Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, parmanoia skrev:

Nja. Hun hadde ikke kritisert om det ikke var noe alternativt inne i bildet her. Det er en grunn til at kritikken kom akkurat nå. 

Det du sier gir ingen mening.

Grunnen til at kritikken kommer nå er vel ganske åpenbar, og det er at det var nå CP valgte å bruke babyen sin i markedsføring av krystaller. Hadde det handlet bare om krystallene, så kunne Senneset kritisert det for lenge siden. Så det er faktisk bruken av babyen i markedsføring som ser ut til å være den utløsende faktor her.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Lava Anne skrev:

Nei, det er mange som nevner utseende hennes her. Noen klarer ikke "se forbi "fillers"a hennes. Dersom du ikke er en av dem som skriver sånn, så var ikke min kommentar myntet på deg heller.

Jeg kunne skrevet noe kritisk jeg også, men det kommer til å bli slettet. Å nevne utseende er faktisk ikke helt irrelevant i det store sammenhengen. Det er alt jeg kan si her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MissLucy skrev:

Det du sier gir ingen mening.

Grunnen til at kritikken kommer nå er vel ganske åpenbar, og det er at det var nå CP valgte å bruke babyen sin i markedsføring av krystaller. Hadde det handlet bare om krystallene, så kunne Senneset kritisert det for lenge siden. Så det er faktisk bruken av babyen i markedsføring som ser ut til å være den utløsende faktor her.

Jeg leser det omvendt, men greit at vi har forskjellig oppfatning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med henne. Vet at maaange med anoreksi blir trigget av innleggene hennes. Hvor mange ganger må hun poste bilde av seg selv da hun var syk og tynn på Instagram feks? Det er også mange av poseringen hennes som hun (og vi andre med anoreksi) vet godt at har med sykdommen å gjøre. Det gjennomsyrer så mye av det hun velger å vise fram, og det er garantert med vilje. Det er dårlig gjort, når hun liksom skal fremme god helse. Der jeg var innlagt for spiseforstyrrelse, ble vi anbefalt å ikke følge henne på some. Psykiateren min nå også sier, ikke følg hun IngeborgS. Hykler.

Når det gjelder meningene hennes og kampsakene sånn ellers, er jeg jo såklart enig i nesten alt (som omtrent alle andre). Det er jo ganske enkle temaer å fronte. 

  • Liker 43
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2020 den 20.33, Warum skrev:

Jeg har litt problemer med henne. Vet at maaange med anoreksi blir trigget av innleggene hennes. Hvor mange ganger må hun poste bilde av seg selv da hun var syk og tynn på Instagram feks? Det er også mange av poseringen hennes som hun (og vi andre med anoreksi) vet godt at har med sykdommen å gjøre. Det gjennomsyrer så mye av det hun velger å vise fram, og det er garantert med vilje. Det er dårlig gjort, når hun liksom skal fremme god helse. Der jeg var innlagt for spiseforstyrrelse, ble vi anbefalt å ikke følge henne på some. Psykiateren min nå også sier, ikke følg hun IngeborgS. Hykler.

Når det gjelder meningene hennes og kampsakene sånn ellers, er jeg jo såklart enig i nesten alt (som omtrent alle andre). Det er jo ganske enkle temaer å fronte. 

Dette her ja! Det er så åpenlyst for meg som tidligere har hatt spiseproblemer at hun fremdeles drives av spiseforstyrrede tanker og når disse tankene skinner gjennom i det hun gjør som kommentator så får jeg problemer med å forholde meg til det hun driver med. Hvorfor fortsette å vise frem anorektiske bilder av seg selv fra tiden da hun var veldig syk? Samtidig sier hun flere ganger at hun aldri har vist bilder fra da hun var på sitt sykeste. Det blir en form for skryt av hvor tynn hun faktisk var, men så er det liksom ikke skryt fordi hun ‘beskytter’ oss mot å se disse bildene. Så kan man jo selv forestille seg hvor ille det var. Dette er så destruktivt for de som er mottakere av bildene hennes og som har tendenser til spiseproblemer. Jeg synes boken hennes hadde vært myye sterkere uten de anorektiske bildene til slutt. De gjorde boken til en slags selvskryt av hvor tynn hun var, fremfor en advarsel mot og opplysning om anoreksi. Og det er vel nettopp dette som er det syke anorektiske tankesettet. Eller kanskje er det bare jeg som reagerer så voldsomt på det fordi jeg kjenner igjen disse tankene så godt selv. Jeg setter pris på meningene hennes og har lært så mye om emner jeg ikke visste noenting om før, men det anorektiske bakteppet skygger over mye av det for min del. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stupebrett
11 timer siden, Krokofilla skrev:

