Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den bør være så lav. Jeg får utbetalt 25 med FULL ansiennitet i mitt yrke. Det skal lønne seg å jobbe! 

Anonymkode: f0739...63f

Hva i all verden har du valgt å jobbe med som betaler så lite? 

Hvorfor vil du at andre skal lide bare for at du har tatt "dårlige" valg når det kommer til utdanning og jobb?

Anonymkode: 8000b...756

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laveste sats ufør bør være såpass at man ikke er avhengig av supplerende sosialstønad for å overleve. Når man har så lav uføretrygd at man er avhengig av supplerende sosialstønad, kunne man jo like godt gått på sosialstønad i stedet for uføretrygd. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (9 timer siden):

Det er hele 42,7% høyere andel blant kvinner. Dette må ha en årsak ...

Naturlig at kvinner er mer uføre pga. Kvinnehelse og svangerskap m.m og tyngende omsorgsarbeid.

Anonymkode: be8d0...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Naturlig at kvinner er mer uføre pga. Kvinnehelse og svangerskap m.m og tyngende omsorgsarbeid.

Anonymkode: be8d0...82a

Kanskje. Det er likevel ikke få menn som jobber i yrker med belastningsskader, som snekkere, rørleggere, elektrikere, bilmekanikere, industri etc og den høyere kvinneandelen gjelder vel også kvinner uten barn, så det kan ikke være hele forklaringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS skrev (På 14.11.2020 den 15.52):

Det må vel lønne seg å jobbe i et samfunn? Jeg har mye ansvar på jobb, og utbetalt ca 30' i måneden. Vet ikke hvor mye skatt man må betale på ufør. Men synes ikke utbetaling på i underkant av 20' høres lite ut.

Hvis du er enslig, og skal betale alt av utgifter selv, så er 18.000kr lite. Det er også stor forskjell på 18000kr og 20.000kr i måneden. De 2000kr i forskjell hadde gjort veldig mye for meg som ufør og enslig. Ingen uføretrygdede skal måtte straffes for å være syk, men sånn føles det ut som. Regn ut selv. Husleie, strøm, tlf, tv, WiFi, buss, medisiner, legemidler, forsikring, uforutsette utgifter og mat og husholdningsartikler. Det er ikke ei krone igjen i slutten av måneden. Jeg har aldri råd til å gå på kafe, kino eller andre sosiale aktiviteter. 

Anonymkode: dc37d...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du er enslig, og skal betale alt av utgifter selv, så er 18.000kr lite. Det er også stor forskjell på 18000kr og 20.000kr i måneden. De 2000kr i forskjell hadde gjort veldig mye for meg som ufør og enslig. Ingen uføretrygdede skal måtte straffes for å være syk, men sånn føles det ut som. Regn ut selv. Husleie, strøm, tlf, tv, WiFi, buss, medisiner, legemidler, forsikring, uforutsette utgifter og mat og husholdningsartikler. Det er ikke ei krone igjen i slutten av måneden. Jeg har aldri råd til å gå på kafe, kino eller andre sosiale aktiviteter. 

Anonymkode: dc37d...549

Dette kan for de fleste endres med endrede prioriteringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mumlehumle
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva i all verden har du valgt å jobbe med som betaler så lite? 

Hvorfor vil du at andre skal lide bare for at du har tatt "dårlige" valg når det kommer til utdanning og jobb?

Anonymkode: 8000b...756

Apotekteknikker, helsesekretær og butikkansatte blant annet får utbetalt rundt den summen uten helgetillegg osv. Er ikke alle som er skoleflink. Det bør lønne seg å jobbe uansett utdannelse man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 0.59):

25000 kroner i måneden tenker jeg er passende. 

Forstår ikke helt at så mange her inne synes det høres så mye ut. Kjenner ikke mange som tjener under 45000 kroner i måneden jeg altså. Hvis de med minstelønn eller hva det kalles blir fornærmet så kan vi heller øke "sitte i kassa på Rema lønna" til 30000. Vi trenger mer folk i butikk uansett, der har man og mulighet for kveld og helgetillegg.

Anonymkode: 8000b...756

Jeg jobber med offentlig saksbehandling etter å ha fullført mastergraden. Jeg får utbetalt 27 800 kr i måneden og har studielån å betale ned hver måned. Helt vanlig startlønn for noen med mastergrad. Da sier det seg selv at 25 000 er for mye. Samfunnet vil kollapse fullstendig. 

Anonymkode: e958f...7c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 18 000 er nok. Da jeg jobbet fulltid som ufaglært assistent før jeg studerte hadde jeg rundt 15 500 kr utbetalt. Jeg kjenner flere som får betalt mellom 18-20 000 i full jobb ettersom de ikke har utdanning. Det må lønne seg å jobbe. 

Anonymkode: eca40...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skal man mase angående uføre nå igjen, ja.

