Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Gjenferdet skrev (2 timer siden):

Jeg er litt delt i saken hva angår bilder og fremstillinger av anoreksi.

Jeg mener at alle som ferdes på nett både har et ansvar for hva de publiserer, men også for hva de selv eksponerer seg for.

Jeg er tidligere selvskader, med sliter tidvis enda med trang og «psykiske abstinenser». I svært sårbare faser kommer tankene tilbake. Da må jeg være bevisst på hva jeg søker opp på nett.

Hvis jeg søker opp folk som kutter seg, folk som skriver at de kutter seg, mennesker med arr etter kutt eller jeg følger profiler som trigger skadetrangen, så kan det gå galt. 

Hvem ligger det på? Utelukkende på meg? Nei, selvfølgelig har de som publiserer slikt også et ansvar for å ikke trigge andre. Men jeg har også et ansvar for å ikke oppsøke noe jeg vet at trigger meg når jeg ikke tåler det.

Alle voksne har ansvar for sin nettaktivitet - for hva de publiserer, men også for hva de oppsøker. Barn er underlagt foreldre som bør følge med. De kan ikke alltid ta ansvaret selv.

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg i at vi som publikum bærer et ansvar for hva vi eksponerer oss selv for. Det er greit å være kritisk til måten influencere driver sin virksomhet på, men dersom man selv opplever innholdet som publiseres som triggende så burde man holde seg unna bestemte kontoer og heller engasjere seg på generelt basis i de områdene ved driften man opplever som kritikkverdige - syns jeg. 
 

I Ingeborg sitt tilfelle er jeg ikke helt enig i den tankegangen fordi hennes IG konto i stor grad fokuserer på deling av informasjon om politikk, psykisk helse og en rekke samfunnsutfordringer. Jeg forventer ikke å finne bilder som åpenbart fremhever hennes undervekt eller «thinspo» som noen vil kalle det, derfor reagerer jeg på denne økende trenden som nå forekommer relativt hyppig på hennes SoMe. Jeg personlig blir ikke trigget av det, men jeg ser at det kan bli problematisk for andre, f.eks de som følger henne primært pga hennes åpenhet om psykisk sykdom. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er er klassisk eksempel. Selv er jeg godt voksen og har levd med anoreksi i over 20 så blir ikke lenger trigget,men det er mange der ute som blir det og da burde ikke slike bilder legges ved i en artikkel. Og IS burde selv ta ansvar her

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-funnet-kjaerligheten---angsten-demper-seg/74084363
 

Velger å legge ved artikkelen og ikke klistre inn bildet. Og blir du trigget og trykker deg inn så tar du selv valget.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (19 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg i at vi som publikum bærer et ansvar for hva vi eksponerer oss selv for. Det er greit å være kritisk til måten influencere driver sin virksomhet på, men dersom man selv opplever innholdet som publiseres som triggende så burde man holde seg unna bestemte kontoer og heller engasjere seg på generelt basis i de områdene ved driften man opplever som kritikkverdige - syns jeg. 
 

I Ingeborg sitt tilfelle er jeg ikke helt enig i den tankegangen fordi hennes IG konto i stor grad fokuserer på deling av informasjon om politikk, psykisk helse og en rekke samfunnsutfordringer. Jeg forventer ikke å finne bilder som åpenbart fremhever hennes undervekt eller «thinspo» som noen vil kalle det, derfor reagerer jeg på denne økende trenden som nå forekommer relativt hyppig på hennes SoMe. Jeg personlig blir ikke trigget av det, men jeg ser at det kan bli problematisk for andre, f.eks de som følger henne primært pga hennes åpenhet om psykisk sykdom. 

Dette! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne videoen er veldig relevant for måten vi diskuterer kjente med spiseforstyrrelser, ikke nødvendigvis bare på KG men også på SoMe og i media. Dette er ikke for å angripe noen eller denne tråden, men det er noe alle kan lære av: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest boken og var såvidt inne på bloggen, derimot har jeg fulgt henne på Facebook med siden "Anorektisk". For meg var det ukjent at hun hadde bulimi, det jeg har lest av innleggene har vært om hvor syk hun var av anoreksi. Ofte med et bilde hvor hun er grusomt tynn. Så at hun toner ned bulimien virker det som. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sursøtsaus skrev (9 timer siden):

Jeg synes denne videoen er veldig relevant for måten vi diskuterer kjente med spiseforstyrrelser, ikke nødvendigvis bare på KG men også på SoMe og i media. Dette er ikke for å angripe noen eller denne tråden, men det er noe alle kan lære av: 

