Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

23 minutter siden, parmanoia skrev:

I dag går hun ut mot Gunhild Stordalen på sin Facebook-side Anorektisk.

https://www.facebook.com/1532698133677977/posts/2669925543288558/

Ikke sant, dette er jo typisk! Her velger hun vaktbikkje-rollen og forkjemper for god helse. I morgen legger hun ut et bilde der kjevelinjen framheves, eller ovenfra og ned-bilde av hele kroppen, eller sitter ytterst på stolen så lårene blir minst mulig. Jeg blir så matt!

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Warum said:

Ikke sant, dette er jo typisk! Her velger hun vaktbikkje-rollen og forkjemper for god helse. I morgen legger hun ut et bilde der kjevelinjen framheves, eller ovenfra og ned-bilde av hele kroppen, eller sitter ytterst på stotlen så lårene blir minst mulig. Jeg blir så matt!

Ja, jeg reagerte på det stol-bildet. Hun så jo rett og slett litt anorektisk ut. Og noen bilder er tatt fra en vinkel slik at hodet ser ganske stort ut i forhold til kroppen. Og på atter andre har hun på seg ganske lite og ettersittende klær, og poserer slik at hun ser ganske knoklete ut. Hun kan ikke noe for at hun er/var anorektiker, men når hun så tydelig er i thinspo-modus ganske ofte, hadde det da kanskje vært like greit å ikke ha en Instagram konto? Som flere har påpekt er hun en kjent journalist med mye ansvar. 

Endret av n_97
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, n_97 skrev:

Ja, jeg reagerte på det stol-bildet. Hun så jo rett og slett litt anorektisk ut. Og noen bilder er tatt fra en vinkel slik at hodet ser ganske stort ut i forhold til kroppen. Og på atter andre har hun på seg ganske lite og ettersittende klær, og poserer slik at hun ser ganske knoklete ut. Hun kan ikke noe for at hun er/var anorektiker, men når hun så tydelig er i thinspo-modus ganske ofte, hadde det da kanskje vært like greit å ikke ha en Instagram konto? Som flere har påpekt er hun en kjent journalist med mye ansvar. 

Jada tidligere anorektikere er eksperter på å ta bilder som fremhever knokler og hvor man ser tynnest mulig ut. Man ser jo tydelig forskjell live (der hun ser frisk ut) og på disse bildene hun tar hvor hun manipulerer kroppen. 

Her er bildet hun valgte å dele på Instagram sammen med en tekst for å støtte transseksuelle(!) Vil sterkt hevde at dette er myyye mer triggende enn at stordalen har prøvd å faste en dag. 

 

A722CDD7-01D8-4A6E-AFE0-FC19ABFF242A.jpeg

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2020 den 20.15, Warum skrev:

Ikke sant, dette er jo typisk! Her velger hun vaktbikkje-rollen og forkjemper for god helse. I morgen legger hun ut et bilde der kjevelinjen framheves, eller ovenfra og ned-bilde av hele kroppen, eller sitter ytterst på stolen så lårene blir minst mulig. Jeg blir så matt!

Hun gjorde det i dag på fb-story. Så du traff helt blink der!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, MissLucy skrev:

Takk. Får dessverre ikke lest uten abonnement. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd ikke hun blir konfrontert med bildebruken sin, saklig. Jeg tenkte ikke over det før jeg ble bevisstgjort på det av anorektikere her. Oppfordrer de som kan til å konfrontere henne. Jeg er ikke og har ikke vært anorektiker, så jeg føler ikke at jeg er rette vedkommende, siden jeg ikke ser på thinspo i det hele tatt. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I debatt med CP på NRK P1 om få minutter.  

 

Feil. Hun møter en dame som selger krystaller. 

Endret av MissCortado
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2020 den 22.10, n_97 skrev:

Ja, nå har jeg lest meg opp på pro ana og thinspiration og jeg leser henne med nye øyne. Før har jeg vært sånn "oi, så skrekkelig tynn hun var. Så bra hun er frisk og så modig som står frem". Sikkert slik de fleste tenker men jeg skjønner nå at for en med anoreksi tankegangen ser det helt annerledes ut. Og hun har ikke lagt ut bilder fra det tynneste, så da tenker en som er syk at de må bli enda "flinkere" så de blir enda tynnere. Og du har jo helt rett, en sykepleier som selv har vært alvorlig syk burde vite dette.