Dette her ja! Det er så åpenlyst for meg som tidligere har hatt spiseproblemer at hun fremdeles drives av spiseforstyrrede tanker og når disse tankene skinner gjennom i det hun gjør som kommentator så får jeg problemer med å forholde meg til det hun driver med. Hvorfor fortsette å vise frem anorektiske bilder av seg selv fra tiden da hun var veldig syk? Samtidig sier hun flere ganger at hun aldri har vist bilder fra da hun var på sitt sykeste. Det blir en form for skryt av hvor tynn hun faktisk var, men så er det liksom ikke skryt fordi hun ‘beskytter’ oss mot å se disse bildene. Så kan man jo selv forestille seg hvor ille det var. Dette er så destruktivt for de som er mottakere av bildene hennes og som har tendenser til spiseproblemer. Jeg synes boken hennes hadde vært myye sterkere uten de anorektiske bildene til slutt. De gjorde boken til en slags selvskryt av hvor tynn hun var, fremfor en advarsel mot og opplysning om anoreksi. Og det er vel nettopp dette som er det syke anorektiske tankesettet. Eller kanskje er det bare jeg som reagerer så voldsomt på det fordi jeg kjenner igjen disse tankene så godt selv. Jeg setter pris på meningene hennes og har lært så mye om emner jeg ikke visste noenting om før, men det anorektiske bakteppet skygger over mye av det for min del. 

Noen av de rareste uttalelsene hun har kommet med etter mitt syn handler jo om dette med "trigger warnings" og at disse er helt meningsløse. Ikke vet jeg om det er fordi hun føler seg truffet fordi hun deler veldig mye slikt selv enda, og antageligvis har hørt i varierende grad fra folk at hun ikke birde. En del poseringer med mer er i grenseland på pro-ana og som du nevner når du snikskryter av hvor flink spiseforstyrret hun var så er det fortsatt en lang vei igjen, ingen tvil. (jeg deler dessverre inntrykket flere har her inne og leser det med samme spiseforstyrrede "briller")

Hun hadde helt fint kunne snakke om spiseforstyrrelsen uten å alltid insistere på å dele bilder fra da hun var innlagt som pasient. Det hadde også vært mer i tråd med IKS sine retningslinjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å så godt at flere ser dette! Hun er jo pro-ana og thinspiration og det vet hun godt selv. Da er det provoserende at hun tar den rollen som hun gjør, som liksom forkjemper for helse og mot spiseforstyrrelser. Det er så skadelig! Og hun kan jo holde på som hun vil siden friske folk sikkert ikke ser dette. Jeg begynte å følge henne på insta fordi jeg trodde inntrykket var riktig og jeg ønsket å følge sunne forbilder når jeg selv skulle bli frisk fra anoreksi. Men der tok jeg feil gitt! Hun burde ta ansvar når hun har så mange følgere og er såpass voksen som hun er. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, føler jeg må legge til: Hun skal få ha den kroppen hun har, og jeg mener ikke hun er for tynn eller noe. Dette handler om poseringer, kroppsvinkler og bilder fra hun var syk. Det er dobbeltmoralen og den skjulte pro-ana jeg reagerer på.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt anoreksi, så den tankegangen er helt fremmed for meg. Men når jeg leser det anorektikere skriver her skjønner jeg veldig godt hvorfor de blir frarådet å følge henne. Jeg forstår det slik at det lett blir en "hvem av oss kan bli tynnest" konkurranse, og at en ganske kjent journalist kan være noe å "strekke seg mot" for en som lider av sykdommen. Fra et anoreksi-ståsted KAN det oppfattes som skrytebilder. For ordens skyld, jeg har ikke oppfattet det slikt. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, n_97 skrev:

Jeg har aldri hatt anoreksi, så den tankegangen er helt fremmed for meg. Men når jeg leser det anorektikere skriver her skjønner jeg veldig godt hvorfor de blir frarådet å følge henne. Jeg forstår det slik at det lett blir en "hvem av oss kan bli tynnest" konkurranse, og at en ganske kjent journalist kan være noe å "strekke seg mot" for en som lider av sykdommen. Fra et anoreksi-ståsted KAN det oppfattes som skrytebilder. For ordens skyld, jeg har ikke oppfattet det slikt. 

Jeg forstår godt at dette virker fremmed og sikkert litt rart for de som aldri har hatt spiseforstyrrelse. Men det har Ingeborg, og hun vet svært godt hvordan dette funker. Og det er så tydelig med overlegg. Historien hennes er jo også en solskinnshistorie som sier at joda du kan tillate deg å bli tynnere og tynnere, for du klarer å snu det også går det bra tilslutt. Og ikke minst: du trenger ikke å gå heeelt vekk fra anoreksien, at det liksom går an å leve med det. Dette er en farlig holdning å påføre andre. 

