Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så demotiverende å jobbe selv om noen som ikke er i stand til å jobbe får like mye. Hadde jeg fått velge liv, hadde jeg valgt et liv med jobb!

Anonymkode: 45bdd...60e

Årsaken er ganske enkelt at det er svært mange som jobber med ting som ikke gir dem nevneverdig glede foruten lønn. Gjerne opplever disse hver eneste dag som et evig slit med  fysiske og psykiske plager osv.

Mange virker å tro at alle som er i jobb har evner og mulighet til å radikalt endre jobbsituasjonen bare man har lyst (høyere lønn og mer spennende arbeidspppgaver). Gjerne samtidig som man argumenterer for at det meste er umulig for egen del..

Å vite at man har en økonomisk gevinst på å jobbe er viktig. Å argumentere at man «tjener» på å jobbe i seg selv er jo mildt sagt fremmed for mange. Tror folk virkelig at mange i lavtlønnsyrker gleder seg for å gå på jobb bare fordi man får snakke med noen i noen minutter rundt lunsjtider?

Forøvrig må jeg bare si at alle dere som tror staten får tilbake alt man utbetaler til uføre; Kan dere ikke teste hjemme selv? La noen flytte inn til dere: gi dem en romslig utbetaling i bytte mot at alt forbruk går via deg selv og se selv om regnestykket går i null. 

 

Endret av Grandidosa83
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Årsaken er ganske enkelt at det er svært mange som jobber med ting som ikke gir dem nevneverdig glede foruten lønn. Gjerne opplever disse hver eneste dag som et evig slit med  fysiske og psykiske plager osv.

Mange virker å tro at alle som er i jobb har evner og mulighet til å radikalt endre jobbsituasjonen bare man har lyst (høyere lønn og mer spennende arbeidspppgaver). Gjerne samtidig som man argumenterer for at det meste er umulig for egen del.. 

Dette er så riktig, og vi ser det gang på gang på gang i slike diskusjoner.

"Du er så heldig som kan jobbe, og hvis du er misfornøyd så kan du bare ordne deg en ny, bedre betalt og mer spennende jobb." Hallo i luken, sånn er jo ikke livet. I hvert fall ikke for ganske mange mennesker. Mange er nødt til å jobbe på steder de mistrives, eller med lav lønn, eller med reisevei som spiser opp halve dagen. Ikke alle har jobber som gir deg masse av sosial og personlig utvikling eller spennende oppgaver. Det finnes jobber som er dørgende kjedelige, slitsomme og med dårlig arbeidsmiljø. Det er ikke "bare" å studere videre i voksen alder, med huslån og forpliktelser, og det er heller ikke alle som har ønske eller evne til videre studier (og det skal samfunnet være glad for, for vi trenger folk til alle typer jobber, ikke bare de fleksible kontorjobbene med spennende utviklingsmuligheter, forbeholdt de med mastergrad). Attraktive stillinger har ofte veldig mange søkere. Ja, det går an å gjøre noe med egen arbeidssituasjon, men det er ikke noe "bare" over det, og for mange mennesker fremstår det mer eller mindre umulig.

Når de av oss som står utenfor arbeidslivet proklamerer at de hadde vært lykkelige hvis de bare kunne jobbe, så skjønner jeg hva de mener, men lurer også litt på om det er så betingelsesløst at de ville vært lykkelige med hva som helst. Jeg tror ikke det. Undersøkelser viser vel også at de som blir mest sykemeldt under svangerskapet, er kvinner som har løs tilknytning til arbeidslivet, har lavtlønssyrker og/eller trives dårlig på jobb. Det er ikke helt det samme, men gir en pekepinn på noe viktig: at det ikke er irrelevant hva som er alternativet til å ikke jobbe. Det er faktisk noe man må ta innover seg i debatten. Og på samme måte som det er ufint av arbeidsføre å skyte løs på de som av ulike årsaker ikke kan arbeide, er det også ganske ufint å proklamere at andre har det så mye enklere enn meg, det er bare å gjøre sånn og slik. Respekten må gå begge veier.

Anonymkode: dc20f...3c4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så demotiverende å jobbe selv om noen som ikke er i stand til å jobbe får like mye. Hadde jeg fått velge liv, hadde jeg valgt et liv med jobb!

Anonymkode: 45bdd...60e

Dette er jo det store paradokset. Man hører hele tiden om at alle vil bidra, men samtidig om at ingen gidder det om de får penger gratis.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Grandidosa83 skrev:

Årsaken er ganske enkelt at det er svært mange som jobber med ting som ikke gir dem nevneverdig glede foruten lønn. Gjerne opplever disse hver eneste dag som et evig slit med  fysiske og psykiske plager osv.

