Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal du ikke se bort i fra. Jeg kutta pulsåra under uføreprosessen min, fordi jeg var så fordømt sliten av arbeidsutprøvning og dokumenter som styrtsjuk. 

Jeg ble sydd i sammen, og ble bedt om å prøve litt til. Jeg måtte bruke sovetabeletter og benzo for å holde ut. 

På 18 000,- hadde jeg gått og skutt meg sjøl. Jeg hadde ikke hatt det mest nødvendige i livet. Jeg har utlagt tarm, og flere og flere hjelpemidler har blitt fjerna fra blå resept. Jeg er fratatt verdi og verdighet. 

Å være ufør er ikke et koseliv. Denne tråden er full av ignorante idioter. 

Anonymkode: 22f66...3ea

Fælt å høre, men å være ufør kan være et koseliv for mange. Det spørs hvilket grunnlag de har fått det på. Jeg skjønner at dette ikke gjelder deg.

Men du også utviser ignoranse med slike setninger.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne økt den til 20.000 . Men 25-30 000 blir for dumt. Jeg fikk med barchelorutdanning med 5 års ansiennitet utbetalt 25 000-28 000 i mnd . At noen uføre skal nesten få det samme blir for dumt 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Kunne økt den til 20.000 . Men 25-30 000 blir for dumt. Jeg fikk med barchelorutdanning med 5 års ansiennitet utbetalt 25 000-28 000 i mnd . At noen uføre skal nesten få det samme blir for dumt 

Ja stemmer også for 20 000 utbetalt til alle  uføre!

Anonymkode: be8d0...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått inndratt førerkorter pga sykdom. 

Mye styr med den flyttinga på landet. Jeg har en ide. La oss sette opp et forbrenningsanlegg på ei slette i Polen, så kan dere hive meg og andre uføre inn i de. Det har jo fungert utmerket før. 

Så kan dere andre kose dere med grunnrenta fra oljen og inntektene fra fisket. Velte dere i rikdom nå som dere slipper å forholde dere til oss krøplingene som ikke bidrar. 

 

Anonymkode: 22f66...3ea

Dette er lavmål!!!
Du har forresten - som en annen her også påpekte - ikke skjønt hvordan feriepenger beregnes og utbetales til arbeidende.

Anonymkode: d90f6...649

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PetterKanin skrev:

Hvordan er den da ulik?

Gjør du deg dum? 

Feriepenger er en prosent av lønna di. 10.5% uten tariff eller 12% tariff. Det dekker mer enn ei månedslønn. Så du får dekket 4 uker (uten tariff) eller 5 uker (med tariff), OG du vil få en ekstra slant etter dette er dekket. 

Du har neppe jobb eller har vært i jobb siden du ikke vet dette. 

Jeg får ingen slik prosent på trygd. Derfor setter jeg av 500 i mnd. 

Arbeidstakere får halv skatt i juni. Jeg får null skatt. Likevel dekkes ikke dette opp. På langt nær. 

Jeg hadde 550 000 i lønn da jeg jobbet. Så ble jeg syk og får 331 000 i trygd. Resten er forsikring tegnet av arbeidsgiver. Boligen er kjøpt med startlån og jeg måtte binde i 10 år på 2.73% (effektiv). 

Boligen måtte utstyres med hvitevarer (alt på salg, men likevel ble det 18 000). Alle møblene er kjøpt brukt. Leiligheta var den absolutt billigste jeg kunne finne. Jeg har 6 skjøteledninger og må snart bruke oppsparte midler på elektriker. 

Det er svintungt å måtte etablere seg som trygdet og handikappet. Det er tungt som frisk.

Jeg er sjuk, jeg er blakk, jeg er isolert, jeg har mista jobben, jeg har et stygt arr i tattoveringa på håndleddet mitt. Men jeg må prioritere elektrikker og tennene mine. 

Du må og andre må gjerne si jeg er usaklig, men disse uføretrådene er enten ondskapsfulle eller så er folk stokk dumme. 

Sykdom er et hælvete. Seriøst! Prøv å sett dere inn i det. Bare bittelitt. NAV er et helvete. Helsevesenet et et helvete. Og den jævla hetsen er et helvete. 