Det er selvfølgelig lov (og kanskje bra) å sette fokus på anoreksi. Men man skal trå forsiktig. Og en dame som nærmer seg 40år og har den offentlige rollen som en som skal fremme helse på mange måter, burde skjerpe seg og ikke spre dette på sin offentlige profil. Lag en ordentlig pro-ANA side heller da, det er jo det hun egentlig ønsker, hadde vært mer ærlig.

Merker jeg hisser meg litt opp av dette temaet, haha, men det er viktig og gjelder mange sårbare mennesker.

  • Liker 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Warum said:

Jeg forstår godt at dette virker fremmed og sikkert litt rart for de som aldri har hatt spiseforstyrrelse. Men det har Ingeborg, og hun vet svært godt hvordan dette funker. Og det er så tydelig med overlegg. Historien hennes er jo også en solskinnshistorie som sier at joda du kan tillate deg å bli tynnere og tynnere, for du klarer å snu det også går det bra tilslutt. Og ikke minst: du trenger ikke å gå heeelt vekk fra anoreksien, at det liksom går an å leve med det. Dette er en farlig holdning å påføre andre. 

Det er selvfølgelig lov (og kanskje bra) å sette fokus på anoreksi. Men man skal trå forsiktig. Og en dame som nærmer seg 40år og har den offentlige rollen som en som skal fremme helse på mange måter, burde skjerpe seg og ikke spre dette på sin offentlige profil. Lag en ordentlig pro-ANA side heller da, det er jo det hun egentlig ønsker, hadde vært mer ærlig.

Merker jeg hisser meg litt opp av dette temaet, haha, men det er viktig og gjelder mange sårbare mennesker.

Ja, nå har jeg lest meg opp på pro ana og thinspiration og jeg leser henne med nye øyne. Før har jeg vært sånn "oi, så skrekkelig tynn hun var. Så bra hun er frisk og så modig som står frem". Sikkert slik de fleste tenker men jeg skjønner nå at for en med anoreksi tankegangen ser det helt annerledes ut. Og hun har ikke lagt ut bilder fra det tynneste, så da tenker en som er syk at de må bli enda "flinkere" så de blir enda tynnere. Og du har jo helt rett, en sykepleier som selv har vært alvorlig syk burde vite dette.

Dere som har hatt anoreksi: hvordan bør man sette fokus på sykdommen uten å trigge de som er syke? Unngå bilder helt? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare på egne vegne, men jeg tenker at bilder er unødvendig. Det er også lurt å unngå konkrete tall (feks laveste vekt, lengde på sykehusopphold eller kalorimengde om dagen osv). Det er også lurt å omtale det nøkternt som en sykdom, og ikke som en slags livsstil. Man kan snakke om hva som skjer i tankene og fokusere på de negative konsekvensene sosialt. For det handler om så utrolig mye mer enn mat, det er en alvorlig psykisk lidelse som er den mest dødelige av alle. Og når en stor del av sykdommen, er å føle at man «ikke er syk nok» til å feks fortjene hjelp, skal man være såå forsiktig med å dele thinspiration. For det sjeldne med denne sykdommen er at man både vil og ikke vil bli frisk:(

  • Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Warum said:

Jeg kan bare svare på egne vegne, men jeg tenker at bilder er unødvendig. Det er også lurt å unngå konkrete tall (feks laveste vekt, lengde på sykehusopphold eller kalorimengde om dagen osv). Det er også lurt å omtale det nøkternt som en sykdom, og ikke som en slags livsstil. Man kan snakke om hva som skjer i tankene og fokusere på de negative konsekvensene sosialt. For det handler om så utrolig mye mer enn mat, det er en alvorlig psykisk lidelse som er den mest dødelige av alle. Og når en stor del av sykdommen, er å føle at man «ikke er syk nok» til å feks fortjene hjelp, skal man være såå forsiktig med å dele thinspiration. For det sjeldne med denne sykdommen er at man både vil og ikke vil bli frisk:(

Takk for svar. Er det også en "konkurranse" om å være lagt inn lengst mulig?

Hun hadde på en nå nedlagt blogg et bilde i headeren hvor hun var ekstremt tynn, kan nesten ikke skjønne at det er mulig å være tynnere og ha puls. Regner med at mye av bildene hennes havner i de private arkivene til alvorlig syke jenter, hun er jo veldig pen i tillegg. Og etter å ha sjekket ut thinspo-sjangeren ser jeg jo hvor mye (ikke alle!) av selfiene hennes som er inspirert av det. Naturlig nok, for en anorektiker. Men en kjent journalist har et stort ansvar. Om noe har jeg lært en del av denne tråden og hvor subtil thinspo sjangeren kan være. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, n_97 skrev:

Takk for svar. Er det også en "konkurranse" om å være lagt inn lengst mulig?