Dere som har hatt anoreksi: hvordan bør man sette fokus på sykdommen uten å trigge de som er syke? Unngå bilder helt? 

Det er et vanskelig spørsmål du stiller, for alle med anoreksi , eller tidligere anorkesi er forskjellige, trigges ulikt, har ulike bakgrunner og opplever og ser verden forskjellig. 

For min del er det å unngå bilder viktig. Bilder av sykdom blir som bildebevis på hvor flink personen var, og får meg til å føle meg feil her jeg er nå: sunn, frisk og normalvektig. 

Jeg liker heller ikke å lese så mye om anoreksi og hvordan det "funker", syns det er slitsomt å bli minnet på, og å lese om hvordan trening og spiseregime andre har hatt får meg til å tenke at jeg burde gjort det samme - igjen. Insoirasjon på en måte. 

Det jeg derimot gjerne leser er de som har blitt friske og har det godt. Det var faktisk en slik artikkel som var en medvirker til at jeg ble frisk.

Mye var prøvd, men å lese om ei som tidligere hadde hatt anoreksi, men nå tatt sitt eget liv tilbake var sparken jeg trengte for å virkelig komme på rett vei. Hvis jeg ikke husker feil hadde hun på ett tidspunkt fått høre at hvis hun ikke ble bedre nå ville hun bli ufør for livet, kanskje dø, manglende sosial kontakt og så videre. Hun jobbet seg gjennom det, tok utdannelse, fikk god jobb og var lykkelig og normalvektig. Det var inspirerende, og førte til at jeg også virkelig tok grep - lyttet til de som ville meg vel, kom meg gradvis ut av det. 

I dag er jeg sunn, frisk og lykkelig. Til tross for all lykke vil sykdommen alltid ligge å lurer, og tankene på at jeg kanskje var bedre da enn nå, at jrg var flinkere, det vanskelig forholdet til mat og trening, det vil alltid ligge å lure og det trigges av ting jeg ser og opplever. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 7.17, Warum skrev:

Jada tidligere anorektikere er eksperter på å ta bilder som fremhever knokler og hvor man ser tynnest mulig ut. Man ser jo tydelig forskjell live (der hun ser frisk ut) og på disse bildene hun tar hvor hun manipulerer kroppen. 

Her er bildet hun valgte å dele på Instagram sammen med en tekst for å støtte transseksuelle(!) Vil sterkt hevde at dette er myyye mer triggende enn at stordalen har prøvd å faste en dag. 

 

 

Fjernet bildet, og det er akkurat slik jeg snakker om som trigger. Det og bilder fra hun var alvorlig syk, som hun også legger ut. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det må legges ut? Hun vet så inderlig godt at disse bildene trigger andre, og at det faktisk kan dytte noen i feil retning. 

Hun gjør så utrolig mye bra med artiklene hun skriver, hvorfor ikke følge opp og bare la det være? Være den samfunnsdebaten hun ønsker, uten å trigge folk med anoreksi eller tidligere anoreksi 😭 det burde da virkelig være mulig. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
MissCoverdale skrev (På 14.5.2020 den 15.58):

Jeg har aldri hatt noen form for spiseforstyrrelse eller psykisk sykdom, men klarer likevel å se at det er "noe" der enda. Det virker veldig åpenbart når dere da påpeker posering, vinkling, osv. Og så tenker jeg på den åpenbare bruken av fillers for eksempel, er ikke det bare en annen måte å kontrollere ting på? Selv om hun er normalvektig er hun ikke nødvendigvis frisk. Så voksen som hun er burde hun kanskje forstå noe av dette selv.

Ellers er jeg glad hun fronter mange av disse "enkle" sakene sine. For det er altfor mange der ute som tror på krystaller og er imot vaksiner.

Husker det var en random fyr som kommenterte utseende hennes, husker ikke helt hva som stod men hun sa at hun ikke har operert munnen, kinnene eller puppene men at ansiktet hennes bare ser sånn ut. Tror ikke hun har operert jeg heller, men kanskje fillers? 

Endret av lysestake
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysestake skrev (Akkurat nå):

Husker det var en random fyr som kommenterte utseende hennes, husker ikke helt hva som stod men hun sa at hun ikke har operert/gjort noe med ansiktet men at ansiktet hennes bare er sånn ut. Tror ikke hun har operert jeg heller, men kanskje fillers? 

