Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Fnuggolina skrev (4 minutter siden):

Joda, men jeg er usikker på om Senneset er klar over at akupunktur faktisk brukes på sykehus ifbm fødsel?

Ikke prøvd det selv som gravid, men det er veldig vanlig. 

Ja, men igjen; hun skrev bare en velmenende kommentar og avsluttet med lykke til og klem. Så ikke ut som Ida Wulff hadde så mye imot det heller. Syns overhode ikke hun skal måtte "roe" seg, hun var jo bare bekymret for hva slags svar som kunne dukke opp i kommentarfeltet, ikke noe farligere enn det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fnuggolina
LillEve skrev (1 minutt siden):

Ja, men igjen; hun skrev bare en velmenende kommentar og avsluttet med lykke til og klem. Så ikke ut som Ida Wulff hadde så mye imot det heller. Syns overhode ikke hun skal måtte "roe" seg, hun var jo bare bekymret for hva slags svar som kunne dukke opp i kommentarfeltet, ikke noe farligere enn det.

Nei, jeg stusser igrunnen sjeldent over noe hun mener - men det er jo fordi jeg stort sett er enig :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fnuggolina said:

Joda, men jeg er usikker på om Senneset er klar over at akupunktur faktisk brukes på sykehus ifbm fødsel?

Ikke prøvd det selv som gravid, men det er veldig vanlig. 

Blir vel brukt mot kvalme også hvis jeg tar feil? (Gravide) jeg leste innlegg hennes som hun fremstilte det som tull, akupunktur er godt dokumentert som du skriver blir også brukt på sykehus 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Stjerne*støv* skrev (2 minutter siden):

Blir vel brukt mot kvalme også hvis jeg tar feil? (Gravide) jeg leste innlegg hennes som hun fremstilte det som tull, akupunktur er godt dokumentert som du skriver blir også brukt på sykehus 

 

*Stjerne*støv* skrev (3 minutter siden):

Blir vel brukt mot kvalme også hvis jeg tar feil? (Gravide) jeg leste innlegg hennes som hun fremstilte det som tull, akupunktur er godt dokumentert som du skriver blir også brukt på sykehus 

Poenget til Ingeborg Senneset er jo at dette IKKE er dokumentert i det hele tatt. Likevel tilbys det til fødekvinner. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, pøbelsara said:

 

Poenget til Ingeborg Senneset er jo at dette IKKE er dokumentert i det hele tatt. Likevel tilbys det til fødekvinner. 

Men hvorfor blir det brukt på sykehus hvis det ikke er dokumentert ? (Generelt sp) Norge er ekstremt strenge på alt alternativt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Senneset kritisere bildebruken i en reportasje om slanking. En dame hadde gått ned mange kilo og blitt vanlig slank. Hun syntes bildebruken i saken var for voldsom. Altså.... selvinnsikt?? 🤷‍♀️🤷‍♀️

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Sitat av slettet innlegg er fjernet. Sol, admin.

Ja, jeg tenker og at alt av bilder vil kunne trigge - men jeg er usikker på hvor streng grense man skal ha for å legge ut et bilde sv seg selv.

Jeg har alltid antatt Senneset fortsatt er relativt.....om ikke direkte syk - så unormalt lav vekt iallefall. Hun har jo vært åpen om at hun var på sitt aller sykeste når det ikke var like synlig som før.

Men uansett- poenget mitt er:

Ja, jeg ser jo at hun har lav vekt på helfigurbildet - og ja, jeg ser i ansiktet at hun har lav vekt.

Samtidig er jeg usikker på om en offentlig person med SF skal måtte sensurere ALT av helt greie nøytrale bilder.

Hun poserer ikke, viser ikke avkledde bilder, og tekstene er relevante. 

Hun fremmer ALDRI usunne tendenser.

Jeg tenker hun ikke skal måtte straffes ved å tvangssendureres fra å bli avbildet eller delta i feks Nytt på Nytt fordi «nei NÅR er du for tynn - men meste halvår er du kanskje alvorlig syk uten av vi ser det, og DA skal du få lov å vises i offentlighet». 

