Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor høyt det tallet er, men det er garantert langt flere enn det du tror. Tror det er nærmere 50.000 som bor i omsorgsbolig. Men så må man også regne med de som bor hjemme som trenger hjelp eller tilrettelegging i boligen sin. Det tallet er mye høyere. Det er ikke da  bare å flytte til en liten kommune med lite ressurser. I tillegg trenger   mange  å bo nær familie eller nær et behandlingsted som har spesialisert seg på det de sliter med. 

 

 

Anonymkode: 7b829...0ad

Jeg tviler på at 15% av de uføretrygdede må bo i omsorgsbolig ...

De aller fleste uføretrygdede er i full stand til å ta vare på seg selv.

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18.000 utbetalt høres litt lite ut, da trekkes det i så fall for mye skatt; og det får man jo tilbake ved skatteoppgjøret. Selv får jeg utbetalt 19.000 i uføretrygd med ung ufør-tillegg og klarer meg helt greit.

Det er likevel en del ting jeg ikke har råd til, men jeg er vant til å leve slik. Viktig å huske at det er forskjell på livssituasjonen til den enkelte uføretrygdede, slik at andre kan ha store utgifter jeg ikke har, og at de har det knappere økonomisk.

Anonymkode: 137d5...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (32 minutter siden):

Hvor har du en timelønn på 154 kroner i dag?

Kantine.

Anonymkode: c62ae...187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 5år siden eide (borettslag) jeg leilighet. Den kostet 2mill. Jeg betalte ca 6500-7000 i måneden på lånet. Betalte 3000 i FK. Strøm ca 800kr. Internett/tv var inkl (noe det ofte er i borettslag). Busskort ca 700kr. Hadde gratis innboforsikring. Men det ville vel kostet ca 200 i måneden. Betalte ned mobil og abonnement, ca 650kr. Også legger jeg til 500kr til annet jeg ikke kommer på. 

Totalt betalte jeg 12850kr. Noen måneder var jo strømmen billigere også. Hadde jeg fått 18 000kr i ufør, så hadde jeg stått igjen med 5150kr. Utenom dette viser SIFO at man ville brukt ca 6000kr på mat/annet nødvendig (om man regner på 18 000kr måneden). 

Dette ville jo vært lite i mitt tilfelle. Men så er det jo ikke gitt at man skal eie bolig heller. Hvis man leier en leilighet til 10 000kr inkl strøm/internett/tv, så har man jo 8000kr igjen, og ville etter SIFO stått igjen med 2000kr. 

Så sånn sett synes jeg 18 000kr er helt ok. Hvis uføre skulle fått enda mer utbetalt så vil jo det si at vi skattebetalere ville måtte betalt mer skatt og dermed selv tjent mindre. Det skal lønne seg å jobbe. Kjipt for de som selvsagt ikke kan, men man kan heller ikke forvente å leve på andres inntekt når de skatter. Da må man heller prøve å leve et liv som er forenlig med sin egen inntekt. 

Anonymkode: 648b6...223

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Jeg tviler på at 15% av de uføretrygdede må bo i omsorgsbolig ...

 

Nei, men poenget mitt er at hvis uføretrygdede må leve på 11.000 som også skal dekke husleie og strøm så vil det gå utover alle de som ikke har de som av ulike årsaker ikke har så mange valgmuligheter. Du undervurderer kraftig hvor mange det vil gå utover som allerede sliter skikkelig. 

 

 

Anonymkode: 7b829...0ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kantine.

Anonymkode: c62ae...187

Minstelønn i kantine er som 175,47 etter fem måneder, om du er over 18 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Nei, men poenget mitt er at hvis uføretrygdede må leve på 11.000 som også skal dekke husleie og strøm så vil det gå utover alle de som ikke har de som av ulike årsaker ikke har så mange valgmuligheter. Du undervurderer kraftig hvor mange det vil gå utover som allerede sliter skikkelig. 

