Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Pantoten skrev (1 time siden):

Føler at man her burde lytte til de som har erfaring med anoreksi og innsikt i tankegangen, og som sier at mange av bildene (ikke alle!) er åpenlys thinspo. Et bilde er jo ikke automatisk thinspo for det om kroppen som er avbildet er tynn. Men dette har blitt svært godt forklart tidligere i tråden 

 

 

Kanin46 skrev (46 minutter siden):

Nettopp. Takk. Og det er en forhistorie her, som forståelig nok mange ikke kjenner til, fra før IS ble så profilert hun er nå. Uten å gå inn i det i detalj siden det fort blir oppfatta som spekulasjoner. Men det har vært såkalte «sf-miljøer» hvor det tidvis gikk ganske heftig for seg, og å påstå at IS ikke vet hva hun holder på med og at hun er så smart at hun aldri ville gjort noe sånn bevisst når hun vet det påvirker andre syke negativt undervurderer både IS og ikke minst spiseforstyrrelsenes kraft. Man gjør ting man innerst inne vet er feil fordi man blir så fanga i den syke tankegangen. Men forskjellen er på å være ung og nysyk og «ikke vite bedre» og ha en liten plattform, og være godt voksen, erfaren, og ha en enorm plattform, også i hva man kan forvente at man tar av ansvar, og særlig når man får så klare tilbakemeldinger på at det man gjør virker negativt på mange. Bloggen til IS var også høyst problematisk når det gjaldt bilder, jeg ble selv ekstremt trigga og havna i «konkurransemodus» for første gang etter 12 år som syk, men den gangen var hun ekstremt syk og innlagt, og man kunne faktisk ikke forvente at hun tok det ansvaret, der burde man i så fall kritisert avdelingen og de rundt henne mtp å veilede henne på det tidspunktet. Nå er hun voksen, insisterer på å leve normalt liv med alvorlig sykdom og være ekstremt synlig, da må hun faktisk også ta mer ansvar. Bildet med boka er et klasseeksempel. Hvor mange i denne tråden hadde tatt et sånt bilde om poenget var å vise fram en bok man leste/likte? Det mest naturlige hadde vært å ta bilde av den på bordet, i sofaen, i fanget. Og om det kun var det ene bildet, ja da kunne man tenkt det var greit og tilfeldig. Men det er ikke det, og det har blitt tiltakende verre siste 1,5 etter tilbakefallet, selv om det absolutt var der før det også. IS skal ikke dekke seg til for å skamme seg eller skamme seg fordi hun er syk, men hun kan roe ned på selfie-bruken og ikke minst bildevinklingene hun selv vet utmerket godt framhever og trigger. Skjønner at det er vanskelig for friske folk uten erfaring med spiseforstyrrelser å se dette, og viktig også å understreke at det ikke er noe misunnelsesmoment fra min side (eller andre jeg kjenner som også reagerer kraftig nå), det er snarere forbannelse og frustrasjon over å få sånt i fleisen fra «en av sine egne», og bekymring for alle de unge følgerne som er uerfarne i sin sykdom og ikke minst når det gjelder å nettopp skjerme seg selv fra den type triggere og sykdomsforsterkende input. Det er lett å si «slutt å følge henne», og det har mange også gjort nettopp for å beskytte seg selv, men det må også være lov å si fra slik IS gjør med andre, når man også ser at det ikke er så enkelt for alle, og at IS ikke selv tar det ansvaret hun pådytter andre. Å være syk er ikke en unnskyldning i seg selv, man er ikke ansvarsfri eller fritatt fra å motta konstruktiv kritikk for det. 