Jeg vet ikke hvor helsefremmende total sensur av personer med funksjonsnedsettelse/alvorlige sykdommer er.

Skal en person med selvskadingsarr på armene skjule kroppen sin for alltid? Jeg synes ikke det. Kan synet trigge andre selvskadere? Ja. 

Man må få lov til å pynte seg/sminke seg og føle seg helt OK i 5 minutt uten å bære med seg sine sykdommer 24/7. 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
pøbelsara skrev (9 timer siden):

 

Poenget til Ingeborg Senneset er jo at dette IKKE er dokumentert i det hele tatt. Likevel tilbys det til fødekvinner. 

Ja?

Men.....jeg vet jo hun ikke har født et fullbåren barn, og aner ikke hva kritikerne ellers har gjort - men:

Det er mye rart av ikke medikamentell smertelindring som tilbys under fødsel (som etter min mening kan brenne i helvete :P )

- Sitte på en helseball og vugge 

- Sitte i dusj

- Varme omslag (wtf - de sklir rundt i gigatrusa og må brenne før jeg hadde kjent noe som helst)

- Pusteøvelser

- Badekar for noen veldig få

Når det gjelder fødsel tilbys jo noen steder akupunktur fordi endel faktisk opplever lindring. Om det er placebo eller ikke er igrunnen revnende likegyldig bokstavelig talt - for om det eller en karamell plassert i panna gjør at folk får trøkket ut den ungen uten at alle må ha epidural så er det mission accomplished. 

Å bruke det og diverse på spedbarn blir noe annet.

Men her også går Senneset litt i overkant langt i kritikken synes jeg. Gi kritikerne en baby som skriker så mye og lenge at foreldrene seriøst vurderer å ta livet sitt eller bare trille vogna rett ut i Akerselva. Og den timen hos osteopat eller hva gjør at babyen sover greit og bedrer mageproblemene tenker jeg at det er forståelig å forsøke. 

Når det er sagt prøvde jeg selv alternativ behandling på babyen og valgte avslutte fordi jeg synes det ble helt feil av div grunner. 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kritisere akupunktur til fødende er helt på sin plass! Det hører ikke hjemme der i det hele tatt! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (1 time siden):

Samtidig er jeg usikker på om en offentlig person med SF skal måtte sensurere ALT av helt greie nøytrale bilder.

Hun poserer ikke, viser ikke avkledde bilder, og tekstene er relevante. 

Hun fremmer ALDRI usunne tendenser.

Fast jo, även om inte du förstår det/ser det, är det är exakt det hon gör och det är inte neutrala bilder. Hon poserar med arm, hand og huvud för att hitta vinklar hon ser smalast och mest benig ut. Hon behöver inte visa avklädda bilder, hon vikar up t-shirten på armarna så man ser det stora glappet mellan tyg och arm. Har man haft eller har ätstörningar ser man det så väl. Jag känner inte Ingeborg, så ska inte uttala mig om henne personligen, men det ÄR triggande, osunda poseringar. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Hei2016 skrev (16 minutter siden):

Fast jo, även om inte du förstår det/ser det, är det är exakt det hon gör och det är inte neutrala bilder. Hon poserar med arm, hand og huvud för att hitta vinklar hon ser smalast och mest benig ut. Hon behöver inte visa avklädda bilder, hon vikar up t-shirten på armarna så man ser det stora glappet mellan tyg och arm. Har man haft eller har ätstörningar ser man det så väl. Jag känner inte Ingeborg, så ska inte uttala mig om henne personligen, men det ÄR triggande, osunda poseringar. 

Ja, godt mulig du har rett....

Blir hun gjort oppmerksom på det i kommentarene på IG? 

Jeg tenker jo generelt at sånt er endel av sykdomsbildet som er vanskelig å legge av seg kanskje - at man ikke helt ser skogen for egne trær? 🤷‍♀️

Jeg skjønner jo på en måte hva du mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alt her nå, men fikk noen tanker. 