 

 

Anonymkode: 7b829...0ad

Det er vel heller du som undervurderer hvor mye veldig mange kan påvirke sin situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Minstelønn i kantine er som 175,47 etter fem måneder, om du er over 18 år.

Seriøst? Jeg har jobba der i snart fire år.. Hvordan finner man ut sånne ting? 

Anonymkode: c62ae...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Seriøst? Jeg har jobba der i snart fire år.. Hvordan finner man ut sånne ting? 

Anonymkode: c62ae...187

Man organiserer seg i fagforeninger. De kjemper for bedre lønn og bedre vilkår for sine medlemmer. Dersom du er medlem i fagforening, tør ikke bedriften gjøre annet enn å gi deg riktig lønn. De ser jo at du er medlem fordi de må trekke deg fagforeningskontigenten i lønn hver mnd. Dette kan være noen hundrelapper, men det er vel anvendte penger. Man stiller mye sikrere med en gang.

Anonymkode: c6642...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man organiserer seg i fagforeninger. De kjemper for bedre lønn og bedre vilkår for sine medlemmer. Dersom du er medlem i fagforening, tør ikke bedriften gjøre annet enn å gi deg riktig lønn. De ser jo at du er medlem fordi de må trekke deg fagforeningskontigenten i lønn hver mnd. Dette kan være noen hundrelapper, men det er vel anvendte penger. Man stiller mye sikrere med en gang.

Anonymkode: c6642...753

Jeg er med i fagforening..

Anonymkode: c62ae...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor handler alltid diskusjonene om unge uføre? En ung ufør har mye mer penger enn en «vanlig» ufør på minstesats. Som ufør på ordinær minstesats har man utbetalt +- 16000 kr i måneden. Jeg sier ikke at det er lett å klare seg på 18 000, men jeg kan love dere at når man har 16 000 i inntekt, så ville 2000 kr mer utgjort en måneds matbudsjett. Det er grunnen til at ordinære uføre blir sliten av at unge uføre klager på dårlig råd.
 

Unge uføre er ikke de som har det tøffest. Skal vi øke en sats så må vi øke minstesatsen. Det handler ikke om å sparke nedover, men om at hele ung ufør ordningen er blodig urettferdig. Det er nok av mennesker som ble syk i tenårene og som aldri har hatt sjans til å jobbe seg opp og som får avslag i «lotteriet» ung ufør. 
 

fjern hele ordningen og gi alle på minstesats 18000. Det skal være bærekraftig på sikt, så mer kan det ikke være, men at noen skal sitte med 2000 mer enn andre fordi de var heldig med saksbehandleren er ikke rett. 

Anonymkode: c5f66...f24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

Nei, men poenget mitt er at hvis uføretrygdede må leve på 11.000 som også skal dekke husleie og strøm så vil det gå utover alle de som ikke har de som av ulike årsaker ikke har så mange valgmuligheter. Du undervurderer kraftig hvor mange det vil gå utover som allerede sliter skikkelig. 

 

 

Anonymkode: 7b829...0ad

Dette er helt riktig. Å ha vakgmuligheter er essensielt. Mange har det og bruker dem. Mange har det og velger å ignorere dem. Og mange har det ikke.

Slik sett kan en ufør med 18000 utbet ha et økonomisk helvete, mens en annen har samme utbet, men lever som en greve.

Jeg ser da her bort fra kroppslige plager og snakker kun om økonomien i det.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det er vel heller du som undervurderer hvor mye veldig mange kan påvirke sin situasjon.

Ja, nettopp. veldig mange kan påvirke sin egen situasjon. Men veldig mange har ikke så mange valgmuligheter til å gjøre det og det må man ta høyde for om man skal ha et velfungerende samfunn.