Og som jeg allerede har nevnt så har jeg selv en spiseforstyrrelse som jeg har slitt med i 15 år, så det er ikke som at alt jeg sier er hentet fra løse lufta og at jeg ikke aner hva som foregår i hodet på en som har spiseforstyrrelse. Makten til en spiseforstyrrelse vet jeg mye om. Det jeg i hovedsak reagerer på er at det legges ut bilder av mennesker både i denne tråden, I sophie Elise sin tråd, CBE sin tråd osv som åpner for diskusjon og drittsnakk om hvordan de ser ut. Det er ikke greit og skjønner ikke behovet for folk her på KG å diskutere kropp og utseende til andre folk som jeg har sett så mange eksempler på. DET er også en trigger for folk. Så og si ALT som har med kropp å gjøre kommer til å være en trigger for noen. Og nei, det bilde hun la ut med boken og armen kan jeg godt se kan være en slags thinspo, samme som at SE kler av seg for å promotere en bok kan være en trigger for noen for hun har ett annet ideal som mennesker craver etter. Da er spm hvor man skal sette grensen? Hva skal hun gjøre for å ikke la bildene være thinspo? I alle vinkler ser man jo at hun har anoreksi, så hvilken løsning har du til det da uten at hun må ha på seg for store klær eller ikke legge noe ut i det hele tatt? I ansiktet kan det jo åpenbart heller ikke skjules at hun er syk uansett hvilken vinkel hun tar bildene i. 

Endret av BK89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BK89 skrev (2 minutter siden):

 

 

Og som jeg allerede har nevnt så har jeg selv en spiseforstyrrelse som jeg har slitt med i 15 år, så det er ikke som at alt jeg sier er hentet fra løse lufta og at jeg ikke aner hva som foregår i hodet på en som har spiseforstyrrelse. Makten til en spiseforstyrrelse vet jeg mye om. Det jeg i hovedsak reagerer på er at det legges ut bilder av mennesker både i denne tråden, I sophie Elise sin tråd, CBE sin tråd osv som åpner for diskusjon og drittsnakk om hvordan de ser ut. Det er ikke greit og skjønner ikke behovet for folk her på KG å diskutere kropp og utseende til andre folk som jeg har sett så mange eksempler på. DET er også en trigger for folk. Så og si ALT som har med kropp å gjøre kommer til å være en trigger for noen. Og nei, det bilde hun la ut med boken og armen kan jeg godt se kan være en slags thinspo, samme som at SE kler av seg for å promotere en bok kan være en trigger for noen for hun har ett annet ideal som mennesker craver etter. Da er spm hvor man skal sette grensen? Hva skal hun gjøre for å ikke la bildene være thinspo? I alle vinkler ser man jo at hun har anoreksi, så hvilken løsning har du til det da uten at hun må ha på seg for store klær eller ikke legge noe ut i det hele tatt? I ansiktet kan det jo åpenbart heller ikke skjules at hun er syk uansett hvilken vinkel hun tar bildene i. 

Beklager, fikk ikke med meg at du har egen erfaring :) Jeg svarte kun på det jeg siterte, burde vel ha lest litt nøyere bakover. Jeg er ikke kvalifisert til å sette noen grense mellom hva som er ok og ikke. Jeg vet bare at jeg reagerer på noen av bildene hvor det er åpenlyst, men at andre spiseforstyrrede kanskje ser det på bilder hvor jeg ikke ser noe utenom det vanlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BK89 skrev (10 minutter siden):

 

 

Og som jeg allerede har nevnt så har jeg selv en spiseforstyrrelse som jeg har slitt med i 15 år, så det er ikke som at alt jeg sier er hentet fra løse lufta og at jeg ikke aner hva som foregår i hodet på en som har spiseforstyrrelse. Makten til en spiseforstyrrelse vet jeg mye om. Det jeg i hovedsak reagerer på er at det legges ut bilder av mennesker både i denne tråden, I sophie Elise sin tråd, CBE sin tråd osv som åpner for diskusjon og drittsnakk om hvordan de ser ut. Det er ikke greit og skjønner ikke behovet for folk her på KG å diskutere kropp og utseende til andre folk som jeg har sett så mange eksempler på. DET er også en trigger for folk. Så og si ALT som har med kropp å gjøre kommer til å være en trigger for noen. Og nei, det bilde hun la ut med boken og armen kan jeg godt se kan være en slags thinspo, samme som at SE kler av seg for å promotere en bok kan være en trigger for noen for hun har ett annet ideal som mennesker craver etter. Da er spm hvor man skal sette grensen? Hva skal hun gjøre for å ikke la bildene være thinspo? I alle vinkler ser man jo at hun har anoreksi, så hvilken løsning har du til det da uten at hun må ha på seg for store klær eller ikke legge noe ut i det hele tatt? I ansiktet kan det jo åpenbart heller ikke skjules at hun er syk uansett hvilken vinkel hun tar bildene i. 