 

De er stor forskjell på å angripe person vs å påpeke dobbelmoral. Pluss at Ingeborg selv har tatt på seg rollen som er person som snakker om sf og selv kritisere mennesker som gjør akkurat det hun selv gjør.Jeg har sett videon du linker til og det er ikke sammenlignbart.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Murstein skrev (På 14.8.2021 den 13.46):

Ingeborg er ei dame med bein i nesa🙂Hun kommer med faktabasert informasjon. Har stor kunnskap om temaene hun snakker om. Helt rå i vaksinedebatten. Som sykepleier og i debatter når hun et stort publikum.  Som igjen gjør at hun hjelper mange.👏 Anbefaler å lese boka. 

Mange vil nok være enig med deg i dette. Hun har fått mye ros og kred, også i denne tråden, for å debattere faktabasert og grundig, selv om det blir vel selvsagt for de som deler samme standpunkt innimellom. 

Men likevel, eller nettopp derfor, er det problematisk at hun så tydelig spiller på en pro-ana-estetikk! Hun gjør det til og med som journalist/SoMe-person når hun deler egne innlegg eller synspunkter med bilder der hun gjør kjente, triggende positurer (kjevelinjen i fokus, bilder tatt ovenfra så hodet virker større enn kroppen) og hennes arbeidsgiver Aftenposten lenker til hennes profil.
Dette sender et uheldig dobbeltsignal at dersom du er sykt flink som anorektiker kan du ha en karriere ved siden av. Jeg mener her at det er FLOTT at hun klarer å være en aktiv samfunnsdebattant selv om hun åpenbart er syk (hun har selv sagt at hun har fått tilbakefall under Korona), jeg mener IKKE at hun ikke kan poste bilder av seg selv, men at både hun og Aftenposten må velge nøyere HVILKE bilder og saker der hun får uttale seg - nettopp fordi endel av sykdomsbildet handler om kontroll av mat, kropp, positur, vinkler etc. Med så mye sykdom i monitor forsvinner dessverre kredibiliteten til både henne og avisen, selv om de sakene hun skriver som ikke handler om henne og eget sykdomsbilde, er aldri så gode. 
 

Når hun og Myhre (som riktignok har forbedret seg kraftig) snakker offentlig om sykdommen og hvordan man kan forhindre at flere får anoreksi eller møte de som har det bedre, blir jeg nesten provosert over at de trekker opp stigen etter seg. De har jo nådd idealet: magre kropper og gode karrierer, så skal de hindre andre i å oppnå det samme. Rasjonelt sett ønsker ingen seg anoreksi - heller ikke jeg, men underbevisst blir jeg altså trigget, og jeg har ingen erfaring eller latent spiseforstyrrelse i bunn, jeg er bare ikke spesielt god på å kontrollere matinntak (uten at jeg er en feit KG-kjerring av den grunn.)

Når det er sagt, synes jeg dette er en vanskelig debatt, fordi den handler om kropp og en person som åpenbart er syk. Men med den brede massen hun treffer, har jeg truffet på valget om å skrive dette innlegget, etter mange gode og opplysende innlegg de siste sidene. Har noen tipset Aftenposten forresten? 

 

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne357 skrev (36 minutter siden):

Mange vil nok være enig med deg i dette. Hun har fått mye ros og kred, også i denne tråden, for å debattere faktabasert og grundig, selv om det blir vel selvsagt for de som deler samme standpunkt innimellom. 

Men likevel, eller nettopp derfor, er det problematisk at hun så tydelig spiller på en pro-ana-estetikk! Hun gjør det til og med som journalist/SoMe-person når hun deler egne innlegg eller synspunkter med bilder der hun gjør kjente, triggende positurer (kjevelinjen i fokus, bilder tatt ovenfra så hodet virker større enn kroppen) og hennes arbeidsgiver Aftenposten lenker til hennes profil.
Dette sender et uheldig dobbeltsignal at dersom du er sykt flink som anorektiker kan du ha en karriere ved siden av. Jeg mener her at det er FLOTT at hun klarer å være en aktiv samfunnsdebattant selv om hun åpenbart er syk (hun har selv sagt at hun har fått tilbakefall under Korona), jeg mener IKKE at hun ikke kan poste bilder av seg selv, men at både hun og Aftenposten må velge nøyere HVILKE bilder og saker der hun får uttale seg - nettopp fordi endel av sykdomsbildet handler om kontroll av mat, kropp, positur, vinkler etc. Med så mye sykdom i monitor forsvinner dessverre kredibiliteten til både henne og avisen, selv om de sakene hun skriver som ikke handler om henne og eget sykdomsbilde, er aldri så gode. 
 

