsemessig stand for å jobbe resten av ditt liv! Så vi gir deg denne summen i stedet som et plaster på såret!"

En ting mange glemmer er at store deler av de uføre har jobbet i kanskje 30 år først. Skaffet seg et liv, kjøpt hus, har boliglån/billån, kanskje hytte osv osv. Så skjer det noe som gjør at du ikke kan jobbe lengre. Helsa er for ødelagt. Du går fra å ha 30K utbetalt i mnd til å ha mellom 15-18K. Det er ca halvparten av din opprinnelige lønn det. 15 tusen som hadde gått til bolig/billån, mat, strøm, internett og evt sparing. Kanskje de har barn i skolealder? Der er det også utgifter. Og så kommer drivstoff, bompenger, reparasjoner på bilen, vedlikehold av hus.
Tenker ALLE dere som er i mot de uføre at de ikke har jobbet tidligere, at de bare har fått uføre fordi de syns det er gøy? At de ikke eier noen ting?

Jeg blir altså så forbanna. Min mor rakk å utdanne seg, få jobb og å få 2 barn før hu var med i en ganske alvorlig bilulykke som gjorde at hu ikke kunne jobbe noe mer. Hu eide forsåvidt ikke noe hus på den tiden, men hu hadde bil og vi leide. Vi levde på fattiggrensa ganske lenge fordi hu fikk så utrolig lite fra nav. De brukte også 14 år på å sende hu i utredninger og arbeidsutprøvninger for å finne ut av arbeidsevnen. 14 år tok det, før hu faktisk fikk uføretrygd. 
Heldigvis har det snudd seg for hu nå, men det var jævlige tider for hu, og ikke noe jeg unner noen.

Håper dere tenker over at disse uføre faktisk har et liv de også, og å bli uføre er ikke noe de har valgt på eget initiativ, men har vært et nødvendig ånde for å klare å overleve dagen.

Har man jobbet i mange år så har man selvsagt en uføreforsikring. Livet må og skal planlegges. Med syke, uføre og gjeldsforsikring. Folk som ikke har ordnet seg med det må jo være tilbakestående. Samfunnet må dit at folk tar ansvar for seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Syns vi er heldig som bor i ett land der de som ikke kan jobbe faktisk får hjelp. I andre land måtte de kanskje bodd på gata om de ikke hadde familie de kunne bo hos og bli forsørget av. Så ja jeg synes 18 tusen er nok, man klarer helt fint å leve på det selv om man ikke kan leve i luksus. 

Anonymkode: 401f0...ae5

Man kan ikke leve i luksus på 30.000 utbetalt heller.

Anonymkode: be8d0...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og hva vil det si i kroner og øre?

Anonymkode: e76f6...4f8

8989 pluss bokkostnader og medisiner 

Anonymkode: 202b4...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man kan ikke leve i luksus på 30.000 utbetalt heller.

Anonymkode: be8d0...82a

Man lever nå godt på det om man ikke borseg i hjel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. 
 

Du som privat person har ingenting med dette systemet å gjøre. Frem til du har noe å faktisk bidra med synes jeg du skal være stille. Du ser ikke mennesker du ser tall. Syke har rett på et verdig liv. 
 

Skal du ha velferdsstat for deg selv og familie i form av gratis skolegang og lave egenandeler synes jeg du skal klappe igjen fordi du synes det er urettferdig at du må stå i arbeid og du synes uføre får for mye penger. Ta grådigheten din en annen vei. Om du er så sjalu får du prøve å skaffe deg en ufør og se hvor lett det er. 
 

Dersom du måtte levd ditt liv med minste inntekt, kjørt rundt i dårlige biler og ikke fått kjøpt hus alene tror jeg du hadde syntes veldig synd på deg selv. Du hadde aldri taklet bekymringen som uføre og minste inntekt personer har. Du forstår ikke konseptet for hadde du gjort det hadde du aldri argumentert slik som du gjør. Kom heller tilbake når du har fått oppleve å ha så liten slingringsmonn i økonomien din at du må sitte uten vaskemaskin og håndvaske fordi den har gått i stykker og det tar deg 3 mnd for å få spart til en ny som da blir det billigste på markedet. For det er faktisk snakk om at 500kr kan sende økonomien til uføretrygdene i ball. 
 

frem til du har fått oppleve det å VIRKELIG ha lite penger synes jeg du skal klikke deg ut herfra. Og nei jeg snakker ikke om at du har lite penger i perioder fordi du har vært på ferie eller kjøpt ny bil eller studerer og er på vei mot et liv med god inntekt. Jeg snakker om at det å bli ufør er også en dom for å få minste inntekt frem til pensjons alder, og da får man enda mindre fordi man blir minste pensjonist. 
 

tenk deg om. 

Anonymkode: a9508...44d

Dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig kan enhver som er opptatt av politikk, samfunn, styre og stell diskutere velferdsordningene. Og det fordi disse ordningene angår og berører oss alle.