Jeg vet ikke helt, men for meg er det ganske tydelig når det er bevisst posering og bruk av vinkler som viser hvor tynn vedkommede er. Når det gjelder IS kan det se ut til at hun har ryddet litt på IG?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (5 minutter siden):

Beklager, fikk ikke med meg at du har egen erfaring :) Jeg svarte kun på det jeg siterte, burde vel ha lest litt nøyere bakover. Jeg er ikke kvalifisert til å sette noen grense mellom hva som er ok og ikke. Jeg vet bare at jeg reagerer på noen av bildene hvor det er åpenlyst, men at andre spiseforstyrrede kanskje ser det på bilder hvor jeg ikke ser noe utenom det vanlige. 

Mye av svaret mitt var rettet mest mot Kanin46, for det er denne brukeren jeg har diskutert en del med allerede om dette. Så det er den brukeren jeg vil skal komme med hvordan folk skal legge ut bilder av en selfie eller kropp uten å trigge, når så og si alt trigger noen der ute. Det er det som er så vanskelig. Hvor går grensa og hva er greit å gjøre uten at noen blir trigget. Det letteste hadde vært å bare slette hele forbanna internettet, men det er jo ikke mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke helt, men for meg er det ganske tydelig når det er bevisst posering og bruk av vinkler som viser hvor tynn vedkommede er. Når det gjelder IS kan det se ut til at hun har ryddet litt på IG?

Folk med anoreksi ser tynn ut uansett hvilken vinkler de tar bildene i. Jeg kan iallefall ikke se bilder i Is sin IG at det er så mye kritikkverdige bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BK89 skrev (35 minutter siden):

Mye av svaret mitt var rettet mest mot Kanin46, for det er denne brukeren jeg har diskutert en del med allerede om dette. Så det er den brukeren jeg vil skal komme med hvordan folk skal legge ut bilder av en selfie eller kropp uten å trigge, når så og si alt trigger noen der ute. Det er det som er så vanskelig. Hvor går grensa og hva er greit å gjøre uten at noen blir trigget. Det letteste hadde vært å bare slette hele forbanna internettet, men det er jo ikke mulig. 

Og hvis du hadde giddet å lese hva jeg faktisk skriver, så hadde du hatt svaret(!) Ja, alle bilder kan trigge andre når man er tynn i utgangspunktet, og DET kan man i utgangspunktet ikke forventes å skulle ta ansvar for gjennom å ikke legge ut bilder av seg selv overhodet eller alltid skulle kle på seg store, dekkende klær. MEN man kan droppe det som åpenbart er bilder tatt i vinkler for å framheve, som det bokbildet+roe ned på en rimelig heftig selfiebruk på x antall saker som fint hadde stått seg uten. Det har vært delt og diskutert bilder i tråden her (som da hun var på en gård på vinteren) som jeg mener helt klart må tåles nettopp av de årsakene du påpeker: man må få lov å dele bilder hva hverdagen selv om man er syk/tynn uten at det er det samme som thin-spo. At jeg er kritisk på visse punkt er da for p…. ikke det samme som at jeg er enig med alt alle som har delt og kritisert bilder i denne tråden mener! Har også tydelig skrevet til deg at det er forskjell på å kritisere/kommentere kropp direkte og atferd. Og det er atferd som er problemet i mine øyne, ikke at IS er syk, har hatt tilbakefall og åpenbart er tynn. Jeg etterlyser at hun tar et visst ansvar på punkter hun kritiserer andre så åpent for, i tillegg til at det er en forhistorie her, som du selvsagt ikke kan vite om. Så vær så snill kutt ut å tillegge meg ting jeg aldri har skrevet eller ment, og putte meg i én sekk med «å herregud, for noen bilder». Les det andre som se skrevet, og hva jeg har skrevet i tråden tidligere, så kanskje du klarer å se nyansene her (!!!)