Ja, det er bra jeg ikke blir gassa eller utstøtt og satt på gata. Men ærlig talt! Syke og uføre har det ikke bra i dette landet. 

Så dere som tenker at 18 000 er nok, fy faen! Jeg er glad jeg ikke er som dere. Da sitter jeg heller alene i rullestol og skiter på meg. 

Jeg blir så fette forbanna på at kvinbeguiden tjener penger på disse trådene. Jeg blir fette forbanna på de som selger reklame i banner i disse trådene. At det er mulig! 

Og dere som er moderstorer! Skam dere! Skam dere skikkelig! Herregud! Fy faen! 

Drittfolk hele gjengen! 

Fornøyd? Nå fikk dere tippa en ufør. Feir med kake liksom. 

 

 

Anonymkode: 22f66...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du deg dum? 

Feriepenger er en prosent av lønna di. 10.5% uten tariff eller 12% tariff. Det dekker mer enn ei månedslønn. Så du får dekket 4 uker (uten tariff) eller 5 uker (med tariff), OG du vil få en ekstra slant etter dette er dekket. 

Du har neppe jobb eller har vært i jobb siden du ikke vet dette. 

Jeg får ingen slik prosent på trygd. Derfor setter jeg av 500 i mnd. 

Arbeidstakere får halv skatt i juni. Jeg får null skatt. Likevel dekkes ikke dette opp. På langt nær. 

Jeg hadde 550 000 i lønn da jeg jobbet. Så ble jeg syk og får 331 000 i trygd. Resten er forsikring tegnet av arbeidsgiver. Boligen er kjøpt med startlån og jeg måtte binde i 10 år på 2.73% (effektiv). 

Boligen måtte utstyres med hvitevarer (alt på salg, men likevel ble det 18 000). Alle møblene er kjøpt brukt. Leiligheta var den absolutt billigste jeg kunne finne. Jeg har 6 skjøteledninger og må snart bruke oppsparte midler på elektriker. 

Det er svintungt å måtte etablere seg som trygdet og handikappet. Det er tungt som frisk.

Jeg er sjuk, jeg er blakk, jeg er isolert, jeg har mista jobben, jeg har et stygt arr i tattoveringa på håndleddet mitt. Men jeg må prioritere elektrikker og tennene mine. 

Du må og andre må gjerne si jeg er usaklig, men disse uføretrådene er enten ondskapsfulle eller så er folk stokk dumme. 

Sykdom er et hælvete. Seriøst! Prøv å sett dere inn i det. Bare bittelitt. NAV er et helvete. Helsevesenet et et helvete. Og den jævla hetsen er et helvete. 

Ja, det er bra jeg ikke blir gassa eller utstøtt og satt på gata. Men ærlig talt! Syke og uføre har det ikke bra i dette landet. 

Så dere som tenker at 18 000 er nok, fy faen! Jeg er glad jeg ikke er som dere. Da sitter jeg heller alene i rullestol og skiter på meg. 

Jeg blir så fette forbanna på at kvinbeguiden tjener penger på disse trådene. Jeg blir fette forbanna på de som selger reklame i banner i disse trådene. At det er mulig! 

Og dere som er moderstorer! Skam dere! Skam dere skikkelig! Herregud! Fy faen! 

Drittfolk hele gjengen! 

Fornøyd? Nå fikk dere tippa en ufør. Feir med kake liksom. 

 

 

Anonymkode: 22f66...3ea

Dette med feriepenger forstår du ikke. Feriepenger dekker ikke stort mer enn bortfall av lønn i ferieukene. Du har trygd for disse ukene.

Lønnsmottakere har i likhet med trygdemottakere ikke skattetrekk i juni.

Det er ikke, og vil aldri bli noe galt i å diskutere hva man mener er passe satser for verken uføretrygd eller andre offentlige ytelser. 

Slike holdninger som du har synes jeg lite om.

 

Endret av PetterKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trygd 33000 i mnd x 12 =  396 000 i året.

Lønn 33 000 i mnd × 11 = 363 000 + 10,2 % = 400 000.