Dette er et vanskelig spørsmål. Vil Ingeborg sine bilder virke triggende på andre? Ja, det kan hende. Hun er derimot åpen om at hun er syk av en spiseforstyrrelse, og hun viser ikke "typisk pro ana", som er å posere uten klær osv, og IKKE forstå at man er syk.

Burde en person som er overvektig pga spiseforstyrrelse også dekke seg til? Eller tør vi ikke å snakke om det ? 

MEN, hun er en kul, respektert og litt "rocka" dame som veldig fort - og antageligvis allerede er forbilde for unge jenter og kvinner. Om de vil ønske seg å bli like mager som Ingeborg pga bildene hennes derimot. Jeg vet ikke. Men det er en "image" der da - som sikkert vil inspirere noen, tatoveringer, smal, tøff, sminket osv. Det kan nok være "trendsettende" på en måte, så det er viktig å ikke kimse av at Ingeborg kan være thinspo for noen. 

Det høres drøyt ut at hun skal måtte dekke til armene, men samtidig så ser jeg på en måte at hun kan bli et "mote-ikon". Hadde jeg vært yngre hadde jeg antagelig syns hun var helt rå. Et typisk forbilde jeg selv ville hatt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fnuggolina skrev (12 minutter siden):

Ja, godt mulig du har rett....

Blir hun gjort oppmerksom på det i kommentarene på IG? 

Jeg tenker jo generelt at sånt er endel av sykdomsbildet som er vanskelig å legge av seg kanskje - at man ikke helt ser skogen for egne trær? 🤷‍♀️

Jeg skjønner jo på en måte hva du 

Jag vet inte om hon blir uppmärksammad på sin insta. 

Jag känner henne som sagt inte så jag tycker det är skumt att uttala mig om vad hon tycker och tänker, men jag kan för egen räkning säga att ja, det är svårt att ändra det beteende bla. när man tar en blid. Man är som oftast också enormt fokuserad på det och gör det med flit. Man VET vad man vill visa up och man VILL se smal ut. Fast man känner sig inte såååå smal ändå, så man poserar liiiiite extra. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (43 minutter siden):

Jeg har ikke lest alt her nå, men fikk noen tanker. 

Dette er et vanskelig spørsmål. Vil Ingeborg sine bilder virke triggende på andre? Ja, det kan hende. Hun er derimot åpen om at hun er syk av en spiseforstyrrelse, og hun viser ikke "typisk pro ana", som er å posere uten klær osv, og IKKE forstå at man er syk.

Burde en person som er overvektig pga spiseforstyrrelse også dekke seg til? Eller tør vi ikke å snakke om det ? 

MEN, hun er en kul, respektert og litt "rocka" dame som veldig fort - og antageligvis allerede er forbilde for unge jenter og kvinner. Om de vil ønske seg å bli like mager som Ingeborg pga bildene hennes derimot. Jeg vet ikke. Men det er en "image" der da - som sikkert vil inspirere noen, tatoveringer, smal, tøff, sminket osv. Det kan nok være "trendsettende" på en måte, så det er viktig å ikke kimse av at Ingeborg kan være thinspo for noen. 

Det høres drøyt ut at hun skal måtte dekke til armene, men samtidig så ser jeg på en måte at hun kan bli et "mote-ikon". Hadde jeg vært yngre hadde jeg antagelig syns hun var helt rå. Et typisk forbilde jeg selv ville hatt. 

Jag ska inte spamma tråden, säga vad Ingeborg tycker och tänkar eller diskutera ätstörningar, men man kan fint säga utåt att man är sjuk (och anses vara så förnuftig och duktig som har fattat det- för det är ju duktig man vill vara!) utan utan att egentligen känna så själv. Man kan också känna så själv i perioder för sen att neka för det. Det är det som är så skumt. Det räcker att gå up ett kilo så känner man sig inte sjuk. 
 

