Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Sarah93 skrev (På 18.9.2021 den 16.29):

Hvorfor er det selvmotsigende? Hun tar jo ansvar og ber om unnskyldning for hva hun gjorde. Det var bare at måten ble litt feil.

Litt paradoksalt at hun ber om tilgivelse for noe som alvorlig og samtidig ikke kan tilgi BN ETTER at BN tok til seg kritikken og endret praksisen sin. Skulle tro at IS hadde lært litt om mobbing. Er det ikke litt i samme skala som IS fremdeles driver med nå ved å henge ut henne igjen. Da på offentlige plattformer. Offentlig mobbing?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sweetheaven skrev (Akkurat nå):

Litt paradoksalt at hun ber om tilgivelse for noe som alvorlig og samtidig ikke kan tilgi BN ETTER at BN tok til seg kritikken og endret praksisen sin. Skulle tro at IS hadde lært litt om mobbing. Er det ikke litt i samme skala som IS fremdeles driver med nå ved å henge ut henne igjen. Da på offentlige plattformer. Offentlig mobbing?

Kritikk av offentlige personers bedrift er ikke mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (3 minutter siden):

Kritikk av offentlige personers bedrift er ikke mobbing.

Hun er opphengt i en sak som er 1 år gammelt.  Har BN i ettertid kommet med kritikkverdige uttalelser? Når hun skriver om "smilet" til BN så er det karakteristikk og definitivt på grensen til mobbing. IS har ingenting konstruktiv å fare med enn å rakke ned på BN. 

Dette ble konklusjonen i kritikken mot BN datert til 
"Rådet for legeetikk gir Berit Nordstrand kritikk etter Etiske regler kapittel I § 9 og kapittel III § 1.
Vi ber innklaget merke seg kritikken og innrette framtidig bøker, kurs- og helseopplysning i tråd med allment anerkjent medisinsk kunnskap og metode." 

Har lenger opp skrevet videre om hvorfor jeg mener det jeg gjør om IS. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (50 minutter siden):

Hun er opphengt i en sak som er 1 år gammelt.  Har BN i ettertid kommet med kritikkverdige uttalelser? Når hun skriver om "smilet" til BN så er det karakteristikk og definitivt på grensen til mobbing

IS har ingenting konstruktiv å fare med enn å rakke ned på BN. 

Dette ble konklusjonen i kritikken mot BN datert til 
"Rådet for legeetikk gir Berit Nordstrand kritikk etter Etiske regler kapittel I § 9 og kapittel III § 1.
Vi ber innklaget merke seg kritikken og innrette framtidig bøker, kurs- og helseopplysning i tråd med allment anerkjent medisinsk kunnskap og metode." 

Har lenger opp skrevet videre om hvorfor jeg mener det jeg gjør om IS. 

Utdrag fra artikkelen:" For det er ikke lenge siden rådet for legeetikk kritiserte henne for å gi opplysninger som er villedende, og skape unødig helseangst. Men smilet er like bredt "

Synes du virkelig det er mobbing? Det er mye å kritisere IS for, men å anklage henne for å mobbe smilet til BN, det blir for dumt. 

Jeg synes det er bra jeg, at IS i denne artikkelen kritiserer Berit Nordstrand og andre influensere som tjener fett på og selge oss produkter som lover oss bedre helse uten at det er vitenskapelig dokumentert.  Selv om jeg ikke synes artikkelen var så godt skrevet, så er det uansett bra at kritikk mot selgere (eller influensere som de kalles) som tjener penger av følgere på instagram helt ned i 13 års alderen, kommer på trykk i aftenposten. 

Andre "helsefremmende" produkter influensere prøver og selge oss som  IS trekker frem som eksempler i artikkelen (for dere som ikke får lest pga abonnement) Synnøve Skarbø reklamerer for et "telt"  eller bærbar sauna som skal detoxe kroppen. 3990 kr.

Triana Iglesias . En dings og et webinar som skal hjelpe mot alt fra dårlig hud til søvnproblemer. 5000-25000 kr. 

Endret av miaw
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (2 timer siden):

Synes du virkelig det er mobbing? Det er mye å kritisere IS for, men å anklage henne for å mobbe smilet til BN, det blir for dumt. 