Når hun og Myhre (som riktignok har forbedret seg kraftig) snakker offentlig om sykdommen og hvordan man kan forhindre at flere får anoreksi eller møte de som har det bedre, blir jeg nesten provosert over at de trekker opp stigen etter seg. De har jo nådd idealet: magre kropper og gode karrierer, så skal de hindre andre i å oppnå det samme. Rasjonelt sett ønsker ingen seg anoreksi - heller ikke jeg, men underbevisst blir jeg altså trigget, og jeg har ingen erfaring eller latent spiseforstyrrelse i bunn, jeg er bare ikke spesielt god på å kontrollere matinntak (uten at jeg er en feit KG-kjerring av den grunn.)

Når det er sagt, synes jeg dette er en vanskelig debatt, fordi den handler om kropp og en person som åpenbart er syk. Men med den brede massen hun treffer, har jeg truffet på valget om å skrive dette innlegget, etter mange gode og opplysende innlegg de siste sidene. Har noen tipset Aftenposten forresten? 

 

Enig i at debatten kan være vanskelig,men om man holder seg til handlinger og ikke kritiser person og /eller kropp føler jeg at man kan holde seg på riktig side av debatten

Endret av Akr0ym
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (15 timer siden):

De er stor forskjell på å angripe person vs å påpeke dobbelmoral. Pluss at Ingeborg selv har tatt på seg rollen som er person som snakker om sf og selv kritisere mennesker som gjør akkurat det hun selv gjør.Jeg har sett videon du linker til og det er ikke sammenlignbart.

Jeg er ikke enig i den siste setningen din her. Selvfølgelig er det forskjell på det å angripe person vs å påpeke dobbeltmoral, men mye av kritikken går på at folk kritiserer IS for bodychecking, å vise kroppen sin i triggende positurer som framhever str, bein, osv, og at hun er en hykler som poster slike bilder mens hun jobber som journalist og samfunnsdebattant. For det første så er dette rett og slett kroppen hun har, og som poengtert i videoen jeg linket til så hjelper det svært lite å påpeke kroppen til anorektikere for å få dem til å endre på holdningene eller vanene sine. Jeg forstår kritikken folk kommer med, men som videoen påpeker så vil sykdommen være synlig hos pasienter lenge selv etter at de har oppsøkt hjelp og har kommet så langt i prosessen at de kan leve som vanlig i samfunnet. Kroppen til IS viser sykdommen, men det betyr ikke at alt hun gjør er relatert til sykdommen selvom man kan se at den eksisterer hos henne. Jeg tror det bare gjør vondt værre at folk på nettet skal sitte og kommentere kroppen hennes. Linnéa Myhre har også snakket om dette tidligere i egne kanaler, at hun ønsker ikke å se kommentarer om hun enten har fått tilbakefall og blitt tynnere eller om hun har lagt på seg, for begge deler er bensin på bålet. Både IS og LM har fått kritikk for å fronte samfunnsdebatt og dele bilder som kan være triggende for andre, men hva skal de gjøre da? Dette er slik de ser ut. At sykdommen er synlig på dem betyr ikke at de ønsker å trigge eller framheve det ene eller det andre. Hvis vi skal si at alle med spiseforstyrrelser bare legger ut trigger-content hver gang de viser seg offentlig så reduserer vi alt av dem til kun spiseforstyrrelsen deres, og det virker ikke særlig konstruktivt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sursøtsaus skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke enig i den siste setningen din her. Selvfølgelig er det forskjell på det å angripe person vs å påpeke dobbeltmoral, men mye av kritikken går på at folk kritiserer IS for bodychecking, å vise kroppen sin i triggende positurer som framhever str, bein, osv, og at hun er en hykler som poster slike bilder mens hun jobber som journalist og samfunnsdebattant. For det første så er dette rett og slett kroppen hun har, og som poengtert i videoen jeg linket til så hjelper det svært lite å påpeke kroppen til anorektikere for å få dem til å endre på holdningene eller vanene sine. Jeg forstår kritikken folk kommer med, men som videoen påpeker så vil sykdommen være synlig hos pasienter lenge selv etter at de har oppsøkt hjelp og har kommet så langt i prosessen at de kan leve som vanlig i samfunnet. Kroppen til IS viser sykdommen, men det betyr ikke at alt hun gjør er relatert til sykdommen selvom man kan se at den eksisterer hos henne. Jeg tror det bare gjør vondt værre at folk på nettet skal sitte og kommentere kroppen hennes. Linnéa Myhre har også snakket om dette tidligere i egne kanaler, at hun ønsker ikke å se kommentarer om hun enten har fått tilbakefall og blitt tynnere eller om hun har lagt på seg, for begge deler er bensin på bålet. Både IS og LM har fått kritikk for å fronte samfunnsdebatt og dele bilder som kan være triggende for andre, men hva skal de gjøre da? Dette er slik de ser ut. At sykdommen er synlig på dem betyr ikke at de ønsker å trigge eller framheve det ene eller det andre. Hvis vi skal si at alle med spiseforstyrrelser bare legger ut trigger-content hver gang de viser seg offentlig så reduserer vi alt av dem til kun spiseforstyrrelsen deres, og det virker ikke særlig konstruktivt.  