Vidare så är inte «typiska pro-ana bilder” bara bilder i helfigur utan kläder. Det är  poseringar som ser vanliga ut med kläder på, men som visar up alla tecken. Det är fokus på nyckelben, knogar, höftben, nacka, hals, käka, att huvudet ser lite stort ut för att axlarna är så smala. Det är armar vars övre och nedre delen är lika stora/små. Fingrar där ringarna lutar nedåt och alla ben syns. Synliga blodådrar på armar och fötter.

Endret av Hei2016
*saknade ett ord ”bilder”
  • Liker 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke lest alt her nå, men fikk noen tanker. 

Dette er et vanskelig spørsmål. Vil Ingeborg sine bilder virke triggende på andre? Ja, det kan hende. Hun er derimot åpen om at hun er syk av en spiseforstyrrelse, og hun viser ikke "typisk pro ana", som er å posere uten klær osv, og IKKE forstå at man er syk.

Burde en person som er overvektig pga spiseforstyrrelse også dekke seg til? Eller tør vi ikke å snakke om det ? 

MEN, hun er en kul, respektert og litt "rocka" dame som veldig fort - og antageligvis allerede er forbilde for unge jenter og kvinner. Om de vil ønske seg å bli like mager som Ingeborg pga bildene hennes derimot. Jeg vet ikke. Men det er en "image" der da - som sikkert vil inspirere noen, tatoveringer, smal, tøff, sminket osv. Det kan nok være "trendsettende" på en måte, så det er viktig å ikke kimse av at Ingeborg kan være thinspo for noen. 

Det høres drøyt ut at hun skal måtte dekke til armene, men samtidig så ser jeg på en måte at hun kan bli et "mote-ikon". Hadde jeg vært yngre hadde jeg antagelig syns hun var helt rå. Et typisk forbilde jeg selv ville hatt. 

Det handler ikke om å måtte dekke til osv, det handler om hvordan hun bevisst poserer og bruker vinkler for gjøre seg enda tynnere på bildene hun legger ut. Bildene roper thinspo for et trent øye, og det er dessverre de som ser slikt som lar seg påvirke av det. 
 

At hun har så ekstremt sterke meninger om så mange andre og deres oppførsel på nettet gjør nok at jeg reager litt ekstra på hun ikke «feier for egen dør». Troverdigheten og respekten forsvinner litt når hun tar dårlige valg og legger ut thinspo selv om hun vet det er triggende. Men det er vel nettopp dette som er i sykdommens natur, at de ikke klarer å se seg selv utenfra og ikke klarer å gjøre det vi friske anser som riktig.

Til deg som skrev at hun var jo hyggelig med Ida Wulff siden hun skrev lykke til og klem. Det er en av de vanligste hersketeknikkene å føye på noe tilsynelatende hyggelig til slutt🤪

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Isild said:

Burde en person som er overvektig pga spiseforstyrrelse også dekke seg til? Eller tør vi ikke å snakke om det ?  

Nei overhodet ikke. Og i utgangspunktet bør ingen med noen sykdom dekke seg til. Men anoreksi fungerer slik at bilder som fremhever sykelig tynnhet trigger sykdommen. Jeg sjekker av og til kontoen til tess holiday og hun poserer ikke slik at det fremhever kiloene. Heller omvendt, hun poserer slik at det fremhever hennes gode utseende. Overspisere sitter ikke og ser i timesvis på bilder av ekstremt overvektige mennesker (korriger meg om jeg tar feil) slik anorektikere gjør. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Ingeborg er flink til å holde seg rasjonell og faktabasert i et debattklima der følelser og kvakksalveri tar stadig mer plass. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (1 time siden):

Jeg synes at Ingeborg er flink til å holde seg rasjonell og faktabasert i et debattklima der følelser og kvakksalveri tar stadig mer plass. 

Det er jeg enig i!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på hennes IG nå. Jeg er ikke enig i at hun sprer noe som helst «thinspirstion» eller uproblematiske bilder. Ja, det er tydelig at utseende, klær og tatoveringer er viktig for henne, men kanskje dette kan være positivt og bidra til ar fakta og rasjonell tenkning blir kult blant de unge? 
 

En ting bet jeg meg dog merke i. Er hun sponset av New Era? Det må da finnes andre capser 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...