Lønn 33 000 i mnd x 11 = 363000 + 12% = 406 560 - trekk for 5 ferieuke (4/26 av månedslønn) = 401000 

Tallene for feriepenger er her noe høyere enn de i realiteten vil være da det ikke er tatt hensyn for lønnsøkning. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du deg dum? 

Feriepenger er en prosent av lønna di. 10.5% uten tariff eller 12% tariff. Det dekker mer enn ei månedslønn. Så du får dekket 4 uker (uten tariff) eller 5 uker (med tariff), OG du vil få en ekstra slant etter dette er dekket. 

Du har neppe jobb eller har vært i jobb siden du ikke vet dette. 

Jeg får ingen slik prosent på trygd. Derfor setter jeg av 500 i mnd. 

Arbeidstakere får halv skatt i juni. Jeg får null skatt. Likevel dekkes ikke dette opp. På langt nær. 

Jeg hadde 550 000 i lønn da jeg jobbet. Så ble jeg syk og får 331 000 i trygd. Resten er forsikring tegnet av arbeidsgiver. Boligen er kjøpt med startlån og jeg måtte binde i 10 år på 2.73% (effektiv). 

Boligen måtte utstyres med hvitevarer (alt på salg, men likevel ble det 18 000). Alle møblene er kjøpt brukt. Leiligheta var den absolutt billigste jeg kunne finne. Jeg har 6 skjøteledninger og må snart bruke oppsparte midler på elektriker. 

Det er svintungt å måtte etablere seg som trygdet og handikappet. Det er tungt som frisk.

Jeg er sjuk, jeg er blakk, jeg er isolert, jeg har mista jobben, jeg har et stygt arr i tattoveringa på håndleddet mitt. Men jeg må prioritere elektrikker og tennene mine. 

Du må og andre må gjerne si jeg er usaklig, men disse uføretrådene er enten ondskapsfulle eller så er folk stokk dumme. 

Sykdom er et hælvete. Seriøst! Prøv å sett dere inn i det. Bare bittelitt. NAV er et helvete. Helsevesenet et et helvete. Og den jævla hetsen er et helvete. 

Ja, det er bra jeg ikke blir gassa eller utstøtt og satt på gata. Men ærlig talt! Syke og uføre har det ikke bra i dette landet. 

Så dere som tenker at 18 000 er nok, fy faen! Jeg er glad jeg ikke er som dere. Da sitter jeg heller alene i rullestol og skiter på meg. 

Jeg blir så fette forbanna på at kvinbeguiden tjener penger på disse trådene. Jeg blir fette forbanna på de som selger reklame i banner i disse trådene. At det er mulig! 

Og dere som er moderstorer! Skam dere! Skam dere skikkelig! Herregud! Fy faen! 

Drittfolk hele gjengen! 

Fornøyd? Nå fikk dere tippa en ufør. Feir med kake liksom. 

 

 

Anonymkode: 22f66...3ea

Det er synd at du er syk, ufør og sitter i rullestol, men dessverre bekrefter du bare her den ekstreme offermentaliteten jeg til en viss grad forbinder med uføre. Perspektiv er en fin ting. 

Anonymkode: d90f6...649

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2020 at 4:00 PM, AnonymBruker said:

Ikke glem at mange uføre er høyt utdannede og ville tjent mer enn kasse på Rema hvis de kunne jobbet.

Anonymkode: 353bf...cb7

Men så kan de også få studiegjeld slettet. Og man blir betalt for kompetansen. Ingen som er uføre får høyere betalt fordi nav trenger kompetansen?

Anonymkode: 36fed...489

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Strøm, nett, mobil, ting fra apoteket som ikke inngår i egenandelen, forsikringer osv må puttes inn i en av de postene. Om man eier bolig er det også eiendomsskatt og kommunale avgifter. Mange må også bruke penger på trening (for å ikke bli verre), og mange som bor på steder uten offentlig kommunikasjon må ha penger til bil/bensin fir å komme seg på butikk, på trening osv. Helt greit om noen syns at bil er unødvendig, men da er alternativet at hjemmesykepleiet handler, TT-kort på taxi for å komme seg til lege, behandlinger osv. Og det blir fort en større utgift for staten. 