Mange virker å tro at alle som er i jobb har evner og mulighet til å radikalt endre jobbsituasjonen bare man har lyst (høyere lønn og mer spennende arbeidspppgaver). Gjerne samtidig som man argumenterer for at det meste er umulig for egen del..

Å vite at man har en økonomisk gevinst på å jobbe er viktig. Å argumentere at man «tjener» på å jobbe i seg selv er jo mildt sagt fremmed for mange. Tror folk virkelig at mange i lavtlønnsyrker gleder seg for å gå på jobb bare fordi man får snakke med noen i noen minutter rundt lunsjtider?

Forøvrig må jeg bare si at alle dere som tror staten får tilbake alt man utbetaler til uføre; Kan dere ikke teste hjemme selv? La noen flytte inn til dere: gi dem en romslig utbetaling i bytte mot at alt forbruk går via deg selv og se selv om regnestykket går i null. 

 

Slikt tull.

Ingen har noensinne påstått at staten får tilbake alt uføre får utbetalt, så hvorfor produsere slike fullstendig feilaktige påstander?

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slikt tull.

Ingen har noensinne påstått at staten får tilbake alt uføre får utbetalt, så hvorfor produsere slike fullstendig feilaktige påstander?

Anonymkode: e76f6...4f8

Jo, noen her skrev faktisk det

Anonymkode: e8e63...99a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, noen her skrev faktisk det

Anonymkode: e8e63...99a

Neppe.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neppe.

Anonymkode: e76f6...4f8

Innlegg #226 

Endret av PetterKanin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, PetterKanin skrev:

Innlegg #226 

Som snakker om en økning, ikke alt som blir utbetalt.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som snakker om en økning, ikke alt som blir utbetalt.

Anonymkode: e76f6...4f8

Det utgjør ingen forskjell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PetterKanin skrev:

Det utgjør ingen forskjell.

Det utgjør stor forskjell. Det er ingen som påstår staten får tilbake alt som utbetales.

Aldri noensinne.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det utgjør stor forskjell. Det er ingen som påstår staten får tilbake alt som utbetales.

Aldri noensinne.

Anonymkode: e76f6...4f8

Forklar meg forskjellen på dette da. Hvordan kommer en økning på 5000 i sin helhet tulbake til staten, mens de 18000 andre ikke gjør det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Hva med de som ikke har ung ufør, men vanlig minstesats. de har jo enda mindre utbetalt. Synes dere på ung ufør har mye i forhold til dem.

Anonymkode: a9619...cf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PetterKanin skrev:

Forklar meg forskjellen på dette da. Hvordan kommer en økning på 5000 i sin helhet tulbake til staten, mens de 18000 andre ikke gjør det?

Det kan jeg ikke forklare. Men det var det brukeren skrev. Økningen. Ikke at alt gikk tilbake til staten. Så hittil har ingen skrevet at alt går tilbake til staten.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke forklare. Men det var det brukeren skrev. Økningen. Ikke at alt gikk tilbake til staten. Så hittil har ingen skrevet at alt går tilbake til staten.

Anonymkode: e76f6...4f8

Altså er det akkurat det samme om det dreier seg om et tillegg eller grunntrygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, PetterKanin skrev:

Altså er det akkurat det samme om det dreier seg om et tillegg eller grunntrygd.

Fortsatt nei. Ordet "økning" er essensielt her.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt nei. Ordet "økning" er essensielt her.

Anonymkode: e76f6...4f8

Nei, det er ubetydelig. Verken all trygd eller økning i trygd går i sin helhet tilbake til staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.11.2020 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du man skal straffes for å være syk? 

Anonymkode: 40012...bf2

Man blir ikke straffet, man får jo penger utbeltalt. Straff hadde vært å ikke få penger! 

Anonymkode: 492f8...6e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke straffet, man får jo penger utbeltalt. Straff hadde vært å ikke få penger! 

Anonymkode: 492f8...6e7

Straff handler  ikke om mengden penger man får!

Anonymkode: be8d0...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PetterKanin skrev:

Nei, det er ubetydelig. Verken all trygd eller økning i trygd går i sin helhet tilbake til staten.

Helt korrekt. Ingen har heller hevdet det. Mer er det ikke å si om dette.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt korrekt. Ingen har heller hevdet det. Mer er det ikke å si om dette.

Anonymkode: e76f6...4f8

Jo, dette har jeg vist til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...