Nå er det slik at dagens prosentandel uføre er ikke noe særlig forskjellig fra årene 2003 og 2004.

For 17 - 18 år siden var det 10,4% uføre.

Nå er det 10,6% uføre. En marginal forandring. 

https://www.pengenytt.no/andelen-ufore-er-na-like-hoy-som-topparene-2003-og-2004/

Samtidig synker andelen blant de på AAP, så dette er noe de som gnåler angående uføre, ofte glemmer. AAP-andelen synker.

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/stadig-faerre-mottar-arbeidsavklaringspenger

Fersk og oppdatert statistikk angående uføre viser at det er veldig få uføre under 30 år.

I antall:

Under 25 år ----------  8,402 personer

25 - 34 år --------------  28,412 personer

35 - 44 år ------------ 45,414 personer

45 - 54 år ------------- 92,525 personer

55 - 61 år -------------- 94,201 personer

62 - 67 år -------------- 101,095 personer

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede

Med andre ord, nesten 200.000 av de 370.000 uføre er personer over 55 år. 

Gruppa i alderen 45 - 54 år er heller ikke akkurat ungkarer lenger. Det gir et snitt alder på ca 50 år i denne gruppa. 

Sagt på en annen måte: Nesten 290.000 av de 370.000 uføre er personer over 45 år.

Med andre ord, vi har faktisk veldig få som er under 40 år og er uføre. 

Blant de 370,049 uføre er:

217,616 kvinner

152,433 menn

 

Anonymkode: b290c...39b

80 tusen mennesker under 44 år som er ufør. 

HÅRreisende. 

Og 59% kvinner. Det viser bare at kvinner har en lavere terskel for å jobbe for å bli ufør. 

Takk for tallene. Det bekrefter galskapen i samfunnet. 

Du sier at det ikke er så mange, men jo - det er mange, vi er bare en befolkning på 5 millioner mennesker. 

 

Anonymkode: c00e1...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 5.16):

Jeg har akkurat fått ufør fra og med neste måned, ung ufør vurderes. Er ikke rart jeg ser på fremtiden som deprimerende. Det virker som ekstremt mange i samfunnet hater syke personer som får penger. Satser på at det er noe som tar kverken på meg i tidlig alder, om det ikke er deprimerende nok å være elendig hver dag, usikkerhet i forhold til fremtiden, så har man en stigma og hat blant medmennesker som gir deg en selvfølelse som er lik råtten jord. 

 

Det er ikke en god følelse å gå rundt med å vite at du er en kraftig byrde på samfunnet, det tenker jeg på nesten hver dag. Jeg håper dere friske koser dere hvert øyeblikk dere har uten problemer, for det har ikke jeg hatt siden var 1 år gammel.

Anonymkode: 1e603...b93

Tror nok uføre har fått et dårlig rykte pga snylterne. Og de som er syke men fortsetter å dra ut på byen og gjøre alt annet enn å jobbe. Da høres det i mine øyne ut som snylting!

Anonymkode: bb949...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
LolitaDostojevska skrev (På 14.11.2020 den 21.12):

Jeg lever helt greit (akseptabelt, har mat på bordet de fleste månedene) på de 8000 som student i dag i 2020, i en by det er dyrt å bo i. 

Antar da at du bor i kollektiv? ( en hybel i dyr by koster jo mer enn ditt månedsbudsjett ) er dette noe du kunne tenkt deg som godt voksen og resten av livet ? Hva skjer da du trenger medisiner , tannlege , briller osv? Og klare seg noen år på lavt budsjett som student har de fleste av oss gjort. Og være voksen, og ha voksne utgifter på samme budsjett går ikke. Og sammenligne studenter og uføre er meningsløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (14 minutter siden):

Antar da at du bor i kollektiv? ( en hybel i dyr by koster jo mer enn ditt månedsbudsjett ) er dette noe du kunne tenkt deg som godt voksen og resten av livet ? Hva skjer da du trenger medisiner , tannlege , briller osv? Og klare seg noen år på lavt budsjett som student har de fleste av oss gjort. Og være voksen, og ha voksne utgifter på samme budsjett går ikke. Og sammenligne studenter og uføre er meningsløst. 

Studenter kan også trenge medisiner tannlege briller osv.

Anonymkode: be8d0...82a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 time siden):

Dette kan for de fleste endres med endrede prioriteringer. 

Prøv selv. Tåpelig utsagn ! Men jeg skjønner du ønsker å provosere

Anonymkode: dc37d...549

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er ikke så mange land som tilbyr mer, så vær takknemlig for det du får. Du får ikke mer allikevel. 

Anonymkode: 5664b...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv selv. Tåpelig utsagn ! Men jeg skjønner du ønsker å provosere

Anonymkode: dc37d...549

Gjerne det.