P.S. Det virker som hun har roa ned på den tidligere ganske hyppige delingen i «alle mulige sammenhenger» av bilder fra tida på Østmarka, og det er bra. 

Endret av Kanin46
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BK89 skrev (41 minutter siden):

Folk med anoreksi ser tynn ut uansett hvilken vinkler de tar bildene i. Jeg kan iallefall ikke se bilder i Is sin IG at det er så mye kritikkverdige bilder. 

Det meste de siste månedene har vært i story på IG og Facebook, altså forsvinner etter 24 timer. Kanskje derfor? Jeg droppet følge med en lang periode, og var inne og så på de vanlige postene etter å ha havna i denne tråden, og tenkte som deg at nå var det jo ikke så mye ille og at det virka som hun faktisk hadde roa ned sm.liknet med tidligere, før ei venninne ba meg begynne å følge med på storyene. Jeg blir ikke trigga, jeg er så voksen i min sykdom at jeg står støtt i håndtering av egen sykdom og symptomer uavhengig av den type ting, men jeg vet hva det hadde gjort (og gjorde) med meg for 10-20 år siden da jeg var vesentlig yngre og nysyk. Derfor blir jeg provosert og oppgitt, også mtp de tilbakemeldingene jeg vet hun har fått mange ganger. Få kamera ned (dropp fugleperspektivet) og dropp noe av poseringsvinklene (og litt mindre selfiebruk på saker som overhodet ikke krever det), så er du med en gang nede på nettopp det du snakker om: tynn/syk person som deler fra hverdagen, som vi langt på vei faktisk må tåle, fordi sånn er verden. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som hun hele tiden har lagt ut bilder som kan oppfattes som forherligelse av anoreksi, hvis man har den modusen. I hvertfall fremstår dette bildet hun la ut for mange år siden som akkurat det. Det var veldig lett å finne på Google bildesøk. Bildebeskrivelse: svært undervektig med klær som viser mye hud, smiler og er tross sykdommen utrolig vakker. 

Blir du lett trigget, har du et ansvar for din egen helse og å ikke klikke på linken. https://mobile.twitter.com/ingeborgborg/status/545697494072840192

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med kritikken som hun får fra KG er at det blir så spekulativt. Hun får kritikk for å bedrive "thinspo"  av et bilde der hun sitter i en tskjorte og tar bilde av sitt eget speilbilde. Du ser ansiktet og overkroppen som er påkledd.  Det er alt. Vanligvis ville ingen brydd seg om et sånt type bilde, men her får Ingeborg kritikk på grunn av sykdom. Det er andre regler for mennesker med anoreksi om hvilke bilde de skal legge ut av seg selv, enn andre.  

Er ikke det et veldig lite raust samfunn å leve i, å kritisere og bli provosert av mennesker med sykdom som viser sine kropper (og arr og skavanker?) Skal en selvskader skjule arrene sine fordi det kan være triggende for andre selvskadere?  Skal en som er skallet gå med parykk fordi noen kan ha kjent en som har gått på cellegift og mistet håret, og føler seg støtt? Og skal en anoretiker ikke få lov til å ta selfies?  Hvor går grensen her? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du lest de siste innleggene i tråden?

Det handler ikke om at hun er tynn og poster bilder av seg selv.

Derimot handler det om at hun aktivt fremhever tynnheten, og det ser dermed ut til at hun prøver å delta i en fullstendig syk "tynnhets-konkurranse", som kommentatorer i Aftenposten så definitivt burde holde seg lengst mulig unna.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (6 minutter siden):

Men har du lest de siste innleggene i tråden?

Det handler ikke om at hun er tynn og poster bilder av seg selv.

Derimot handler det om at hun aktivt fremhever tynnheten, og det ser dermed ut til at hun prøver å delta i en fullstendig syk "tynnhets-konkurranse", som kommentatorer i Aftenposten så definitivt burde holde seg lengst mulig unna.

Hvordan handler ikke kritikken om hennes kropp og bilder av henne? 