Tror hun er helt naturlig.Har sett bilder av henne da hun var veldig ung, lenge før fillers ble vanlig, og hun hadde samme ansiktet som hun har nå. 

Er så glad hun finnes, sammen med Mads Hansen og Kristin Gjelsvik!❤️ Elsker at de setter på plass disse tanketomme fjolsene i influencerbransjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finlay skrev (16 minutter siden):

Tror hun er helt naturlig.Har sett bilder av henne da hun var veldig ung, lenge før fillers ble vanlig, og hun hadde samme ansiktet som hun har nå. 

Er så glad hun finnes, sammen med Mads Hansen og Kristin Gjelsvik!❤️ Elsker at de setter på plass disse tanketomme fjolsene i influencerbransjen!

Enig 👏

Disse stemmene trengs og bør bli høyere og høyere !

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg som tidligere anorektiker med tilbakefall og er like gammel som Ingeborg (med felles bekjente innad samme «hobby» ev livstruende sykdom) tenkte ikke pro-ana i de bildene. Kun at hun fortsatt sliter litt, noe hun er åpen om. 
Å med jevne mellomrom legge  ut bilder av ekstrem avmagring slik hun gjør på sin insta er jeg enig i at ikke tjener til noe formål. Det er ikke avskrekkende, heller forlokkende for mange som sliter med sitt forhold til mat, kropp, vekt og livet. Og jeg setter spørsmålstegn ved hensikten med disse bildene da Ingeborg vet godt hvordan sånne bilder stort sett påvirker. 
Likevel er min mening at hun er en viktig stemme i media. I journalistikken. Om hun er journalist slik journalister var og delvis er(gravde etter saker, undersøkte, rapporterte, gav oppsummeringer på hendelser) vet jeg ikke. For meg er hun mer en kommentator. Det tross paneler hun har sittet i. Men jeg står ved at vi behøver noen som understreker det folk mener er opplagt og trivielt. Vi har hatt utbrudd av meslinger. Så opplagt var den vaksinen liksom. Haha... Vi trenger tydeligvis noen som belyser dette. Jeg er ikke alltid enig i alt hun skriver. Men Ingeborg må få fortsette.

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er så viktig. Jeg leste bloggen hennes for ca. hundre år siden, og selv om jeg den gangen slet med overspising, var det de samme mekanismene som lå bak min spiseforstyrrelse. Jeg greide å bli mye bedre på grunn av det hun delte og bevisstgjøring rundt mitt eget forhold til mat.

Hun hadde nok blitt en kjempegod sykepleier, men jeg er glad hun valgte journalistikken i stedet. Hun er saklig og tar alltid opp interessante og viktige tema. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jada, er s.pl selv, så da kan jeg vel uttale med med samme ekspertise som henne. Å høre en sykepleier si offentlig at ernæring ikke påvirker imunforsvaret, syns jeg nesten er grunnlag for å inndra autorisasjonen. 

 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (33 minutter siden):

Hun hadde nok blitt en kjempegod sykepleier, men jeg er glad hun valgte journalistikken i stedet. Hun er saklig og tar alltid opp interessante og viktige tema. 

Enig! Hun er en viktig stemme i vår tid, på så mange områder👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/a/11901598/?fbclid=IwAR1lfZKNPG1THATbznUAw_4xpR836hwf4yUYn4GzbdCe1Uir_YrUv7WhF4A
 

Her belyser hun et viktig tema. Det å være en offentlig person men ikke svare på kritikk offentlig. Vet mange anser det å følge med på og følge bloggere/influensere som teit/uviktig eller hva det nå måtte være. Mange glemmer hvor mye påvirkning disse menneskene har i samfunnet vårt. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaimatadi skrev (3 timer siden):

Jada, er s.pl selv, så da kan jeg vel uttale med med samme ekspertise som henne. Å høre en sykepleier si offentlig at ernæring ikke påvirker imunforsvaret, syns jeg nesten er grunnlag for å inndra autorisasjonen. 

 

Nå er jeg usikker på hva du sikter til, men det har jo vært debatt om dette i forhold til covid-19 hvor flere (tror det var Berit Nordstrand bl.a.) mente du kunne spise deg til et boostet immunforsvar. Det er ikke riktig. Kosthold kan påvirke immunforsvaret, men ikke utover det optimale.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...