Jeg mener at mange kan jobbe litt mer enn de kan. Men løsningen er ikke å sette ned trygden for det vil straffe de som ikke kan. Jeg tror det er mye mer bærekraftig å beholde trygden slik den er, eventuelt øke den noe. Og så heller sette inn tiltak som gjør det lettere og mer attraktivt for de som kan jobbe å komme seg ut i jobb. Problemet i dag er ikke for høy trygd men at det ikke er plass til folk med ulike grader funksjonsnedsettelser på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 7b829...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor handler alltid diskusjonene om unge uføre? En ung ufør har mye mer penger enn en «vanlig» ufør på minstesats. Som ufør på ordinær minstesats har man utbetalt +- 16000 kr i måneden. Jeg sier ikke at det er lett å klare seg på 18 000, men jeg kan love dere at når man har 16 000 i inntekt, så ville 2000 kr mer utgjort en måneds matbudsjett. Det er grunnen til at ordinære uføre blir sliten av at unge uføre klager på dårlig råd.
 

Unge uføre er ikke de som har det tøffest. Skal vi øke en sats så må vi øke minstesatsen. Det handler ikke om å sparke nedover, men om at hele ung ufør ordningen er blodig urettferdig. Det er nok av mennesker som ble syk i tenårene og som aldri har hatt sjans til å jobbe seg opp og som får avslag i «lotteriet» ung ufør. 
 

fjern hele ordningen og gi alle på minstesats 18000. Det skal være bærekraftig på sikt, så mer kan det ikke være, men at noen skal sitte med 2000 mer enn andre fordi de var heldig med saksbehandleren er ikke rett. 

Anonymkode: c5f66...f24

Du sparker nedover selv om du prøver å påstå noe annet!  Og hvem er du til å si at du har det tøffere enn en med særtillegget?

Anonymkode: 669af...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 time siden):

Hvor mange finnes det i din situasjon? 10? 20? 1000?

Unntak vil alltid finnes. De er likevel unntak, og ikke noe man kan basere ytelser til alle på.

Det finnes langt flere en 1000 stk av de med ung uføretrygd som bor i omsorgsboligene 

Anonymkode: 669af...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, nettopp. veldig mange kan påvirke sin egen situasjon. Men veldig mange har ikke så mange valgmuligheter til å gjøre det og det må man ta høyde for om man skal ha et velfungerende samfunn.

Jeg mener at mange kan jobbe litt mer enn de kan. Men løsningen er ikke å sette ned trygden for det vil straffe de som ikke kan. Jeg tror det er mye mer bærekraftig å beholde trygden slik den er, eventuelt øke den noe. Og så heller sette inn tiltak som gjør det lettere og mer attraktivt for de som kan jobbe å komme seg ut i jobb. Problemet i dag er ikke for høy trygd men at det ikke er plass til folk med ulike grader funksjonsnedsettelser på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 7b829...0ad

Spørsmålet her var om dagens novå er nok. Svaret på det mener jeg er ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mer enn det studenter får utbetalt i måneden. Selvfølgelig skal dem ikke få mer enn studentene.

Anonymkode: f5faa...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes langt flere en 1000 stk av de med ung uføretrygd som bor i omsorgsboligene 

Anonymkode: 669af...b6f

Antallet vet jeg ikke. Men at alle må bo i omsorgsboliger til 12000 medfører neppe riktighet. Ikke at det er 50000 av dem heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er med i fagforening..

Anonymkode: c62ae...187

Da henvender du deg til dem og spør om hva som er minstelønn i yrket du har, etter fire år i jobben. De burde ha det riktige svaret om hva du kan forvente, og hva du kan slå i bordet til sjefen din med (hvis du har feil lønn pr i dag).

Anonymkode: c6642...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mer enn det studenter får utbetalt i måneden. Selvfølgelig skal dem ikke få mer enn studentene.

Anonymkode: f5faa...ccb

Tull. Student er du en kort periode i livet. Du kan jobbe ved siden av studiene. Den uføre er det hele livet, de fleste i allefall. Og bare noen få kan jobbe litt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...