Det er klart hun skal få legge ut bilder av seg selv. Hun skal ikke gjemme seg fordi andre kan bli trigget, men det jeg reagerer på er at hun benytter anledninger der hun egentlig skal formidle noe annet til å vise frem sin kropp, ofte fra vinkler som mange vil argumentere er slankende. Dette er bl.a bilder der mobilen holdes høyt slik at hode/kropp ratio endres og kroppen fremstår som mindre. Et eksempel er IG storyen der hun skulle vise frem resultatet fra oppussingen av soverommet, men istedet innledet og avslutte videoen med å filme sin egen kropp i speilet. Dette er etter min oppfatning en tendens hun har fått nå etter at sykdommen har blitt synlig. Det samme gjaldt forøvrig Linnea Myhre i sin tid. 

Jeg er uenig i at anorektikere nok en gang skal tas i med silkehansker og fritas for kritikk på dette området kun fordi tilbakemeldinger som bekrefter at andre ser deres undervekt kan virke triggende på dem selv. Jeg er spesielt uenig i det når det gjelder Ingeborg Senneset som har markert seg i debatten som en selvutnevnt ekspert på spiseforstyrrelser og som nå opptrer på en måte som i mine øyne er selvmotsigende. 
 

Vil avslutningsvis presisere at min kritikk ikke går på bilder der kroppen er i monitor når hun avbildes sammen med andre eller i sammenhenger som reising, fritidsaktiviter o.l. Det er de videoene/bildene der kroppen blir et upassende ekstraelement jeg finner problematiske. 

Endret av Fizzypo
Lagt til siste avsnitt
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (11 timer siden):

Det er klart hun skal få legge ut bilder av seg selv. Hun skal ikke gjemme seg fordi andre kan bli trigget, men det jeg reagerer på er at hun benytter anledninger der hun egentlig skal formidle noe annet til å vise frem sin kropp, ofte fra vinkler som mange vil argumentere er slankende. Dette er bl.a bilder der mobilen holdes høyt slik at hode/kropp ratio endres og kroppen fremstår som mindre. Et eksempel er IG storyen der hun skulle vise frem resultatet fra oppussingen av soverommet, men istedet innledet og avslutte videoen med å filme sin egen kropp i speilet. Dette er etter min oppfatning en tendens hun har fått nå etter at sykdommen har blitt synlig. Det samme gjaldt forøvrig Linnea Myhre i sin tid. 

Jeg er uenig i at anorektikere nok en gang skal tas i med silkehansker og fritas for kritikk på dette området kun fordi tilbakemeldinger som bekrefter at andre ser deres undervekt kan virke triggende på dem selv. Jeg er spesielt uenig i det når det gjelder Ingeborg Senneset som har markert seg i debatten som en selvutnevnt ekspert på spiseforstyrrelser og som nå opptrer på en måte som i mine øyne er selvmotsigende. 
 

Vil avslutningsvis presisere at min kritikk ikke går på bilder der kroppen er i monitor når hun avbildes sammen med andre eller i sammenhenger som reising, fritidsaktiviter o.l. Det er de videoene/bildene der kroppen blir et upassende ekstraelement jeg finner problematiske. 

