Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke like rart at alle disse ikke tok høyde for at de kunne bli syke, da? Med 1 av 10 nordmenn uføre, hvorfor fortsetter man å tro at dette aldri kan ramme en selv?

Anonymkode: e76f6...4f8

Det er passe idiotisk å ikke ta høyde for at det kan komme en innteltsreduksjon i livet sitt når man er i full jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

18000 er mer enn nok. Hvor stort forbruk har disse folkene uansett? De forventer vel mer penger utbetalt og såklart skal de eie bolig sponset av staten. Ikke lett å være arbeiderklasse. 😥

Anonymkode: e53fd...c6a

Syns du, fordi det ikke gjelder deg selv. Utfordrer deg til å leve et år på den summen, og se hvor jævelig det er. Resten av lønna setter du på en sparekonto, som du ikke får røre, og ser etter et år, hvor priviligert du er, som ikke er ufør.

Anonymkode: 14748...2f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bachelorgrad og 5 års ansiennitet. Jobber turnus og har en krevende jobb i helsevesenet. Utbetalt hver måned har jeg rett under 25 000 kr. Hvorfor skal du som ung uføre få like mye som meg som jobber? Det skal lønne seg å jobbe. 

Jeg mener heller at unge uføre og uføre generelt burde få hjelp med bolig (typ leie til eie). Slik at man på sikt eier sin egen bolig, og deler av leien man betaler går med til egenkapital. 

Anonymkode: 060d3...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er forresten feil ts. Spørsmålet er om 18 000 er nok til å leve på over tid. Svaret er selvfølgelig nei.

Anonymkode: 14748...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Syns du, fordi det ikke gjelder deg selv. Utfordrer deg til å leve et år på den summen, og se hvor jævelig det er. Resten av lønna setter du på en sparekonto, som du ikke får røre, og ser etter et år, hvor priviligert du er, som ikke er ufør.

Anonymkode: 14748...2f1

Jeg gjør dette allerede (faktisk langt mindre enn 18000 kr) og lever godt med det. Og ja, det betales for bolig også. Det må ikke være dyrt å bo, men det kreves at man prioriterer bosted litt lavere enn frigjøring av midler til annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (25 minutter siden):

Vil du virkelig kalle det en gave? 
"Hei! Her har du en gave for at du ikke er i helsemessig stand for å jobbe resten av ditt liv! Så vi gir deg denne summen i stedet som et plaster på såret!"

En ting mange glemmer er at store deler av de uføre har jobbet i kanskje 30 år først. Skaffet seg et liv, kjøpt hus, har boliglån/billån, kanskje hytte osv osv. Så skjer det noe som gjør at du ikke kan jobbe lengre. Helsa er for ødelagt. Du går fra å ha 30K utbetalt i mnd til å ha mellom 15-18K. Det er ca halvparten av din opprinnelige lønn det. 15 tusen som hadde gått til bolig/billån, mat, strøm, internett og evt sparing. Kanskje de har barn i skolealder? Der er det også utgifter. Og så kommer drivstoff, bompenger, reparasjoner på bilen, vedlikehold av hus.
Tenker ALLE dere som er i mot de uføre at de ikke har jobbet tidligere, at de bare har fått uføre fordi de syns det er gøy? At de ikke eier noen ting?

Jeg blir altså så forbanna. Min mor rakk å utdanne seg, få jobb og å få 2 barn før hu var med i en ganske alvorlig bilulykke som gjorde at hu ikke kunne jobbe noe mer. Hu eide forsåvidt ikke noe hus på den tiden, men hu hadde bil og vi leide. Vi levde på fattiggrensa ganske lenge fordi hu fikk så utrolig lite fra nav. De brukte også 14 år på å sende hu i utredninger og arbeidsutprøvninger for å finne ut av arbeidsevnen. 14 år tok det, før hu faktisk fikk uføretrygd. 
Heldigvis har det snudd seg for hu nå, men det var jævlige tider for hu, og ikke noe jeg unner noen.

Håper dere tenker over at disse uføre faktisk har et liv de også, og å bli uføre er ikke noe de har valgt på eget initiativ, men har vært et nødvendig ånde for å klare å overleve dagen.

Om man har rukket å jobbe i 30 år, bør man jo ha nedbetalt alt av lån og 18.000 bør derfor holde rikelig. Selvsagt kan man ikke lenger unne seg allverdens og det blir nok få turer utenlands, men det skulle jammen meg bare mangle. Er man for syk til å jobbe, regner jeg med at man også er for syk til å reise f.eks, så da bør, igjen, 18.000 være mer enn nok. 

Anonymkode: 6a0b9...37f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, 18 000 er nok. Da jeg jobbet fulltid som ufaglært assistent før jeg studerte hadde jeg rundt 15 500 kr utbetalt. Jeg kjenner flere som får betalt mellom 18-20 000 i full jobb ettersom de ikke har utdanning. Det må lønne seg å jobbe. 

Anonymkode: eca40...e48

Selvsagt er det best og jobbe,men alle er dessverre ikke kapabel til dette og de skal ikke da straffes ved å mindre penger fordi andre lavlønte yrker ikke er godt betalt

Anonymkode: 669af...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det best og jobbe,men alle er dessverre ikke kapabel til dette og de skal ikke da straffes ved å mindre penger fordi andre lavlønte yrker ikke er godt betalt

Anonymkode: 669af...b6f

Dette er ikke en straff. En straff ville være om man f.eks måtte betale for ikke å være kapabel til å jobbe. Slik er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Jeg gjør dette allerede (faktisk langt mindre enn 18000 kr) og lever godt med det. Og ja, det betales for bolig også. Det må ikke være dyrt å bo, men det kreves at man prioriterer bosted litt lavere enn frigjøring av midler til annet.

