Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som f. eks. ?  Nå er jeg spent. Vi har en eldreomsorg som ikke er landet vårt verdig, men du vil heller stappe pengene oppunder armene til ungdommer som ikke vil jobbe ?  ( ja, jeg vet noen er reelt syke men det er et mindretall)

Anonymkode: 0b604...91e

Fra alle steder der en mener at pengene ikke bør brukes. Litt på samme måte som at andre mener det blir brukt for mye på uføretrygd.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, PetterKanin said:

En enslig 100% uføretrygdet med UU-tillegget vil ha en uføretrygd på 309621 kr. Av dette skal det betales maks 61742 i skatt. Det gir minst 247879 kr netto.

En enslig 100% uføretrygdet uten UU-tillegget vil ha en uføretrygd på 283021 kr.  Av dette skal det betales maks 53645 kr i skatt. Det gir minst 229376 kr netto.

Differansen netto mellom disse er altså 18503 kr.

Dette er bare tull. Han har ca 18.500 utbetalt og hun han sammenligner med har 14.500 utbetalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet skrev (På 14.11.2020 den 20.11):

Jeg synes 18 000,- er lite. En ung ufør har mistet så mye. Helsa og mange muligheter. Drømmer kan ikke oppfylles og hen skal til evig tid ha lite penger. Ja, arbeidslinja står sterkt i Norge, og det er på mange måter bra. Jeg synes ung ufør burde ha vært hevet betydelig. De lavtlønte skulle også ha fått betydelig høyere lønn. Det er ekstremt trist at disse to svake gruppene blir satt opp mot hverandre, der den slitne lavtlønte angriper den syke unge uføre. Jeg synes systemet burde ha vært angrepet, og forskjellen på fattig og rik burde ha vært diskutert i mye høyere grad enn i dag. 

Selvsagt skal det lønne seg å jobbe, noe det dessverre ikke gjør for mange lavtlønte. Og det burde ikke straffe seg å bli syk i ung alder heller. 

Unge syke, og eldre syke har da jobb. Jobben er å håndtere helsa si. Når friske individer kommer opp i alder, med dårlige knær og dårlig syn, bagateller, vil de ane hva det vil si å være kronisk syk. Men sjelden før. Vi er et samfunn med forakt for de svake og dårlig utviklet evne til å sette oss inn i andres situasjon. Vi lar oss også lett manipulere av de rike, slik at vi angriper de som står under oss. Og siden vi går på dette undergraver vi selv velferdssystemet ved å misunne syke småpenger og mistenke de for juks og svindel. 

Du er jo helt ute å kjøre. Svartmale rike og samfunnet på denne måten 🙄 hvor bitter er du egentlig?

«Forakt for de svake»? Gi oss 2-3 eksempler på andre land med bedre ordninger for «svake» enn det vi har i Norge er du snill. Konkret, gi oss et par eksempler på land hvor du får utbetalt mer enn 18k i mnd når du er syk. 
 

Å ta vare på helsen sin er ikke en «jobb» forresten. Det er en oppgave. Akkurat som  å oppdra barn, ta vare på syke foreldre osv.  Helt klart viktige oppgaver, men ikke en «jobb», som du kan forvente å få betalt for. 

Lavtlønte er forresten ikke en «svak» gruppe! Mange av dem er steintøffe, jobber med hardt arbeid til tross for «lav» lønn, og mange er oppegående og ressurssterke som har valgt et yrke de trives med. 
 

 

Anonymkode: eb8c3...223

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveleif skrev (Akkurat nå):

Dette er bare tull. Han har ca 18.500 utbetalt og hun han sammenligner med har 14.500 utbetalt

Nei, dette er faktiske tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveleif skrev (27 minutter siden):

Naboen min er lam og ung ufør, men sier at ung uførtillegget er en vits. Erna tok det med omleggingen og ung-uføre tillegget går egentlig til staten. I forhold til en uten tillegg betaler han nesten dobbelt så mye i skatt og mister bostøtte da inntekten er for høy. Ca 4000 utgjør det.