Du kan godt være uenig, men det er en mental lidelse og ikke noe man kan guilt trippe noen ut av. Du kan ikke kjefte på en med depressjon for å få dem til å bare "snappe" ut av det, akkurat som at du ikke kan motivere en med ME til å bare komme seg opp av senga. Jeg sier ikke at det ikke er greit å kritisere IS og hvordan hun som offentlig profil dessverre har negativ påvirkningskraft på andre. Poenget mitt er mer at det hjelper ikke nødvendigvis at hun får masse beskjeder i inboksen sin, men heller kan gjøre vondt værre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sursøtsaus skrev (4 timer siden):

Du kan godt være uenig, men det er en mental lidelse og ikke noe man kan guilt trippe noen ut av. Du kan ikke kjefte på en med depressjon for å få dem til å bare "snappe" ut av det, akkurat som at du ikke kan motivere en med ME til å bare komme seg opp av senga. Jeg sier ikke at det ikke er greit å kritisere IS og hvordan hun som offentlig profil dessverre har negativ påvirkningskraft på andre. Poenget mitt er mer at det hjelper ikke nødvendigvis at hun får masse beskjeder i inboksen sin, men heller kan gjøre vondt værre. 

Les hva jeg skriver. Har aldri påstått at hun bare kan "snappe ut av det". Jeg vet godt hva anoreksi er og hvor vanskelig det er å komme ut av det. Diskusjonen handler ikke om det, men om å være varsom med hva slags innhold man legger ut og at man ikke skal forvente ulike ting avhengig av om en person er syk eller ikke. Vi kan gi applaus til Ingeborg når hun refser influencere for å promotere kosmetisk kirurgi, men vi kan ikke kritisere og forvente en endring i praksis hos henne fordi hun har en mental sykdom? Skadeomfanget må være minst like stort av å være sårbar og/eller spiseforstyrret og bli eksponert for triggende materiale fra en anorektiker som fra en operert og lettkledd influencer. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste Anotektisk igjen, og det er ikke rart jeg ikke husket at hun hadde skrevet om bulimi - for det får utrolig lite plass. Det dreier seg i ALL hovedsak om anoreksien og tvsngslidelsene. Men det er kanskje greit - hun nevner det, og en bok må ha et fokus. Jeg synes det er verre at hun så godt som sensurerer det når hun snakker og skriver om spiseforstyrrelsen sin i mediene - anfall med overspising er VELDIG vanlig når man har sultet i årevis, og hun skal jo faktisk spre innsikt i spiseforstyrrelser.

Men boka var bedre enn jeg husket. Litt repetitiv og kjedelig, men hun lykkes virkelig i å få fram hvor repetetivt og kjedelig anoreksi er. Fikk faktisk mer lyst til å bli frisk av å lese den. Jeg vet at den er det for mange, men boka virket  ikke triggende på meg - bortsett fra ett avsnitt om hvor deilig det er å veie 30 kilo. Da ble jeg veldig dratt med... Men synes det er helt greit i en bok å få med hva som føles godt med å sulte seg - det har jo en funksjon. Boka romantiserer det ikke, langt ifra.

Men det mest idiotiske, og som hun virkelig må slutte med, er at hun hele tiden poengterer at hun "verner sårbare" ved ikke å dele bilder eller tall om sin laveste vekt. For det første vet vi at hun var nede på 20-tallet - det er liksom lavt nok. For det andre er de bildene hun stadig deler, bilder av en med en dødelig lav BMI. Hvordan beskytter hun sårbare ved å fortelle dem at vekten på et tidspunkt var enda lavere enn det dødelige nivået hun promoterer konstant? Effekten er jo det motsatte. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bobleplasten
Sarah93 skrev (30 minutter siden):

Men det mest idiotiske, og som hun virkelig må slutte med, er at hun hele tiden poengterer at hun "verner sårbare" ved ikke å dele bilder eller tall om sin laveste vekt. For det første vet vi at hun var nede på 20-tallet - det er liksom lavt nok. For det andre er de bildene hun stadig deler, bilder av en med en dødelig lav BMI. Hvordan beskytter hun sårbare ved å fortelle dem at vekten på et tidspunkt var enda lavere enn det dødelige nivået hun promoterer konstant? Effekten er jo det motsatte. 

Ja. Dette er dårlig skjult SF-skryt (Tror du det var ille der? Jeg var mye tynnere altså!!!). Sikkert ikke bevisst, men sånn oppfattes det i "menigheten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne357 skrev (På 17.8.2021 den 21.42):Mange vil nok være enig med deg i dette. Hun har fått mye ros og kred, også i denne tråden, for å debattere faktabasert og grundig, selv om det blir vel selvsagt for de som deler samme standpunkt innimellom. 