Jeg synes helt klart at når du ikke har noe å fare med eller konstruktive tilbakemeldinger, bruker karakteristikker og anklagelser om svindel gang etter gang er på grensa til mobbing. (Mobbing er for øvrig gjentatte negative handlinger over tid.)  Ryktespreding også. Hun forulemper og hånliggjør BN og anklager BN for svindel rett og slett.

I tillegg setter hun kosthold og ernæring i samme bås som fjernhealing, og mener riktig ernæring ikke har noe å si for immunforsvaret. Hun sier kosthold ikke påvirker immunforsvaret i det hele tatt. Igjen null troverdighet.

Endret av Sweetheaven
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Sweetheaven said:

???

Skrev ikke jeg lenger opp at disse er 1 år gamle og at BN endret sin praksis og tok til seg kritikken??

Vedtaket er datert 17.12.2020, men nå, de siste ni månedene, har Berit Nordstrand plutselig endret businessmodell fullstendig? Morsomt. Er du i slekt med henne siden du forsvarer idiotiet hennes så desperat her?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matssats skrev (48 minutter siden):

Vedtaket er datert 17.12.2020, men nå, de siste ni månedene, har Berit Nordstrand plutselig endret businessmodell fullstendig? Morsomt. Er du i slekt med henne siden du forsvarer idiotiet hennes så desperat her?

Kan ikke se noe forsvar av henne slik du påstår. Brukeren du siterer argumenterer bra for sine synspunkter. Kritikken er rettet mot Senneset og det tror jeg du også forstår. Siste setningen din er bare med på å fordumme debatter. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (10 timer siden):

Feil. En generell legeutdanning er på ingen måte tilstrekkelig for å kunne lese og forstå forskning innen spesialiserte helserelaterte felt. Noe som også bekreftes ved at hennes råd er i strid med det meste av solid forskning innen ernæring.

 

Matssats skrev (10 timer siden):

Det er mulig å "lese seg opp" på andre felt, men det er ingenting som tyder på at Berit Nordstrand evner dette. Hennes ernæringsråd er i strid med det meste av etablerte forskningsfunn innen ernæring.

virkelig? Det jeg har lest av henne er at hun mener folk skal spise masse grove kornprodukter, mye bønner og linser og grønnsaker, ikke sukker, lite kjøtt. Høres ut som det er ganske likt de norske kostholdsrådene egentlig, bortsett fra melkeprodukter  (jeg er forøvrig uenig med både norske kostholdsråd og Berit Nordstrand i at korn, bønner og linser er så bra).  

Berit Nordstrand sin 80 % sjokolade er helt magisk mye bedre enn alt annen sjokolade, ut over det har hun vel en del erstatningsprodukter. Jeg har ikke sansen for erstatningsprodukter generelt, men det er jo sikkert fint for de som spiserplantebasert…?

Om tanken hennes om at honning er så mye bedre enn sukker stemmer, vet jeg ikke, men å kalle det direkte helseskadelig synes jeg blir litt søkt. Hvem tar skade av å bytte ut sukker med honning

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Little Diva said:

Kan ikke se noe forsvar av henne slik du påstår. Brukeren du siterer argumenterer bra for sine synspunkter. Kritikken er rettet mot Senneset og det tror jeg du også forstår. Siste setningen din er bare med på å fordumme debatter. 

Her kan du lese selv hvor håpløs Berit Nordstrand er. Rådene hennes er både skadelig og i strid med forskning.

https://www.legeforeningen.no/contentassets/797a5ebc21fe4114b6b003e0a182eb8f/vedtak-fra-radet-for-legeetikk-20.pdf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (48 minutter siden):

Her kan du lese selv hvor håpløs Berit Nordstrand er. Rådene hennes er både skadelig og i strid med forskning.

https://www.legeforeningen.no/contentassets/797a5ebc21fe4114b6b003e0a182eb8f/vedtak-fra-radet-for-legeetikk-20.pdf

sitat fra linken din: «Bøkenes ernæringskapitler og oppskrifter inneholder generelt informasjon som er i tråd med generelle kostholdsanbefalinger.»

