Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

On 9/15/2021 at 12:02 AM, ARima said:

NRK uttalte i kommentarfelt at de har selvfølgelig snakket med den som ble mobbet før de publiserte artikkelen og at det var helt i orden. 

Hvilket kommentarfelt? Link? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste kommentarfeltet. Kunne forventet noe slikt av TV2, men NRK? Nei dette var skuffende. 

531 kommentarer, hvor en ganske god del er kritiske til at saken er blitt publisert. Ingeborg svarer ikke én eneste en, foruten den ene personen som kaller henne «rå». 

Senneset virker til å være glad i å dele absolutt alt av artikler som omhandler henne selv på SOME? Denne ble ikke delt. 
Hun ble kanskje ikke «hyllet» som forventet. Den slo ut feil i forhold til forventninger om positiv oppmerksomhet rundt egen person? 

NRK burde skjemmes over å ha laget en hel (meget detaljert) sak hvor kun mobberen sin side av saken ble presentert. 
 


 

 

  • Liker 38
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (11 timer siden):

Sier seg selv at når den andre parten i saken ikke vil bidra får vi kun en side av saken. At hun ikke sa ifra fordi hun var veldig tøff er kun spekulasjoner. På den tiden måtte man stort sett bare finne seg i det utroligste, det kan like godt være at hun ikke ville si ifra av den grunn. Jeg er omtrent like gammel som henne og gikk på skole med en elev som elsket å utøve livsfarlig vold mot alle som var svakere enn han. Det ble nesten fatalt flere ganger. Det måtte vi bare finne oss i. 

Egentlig synes jeg det intervjuet burde ha blitt sett på av pfu, om det var innenfor god presseskikk eller ikke. Man kan klage anonymt dersom privatlivets fred eller personlige forhold skal beskyttes.

Alle kan klage inn. Kjør på sier jeg bare. Virkelig. Ble uvel av å lese artikkelen/intervjuet. Og leste en dødsflau forsvarstale på Twitter i dag…🙄

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man oppriktig angrer så tar man det på tomannshånd med mobbeofferet, så kan eventuelt mobberen fortelle sin historie offentlig hvis ønskelig. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 43
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanin46 skrev (6 timer siden):

Alle kan klage inn. Kjør på sier jeg bare. Virkelig. Ble uvel av å lese artikkelen/intervjuet. Og leste en dødsflau forsvarstale på Twitter i dag…🙄

Ja, det var kleint fra både henne og NRK. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessijones skrev (8 timer siden):

Leste kommentarfeltet. Kunne forventet noe slikt av TV2, men NRK? Nei dette var skuffende. 

531 kommentarer, hvor en ganske god del er kritiske til at saken er blitt publisert. Ingeborg svarer ikke én eneste en, foruten den ene personen som kaller henne «rå». 

Senneset virker til å være glad i å dele absolutt alt av artikler som omhandler henne selv på SOME? Denne ble ikke delt. 
Hun ble kanskje ikke «hyllet» som forventet. Den slo ut feil i forhold til forventninger om positiv oppmerksomhet rundt egen person? 

NRK burde skjemmes over å ha laget en hel (meget detaljert) sak hvor kun mobberen sin side av saken ble presentert. 
 


 

 

Synes det var overraskende mange hyllende kommentarer. Men kanskje de har ryddet litt i kommentarfeltet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (21 minutter siden):

Synes det var overraskende mange hyllende kommentarer. Men kanskje de har ryddet litt i kommentarfeltet?

Har ikke sett kommentarfeltet siden saken nylig var lagt ut. Men da var NRK ute flere ganger med typ «husk å være grei når du kommenterer!» Det er en grei påminnelse i det fleste kommentarfelt. Men jeg har ikke sett noen nyhetskanaler være så raskt og ofte ute med de påminnelsene som i denne saken. 