Skjønner at det er provoserende med de brukerne som ikke klare la være å trolle og spre dritt, men i denne tråden er det faktisk ikke mange av dem. De fleste diskuterer på systemnivå, og argumenterer hvorfor de mener det de gjør. 

Anonymkode: d90f6...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnitt husleie i Norge er 9300 når enslige uføre sier de ikke finner noe til under 15000 ,da må de regne med å ha mindre til andre ting, det må alle ufør eller ei.

Anonymkode: 202b4...fc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I danmark får uføre rundt 30000 kr I mnd utbetalt

Anonymkode: af324...a60

Søsteren min er intensivsykepleier i Danmark. Har jobbet i 25 år, og er ikke i nærheten av å ha 30000 utbetalt i måneden. Sååååe, tror ikke du vet hve du snakker om.

Anonymkode: d90f6...649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (15 minutter siden):

Man lever nå godt på det om man ikke borseg i hjel.

Da har man gjerne studielån boliglån bil barn osv 

Anonymkode: be8d0...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spørsmålet ditt er forresten feil ts. Spørsmålet er om 18 000 er nok til å leve på over tid. Svaret er selvfølgelig nei.

Anonymkode: 14748...2f1

Tenk på vi som bare har 16 utbetalt da. Og har minstesats uten tillegget, vi har enda mindre.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så denne sykehusinnleggelsen skjer ikke i ferien da? De fleste uføre ligger ikke hele dagen i senga, det er bare tull. Syns alle uføre burde være veldig takknemlige for det de får, de bidrar ikke i samfunnet.

Anonymkode: 0bcdf...f90

Har da bidratt gjennom 40 år i arbeidslivet sånn at barna dine kan gå på skolen og benytte seg av fri sykebehandling.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor handler alltid diskusjonene om unge uføre? En ung ufør har mye mer penger enn en «vanlig» ufør på minstesats. Som ufør på ordinær minstesats har man utbetalt +- 16000 kr i måneden. Jeg sier ikke at det er lett å klare seg på 18 000, men jeg kan love dere at når man har 16 000 i inntekt, så ville 2000 kr mer utgjort en måneds matbudsjett. Det er grunnen til at ordinære uføre blir sliten av at unge uføre klager på dårlig råd.
 

Unge uføre er ikke de som har det tøffest. Skal vi øke en sats så må vi øke minstesatsen. Det handler ikke om å sparke nedover, men om at hele ung ufør ordningen er blodig urettferdig. Det er nok av mennesker som ble syk i tenårene og som aldri har hatt sjans til å jobbe seg opp og som får avslag i «lotteriet» ung ufør. 
 

fjern hele ordningen og gi alle på minstesats 18000. Det skal være bærekraftig på sikt, så mer kan det ikke være, men at noen skal sitte med 2000 mer enn andre fordi de var heldig med saksbehandleren er ikke rett. 

Anonymkode: c5f66...f24

Helt enig der ja.

PetterKanin skrev (2 timer siden):

En enslig 100% uføretrygdet med UU-tillegget vil ha en uføretrygd på 309621 kr. Av dette skal det betales maks 61742 i skatt. Det gir minst 247879 kr netto.

En enslig 100% uføretrygdet uten UU-tillegget vil ha en uføretrygd på 283021 kr.  Av dette skal det betales maks 53645 kr i skatt. Det gir minst 229376 kr netto.

Differansen netto mellom disse er altså 18503 kr.

Dette er feil .Legger ved bilde på hva som er rett etter trygdeoppgjøret.

188509250_10158146972225773_2781094157365153815_n.jpg

Anonymkode: a9619...cf8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (1 time siden):

. Samfunnet må dit at folk tar ansvar for seg selv. 

Godt poeng !   👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenk på vi som bare har 16 utbetalt da. Og har minstesats uten tillegget, vi har enda mindre.

Har da bidratt gjennom 40 år i arbeidslivet sånn at barna dine kan gå på skolen og benytte seg av fri sykebehandling.

Helt enig der ja.

Dette er feil .Legger ved bilde på hva som er rett etter trygdeoppgjøret.

188509250_10158146972225773_2781094157365153815_n.jpg

Anonymkode: a9619...cf8

Hva er feil? Tallene du kommer med er helt lik de jeg oppgir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tenk på vi som bare har 16 utbetalt da. Og har minstesats uten tillegget, vi har enda mindre.

...

 

188509250_10158146972225773_2781094157365153815_n.jpg

Anonymkode: a9619...cf8

@PetterKanin har rett i tallene sine, det er 17.260,- netto som er minstesats nå er etter et kraftig løft, og bra er det.

Ellers enig med det meste du skriver og "ung ufør" burde bort og man burde ha en flat minstesats.

Anonymkode: 4434d...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Hva er feil? Tallene du kommer med er helt lik de jeg oppgir.

Nei

Anonymkode: a9619...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Hva er feil? Tallene du kommer med er helt lik de jeg oppgir.

Ser det nå. Differansen er enda større. Har sett på feil sats, skulle selvsagt beregnet forskjell fra enslig uten UU-tillegget, ikke gift/samboer med UU-tillegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...