(Jeg vet det går meget greit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Paw Patrol skrev (På 14.11.2020 den 16.05):

Neppe. Jeg vil kalle det gave. Så nei, 18.000 holder om du ikke er i arbeid, må leve og prioritere deretter. 

Vil du virkelig kalle det en gave? 
"Hei! Her har du en gave for at du ikke er i helsemessig stand for å jobbe resten av ditt liv! Så vi gir deg denne summen i stedet som et plaster på såret!"

En ting mange glemmer er at store deler av de uføre har jobbet i kanskje 30 år først. Skaffet seg et liv, kjøpt hus, har boliglån/billån, kanskje hytte osv osv. Så skjer det noe som gjør at du ikke kan jobbe lengre. Helsa er for ødelagt. Du går fra å ha 30K utbetalt i mnd til å ha mellom 15-18K. Det er ca halvparten av din opprinnelige lønn det. 15 tusen som hadde gått til bolig/billån, mat, strøm, internett og evt sparing. Kanskje de har barn i skolealder? Der er det også utgifter. Og så kommer drivstoff, bompenger, reparasjoner på bilen, vedlikehold av hus.
Tenker ALLE dere som er i mot de uføre at de ikke har jobbet tidligere, at de bare har fått uføre fordi de syns det er gøy? At de ikke eier noen ting?

Jeg blir altså så forbanna. Min mor rakk å utdanne seg, få jobb og å få 2 barn før hu var med i en ganske alvorlig bilulykke som gjorde at hu ikke kunne jobbe noe mer. Hu eide forsåvidt ikke noe hus på den tiden, men hu hadde bil og vi leide. Vi levde på fattiggrensa ganske lenge fordi hu fikk så utrolig lite fra nav. De brukte også 14 år på å sende hu i utredninger og arbeidsutprøvninger for å finne ut av arbeidsevnen. 14 år tok det, før hu faktisk fikk uføretrygd. 
Heldigvis har det snudd seg for hu nå, men det var jævlige tider for hu, og ikke noe jeg unner noen.

Håper dere tenker over at disse uføre faktisk har et liv de også, og å bli uføre er ikke noe de har valgt på eget initiativ, men har vært et nødvendig ånde for å klare å overleve dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tror nok uføre har fått et dårlig rykte pga snylterne. Og de som er syke men fortsetter å dra ut på byen og gjøre alt annet enn å jobbe. Da høres det i mine øyne ut som snylting!

Anonymkode: bb949...e62

Selv om en har mistet inntektsevnen sin?

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (2 minutter siden):

Vil du virkelig kalle det en gave? 
"Hei! Her har du en gave for at du ikke er i helsemessig stand for å jobbe resten av ditt liv! Så vi gir deg denne summen i stedet som et plaster på såret!"

En ting mange glemmer er at store deler av de uføre har jobbet i kanskje 30 år først. Skaffet seg et liv, kjøpt hus, har boliglån/billån, kanskje hytte osv osv. Så skjer det noe som gjør at du ikke kan jobbe lengre. Helsa er for ødelagt. Du går fra å ha 30K utbetalt i mnd til å ha mellom 15-18K. Det er ca halvparten av din opprinnelige lønn det. 15 tusen som hadde gått til bolig/billån, mat, strøm, internett og evt sparing. Kanskje de har barn i skolealder? Der er det også utgifter. Og så kommer drivstoff, bompenger, reparasjoner på bilen, vedlikehold av hus.
Tenker ALLE dere som er i mot de uføre at de ikke har jobbet tidligere, at de bare har fått uføre fordi de syns det er gøy? At de ikke eier noen ting?

Jeg blir altså så forbanna. Min mor rakk å utdanne seg, få jobb og å få 2 barn før hu var med i en ganske alvorlig bilulykke som gjorde at hu ikke kunne jobbe noe mer. Hu eide forsåvidt ikke noe hus på den tiden, men hu hadde bil og vi leide. Vi levde på fattiggrensa ganske lenge fordi hu fikk så utrolig lite fra nav. De brukte også 14 år på å sende hu i utredninger og arbeidsutprøvninger for å finne ut av arbeidsevnen. 14 år tok det, før hu faktisk fikk uføretrygd. 
Heldigvis har det snudd seg for hu nå, men det var jævlige tider for hu, og ikke noe jeg unner noen.

Håper dere tenker over at disse uføre faktisk har et liv de også, og å bli uføre er ikke noe de har valgt på eget initiativ, men har vært et nødvendig ånde for å klare å overleve dagen.

Er det ikke like rart at alle disse ikke tok høyde for at de kunne bli syke, da? Med 1 av 10 nordmenn uføre, hvorfor fortsetter man å tro at dette aldri kan ramme en selv?

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring er tingen. Da får du mer å rutte med. Forsikre deg selv og barna. 

Anonymkode: eca40...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...