Gå til innhold

Ingeborg Senneset

Gjest Saarah
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Saarah

Senneset har etter hvert blitt en anerkjent journalist i Afgenposten, og hun har vært mye i media i det siste (om ulike saker). Jeg synes nå hun får nesten i overkant mye dekning, og at hun har fått en slags ekspertrolle på mange områder. Både når det gjelder psykisk helse og nå pandemien. Forstå meg rett, det er fint at folk står fram, men jeg synes også at det bør komme tydeligere frem at det er hennes egne betraktninger og opplevelser hun formidler. Dette fordi framleggene hennes blir tatt som fasit, og det blir enkelt for publikum å generalisere over til andre som også sliter. Man kan diskutere om det er hennes ansvar alene, men jeg tror en litt mindre bombastisk uttrykksmåte ville hjulpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Saarah
9 minutter siden, parmanoia skrev:

Jeg fatter ikke hvorfor så mange er over seg av beundring og fullroser henne for hvert bidige innlegg hun skriver. Jeg kjenner ingen andre journalister som legger ved klein selfie og nesten alltid må nevne noe om sitt eget liv/sykdom ved nesten alt de legger ut. Heldigvis, for det tar seg ikke helt bra ut. Men hun skal ha for at hun ikke er en av de altfor mange journalistene som ikke lar Snåsasynskvitaepro-fjaset passere helt ukritisk forbi.

Det er akkurat det jeg synes er skummelt (i mangel på bedre ord). Jeg tenker at man ikke trenger å være relevant på alle områder, kg det gjelder uansett yrke:)

Har litt dårlig samvittighet for å starte tråden, men håper det er greit så lenge man er saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor hun har blitt en « ekspert»? 

• Liker 40
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er utdannet sykepleier så kanskje derfor hun hun blir trukket inn som ekspert🤷‍♀️😅

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saarah
2 minutter siden, heavyheart skrev:

Hun er utdannet sykepleier så kanskje derfor hun hun blir trukket inn som ekspert🤷‍♀️😅

Det er nok et poeng:) Og bare for å ha det sagt: det er absolutt fint at ulike stemmer ytrer seg, og jeg synes absolutt at det er fint at hun, og andre, bidrar i samfunnsdebatten. Jeg synes bare ofte at argumentene blir veldig ensidige og at det er rart hvordan egne erfaringer er relevante i omtrent alle saker. Det kan godt hende at det er en generell tendens i samfunnet, og at det sånn sett er urettferdig å nevne kun Senneset her. Også er det jo slik at media i stor grad baseres på klikk, så hun lykkes i mye (og det er jeg helt enig i). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saarah
19 minutter siden, Kågebruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor hun har blitt en « ekspert»? 

Kan godt hende det det er en subjektiv opplevelse fra min side, men jeg synes mange av uttalelsene knyttet til psykisk helse er formulert som den fulle og hele sannheten. Også er det jo kanskje slik at mengden påvirker også, fordi historien hennes er blitt, og blir, trykt veldig mange steder og veldig ofte. Og da tror jeg det er lett at mange får inntrykk av at slik er det å ha spiseforstyrrelser og slik og sånn er løsningene, fordi det har de jo lest. Det er bare det at mange ikke kjenner seg igjen i framstillingene, og derfor synes jeg det burde vært mer fokus på at mange av erfaringene hun formidler er subjektive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saarah
5 minutter siden, Fireflies skrev:

Hun legger ut faktabasert informasjon og når et stort publikum. Hun er også utdannet sykepleier, og har kunnskap om temaene hun snakker om.

Jeg liker Ingeborg. Hun gjør en flott innsats i vaksinedebatten.

Er enig med deg at hun gjør mye bra i vaksinedebatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coronaviruset

For meg tok det kaka da hun rakket ned på en mor som anbefalte å spise sunt for å få bedre helse og takle et eventuelt virus bedre. Ingeborg skrev en lang artikkel og påsto det var anbefalinger av "alternativ" livsstil. Det har til og med kommet frem at overvektige er i risikosonen på grunn av begrenset lungekapasitet, så jeg ser ingenting galt i at å anbefale at folk kutter ut junkfood med sunn mat fra bunnen. Alternativ livsstil er det ihvertfall ikke. Høres ut som hun begynner å gå tom for ting å skrive om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kvinneguide skrev:

Hun skriver jo seriøse innlegg, men jeg får ikke inntrykket helt til å stemme med de selfiene. Nei, hun fremstår vel som noe mellom mellom influenser og journalist.

Det er jeg enig i. 

Endret av parmanoia
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, kvinneguide said:

Hun skriver jo seriøse innlegg, men jeg får ikke inntrykket helt til å stemme med de selfiene. Nei, hun fremstår vel som noe mellom mellom influenser og journalist.

Veldig enig. Skulle gjerne visst noe om hva slags samtaler hun har med redaktøren sin.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sansen for henne ang vaksinedebatten, men hun kan fint roe ned bruken av fillers. 

Jeg får ikke med meg noe av hun sier, for jeg blir blendet av leppene hennes. 

• Liker 31
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Hun har influenser-utseende, men er en faktabasert journalist og sykepleier. Hun bruker sin erfaring med psykisk sykdom på en god måte, syns jeg. Hun er ydmyk og poengterer ofte at mange har det verre enn henne. Og ja, hun er litt ung og har av og til litt vel ung måte å formidle budskapet sitt. Men alt i alt en viktig stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er helt super, spør du meg. Selv om jeg selvsagt ikke er enig i måten det gjøres på hver eneste gang. Hun er en som påvirker og som bruker stemmen sin til viktige saker. Hun er, som andre også har skrevet her, noe mellom en influenser og en journalist. Kanskje hun klarer nå ut til flere. Er det ikke nettopp samfunnsengasjement mange savner fra rosabloggerne? 

Kommentarer og kronikker er nettopp egne meninger. Så jeg synes det er rart å kritisere henne for å fronte egne meninger. Om man er enig med henne eller ikke er jo en helt annen sak.

• Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

• Opprett ny...