Endret av parmanoia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (På 14.9.2021 den 9.38):

Ja... Hvordan kan mobberen vite om det er en genuin tilgivelse? Hvem ville ikke følt seg presset til å tilgi om noen kommer til dem og sier at de har innsett at det de gjorde var feil? Hvor kjip er du om du ikke vil bidra på noen sin reise mot å bli et bedre menneske?🙃 Har ikke vært i eksakt samme situasjon, men kan se for meg at jeg kunne funnet på å sagt "jada, du er tilgitt" for å få være i fred.

Dette. Hundre ganger dette.

Som mobbeoffer gjør man ALT for å komme seg unna mobbing. Som mobbeoffer er grensene ødelagt og desperasjonen kan få deg til å gjøre og si det meste. Ingen med respekt for seg selv tilgir mobbing på den måten, men et ødelagt menneske gjør det.

Det kan selvfølgelig være jeg tar feil, at denne jenta er så unikt sterkt og godt at hun faktisk mente det hun sa. Men er Ingeborg så enkel at hun ikke klarer å reflektere rundt hvorfor mobbeofferet sa at hun var tilgitt? Med et knips så var alt bra liksom?

Mobbeofferet var smart, åpenbart mye smartere enn Senneset. Mobbeofferet viste kløkt og mot til å bruke et sterkt virkemiddel for å få slutt på mobbingen.

Det er også sterkt kritikkverdig at artikkelen kom på trykk. Når offeret i historien ikke ønsker å bidra så er det ingenting i verden som rettferdiggjør at artikkelen trykkes! Selv ikke om Senneset føler seg som et bedre menneske av det, som tydeligvis er det eneste viktige for Senneset.

En ærlig beklagelse uten narsissistiske baktanker hadde blitt gitt dirkete til denne jenta uten at noen andre fikk vite om det.

Men neida, Senneset har ingen tanke om at denne artikkelen kan skade den som allerede har blitt skadet. At det kan oppleves retraumatiserende å få sin historie på trykk på denne måten gir hun totalt blanke faen i. At offeret mister kontroll over egen historie og i tillegg får en av livets mest sårbare og grusomme periode brettet ut på nettet. Det viktigste er at Ingeborg holder seg 'aktuell', får navnet sitt på trykk og scorer noen billige 'jeg er et så fantastisk menneske som sier unnskyld'-poeng.

Kvalmt!!!!! :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (8 timer siden):

Alle kan klage inn. Kjør på sier jeg bare. Virkelig. Ble uvel av å lese artikkelen/intervjuet. Og leste en dødsflau forsvarstale på Twitter i dag…🙄

Hvilken twitter konto? Sjekket Ingeborg sin, hun har ikke skrevet noe der nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Ingeborg synes det er greit å trykke denne artikkelen når hun selv ikke klarer å lese den synes jeg er utrolig egoistisk. Den forsvarstalen på Twitter blir for dum. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (25 minutter siden):

Hvilken twitter konto? Sjekket Ingeborg sin, hun har ikke skrevet noe der nå. 

Du ser det hvis du går på «tweets og svar» på hennes konto. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miss summers skrev (40 minutter siden):

Hvilken twitter konto? Sjekket Ingeborg sin, hun har ikke skrevet noe der nå. 

Her. @Alfarbe er kontoen som har delt/kommentert saken i utgangspunktet. 

BF4C73AE-5A3A-4322-98A9-2C93B2CC9766.jpeg

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (29 minutter siden):

Du ser det hvis du går på «tweets og svar» på hennes konto. 

 

Kanin46 skrev (14 minutter siden):

Her. @Alfarbe er kontoen som har delt/kommentert saken i utgangspunktet. 

BF4C73AE-5A3A-4322-98A9-2C93B2CC9766.jpeg

Takk, fant det nå. Total ansvarsfraskrivelse. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Jessijones said:

Hun ble kanskje ikke «hyllet» som forventet. Den slo ut feil i forhold til forventninger om positiv oppmerksomhet rundt egen person? 