Når det er sagt kommer du ikke langt på 18500 når husleie er på 11.000 og strøm på ca 1000 er betalt. Og det er faktisk vanskelig å finne noen rimeligere brukbar bolig

 

Du kan hilse og si til naboen din at det han sier ikke stemmer. Vanlig minstesats er for mye til å få bostøtte, og det er ikke dobbelt så mye skatt. Det skattelegges som inntekt og han har utbetalt 2.91G vs 2.48G.

Han har 25.800 - skattetrekk = 19.533 utbetalt

Minstesats er 21.989 - skattetrekk = 17.260 utbetalt.

Han hadde ikke fått bostøtte om han hadde hatt minstesasts heller, så han kan trøste seg med det...

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (12 minutter siden):

Tvilsomt. Men jeg skulle gjerne hatt bekreftede tall.

Veldig mange av de unge uføre er psykisk utviklingshemmede og i 2011 bodde 81% av disse i boliger. 
 

https://naku.no/kunnskapsbanken/spørsmål-diagnose-antall-med-utviklingshemming-boformer

 

Og bare i Oslo finnes det 21 boliger pluss 230 plasser via ungbo med tilpasset tjenester 

 

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/heldognstjenester-for-personer-med-psykiske-lidelser/

Anonymkode: 669af...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Seriøst? Jeg har jobba der i snart fire år.. Hvordan finner man ut sånne ting? 

Anonymkode: c62ae...187

Meld deg inn i fagforening . Hvis 50% av dere er medlem kan dere kreve tariff. ( om ikke reglene er endret på noen år ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PetterKanin said:

Nei, dette er faktiske tall.

Nei det er det helt bestemt ikke. For det første har ingen enslige lik uføretrygd og for det andre er det basert på om hvorvidt du har hatt arbeid eller ikke og hvor høy inntekt.

Nav sier; Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd

Så når jeg sier at han har 18.500 utbetalt så kan ikke du vite bedre. En ung uføre har gjerne aldri vært i arbeid. Dokumenter gjerne tallene dine. De må gjelde for folk som har hatt fast arbeid og rimelig høy inntekt før de ble ufør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig mange av de unge uføre er psykisk utviklingshemmede og i 2011 bodde 81% av disse i boliger. 
 

https://naku.no/kunnskapsbanken/spørsmål-diagnose-antall-med-utviklingshemming-boformer

 

Og bare i Oslo finnes det 21 boliger pluss 230 plasser via ungbo med tilpasset tjenester 

 

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/heldognstjenester-for-personer-med-psykiske-lidelser/

Anonymkode: 669af...b6f

Dette sier ikke så voldsomt mye om andelen.

Ei heller er 21 boliger pluss 230 plasser så mye i en kommune med Godt over 600000 innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Skriveleif skrev (1 minutt siden):

Nei det er det helt bestemt ikke. For det første har ingen enslige lik uføretrygd og for det andre er det basert på om hvorvidt du har hatt arbeid eller ikke og hvor høy inntekt.

Nav sier; Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd

Så når jeg sier at han har 18.500 utbetalt så kan ikke du vite bedre. En ung uføre har gjerne aldri vært i arbeid. Dokumenter gjerne tallene dine. De må gjelde for folk som har hatt fast arbeid og rimelig høy inntekt før de ble ufør

Er dette etter økingen i mai? I så fall høres det lite ut, høres ut som tall fra i fjor. Uansett hadde ikke hen fått bostøtte, så bare og være glad for uu tillegget, og heller håpe på endringer til høsten. Har troa på at de som mistet bostøtte får det tilbake . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Du kan hilse og si til naboen din at det han sier ikke stemmer. Vanlig minstesats er for mye til å få bostøtte, og det er ikke dobbelt så mye skatt. Det skattelegges som inntekt og han har utbetalt 2.91G vs 2.48G.

Han har 25.800 - skattetrekk = 19.533 utbetalt

Minstesats er 21.989 - skattetrekk = 17.260 utbetalt.

Han hadde ikke fått bostøtte om han hadde hatt minstesasts heller, så han kan trøste seg med det...

Anonymkode: 4434d...477

mulig det var et par år siden og jeg husker ikke eksakt. Det ble en ganske kraftig økning i år så 19.533 kan kanskje stemme, men PetterKanin er langt ute på viddene. Minstesatsen er jeg i tvil om. Har også hørt om andre som ligger på ca 14 - 15000 utbetalt, men må sjekke det. Litt usikker her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveleif skrev (2 minutter siden):

Nei det er det helt bestemt ikke. For det første har ingen enslige lik uføretrygd og for det andre er det basert på om hvorvidt du har hatt arbeid eller ikke og hvor høy inntekt.