Men likevel, eller nettopp derfor, er det problematisk at hun så tydelig spiller på en pro-ana-estetikk! Hun gjør det til og med som journalist/SoMe-person når hun deler egne innlegg eller synspunkter med bilder der hun gjør kjente, triggende positurer (kjevelinjen i fokus, bilder tatt ovenfra så hodet virker større enn kroppen) og hennes arbeidsgiver Aftenposten lenker til hennes profil.
Dette sender et uheldig dobbeltsignal at dersom du er sykt flink som anorektiker kan du ha en karriere ved siden av. Jeg mener her at det er FLOTT at hun klarer å være en aktiv samfunnsdebattant selv om hun åpenbart er syk (hun har selv sagt at hun har fått tilbakefall under Korona), jeg mener IKKE at hun ikke kan poste bilder av seg selv, men at både hun og Aftenposten må velge nøyere HVILKE bilder og saker der hun får uttale seg - nettopp fordi endel av sykdomsbildet handler om kontroll av mat, kropp, positur, vinkler etc. Med så mye sykdom i monitor forsvinner dessverre kredibiliteten til både henne og avisen, selv om de sakene hun skriver som ikke handler om henne og eget sykdomsbilde, er aldri så gode. 
 

Når hun og Myhre (som riktignok har forbedret seg kraftig) snakker offentlig om sykdommen og hvordan man kan forhindre at flere får anoreksi eller møte de som har det bedre, blir jeg nesten provosert over at de trekker opp stigen etter seg. De har jo nådd idealet: magre kropper og gode karrierer, så skal de hindre andre i å oppnå det samme. Rasjonelt sett ønsker ingen seg anoreksi - heller ikke jeg, men underbevisst blir jeg altså trigget, og jeg har ingen erfaring eller latent spiseforstyrrelse i bunn, jeg er bare ikke spesielt god på å kontrollere matinntak (uten at jeg er en feit KG-kjerring av den grunn.)

Når det er sagt, synes jeg dette er en vanskelig debatt, fordi den handler om kropp og en person som åpenbart er syk. Men med den brede massen hun treffer, har jeg truffet på valget om å skrive dette innlegget, etter mange gode og opplysende innlegg de siste sidene. Har noen tipset Aftenposten forresten? 

 

Kan jeg spørre hva du mener ang å trekke opp stigen etter seg?

Men en tanke: kanskje noen her burde skrive et innlegg om dette? 🤷‍♀️

Jeg synes poenget ditt om pro-ana estetikk var svært treffende og relevant for debatt - fordi det kombineres med journalistisk innhold. Som mange her påpeker bruker hun aktivt sitt sykdomsbilde og sin person i media (som forøvrig flere journalister gjør i tekster som trykkes), og da er debatten faktisk høyst relevant.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (På 22.8.2021 den 15.04):

Kan jeg spørre hva du mener ang å trekke opp stigen etter seg?

Men en tanke: kanskje noen her burde skrive et innlegg om dette? 🤷‍♀️

Jeg synes poenget ditt om pro-ana estetikk var svært treffende og relevant for debatt - fordi det kombineres med journalistisk innhold. Som mange her påpeker bruker hun aktivt sitt sykdomsbilde og sin person i media (som forøvrig flere journalister gjør i tekster som trykkes), og da er debatten faktisk høyst relevant.

 

Ja, jeg kan prøvde å forklare - tankerekken er ikke særlig rasjonell. Det var et forsøk på å beskrive hvor dypt forankret tynn = vellykket finnes i meg, og i samfunnet generelt. Selv om IS forteller om anoreksien, og all dens grusomhet, så tar det ikke fakta bort fra at hun er en kvinne med imponerende karriere som også er slank. Så selv om hun og Linnea Myhre har opplevd udiskutabelt horrible ting gjennom sine sykdomsforløp, så er det en del av meg som tenker at de har lykkes, fordi de er slanke OG vellykkede. De er fortsatt tettere på hva samfunnet anser som ideell kropp, enn en som alltid har vært frisk, men kanskje har ti kilo ekstra. DET er skremmende. Å jobbe mot at flere skal få anoreksi, er prisverdig, all den tid det utsetter dem for synsing og debatt (slik som denne) - men jeg kan ta meg selv i å tenke «det er jo lett for deg å si, du ER jo allerede tynn» - selv om jeg rasjonelt sett aldri ville gjennomgått det samme som dem bare for å bli tynn. 