Hva vet du egentlig om hva Senneset forventet i forbindelse med artikkelen? Utrolig mange spekulasjoner om hva hun mener uten at det er noen egentlig har peiling. 

Mobbing er et stort samfunnsproblem og det gjelder fra små barn til godt voksne. Det er etter min mening viktig at mobbere også står frem. Senneset har skrevet om denne saken tidligere og det kommer også frem at hun og den som ble mobbet har ordnet opp. Hvorfor ikke tro på at det faktisk er bevisstgjøring som er motivet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, Kanin46 said:

Alle kan klage inn. Kjør på sier jeg bare. Virkelig. Ble uvel av å lese artikkelen/intervjuet. Og leste en dødsflau forsvarstale på Twitter i dag…🙄

Aller helst burde offeret klage inn, og bruke retten til å være anonym. "alle" i oppvekstmiljøet skjønner hvem det var. At hun ikke vil bidra sier veldig mye synes jeg (håper jeg tar feil). 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den saken sviktet på flere plan (så godt som alle plan). Senneset burde ikke stilt, eller lagt føringer så saken ble helt annerledes. Hun er svært medievant og jobber selv i media, så hun kan ikke late som hun ikke hadde noe kontroll over vinklingen. Men det er aller mest kritikkverdig av NRK. Det burde ikke være det, men for mange er det sårt og  skamfullt å ha blitt mobbet, i tiår etter det sluttet. Å da få detaljene rundt saken, og grunnene (som vekt) presentert i mediene, er nesten et overgrep. Det at Senneset sier at hun mobbet henne for vekt (og laget en tegning av et feit monster) er jo også ekstra problematisk siden hun selv spiller så mye på å vise fram og framheve sin egne avmagrede kropp, ikke uten stolthet, samme hva hun sier. Offeret er en person som ikke er anonymisert i noen særlig grad - alle som var i det miljøet/ klassen/ skolen, vil vite hvem det var. Det kan hende at offeret er tøff, ferdig med mobbingen, har lest gjennom saken og setter pris på Sennesets unnskyldninger - hun var visst også unnskyldt direkte til henne, noe som er veldig bra. Det er helt klart formildende om offeret har godkjent saken, men mange med erfaring med mobbing og andre overgrep (mobbing ER en form for overgrep), vil likevel kunne oppleve en sånn artikkel som retraumatiserende. Uten sammenligning for øvrig, men jeg ville ikke lest et koseintervju med en populær kjendis som hadde forgrepet seg på meg i fortiden, selv om vi begge var barn og han også hadde det vondt. Det ville vært mitt traume, ikke hans. Jeg tror Senneset mener godt. Og at hun er sårbar, og at usikkerheten og sykdommen gjør at hun trenger oppmerksomhet og bekreftelse hele tiden - og ofte slår det feil ut. Det er ingen skam å være syk, men hvis egne problemer blir altfor synlige i media, vil jeg anbefale en medierådgiver. Hun har tross alt mye bra å komme med også. 

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (På 25.8.2021 den 13.29):

Jeg har et spørsmål til dere som har eller har hatt anoreksi/spiseforstyrrelser: er det en sykdom hvor den syke er spesielt utsatt for triggere? 

Personlig må jeg bare si at jeg ikke hadde eksterne triggere. Altså hadde jeg ikke blitt trigget av slike ting da jeg var syk, mine triggere kom innenfra og handlet om tvangstanker, forvridd kroppsbilde og ideer om renhet, kontroll og straff. Jeg husker godt at jeg så tynne modeller og slanke personer i vennekretsen og tenkte på hvor tjukke de var. Misforstå meg rett: den tynne og den anorektiske kroppen er to forskjellige ting. Jeg ble aldri inspirert av noe utenfra, jeg var kun drevet av de mer primale deler av hjernen. Nå som jeg er frisk kan jeg i større grad oppleve dette som triggere. Men tenker ofte når folk skriker høyt om undervektige modeller og pro-ana-sider, at dette er velment snakk som høres riktig ut, men som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten. Spiseforstyrrelser er så mye mer komplekst enn bare slike ytre samfunnsmessige eller kulturelle ting, slik de fleste andre psykiske lidelser også er det. På den annen side vet jeg jo at mange anorektikere føler det annerledes, og det respekterer jeg.
 