Anonymkode: 0b67d...185

Strøm og nett er som regel inkludert med rom i bofellesskap. Eie bolig? Man kan da ikke forvente det uten å jobbe for det med mindre man arver. Mobil 200-300, trening er gratis. Bor du på steder med mangel på kollektivtransport har du også enda billigere rom. Velg et sted i gangavstand til matbutikk, det er egentlig det eneste du trenger når du ikke jobber.

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at mange uføre er høyt utdannede og ville tjent mer enn kasse på Rema hvis de kunne jobbet.

Anonymkode: 353bf...cb7

Hvis

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Ja. Med 10 års ansiennitet på sykehuset i stige 3 jar man ca 24 utbetalt.

Anonymkode: 9a851...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.11.2020 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at mange uføre er høyt utdannede og ville tjent mer enn kasse på Rema hvis de kunne jobbet.

Anonymkode: 353bf...cb7

Som butikkansatt tjente jeg 350 000 ETTER skatt ifjor. Altså mer enn 29 000 utbetalt. Burde en ufør som bare sitter hjemme få like mye?

Endret av hemmelig158
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, hemmelig158 skrev:

Som butikkansatt tjente jeg 350 000 ETTER skatt ifjor. Altså mer enn 29 000 utbetalt. Burde en ufør som bare sitter hjemme få like mye?

Er det avgjørende om h*n sitter hjemme eller er aktiv?

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er MER enn nok. Får man innvilget ung ufør, så betyr det vel at man aldri har jobbet, og således aldri har bidratt med skattekroner til fellesskapet.

Anonymkode: 376c4...c7f

Man kan faktisk få ung-tillegget så lenge man blir ufør før man fyller 36år, så joda, man kan fint ha jobbet, og det i flere år til og med! Det er ikke alle diagnoser som fører med seg den rettigheten men noen gjør det. Jeg jobbet i 18år før jeg fikk uføretrygd med ung-tillegget!

Anonymkode: 3a166...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.11.2020 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Det var den absolutt billigste bolig jeg fant der jeg bor. 

Jeg har ikke førerkort lengre. Jeg heller ikke råd til bil. For det første vil jeg bli isolert om jeg skal flytte langt ut på landet. For det andre må jeg bruke pasientreiser hver gang jeg skal på behandling. Det blir flere tusen i drosjeutgifter hver gang, og det er ikke få ganger i måneden. Så det er helt uaktuelt å flytte. 

Du vet ikke hva feriepenger er du. Feriepenger er rundt 10-12% av lønna di. Pluss at du får halv skatt i juni. Jeg får ingen skatt i juni, og det utgjør 7000. Se hvor langt du kommer deg avgårde for 7000,-. Det blir ikke mye Granca for en slik sum. 

Dere skal bare kverulere alt dere vil. 18 000 er latterlig lavt. Selv jeg med 25 000,- strever på grunn av hinsides høye boligpriser. 

Anonymkode: 22f66...3ea

Du fant ikke noe billigere bolig enn 15000kr? Da har du ikke lett godt! Og greit at du vil at vi skal sponse harryferien din til Granca, men du forstår vel at ikke alle er enig i det? Med 25000 utbetalt bør du da kunne spare deg opp til p betale ferien selv som alle andre? Herregud, så privilegert!

Anonymkode: e8e63...99a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Oiii, 18.000 kr er sykt mye. Nei, den bør definitivt ikke øke 

Anonymkode: bb949...e62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe?

Anonymkode: 353bf...cb7

Er nok ikke så veldig mange som er i jobb dersom en ufør og en utdannet person skal tjene det samme. Hvorfor gidde å slite seg gjennom og stå opp hver dag når man kan se på serie dagen lang og tjene det samme? Jeg hadde ikke giddet å starte på min utdanning nummer to dersom det ikke var fordi det lønner seg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN FOR HELVETE DA. HVA MED OSS SOM BARE HAR 16 000 KRONER UTBETALT!!!!!!

Anonymkode: a9619...cf8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...