At hun "aktivt fremhever tynnheten" er spekulasjoner. Jeg er ikke uenig i at noen av bildene hennes er problematiske, men å komme med sånne beskyldninger, som du gjør her.. Det er det ikke grunnlag for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler diskusjonen om bildene går litt i ring. Men hun har en påfallende måte å søke oppmerksomhet på. Hun er jo veldig åpen, og nå skulle hun være åpen om at hun har vært psykotisk. For å fjerne stigma, det er jo vel og bra. Men det rare er at hun fremstilte det som dette var noe hun aldri har turt å snakke om før, at det satt utrolig langt inne. Det er veldig rart, for hun har snakket om det mange ganger, også detaljene (som hun nå sa ble for tøft å dele). Hun har også gjort veldig mye ut av noe som tross alt var en kortvarig, forbigående psykose. Jeg har også hatt det. Men jeg snakker ikke så mye om det, ikke fordi jeg skammer meg, men fordi det bare varte noen timer  (som med henne), og jeg knapt nok tenker på det. Altså: helt for å bryte stigma, og hun sier mange har satt pris på det, og det tror jeg på. Mener dette er viktig å være åpen om, da det er mye mer skamfullt enn anoreksi. Men å lage utrolig mye drama rundt at hun aldri har fortalt dette offentlig og at det har tatt henne ti år å være åpen, når hun har både skrevet om det flere ganger, sagt det på TV og kanskje gjort det større enn det virker som det var, det synes jeg er rart. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (24 minutter siden):

Jeg føler diskusjonen om bildene går litt i ring. Men hun har en påfallende måte å søke oppmerksomhet på. Hun er jo veldig åpen, og nå skulle hun være åpen om at hun har vært psykotisk. For å fjerne stigma, det er jo vel og bra. Men det rare er at hun fremstilte det som dette var noe hun aldri har turt å snakke om før, at det satt utrolig langt inne. Det er veldig rart, for hun har snakket om det mange ganger, også detaljene (som hun nå sa ble for tøft å dele). Hun har også gjort veldig mye ut av noe som tross alt var en kortvarig, forbigående psykose. Jeg har også hatt det. Men jeg snakker ikke så mye om det, ikke fordi jeg skammer meg, men fordi det bare varte noen timer  (som med henne), og jeg knapt nok tenker på det. Altså: helt for å bryte stigma, og hun sier mange har satt pris på det, og det tror jeg på. Mener dette er viktig å være åpen om, da det er mye mer skamfullt enn anoreksi. Men å lage utrolig mye drama rundt at hun aldri har fortalt dette offentlig og at det har tatt henne ti år å være åpen, når hun har både skrevet om det flere ganger, sagt det på TV og kanskje gjort det større enn det virker som det var, det synes jeg er rart. 

Enig på begge punkt. Hun har bl.a. skrevet om psykotisk i den resirkulerte NAV-posten. På bloggen i sin tid. Og flere ganger siden. Åpenhet er ofte bra det. Men det her ble litt rart. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sarah93 skrev (2 timer siden):

Jeg føler diskusjonen om bildene går litt i ring. Men hun har en påfallende måte å søke oppmerksomhet på. Hun er jo veldig åpen, og nå skulle hun være åpen om at hun har vært psykotisk. For å fjerne stigma, det er jo vel og bra. Men det rare er at hun fremstilte det som dette var noe hun aldri har turt å snakke om før, at det satt utrolig langt inne. Det er veldig rart, for hun har snakket om det mange ganger, også detaljene (som hun nå sa ble for tøft å dele). Hun har også gjort veldig mye ut av noe som tross alt var en kortvarig, forbigående psykose. Jeg har også hatt det. Men jeg snakker ikke så mye om det, ikke fordi jeg skammer meg, men fordi det bare varte noen timer  (som med henne), og jeg knapt nok tenker på det. Altså: helt for å bryte stigma, og hun sier mange har satt pris på det, og det tror jeg på. Mener dette er viktig å være åpen om, da det er mye mer skamfullt enn anoreksi. Men å lage utrolig mye drama rundt at hun aldri har fortalt dette offentlig og at det har tatt henne ti år å være åpen, når hun har både skrevet om det flere ganger, sagt det på TV og kanskje gjort det større enn det virker som det var, det synes jeg er rart. 