 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hanne357 skrev (1 time siden):

Ja, jeg kan prøvde å forklare - tankerekken er ikke særlig rasjonell. Det var et forsøk på å beskrive hvor dypt forankret tynn = vellykket finnes i meg, og i samfunnet generelt. Selv om IS forteller om anoreksien, og all dens grusomhet, så tar det ikke fakta bort fra at hun er en kvinne med imponerende karriere som også er slank. Så selv om hun og Linnea Myhre har opplevd udiskutabelt horrible ting gjennom sine sykdomsforløp, så er det en del av meg som tenker at de har lykkes, fordi de er slanke OG vellykkede. De er fortsatt tettere på hva samfunnet anser som ideell kropp, enn en som alltid har vært frisk, men kanskje har ti kilo ekstra. DET er skremmende. Å jobbe mot at flere skal få anoreksi, er prisverdig, all den tid det utsetter dem for synsing og debatt (slik som denne) - men jeg kan ta meg selv i å tenke «det er jo lett for deg å si, du ER jo allerede tynn» - selv om jeg rasjonelt sett aldri ville gjennomgått det samme som dem bare for å bli tynn. 

 

Jeg har ikke hatt aktivt utøvende SF selv, men jeg vil si tankemessig har jeg hatt utfordringer med det.

Og jeg skjønner hva du mener - for jeg har tenkt det samme om flere i sosiale medier som fremmer bedre forhold til mat/mot usunt kroppsideal osv.

Jeg lurer liksom på om de egentlig er friske når de åpenbart er så utrolig slanke 🤷‍♀️Og hvis nei: hvorfor fremme dette så mye i media. 

Ofte forteller de om tidligere SF, og nå er de friske osv.

Men.....er tilfeldigvis alle med tidligere anoreksi/ekstrem undervekt på sosiale medier naturlig veeeeeødig slanke uten noe som helst overflødig kroppsfett - og er all treningen ikke forankret i fortidens sykdom? 

Har tenkt dette om Linnea Myhre særlig. Og enkelte andre. 

LM fremmer jo ikke kost eller trening, men er jo veldig aktiv på sosiale medier. 

Og jeg tenker også da det du sier.

Man vil på ingen måte være syk, men hadde man fremmet og sagt det samme med flere kilo 🤷‍♀️

Det å snakke om SF andre veien - som jo er mer representativt da de fleste med SF jo ikke er undervektige eller har vært innlagt, møtes jo med et hav av trakassering og fettfobi fra helvete. Koster nok rimelig mye mer for Fetmenfattet å ta samme kamp for bedre helse. Rett og slett fordi hun jo ikke er mager/tynn. 

Jeg tenker en grunn til at IS og enkelte andre ikke snakker så mye om bulimien er skam rett og slett. Men....skal man være åpen på de premissene hun har må man liksom ikke sugarcoate og fortrenge for seg selv når man velger å gå ut i offentligheten med et gjentakende budskap. Det opprettholder bare feilaktige oppfatninger om SF og uhelse. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk for en forskjell det hadde gjort om en influenser med et like stort publikum som Ingeborg Senneset snakket og skrev om overspisingslidelse, og hadde skrevet en dokumentarisk sakprosa-bok om dét. Der er det faktisk et hull i hva man har av litteratur, i motsetning til beretninger fra unge kvinner med anoreksi, som det går tretten av på dusinet. Overspising er sannsynligvis den vanligste spiseforstyrrelsen, og det ligger veldig ofte traumer bak, samtidig som det er forbundet med utrolig mye skam. Det er influensere som har slitt med/ sliter med og snakker om dette - men de har ikke i nærheten av samme publikum. Og det er ikke tilfeldig.

Dette er ikke Senneset sin skyld. Men folk ville ikke vært interessert på samme måte om hun var overvektig. Hun kunne skrevet det samme, men det ville rett og slett ikke generert så mye interesse. Anoreksi er en svært sjelden lidelse, men av spiseforstyrrelser (og psykiske lidelser generelt) får den ekstremt mye oppmerksomhet. Av og til virker det som folk forkler fascinasjon for anorektikere med omsorg. 

 

Endret av Sarah93
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Sarah93 skrev (På 22.8.2021 den 14.24):

Leste Anotektisk igjen, og det er ikke rart jeg ikke husket at hun hadde skrevet om bulimi - for det får utrolig lite plass. Det dreier seg i ALL hovedsak om anoreksien og tvsngslidelsene. Men det er kanskje greit - hun nevner det, og en bok må ha et fokus. Jeg synes det er verre at hun så godt som sensurerer det når hun snakker og skriver om spiseforstyrrelsen sin i mediene - anfall med overspising er VELDIG vanlig når man har sultet i årevis, og hun skal jo faktisk spre innsikt i spiseforstyrrelser.