Jeg synes likevel det er et godt spørsmål du stiller, n_97. Det er mye rettferdig harme ute og går når det gjelder det IS legger ut. Jeg har også ofte reagert på det, men kanskje av en annen grunn: Jeg ser ikke på henne som oppmerksomhetssyk eller selvopptatt. Jeg ser en syk, spiseforstyrret kvinne som (dessverre) har fått en litt for stor ropert. All verv, utmerkelser og ros hun får bidrar til å opprettholde det kaoset hun nok sikkert befinner seg i, hvor det å være flink og riktig bidrar til å opprettholde vanskelige tankemønstre og atferd. Man ser det tydelig på måten hun forsvarer seg på i denne mobbensaken; det er ingen proff, hardhudet journalist, men en hudløs person som substituerer matkontroll med klikksaker. Tror Ingeborg hadde trengt å hoppe av karusellen, skru ned tempoet og logge av, og kjent på hvem hun er uten all denne eksterne inputen. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nucleose skrev (52 minutter siden):

 Men tenker ofte når folk skriker høyt om undervektige modeller og pro-ana-sider, at dette er velment snakk som høres riktig ut, men som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten. Spiseforstyrrelser er så mye mer komplekst enn bare slike ytre samfunnsmessige eller kulturelle ting, slik de fleste andre psykiske lidelser også er det. På den annen side vet jeg jo at mange anorektikere føler det annerledes, og det respekterer jeg.

Ja, det er veldig forskjellig. Min spisevegring handler mest om traumer, men samtidig blir jeg påvirket av tynnhetsidealer, og før kunne jeg google syltynne kvinner som "inspirasjon". Samtidig syntes jeg ikke det var noe fint å være radmager før jeg utviklet en spiseforstyrrelse. Idealet mitt var en vanlig, normalt slank kropp. Jeg tror ikke undervektige kropper virker attraktivt for de fleste friske personer. 

 Jeg tror spiseforstyrrelser ofte er begge deler - en måte å takle vanskelige følelser, et skadet selvbilde, eventuelle traumer - OG at de ikke oppstår uten samspill med samfunnet rundt oss. Det er det ingen psykiske sykdommer som gjør. Så er det noen som er mest preget av skjønnhetsidealene (spiseforstyrrelser er mer utbredt blant modeller, ballettdansere osv.), og andre, som deg, ikke blir så påvirket av dét.

Det som er viktig å få fram, er at man ikke nødvendigvis er "overfladisk" om utseende har en del å si. For det å ha et utseende som stemmer med visse idealer, kan hjelpe en med anoreksi å bekjempe et selvbilde som er skadet av psykisk vold eller neglisjering fra foreldre, mobbing på skolen eller overgrep. 

Det er viktig det du skriver, for mange tror at anoreksi er en "prinsessesykdom" hvor man bare vil se ut som en modell. Samtidig, en viktig nyansering: For meg har det vært traume- og angst-mestring å føle at jeg ser veldig bra ut. Men, og et viktig men: Det skal legges til at jeg ikke ser så bra ut lenger, vekta har gått for langt ned og det er stygt i ansiktet. Alle sier jeg hadde kledd noen kilo opp. Men det vil/ tør jeg jo ikke. Så det er, som du skriver, komplekst! Jeg er kanskje ikke "pen" lenger, men "tynn" er en viktigere beskyttelse i en spiseforstyrret logikk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...