Helt enig. Jeg gjentar meg selv i det uendelige, det samme gjør de som er uenig med meg. Vi kommer ikke til å bli enige, så egentlig burde vi bare sette en strek. Men jeg klarer ikke å la være å si ifra når jeg ser at bilder av enkeltmenneskers kropper blir diskutert, det provoserer meg.  Selv om jeg ikke er uenig i alt, så er det måten enkelte her snakker om IS sitt utseende som er ufint. 

Over til noe annet..

Ingeborg kunne ikke hatt en bedre posisjon i media. Hun er fast spaltist i en av Norges mest respekterte mediehus, holder foredrag med norges mest kjente psykolog og samarbeidet med norges mest kjente psykiater om bok.

Det er imponerende at hun har kommet så langt, men jeg synes det er litt pussig. Fordi personlig synes jeg ikke hun skriver så godt, gjør god research, eller argumenterer særlig bra. Jeg leser aftenposten fast, og har stussa flere ganger på det hun skriver. Det er mange dramatiske ord, og korte setninger (et godt eksempel på det er kjære meg, hilsen jeg)  Hun sikter høyt, men tekstene mangler dybde. I artikkelen immunforsvaret ditt er en gullgruve for skamløse opportunister, går hun hardt ut mot de som ga råd om kosthold, helse og livsstil under koronatiden. Fedon Lindberg kritiserer hun fordi han skrev at rå ingefær og honning bekjemper virus. Hun er kjapp med å gå hardt ut mot alt som ikke er "vitenskapelig bevist". Ironisk nok har hun tydeligvis ikke lest seg opp på effekten kosthold kan ha på å styrke immunforsvaret, som er godt dokumentert. 

Eller Det må være deilig å gi så blaffen, der Berit Nordstrand får gjennomgå. Akkurat det samme der, Ingeborg flagger vitenskap som den eneste sannhet. Men det er ikke alt om mennesker, kosthold og helse som kan bevises. Når det ikke blir nevnt med et ord så blir det så unyansert. Jeg forventer mer av artikler som får så stor spalteplass i aftenposten.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (19 timer siden):


Er ikke det et veldig lite raust samfunn å leve i, å kritisere og bli provosert av mennesker med sykdom som viser sine kropper (og arr og skavanker?) Skal en selvskader skjule arrene sine fordi det kan være triggende for andre selvskadere?  Skal en som er skallet gå med parykk fordi noen kan ha kjent en som har gått på cellegift og mistet håret, og føler seg støtt? Og skal en anoretiker ikke få lov til å ta selfies?  Hvor går grensen her? 

 

Det er vel måten det gjøres på som kritiseres her, ikke at det gjøres. Hvis man bevisst tar bilder som fremmer anoreksien eller selvskadingen når man er en offentlig person, så er det kritikkverdig. Ikke fordi anoreksi eller selvskading er noe å skamme seg over, men fordi det kan ha en smitteeffekt. Det er forskjell på å ta bilder hvor disse elementene synes, enn på å ta bilder hvor disse bevisst fremheves. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjenferdet skrev (1 time siden):

Det er vel måten det gjøres på som kritiseres her, ikke at det gjøres. Hvis man bevisst tar bilder som fremmer anoreksien eller selvskadingen når man er en offentlig person, så er det kritikkverdig. Ikke fordi anoreksi eller selvskading er noe å skamme seg over, men fordi det kan ha en smitteeffekt. Det er forskjell på å ta bilder hvor disse elementene synes, enn på å ta bilder hvor disse bevisst fremheves. 

Ja, og det er greit- Jeg synes de fleste holder seg saklig og diskuterer det hun gjør, og ikke det hun er. Og hun har så mye makt at selvfølgelig skal ikke den debatten knebles.  

Men så er det noen da, som helt tydelig heller vil snakke om Ingeborg som person, og utseende.

1: Et bilde av henne fullt påkledd ved siden av en hest fikk kritikk. Kritikken gikk ut på at hun viste hele kroppen sin, og hvordan kroppen så ut. For det er det kritikken går ut på. Når man diskuterer vinkler osv, så blir det så spekulativt, man kritiserer i bunn og grunn kroppen hennes. Ingen kropp = ingen kritikk, ingen debatt.