Nav sier; Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd

Så når jeg sier at han har 18.500 utbetalt så kan ikke du vite bedre. En ung uføre har gjerne aldri vært i arbeid. Dokumenter gjerne tallene dine. De må gjelde for folk som har hatt fast arbeid og rimelig høy inntekt før de ble ufør

Minstesats er minstesats, og følgelig lik for alle.

Tallene skal du kjenne til før du uttaler deg om dem. Satser på de ytelsene NAV forvalter finner du hos NAV. Satser for skatt finner du hos Skatteetaten. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det virker som du ikke skjønner meg heller. Jeg skriver at jeg tar utg.pkt i de 18000 trådens overskrift sier.

Så sier jeg at hva hver enkelt ufør gjør med og prioriterer hva disse pengene går til er 100% opp til hva hver enkelt av de gjør. Være seg bolig, grøt eller syden.

Anonymkode: e76f6...4f8

Så da er vi enige om at man i hvert fall ikke bør få mer enn 18k og at man selv får fordele pengene som man selv ønsker. 

For meg virker 18k litt i overkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyminist skrev (6 minutter siden):

Meld deg inn i fagforening . Hvis 50% av dere er medlem kan dere kreve tariff. ( om ikke reglene er endret på noen år ) 

Man trenger ikke tariffavtale for å ha krav på minstelønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveleif skrev (5 minutter siden):

Nei det er det helt bestemt ikke. For det første har ingen enslige lik uføretrygd og for det andre er det basert på om hvorvidt du har hatt arbeid eller ikke og hvor høy inntekt.

Nav sier; Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd

Så når jeg sier at han har 18.500 utbetalt så kan ikke du vite bedre. En ung uføre har gjerne aldri vært i arbeid. Dokumenter gjerne tallene dine. De må gjelde for folk som har hatt fast arbeid og rimelig høy inntekt før de ble ufør

Det han sier er riktig.

Alle som har minstesats har samme sats siden de ikke har opparbeidet seg mer enn minstesats, men de med "ung" har 17.3% mer utbetalt brutto.

Netto blir det bittelitt mindre siden de med høyere lønn betaler mer skatt men det er fortsatt snakk om ~2300,- han har mer.

Anonymkode: 4434d...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke tariffavtale for å ha krav på minstelønn.

Nei vel. Hvordan går man fram da? Jeg har ikke sjekket dette på noen år, som jeg skrev kunne reglene ha vært endret siden, men da du sitter på svaret, kunne du dele det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fra alle steder der en mener at pengene ikke bør brukes. Litt på samme måte som at andre mener det blir brukt for mye på uføretrygd.

Anonymkode: e76f6...4f8

??????    :klo:

Et godt "Goddag mann økseskaft"-svar. Vurdert å gå inn i politikken ?

Anonymkode: 0b604...91e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (2 minutter siden):

Nei vel. Hvordan går man fram da? Jeg har ikke sjekket dette på noen år, som jeg skrev kunne reglene ha vært endret siden, men da du sitter på svaret, kunne du dele det? 

Du informerer om dette til ledelsen: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

Sure blir de sikkert, men det er deres problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Du informerer om dette til ledelsen: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

Sure blir de sikkert, men det er deres problem.

Så flott. Gjaldt ikke mitt yrke så var ikke klar over det. Nja, kan være litt problem for en selv også med sure arbeidsgivere 😅 er det som gjør dette så vanskelig . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det han sier er riktig.

Alle som har minstesats har samme sats siden de ikke har opparbeidet seg mer enn minstesats, men de med "ung" har 17.3% mer utbetalt brutto.

Netto blir det bittelitt mindre siden de med høyere lønn betaler mer skatt men det er fortsatt snakk om ~2300,- han har mer.

Anonymkode: 4434d...477

Jeg fikk sms og han sa at trygden har økt til litt over 19.000 utbetalt, så dette er nok riktig minstesats for UU. 25.800 - skattetrekk = 19.533 utbetalt. Når det gjelder hun andre så vet jeg ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...