Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.11.2020 den 16.34):

De som får 18 000 uten å måtte jobbe er heldige. Er ikke i alle land man er så heldige for å si det sånn...

Anonymkode: e9534...2d6

Jeg har fått innvilget uføretrygd nå. Før jeg ble dårlig var jobbet jeg mye i en del år. Regner med å få utbetalt ca 25 000 i mnd. Året før jeg ble dårlig hadde jeg bra lønn, hadde da 2 jobber. Har jobbet og slitt, betalt ned mye av boliglånet. Jeg kommer til å ha en trygg økonomi på uførestønaden, fordi jeg jobbet så mye før jeg ble syk. Det var sjefen som ba meg sykemelde meg etter at jeg kollapset på jobb. Får man lite i uføretrygd, så har man ikke jobbet så mye før man ble syk. 
 

Anonymkode: cdd75...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått innvilget uføretrygd nå. Før jeg ble dårlig var jobbet jeg mye i en del år. Regner med å få utbetalt ca 25 000 i mnd. Året før jeg ble dårlig hadde jeg bra lønn, hadde da 2 jobber. Har jobbet og slitt, betalt ned mye av boliglånet. Jeg kommer til å ha en trygg økonomi på uførestønaden, fordi jeg jobbet så mye før jeg ble syk. Det var sjefen som ba meg sykemelde meg etter at jeg kollapset på jobb. Får man lite i uføretrygd, så har man ikke jobbet så mye før man ble syk. 
 

Anonymkode: cdd75...3ae

Uførestønaden beregnes på de 3 beste av de siste 5 arbeidårene. Og er 66 % av det

Anonymkode: cdd75...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle satser via nav må ned. Vi må få en ordentlig reel forskjell på inntekt trygd og inntekt jobb.  Det må lønne seg stort å jobbe. Flere titusener i forskjell må det være fra trygd og opp til lavtlønte. 

Anonymkode: f7aa9...dc0

Enig! 

Anonymkode: d90f6...649

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle satser via nav må ned. Vi må få en ordentlig reel forskjell på inntekt trygd og inntekt jobb.  Det må lønne seg stort å jobbe. Flere titusener i forskjell må det være fra trygd og opp til lavtlønte. 

Anonymkode: f7aa9...dc0

Men det kommer til å koste staten mye, mye mer, for da er det flere som trenger sosialhjelp og nødhjelp! Det blir flere som ikke klarer å betale regninger, flere vil måtte få gjeldshjelp, det er flere som vil bli sykere enn nødvendig fordi de ikke har råd til medisiner og behandlinger (neo, ikke alt er gratis!) f.eks. Og hvis det skal være flere titusener forskjell vil det jo da si at uføre ikke vil få inn en eneste krone...

Så forklar meg gjerne hvordan det vil være bedre med lavere utbetalinger på uføretrygden enn det som allerede er nå?!

Anonymkode: 3a166...6f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2020 at 4:00 PM, AnonymBruker said:

Ikke glem at mange uføre er høyt utdannede og ville tjent mer enn kasse på Rema hvis de kunne jobbet.

Anonymkode: 353bf...cb7

Men så må du ikke glemme at man kan også få noe av gjelden slettet hos lånekassen som ufør, det kan ikke jeg.

Anonymkode: 40815...58e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 000 - 25 000 hadde vært passende. Da hadde det gått an å leve av.

Anonymkode: 14748...2f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow. Sier bare wow. To tusen mer enn meg. Hadde følt meg rik med den summen. 

Anonymkode: 1774e...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18000 er mer enn nok. Hvor stort forbruk har disse folkene uansett? De forventer vel mer penger utbetalt og såklart skal de eie bolig sponset av staten. Ikke lett å være arbeiderklasse. 😥

Anonymkode: e53fd...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2020 den 15.48):

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 

AnonymBruker skrev (På 14.11.2020 den 16.08):

Uføre har lavere inntekt enn de fleste i jobb, men de har gjerne noen utgifter som er større enn det er for friske. Pga. varige helseproblemer må mange uføre bruke store deler av trygda si på kostbare medisiner og behandlinger, og kan oppleve at det blir lite penger til overs. Kanskje de kunne fått en slags uførerabatt på slik kostandskrevende helsebehandling?

Anonymkode: 137d5...c32

 

Jeg er i full jobb, men må også betale masse utgifter til behandling og medisiner. Bruker ca 5000 pr mnd for behandling hos fysio, for behandling av hudsykdom, samt smerter! I tillegg til reiseutgifter til jobb, samt andre utgifter i forbindelse med jobb som barnehage, sfo, busskort osv. Sitter ikke igjen med så mye jeg heller. Full jobb, full ansiennitet og utbetalt 25000 kroner. 

Anonymkode: 18aac...402

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør være så lav. Jeg får utbetalt 25 med FULL ansiennitet i mitt yrke. Det skal lønne seg å jobbe! 

Anonymkode: f0739...63f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdede bør få nok til å dekke basisbehovene .

Anonymkode: be8d0...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uføretrygdede bør få nok til å dekke basisbehovene .

Anonymkode: be8d0...82a

Og hva vil det si i kroner og øre?

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo, jeg har det. Sykt å bli beskyldt for å lyve

Screenshot_20210712-202921.jpg

Anonymkode: 3095f...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.11.2020 den 15.55):

30 k er jo helt latterlig. 