Du har påstått flere ganger her i tråden at kostholdsrådene hennes er i strid med forskning innen ernæring, men uten å komme med eksempler, og linken din sier det motsatte. 

Hun kritiseres for å komme med påstander hun ikke har vitenskapelig belegg for, ikke fordi rådene om ernæring er feil i seg selv. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, velociraptor said:

sitat fra linken din: «Bøkenes ernæringskapitler og oppskrifter inneholder generelt informasjon som er i tråd med generelle kostholdsanbefalinger.»

Du har påstått flere ganger her i tråden at kostholdsrådene hennes er i strid med forskning innen ernæring, men uten å komme med eksempler, og linken din sier det motsatte. 

Hun kritiseres for å komme med påstander hun ikke har vitenskapelig belegg for, ikke fordi rådene om ernæring er feil i seg selv. 

Fra vedtaket:

Basert på tilbakemeldingene fra de fagmedisinske miljøene vil vi bemerke at det i boka
omtales diagnoser som SIBO (Small intestine bacterial overgrowth), Lekk tarm (Leaky gut),
skadelig biofilm og økt inflammasjon på en måte som ikke representerer medisinsk allment
aksepterte eller vitenskapelig dokumenterte indikasjonsstillinger og/eller metoder. I tillegg
beskrives autoimmune sykdommer uheldig og kan bidra til feilinformasjon av pasienter.
Utfra innspillene fra relevant fagmiljø mener rådet at formuleringen «Har du barn og/eller
ungdom i huset med helseplager som kan koples til lekk tarm og inflammasjon, bør de følge
planen 100%» er særlig uheldig og kan i verste fall bidra til at barnet feilernæres.

Kapittelet «problemløser» anbefaler metoder og omtaler diagnoser som savner grunnlag i
vitenskapelige undersøkelser eller tilstrekkelig medisinsk erfaring. Vi mener derfor, basert på
vurderingene foretatt av de fagmedisinske foreningene at de medisinske opplysningene ikke
reflekterer medisinsk allment aksepterte eller vitenskapelig dokumenterte
indikasjonsstillinger. Vi mener også at opplysningene både i bøkene og på nettsiden
inneholder informasjon som er uriktig eller villedende overfor publikum. Markedsføringen
kan skape angst, fordommer eller urealistiske forventninger til helsetjenesten.

Berit Nordstrand er en svindler som gir helseskadelige råd og som kun idioter lytter til.

Endret av Matssats
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (1 time siden):

Her kan du lese selv hvor håpløs Berit Nordstrand er. Rådene hennes er både skadelig og i strid med forskning.

https://www.legeforeningen.no/contentassets/797a5ebc21fe4114b6b003e0a182eb8f/vedtak-fra-radet-for-legeetikk-20.pdf

Jeg har lest dokumentet, og det bekrefter det motsatte av dine påstander om ernæring, og det står det ikke. Det står at bøkenes ernæringskapitler og oppskrifter er i tråd med de generelle anbefalingene.

Når jeg forøvrig leser denne tråden i lys av det som blir kritisert, så virker du å unngå essensen som handler om kritikken mot Senneset, og hvorfor Senneset havner på tynn is. Senneset (som forøvrig denne tråden handler om) mangler refleksjoner og kommer med påstander som er helt absurde sett i lys for hvordan kroppen fungerer og hva det innebærer å ha et sunt og godt kosthold og hvor viktig det er både med riktig og god ernæring. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (1 time siden):

Fra vedtaket:

Basert på tilbakemeldingene fra de fagmedisinske miljøene vil vi bemerke at det i boka
omtales diagnoser som SIBO (Small intestine bacterial overgrowth), Lekk tarm (Leaky gut),
skadelig biofilm og økt inflammasjon på en måte som ikke representerer medisinsk allment
aksepterte eller vitenskapelig dokumenterte indikasjonsstillinger og/eller metoder. I tillegg
beskrives autoimmune sykdommer uheldig og kan bidra til feilinformasjon av pasienter.
Utfra innspillene fra relevant fagmiljø mener rådet at formuleringen «Har du barn og/eller
ungdom i huset med helseplager som kan koples til lekk tarm og inflammasjon, bør de følge
planen 100%» er særlig uheldig og kan i verste fall bidra til at barnet feilernæres.