2: Hvis man synes et bilde hun har lagt ut kan være triggende for andre, hvorfor ikke bare rapportere det da? Ved å poste det her så sprer man jo bare bilde videre, og det vil man vel ikke hvis man var imot det i utgangspunktet? Eller synes kanskje folk at det er litt deilig å snakke om andre? 

3: Kroppspresset blir bare verre og verre. Er måten å bekjempe det på å kritisere enkeltes kropper bak en anonym bruker? Det er ikke bare Ingeborg som har et ansvar. 

Melder meg ut av debatten nå, har sagt det jeg mener om dette. Som sarah93 skrev, diskusjonen går i ring.

Endret av miaw
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (4 timer siden):

Ja, og det er greit- Jeg synes de fleste holder seg saklig og diskuterer det hun gjør, og ikke det hun er. Og hun har så mye makt at selvfølgelig skal ikke den debatten knebles.  

Men så er det noen da, som helt tydelig heller vil snakke om Ingeborg som person, og utseende.

1: Et bilde av henne fullt påkledd ved siden av en hest fikk kritikk. Kritikken gikk ut på at hun viste hele kroppen sin, og hvordan kroppen så ut. For det er det kritikken går ut på. Når man diskuterer vinkler osv, så blir det så spekulativt, man kritiserer i bunn og grunn kroppen hennes. Ingen kropp = ingen kritikk, ingen debatt.

2: Hvis man synes et bilde hun har lagt ut kan være triggende for andre, hvorfor ikke bare rapportere det da? Ved å poste det her så sprer man jo bare bilde videre, og det vil man vel ikke hvis man var imot det i utgangspunktet? Eller synes kanskje folk at det er litt deilig å snakke om andre? 

3: Kroppspresset blir bare verre og verre. Er måten å bekjempe det på å kritisere enkeltes kropper bak en anonym bruker? Det er ikke bare Ingeborg som har et ansvar. 

Melder meg ut av debatten nå, har sagt det jeg mener om dette. Som sarah93 skrev, diskusjonen går i ring.

1. Men bildet sammen med hesten var det flere brukere som forsvarte, nettopp fordi det bare var et bilde av en tynn person sammen med en hest og ikke et thinspo bilde.

2. Den som tier samtykker. Å bare rapportere bildet (hvor? Til hvem?) vil ikke få noe fokus på hvor skadelig denne adferden er.

3. jeg er uenig i at kroppen hennes kritiseres. Det er vinklene hun velger å ta bilder i (innimellom, ikke hele tiden) som kritiseres.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 23.10.2021 den 0.23):

1. Men bildet sammen med hesten var det flere brukere som forsvarte, nettopp fordi det bare var et bilde av en tynn person sammen med en hest og ikke et thinspo bilde.

2. Den som tier samtykker. Å bare rapportere bildet (hvor? Til hvem?) vil ikke få noe fokus på hvor skadelig denne adferden er.

3. jeg er uenig i at kroppen hennes kritiseres. Det er vinklene hun velger å ta bilder i (innimellom, ikke hele tiden) som kritiseres.

1: Men de kommentarene er en del av debatten, desverre. Selv om de fleste forsvarer bilde, så er det fortsatt brukere her, selv om de er i mindretall, som tydeligvis liker og rakke ned på hvordan andre ser ut. Og for den det gjelder så husker man som regel de negative kommentarene, ikke de positive.  

2: Du skal ikke bla så langt tilbake for å se at bilder som har blitt repostet her, har fått kommentarer om at folk har blitt trigget av dem. Bilder de har blitt oppmerksom på i denne tråden. Er man ikke da en del av problemet når man sprer bilder man mener er skadelige? De fleste bildene som har blitt lagt ut her er fra instagram, og der kan man rapportere bilder man mener er upassende. 

3: Her tror jeg bare vi må være uenig. Om et bilde av henne får kritikk fordi hun har en vinkel som fremhever kragebeina, så handler det ikke bare om vinklingen. Kritikken handler også om en del av hennes kropp (kragebeina). 

Endret av miaw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående rapportering, så har jeg rapportert langt verre ting relatert til anoreksi på Instagram, uten at det var brudd på retningslinjer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...