Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

@Sarah93, ja bildene var veldig unødvendige. På dem fremstod hun som glad og fornøyd. De stod egentlig i kontrast til teksten, som jo beskriver et helvete. Så bra at den fungerte avskrekkende for deg, da har den jo tjent en hensikt. 

Jeg synes hele denne diskusjonen er ekstremt vanskelig. Etter å ha lest boka sitter jeg igjen med stor sympati. Spesielt siden IS er åpen om at hun har hatt tilbakefall. Det er ikke til å komme bort fra at dette er veldig personlig. På den andre siden står de som potensielt sett kan skades av det som deles. Og man blir stående litt i limbo. 

I tillegg så er dette sykdom, en person som er syk. På den ene siden oppleves det som uetisk og stygt å kritisere noen som er syk. Er ikke det egentlig mulig å forvente av en psykisk syk person at vedkommende er rasjonell i forhold til elementer som er en del av sykdommen? Samtidig så påvirkes mange negativt av det som deles godt dokumentert og argumentert for i tråden. 

Jeg vil i alle fall mane til forsiktighet, i form av å ha i bakhodet at IS både er profilert journalist, influencer og uttalt psykisk syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CecilieX skrev (30 minutter siden):Jeg vil i alle fall mane til forsiktighet, i form av å ha i bakhodet at IS både er profilert journalist, influencer og uttalt psykisk syk. 

 

Jeg har sympati med henne, men hun har stor påvirkningskraft (og synes det er greit å bli kalt influenser), og da synes jeg ikke hun kan unnskyldes med sykdommen for ting hun deler med offentligheten. Hun er ikke utilregnelig og er i stand til å ta valg. Hun MÅ ikke trykke "post" for å legge ut selfier hele tiden, for eksempel. Hun sier stadig at influensere hun selv mener er skadelige, ikke kan gjemme seg mot kritikk med at de er sårbare. Som hun har sagt selv: "Å velge å leve av offentligheten, er å velge å leve i den". 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til dere som har eller har hatt anoreksi/spiseforstyrrelser: er det en sykdom hvor den syke er spesielt utsatt for triggere? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (32 minutter siden):

Jeg har et spørsmål til dere som har eller har hatt anoreksi/spiseforstyrrelser: er det en sykdom hvor den syke er spesielt utsatt for triggere? 

Ja, på samme måte som f.eks rusavhengige eller selvskadere kan bli trigget av å se bilder av det. Det betyr ikke at man ikke har et ansvar selv, og at man kan kreve at det ikke finnes triggere i omverdenen. Samtidig er det noen triggere som er unødvendige og problematiske - som at anti-anoreksi-aktivister hele tiden promoterer sin undervektige kropp med utstuderte selfier. Og måten anoreksi omtales i offentligheten.       Men som sagt, man har et ansvar selv. Jeg merker at jeg ofte oppsøker ting som er dårlig for meg, og hvis jeg vil bli bedre, må jeg ha faktisk slutte med det.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bildene i stories på insta har blitt bedre i det siste. Feks ikke noe mellomrom mellom lårene som ligger i storyen som ligger ute nå. Nå er det tatoveringene som er i fokus og det er så mye bedre! Hun er også sjelden å se i singlet på bildene hun har lagt ut i det siste. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (På 19.8.2021 den 13.32):

Les hva jeg skriver. Har aldri påstått at hun bare kan "snappe ut av det". Jeg vet godt hva anoreksi er og hvor vanskelig det er å komme ut av det. Diskusjonen handler ikke om det, men om å være varsom med hva slags innhold man legger ut og at man ikke skal forvente ulike ting avhengig av om en person er syk eller ikke. Vi kan gi applaus til Ingeborg når hun refser influencere for å promotere kosmetisk kirurgi, men vi kan ikke kritisere og forvente en endring i praksis hos henne fordi hun har en mental sykdom? Skadeomfanget må være minst like stort av å være sårbar og/eller spiseforstyrret og bli eksponert for triggende materiale fra en anorektiker som fra en operert og lettkledd influencer. 

Hvorfor refser hun influensere som promoterer kosmetisk kirurgisk når ansiktet hennes er fullt av fillers og botox? 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, på siste story ser det ut som hun tenker på å få barn? I så fall må jeg jo bare ønske lykke til! Kan være hun kan klare både å bli fysisk i stand til å bli gravid, og følelsesmessig, med hjelp. Noen opplever også bedring under graviditeten. Men høres krevende og risky ut!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (2 timer siden):

Jøss, på siste story ser det ut som hun tenker på å få barn? I så fall må jeg jo bare ønske lykke til! Kan være hun kan klare både å bli fysisk i stand til å bli gravid, og følelsesmessig, med hjelp. Noen opplever også bedring under graviditeten. Men høres krevende og risky ut!

Podkasten "Trening Etter Fødsel" med Pia Seeberg tar opp litt av dette temaet i episoden "Når kroppen blir viktigere enn babyen", kanskje interessant å lytte til :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokofilla skrev (På 25.8.2021 den 20.06):

Jeg synes bildene i stories på insta har blitt bedre i det siste. Feks ikke noe mellomrom mellom lårene som ligger i storyen som ligger ute nå. Nå er det tatoveringene som er i fokus og det er så mye bedre! Hun er også sjelden å se i singlet på bildene hun har lagt ut i det siste. 

måtte gå inn og sjekke, og jeg er helt enig. Veldig bra å se!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...