Kapittelet «problemløser» anbefaler metoder og omtaler diagnoser som savner grunnlag i
vitenskapelige undersøkelser eller tilstrekkelig medisinsk erfaring. Vi mener derfor, basert på
vurderingene foretatt av de fagmedisinske foreningene at de medisinske opplysningene ikke
reflekterer medisinsk allment aksepterte eller vitenskapelig dokumenterte
indikasjonsstillinger. Vi mener også at opplysningene både i bøkene og på nettsiden
inneholder informasjon som er uriktig eller villedende overfor publikum. Markedsføringen
kan skape angst, fordommer eller urealistiske forventninger til helsetjenesten.

Berit Nordstrand er en svindler som gir helseskadelige råd og som kun idioter lytter til.

At hun kommer med en masse udokumenterte påstander har jeg ikke protestert på, men den utrolig lange quoten din sier jo faktisk ikke at rådene hennes strider i mot vanlige ernæringsråd. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sweetheaven skrev (15 timer siden):

La oss se på hva IS sier her, og låse det inne i kritikken mot Nordstrand:

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/8m3422/ingeborg-senneset-det-maa-vaere-deilig-aa-gi-saa-blaffen

Hun kritiserer legeetikken og at Nordstrand bruker navnet sitt som et produkt. Javel. Har vi hørt den før, ja. Hun kopierer egentlig bare det legeforeningen sier..  (Sitat hentet fra legeforeningen: "..noen av opplysningene hun gir gjennom sin virksomhet ikke reflekterer medisinsk allment aksepterte... metoder.")  

Dette er en debatt som definitivt skulle vært oppe for diskusjon. Leger burde ikke bare kunne anbefale medikamenter, behandlinger og kostholdsråd som kun tjente dem (min mening.)

Så kritiserer hun smilet Nordstrand viser på bildet i SoMe, saklig? Nei. Videre påstår hun at det er halvsannheter det BN kommer med, utdyper hun det? Nei. Er mat som kan være med på å dempe betennelser i kroppen usanne påstander?

Videre ser det ut som hun henter sitater fra BN, men hvor er kildene? Er det IS egne ord? Hennes halvsannhet?

Så sier IS med sitat: "du går ned i vekt, du sover bedre og lindrer en hel rekke helseplager." Og kaller BN anbefalinger for mirakelkur. Hun mener da tydeligvis at BN kostholdsråd ikke gjør noe av det hun siterer, men begrunner det ikke, og skriver ingenting faglig om hvorfor eller hva som er feilinformasjon. Hun henger seg derimot opp i at BN er lege og skal følge legeetikken. Videre skriver IS heller ingenting om hva slags kritikk hun mener BN skal ta til seg og hva som burde blitt gjort annerledes. Det finnes massevis av folk som mener de har fått en generell bedre helse av å følge BN sine kostholdsråd. Skulle vi tatt til oss IS sine kostholdsråd isteden? Nei, IS lider av dårlig kosthold selv og manglende refleksjon. 

Leger skal ikke uttale seg om kosthold ... (?!) er det det IS mener? Funksjonell medisin er tydeligvis langt fraværende fra IS sitt hode ( og kanskje kunne hun selv hentet noen gode tips selv?) Det minner meg litt om sitatet: "Du blir det du spiser." Ernæring påvirker psyken. 

Men det er definitivt noe som burde vært mere fokus på.

Isolert sett så anbefaler BN matvarer som inneholder gode næringsverdier og matvarer med dokumentert effekt på kroppen. (Omega 3, avokado, vitaminer osv) Så hun ødelegger jo ikke akkurat helsa til folk. 

 

Du fikk en lenke til legeforeningens egen kritikk mot BN, med konkret eksempler som du etterspurte, men velger å overse dette og hevde at du selv vet bedre. Tenker det sier sier sitt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (2 timer siden):

Jeg har lest dokumentet, og det bekrefter det motsatte av dine påstander om ernæring, og det står det ikke. Det står at bøkenes ernæringskapitler og oppskrifter er i tråd med de generelle anbefalingene.