Men boka var bedre enn jeg husket. Litt repetitiv og kjedelig, men hun lykkes virkelig i å få fram hvor repetetivt og kjedelig anoreksi er. Fikk faktisk mer lyst til å bli frisk av å lese den. Jeg vet at den er det for mange, men boka virket  ikke triggende på meg - bortsett fra ett avsnitt om hvor deilig det er å veie 30 kilo. Da ble jeg veldig dratt med... Men synes det er helt greit i en bok å få med hva som føles godt med å sulte seg - det har jo en funksjon. Boka romantiserer det ikke, langt ifra.

Men det mest idiotiske, og som hun virkelig må slutte med, er at hun hele tiden poengterer at hun "verner sårbare" ved ikke å dele bilder eller tall om sin laveste vekt. For det første vet vi at hun var nede på 20-tallet - det er liksom lavt nok. For det andre er de bildene hun stadig deler, bilder av en med en dødelig lav BMI. Hvordan beskytter hun sårbare ved å fortelle dem at vekten på et tidspunkt var enda lavere enn det dødelige nivået hun promoterer konstant? Effekten er jo det motsatte. 

Jeg har også lest boka, for første gang. Det er riktig at bulimi ikke får stor plass, men det er heller ikke skjult. Fant flere avsnitt der det nevnes. Slik jeg forstår det som skrives så handler boka om en periode der bulimi ikke var problemet. Da blir det heller ikke kritikkverdig at hun ikke forteller om det i boka. 

Forøvrig fremstår ikke boka som glorifiserende. Tvert i mot er det en skildring av et liv som jeg ikke tror noen vil ønske seg

På den annen side kan den være triggende, både i form av sekvensen med bilder (bilder er et utrolig sterkt virkemiddel slik mange helt legitimt kritiserer), og fordi det beskrives en del metoder for hvordan hun unngår vektoppgang. 

Som et innblikk for de som ikke selv har erfaring med SF er boka et nyttig verktøy for å forstå kompleksiteten i sykdommen. Jeg ble i alle fall mye klokere. Baksiden er at de med SF kan finne den triggende. Samtidig kan den kanskje også være god i form av å kunne identifisere seg med noen. 

 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (1 time siden):

Jeg har også lest boka, for første gang. Det er riktig at bulimi ikke får stor plass, men det er heller ikke skjult. Fant flere avsnitt der det nevnes. Slik jeg forstår det som skrives så handler boka om en periode der bulimi ikke var problemet. Da blir det heller ikke kritikkverdig at hun ikke forteller om det i boka. 

 

 

Boka handler om alle årene hun var innlagt med spiseforstyrrelser, og i innleggelsen på Levanger var det vel bulimien som var hovedproblemet. Men nok om det, vi kan legge den diskusjonen død. Som jeg skrev er det greit å velge fokus, og det er ikke skjult.

Jeg synes, som deg, at det er en god bok. Jeg har atypisk anoreksi med (lav) normalvekt, og fikk faktisk lyst til å bli bedre av den - og ble redd for at vekta skal krype enda mer ned. Bare i et glimt, men likevel, da har hun lyktes i å beskrive helvetet det er!

I intervjuet med Dagbladet Magasinet sier hun at OCD-en er et større problem for henne enn anoreksien, men at anoreksien får mer plass hos folk fordi den er så synlig. Det er jo hun som gir den mer plass. Boka heter "Anorektisk" og ikke "Tvang". Men hun beskriver godt i boka hvordan det er så godt som to sider av samme sak for å kontrollere angst og traumer. 

Boka (teksten) er ikke problematisk. Derimot er det dumt med så mange bilder av at hun var radmager - særlig fordi hun ikke kan ha vært radmager gjennom alle de tre årene hun var innlagt. Hun skriver jo om å oppnå stadig høyere vekt. Hvorfor ikke legge ut et bilde av seg selv som normalvektig?  Det blir litt "sjokk-porno" av å legge ut de bildene hele tiden, og det er nok en underbevisst drivkraft at hun har lyst til å vise det fram. Det er synd. Jeg har venninner med spiseforstyrrelser som synes det er utrolig triggende. Jeg blir mer trigget av bildene hun legger ut nå - hvor hun er undervektig, men fortsatt ser bra ut.

Selv om hun dobbeltkommuniserer en del og gjør mye problematisk, skriver og gjør hun selvsagt mye bra. Og hun har vært gjennom utrolig mye og reist seg. Jeg skjønner at folk hyller henne også. Det som er dumt er at det virker som sykdommen påvirker en del av valgene hennes med bilder og fokus, og det "smitter" andre. 

 

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...