Jeg har vært på god vei mot ufør selv, men gjør det jeg kan for å unngå det. Vil helst jobbe. 

Men 30 k utbetalt er helt urimelig. Skal jo lønne seg å jobbe. Dessuten bruker jeg mye penger i måneden med parkering, bomregninger, drivstoff etc, for å komme meg til jobb. De tusenlappen har jeg eventuelt ikke behov for lengre, som ufør. Det skal ikke lønne seg å ikke jobbe, men man skal ikke bli straffet for å være syk heller. At en uten jobb ikke har like mye betalt som en normal jobb, anser jeg som rett og rimelig. 

Anonymkode: 4482a...c66

 Må le med 33 % lønna og da 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Eh jo, jeg har det. Sykt å bli beskyldt for å lyve

Screenshot_20210712-202921.jpg

Anonymkode: 3095f...482

Her er det ikke det at du har minstetrygd som er årsaken ...

Av innleggene dine ser det ut som du kan ha akkumulert noe før den nevnte utbetalingen. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal man mase angående uføre nå igjen, ja.

Nå er det slik at dagens prosentandel uføre er ikke noe særlig forskjellig fra årene 2003 og 2004.

For 17 - 18 år siden var det 10,4% uføre.

Nå er det 10,6% uføre. En marginal forandring. 

https://www.pengenytt.no/andelen-ufore-er-na-like-hoy-som-topparene-2003-og-2004/

Samtidig synker andelen blant de på AAP, så dette er noe de som gnåler angående uføre, ofte glemmer. AAP-andelen synker.

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/stadig-faerre-mottar-arbeidsavklaringspenger

Fersk og oppdatert statistikk angående uføre viser at det er veldig få uføre under 30 år.

I antall:

Under 25 år ----------  8,402 personer

25 - 34 år --------------  28,412 personer

35 - 44 år ------------ 45,414 personer

45 - 54 år ------------- 92,525 personer

55 - 61 år -------------- 94,201 personer

62 - 67 år -------------- 101,095 personer

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede

Med andre ord, nesten 200.000 av de 370.000 uføre er personer over 55 år. 

Gruppa i alderen 45 - 54 år er heller ikke akkurat ungkarer lenger. Det gir et snitt alder på ca 50 år i denne gruppa. 

Sagt på en annen måte: Nesten 290.000 av de 370.000 uføre er personer over 45 år.

Med andre ord, vi har faktisk veldig få som er under 40 år og er uføre. 

Blant de 370,049 uføre er:

217,616 kvinner

152,433 menn

 

Anonymkode: b290c...39b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hva vil det si i kroner og øre?

Anonymkode: e76f6...4f8

SIFO sier ca. 11 000kr om en er alene.

Anonymkode: f413f...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

SIFO sier ca. 11 000kr om en er alene.

Anonymkode: f413f...c84

For en frisk person. Ikke for en syk person eller en person som gjerne avviker en del fra normalen. Dermed så blir ca 11.000 meningsløst. Da er det fort 14.000 - 15.000 som blir mer realistisk for den personen som gjelder. I tillegg til husleie / strøm.

Så har du husleie og strøm i tillegg. Når man ikke eier noe som helst og må leie alene for å bo alene, så er det ikke uvanlig å måtte punge ut 8.000 - 9.000 kr. Så da har man allerede rundet 20.000 kr netto per måned på et SIFO-budsjett som ikke tar hensynet til de syke, men kun beregner beløp for de friske. 

Selv en frisk person trenger, med andre ord, nærmere 20.000 kr netto per måned, ifølge SIFO, med mindre man leier oppe i gokk en plass og har elg og bjørn som nærmeste nabo. Noe som igjen innebærer at man må mest sannsynlig ha bil (diesel), så da er vi igjen, like langt. 

 

Anonymkode: b290c...39b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Skal man mase angående uføre nå igjen, ja.

Nå er det slik at dagens prosentandel uføre er ikke noe særlig forskjellig fra årene 2003 og 2004.

For 17 - 18 år siden var det 10,4% uføre.

Nå er det 10,6% uføre. En marginal forandring. 

https://www.pengenytt.no/andelen-ufore-er-na-like-hoy-som-topparene-2003-og-2004/

Samtidig synker andelen blant de på AAP, så dette er noe de som gnåler angående uføre, ofte glemmer. AAP-andelen synker.

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/stadig-faerre-mottar-arbeidsavklaringspenger

Fersk og oppdatert statistikk angående uføre viser at det er veldig få uføre under 30 år.

I antall:

Under 25 år ----------  8,402 personer

25 - 34 år --------------  28,412 personer

35 - 44 år ------------ 45,414 personer

45 - 54 år ------------- 92,525 personer

55 - 61 år -------------- 94,201 personer

62 - 67 år -------------- 101,095 personer

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede

Med andre ord, nesten 200.000 av de 370.000 uføre er personer over 55 år. 

Gruppa i alderen 45 - 54 år er heller ikke akkurat ungkarer lenger. Det gir et snitt alder på ca 50 år i denne gruppa. 

Sagt på en annen måte: Nesten 290.000 av de 370.000 uføre er personer over 45 år.

Med andre ord, vi har faktisk veldig få som er under 40 år og er uføre. 

Blant de 370,049 uføre er:

217,616 kvinner

152,433 menn

 

Anonymkode: b290c...39b

Det er hele 42,7% høyere andel blant kvinner. Dette må ha en årsak ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...