 

Jeg som betaler 12000 kr i mnd på boutgifter for en omsorgsbolig med døgnbemanning som jeg selv ikke har valgt selv må priorterer annerledes? Du har et ekstremt unyansert bilde av hvordan livet er for veldig mange. 

Anonymkode: 7b829...0ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om man har rukket å jobbe i 30 år, bør man jo ha nedbetalt alt av lån og 18.000 bør derfor holde rikelig. Selvsagt kan man ikke lenger unne seg allverdens og det blir nok få turer utenlands, men det skulle jammen meg bare mangle. Er man for syk til å jobbe, regner jeg med at man også er for syk til å reise f.eks, så da bør, igjen, 18.000 være mer enn nok. 

Anonymkode: 6a0b9...37f

Seriøst? Jeg er ufør og ja jeg har reist etter jeg ble uføretrygdet og kommer til å reise. Den ene utelukker ikke det andre. Og det er forskjell på en hvor jeg i forkant og etterkant er fullstendig sengeliggende vs å være i full jobb

Anonymkode: 669af...b6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om man har rukket å jobbe i 30 år, bør man jo ha nedbetalt alt av lån og 18.000 bør derfor holde rikelig. Selvsagt kan man ikke lenger unne seg allverdens og det blir nok få turer utenlands, men det skulle jammen meg bare mangle. Er man for syk til å jobbe, regner jeg med at man også er for syk til å reise f.eks, så da bør, igjen, 18.000 være mer enn nok. 

Anonymkode: 6a0b9...37f

Har man rukket å jobbe i 30 år, får man ikke ung ufør. Og nei, det er mange som har jobbet mye lenger enn det, som har gjeld. Så du tar feil. 18 000 er ikke nok, og er man ufør, har man mest sannsynlig lån, eller leier.

Anonymkode: 14748...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg som betaler 12000 kr i mnd på boutgifter for en omsorgsbolig med døgnbemanning som jeg selv ikke har valgt selv må priorterer annerledes? Du har et ekstremt unyansert bilde av hvordan livet er for veldig mange. 

Anonymkode: 7b829...0ad

Hvor mange finnes det i din situasjon? 10? 20? 1000?

Unntak vil alltid finnes. De er likevel unntak, og ikke noe man kan basere ytelser til alle på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om man har rukket å jobbe i 30 år, bør man jo ha nedbetalt alt av lån og 18.000 bør derfor holde rikelig. Selvsagt kan man ikke lenger unne seg allverdens og det blir nok få turer utenlands, men det skulle jammen meg bare mangle. Er man for syk til å jobbe, regner jeg med at man også er for syk til å reise f.eks, så da bør, igjen, 18.000 være mer enn nok. 

Anonymkode: 6a0b9...37f

Man kan unne seg masse utland om en prioriterer ned bolig til sinnsyke priser.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har utbetalt det samme av å jobbe fullt, så jeg syns vertfall ikke det er for mye..

Anonymkode: c62ae...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har man rukket å jobbe i 30 år, får man ikke ung ufør. Og nei, det er mange som har jobbet mye lenger enn det, som har gjeld. Så du tar feil. 18 000 er ikke nok, og er man ufør, har man mest sannsynlig lån, eller leier.

Anonymkode: 14748...2f1

Bare tull. Jeg har 7000 i utgifter til mat og bolig. Men dette er fordi jeg har valgt det og har mulighet til å velge det.

Og ikke kom med "alle kan ikke, osv". Jeg vet det. Men mange kan om de vil.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har utbetalt det samme av å jobbe fullt, så jeg syns vertfall ikke det er for mye..

Anonymkode: c62ae...187

Hvor har du en timelønn på 154 kroner i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 14.11.2020 den 15.48):

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Synes 18000 er nok.

23-25000 er det nan gjerne har utbetalt når man jobber i en 100% stilling. Det blir feil at en ung ufør skal ha mer utbetalt enn en som er i full jobb.

Anonymkode: 8ae3f...e2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes 18000 er nok.

23-25000 er det nan gjerne har utbetalt når man jobber i en 100% stilling. Det blir feil at en ung ufør skal ha mer utbetalt enn en som er i full jobb.

Anonymkode: 8ae3f...e2e

Den som er ufør får ikke økt trygden sin sånn som en som er i arbeid. Hvis du synes du tjener for lite kan du ta mer utdanning og få en bedre betalt jobb. En ufør står som regel på stedet hvil . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2020 at 5:07 PM, I Grosny said:

Det går helt fint å jobbe 140 % (unntak for de som har småbarn, de har mer enn nok med en jobb). Man må bare passe på å få nok søvn. Er man lavtlønt så bør man sette i verk en plan for å komme seg opp til et greit nivå (uføre får ikke gjort det).

 

kom igjen da. nå er du bare fullstendig urimelig og urettferdig. en som er ufør har lov til å jobbe litt ekstra for å spe på uføretrygden. gjør du det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (36 minutter siden):

Hvor mange finnes det i din situasjon? 10? 20? 1000?

Unntak vil alltid finnes. De er likevel unntak, og ikke noe man kan basere ytelser til alle på.

Jeg vet ikke hvor høyt det tallet er, men det er garantert langt flere enn det du tror. Tror det er nærmere 50.000 som bor i omsorgsbolig. Men så må man også regne med de som bor hjemme som trenger hjelp eller tilrettelegging i boligen sin. Det tallet er mye høyere. Det er ikke da  bare å flytte til en liten kommune med lite ressurser. I tillegg trenger   mange  å bo nær familie eller nær et behandlingsted som har spesialisert seg på det de sliter med. 

 

 

Anonymkode: 7b829...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...