Hun hadde på en nå nedlagt blogg et bilde i headeren hvor hun var ekstremt tynn, kan nesten ikke skjønne at det er mulig å være tynnere og ha puls. Regner med at mye av bildene hennes havner i de private arkivene til alvorlig syke jenter, hun er jo veldig pen i tillegg. Og etter å ha sjekket ut thinspo-sjangeren ser jeg jo hvor mye (ikke alle!) av selfiene hennes som er inspirert av det. Naturlig nok, for en anorektiker. Men en kjent journalist har et stort ansvar. Om noe har jeg lært en del av denne tråden og hvor subtil thinspo sjangeren kan være. 

Nei det tror jeg ikke, handler mer om å subtilt understreke hvor syk hun var, og hvor hardt hun holdt på sykdommen på en måte. Vanskelig å forklare, men alle sånne tall kan virke triggende. 

Men annen ting som jeg setter litt spørsmålstegn ved, er at hun av og til nevner i en bisetning at hun også har/hadde andre psykiske sykdommer, og at de var vel så stor grunn til innleggelsen. Unødvendig av meg å skrive her hvilke det gjaldt, men jeg undrer meg over behovet for å fremheve anoreksien så enormt i forhold til de andre. En slags romantisering i mine øyne. Og nok et bevis på at åpenhet rundt psykisk helse ikke nødvendigvis er intensjonen hennes.

Føler jeg igjen må understreke at denne kritikken kommer på grunnlag av at hun er en godt voksen journalist og sykepleier som meget offentlig fremmer fakta, fokus på god helse og mot spiseforstyrrelse. At hun får mye plass i media både skriftlig og på TV og foredrag/podcaster. Med alt dette følger det et ansvar. Da er det provoserende og skadelig at hun har denne dobbeltrollen.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Jeg har sansen for at hun viser at man lever et tilnærmet normalt liv med en sykdom. Jeg har aldri slitt med anoreksi, heller tvert imot, og har inntrykk av st hun fronter at hun er frisk-ish. Hun skriver og lever et relativt aktivt liv med en livstruende sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen form for spiseforstyrrelse eller psykisk sykdom, men klarer likevel å se at det er "noe" der enda. Det virker veldig åpenbart når dere da påpeker posering, vinkling, osv. Og så tenker jeg på den åpenbare bruken av fillers for eksempel, er ikke det bare en annen måte å kontrollere ting på? Selv om hun er normalvektig er hun ikke nødvendigvis frisk. Så voksen som hun er burde hun kanskje forstå noe av dette selv.

Ellers er jeg glad hun fronter mange av disse "enkle" sakene sine. For det er altfor mange der ute som tror på krystaller og er imot vaksiner.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, MissCoverdale skrev:

Jeg har aldri hatt noen form for spiseforstyrrelse eller psykisk sykdom, men klarer likevel å se at det er "noe" der enda. Det virker veldig åpenbart når dere da påpeker posering, vinkling, osv. Og så tenker jeg på den åpenbare bruken av fillers for eksempel, er ikke det bare en annen måte å kontrollere ting på? Selv om hun er normalvektig er hun ikke nødvendigvis frisk. Så voksen som hun er burde hun kanskje forstå noe av dette selv.

Ellers er jeg glad hun fronter mange av disse "enkle" sakene sine. For det er altfor mange der ute som tror på krystaller og er imot vaksiner.

Enig. Men jeg tenker at det er viktig at vi ikke kritiserer eller dømmer det at hun muligens fortsatt har spiseforstyrrede tanker selv om hun er normalvektig. Ingen kan noe for at de er psykisk syke. Men det er den offentlige personen  og imaget hun har bygget opp, og det hun velger å vise fram i media som er kritikkverdige syns jeg. Dobbeltmoralen og hykleriet. Skaden hun påfører andre.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man noen gang helt frisk fra anoreksi? Som i at man ikke har tankegangen lenger? Jeg skjønner at sykdommen handler om mye mer enn Bmi og fettprosent. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, n_97 skrev:

Blir man noen gang helt frisk fra anoreksi? Som i at man ikke har tankegangen lenger? Jeg skjønner at sykdommen handler om mye mer enn Bmi og fettprosent. 

Ja, man kan bli helt frisk, men for veldig mange er det en lang prosess, og som kanskje aldri går over. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg har lært noe nytt i dag! Visste ikke om pro ana og thinspiration. Takk til dere som deler fra et annet synsvinkel. Lærerikt! 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...