Når jeg forøvrig leser denne tråden i lys av det som blir kritisert, så virker du å unngå essensen som handler om kritikken mot Senneset, og hvorfor Senneset havner på tynn is. Senneset (som forøvrig denne tråden handler om) mangler refleksjoner og kommer med påstander som er helt absurde sett i lys for hvordan kroppen fungerer og hva det innebærer å ha et sunt og godt kosthold og hvor viktig det er både med riktig og god ernæring. 

Altså, hvorfor skulle legeforeningen fatte et vedtak om kritikk for brudd for etiske retinginglsiner hvis alt var i tråd med de generelle anbefalingene? Tror virkelig du må lese hele vedtaket, gjerne med dets vedlegg. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (6 timer siden):

Du fikk en lenke til legeforeningens egen kritikk mot BN, med konkret eksempler som du etterspurte, men velger å overse dette og hevde at du selv vet bedre. Tenker det sier sier sitt. 

Ikke meg du siterer, men dokumentet er 1 år gammelt. Ja, BN fikk påpakk om beskjed  om å endre buissnessmodellen, men ernæringsrådene i seg selv er ikke det noe feil med. Man må jo nesten anta at hun har endret dette, slik hun sa. Etter et rask søk på hennes hjemmeside kunne ikke jeg finne noe som strider mot det som er skrevet. Det er ingen her som sier man vet bedre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

pop up bruker skrev (10 timer siden):

Altså, hvorfor skulle legeforeningen fatte et vedtak om kritikk for brudd for etiske retinginglsiner hvis alt var i tråd med de generelle anbefalingene? Tror virkelig du må lese hele vedtaket, gjerne med dets vedlegg. 

ernæringsrådene er (i hovedsak) i tråd med de generelle anbefalingene. (Som jeg personlig forøvrig er uenig i). Men det er jo likevel kritikkverdig at hun kommer med udokumenterte påstander om at all slags plager og til dels sykdommer kan kureres med riktig kosthold (og om man bare er «flink» og ikke stresser).  DET er det legeforeningen kritiserer. Ikke kostholdsrådene i seg selv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (På 28.9.2021 den 10.47):

Litt paradoksalt at hun ber om tilgivelse for noe som alvorlig og samtidig ikke kan tilgi BN ETTER at BN tok til seg kritikken og endret praksisen sin. Skulle tro at IS hadde lært litt om mobbing. Er det ikke litt i samme skala som IS fremdeles driver med nå ved å henge ut henne igjen. Da på offentlige plattformer. Offentlig mobbing?

BN tar ALDRI til seg kritikk 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 timer siden):

ernæringsrådene er (i hovedsak) i tråd med de generelle anbefalingene. (Som jeg personlig forøvrig er uenig i). Men det er jo likevel kritikkverdig at hun kommer med udokumenterte påstander om at all slags plager og til dels sykdommer kan kureres med riktig kosthold (og om man bare er «flink» og ikke stresser).  DET er det legeforeningen kritiserer. Ikke kostholdsrådene i seg selv. 

Enig med deg. Men rart og merkelig at Senneset hauser dette opp nå så lang tid etter, og ikke er ærlig med følgerne sine om det. Hun håper BN tar en helomvending, sol hun så fint sier. Men ærlig talt, Berit Nordstrand har svart på kritikken for lengst! 

Berit Nordstrand svarte med at denne kritikken skulle hun ta til seg. Nå hauser Senneset dette opp som tema på sine SoMe kanaler som om det er noe nytt. Virker som en heksejakt. 

I tillegg bagatelliserer Senneset kosthold for en god helse og hvordan det påvirker kroppens mekanismer. DET er ekstremt farlig, og kommentarer fra følgerne tyder på at folk ikke aner hva de snakker om. Det er ytterst få som reflekterer over det hun påstår. Hun står i debatter med reklame for "Fanta" (og sukker) og sammenligner ernæring med healing - ved å sette det i samme bås. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (1 minutt siden):

BN tar ALDRI til seg kritikk 

Hun må jo ha gjort det når hun har endret innholdet sitt. Så uten at du argumenterer for det, er jo det bare synsing. Dersom man ikke liker en person så bør ikke det komme foran hva som er rett og ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...