Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Optimo

Jøss, her er det mange som synser og mener om ting de umulig kan vite noe om. Spekulasjoner om andres psykiske helse slik det skjer i denne tråden er skikkelig stygt, faktisk. 

Endret av Optimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (2 minutter siden):

Jøss, her er det mange som synser og mener om ting de umulig kan vite noe om. Spekulasjoner om andres psykiske helse slik det skjer i denne tråden er skikkelig stygt, faktisk. 

Nå er det sånn at IS har vært svært åpen om ganske mye,og for dem som har fulgt henne siden bloggen så delte hun selv ekstremt detaljert om sin psykiske helse over flere år, både bulimi, anoreksi og OCD. Om behandling, innleggelser, vekt, tanker. Bilder og referat av dagbøker også fra tidligere innleggelser. Bloggen finnes ikke mer. Men vi som fulgte henne og leste alt sitter jo på informasjonen fremdeles. Hun har valgt å være en offentlig person de siste knappe 10 årene etter hun ble utskrevet i tillegg, og har også i denne perioden delt mye og detaljert om egen helse og sykdom. Det er lite spekulasjoner faktisk. Og IS har selv valgt å gjøre og holde sykdommen sin offentlig. 

  • Liker 29
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (14 minutter siden):

Jøss, her er det mange som synser og mener om ting de umulig kan vite noe om. Spekulasjoner om andres psykiske helse slik det skjer i denne tråden er skikkelig stygt, faktisk. 

Debatter som dette bør tåle dagens lys, da spesielt om temaer som påvirker unge i negativ retning. Det er lite matnyttig å slenge ut av seg en slik kommentar, når hele debatten kommer av at en person misbruker sin maktposisjon til å fremstå som dobbeltmoralsk i sin ikke-eksisterende kamp mot alvorlig spiseforstyrrelse som kan føre til økt mortalitet blant barn og unge. For oss som kjenner unge som har latt seg påvirke av slike stemmer skaper det rett og slett hjelpesløshet at unge får ødelagt livene sine på dette viset. 

Slike utsagn som sitert over er like fjernt som alle av Sennesets publikasjoner de siste årene. Hennes verdier kommer enkelt og greit frem i sosiale medier, og hun gjemmer seg bak offerrollen. 

  • Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (4 minutter siden):

Jøss, her er det mange som synser og mener om ting de umulig kan vite noe om. Spekulasjoner om andres psykiske helse slik det skjer i denne tråden er skikkelig stygt, faktisk. 

Det er ikke spekulasjon når hun selv har dokumentert og bekreftet det. Jeg ville aldri omtalt en annen persons psykiske helse uten å ha noe å bygge uttalelsene mine på. Hun HAR dedikert så og si sin hele kjendisstatus som "den syke" med hele historikken hennes, og hun får betalt for å skrive om egen psykisk helse. Hun HAR kranglet med andre med SF-historikk fordi det ikke ligner hennes egen historikk og huk HAR delt i detaljerte bilder som trigger. Ingenting av dette er spekulasjoner men godt dokumentert i nesten alt hun produserer. Det er godt mulig hun har andre sider ved seg selv, men det hun formidler på sine plattformer er så og si bare egen sykehistorikk og hvordan det ikke virker å bearbeides eller gå fremover, men heller profittere på og takke nei til den behandlingen hun egentlig behøver. Det er ikke hennes feil fordi anoreksi er først og fremst en sykisk sykdom som livnærer seg på at pasienten unngår behandling og fokus på andre ting. Når fokuset på jobb bare blir sykdommen som også allerede får mye oppmerksomhet utenfor jobb, så blir det vanskelig å fokusere på noe annet. Hun blir hyllet for å være åpen men har selv sagt i en podkast at det som hadde hjulpet henne var at folk ikke snakket med henne om sykdommen eller så på henne som en syk person. Det går ikke når hun selv er den som trekker opp sykdommen hele tiden og da må man nesten spørre seg hvorfor hun har et stort behov for å snakke om det hele tiden i media? Er det et uttrykksbehov som hjelper henne? 

  • Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, pop up bruker said:

 3) Jeg får veldig pro-ana-vibber når det skrives om spiseforstyrrelser og bilder av en veldig tynn og syk kropp. 

Ja, veldig syke anorektikere stiller gjerne til fotografering i klær som viser mye av dem, som en ermeløs topp. Jeg synes det er rart at behandlerene - bildene har flere ganger vært tatt på sykehus, ikke setter foten tydeligere ned. Det de vil i sitt syke univers er å vise hvor flinke de er. Og andre spiseforstyrrede ser bildene og tenker "wow, hun har vært flink!".

Som sagt, det er ikke bare Senneset jeg har sett dette fenomenet hos men hun er en av de som får vist seg mest mulig frem. Journalister burde fått bedre opplæring i symptomer. 

  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, pop up bruker said:

Jeg reagerte også på teksten i aftenposten i dag. 

1) Den har ingen nyhetsverdi 

2) Den tilfører ikke en viktig ytring, mening eller lignende 

3) Jeg får veldig pro-ana-vibber når det skrives om spiseforstyrrelser og bilder av en veldig tynn og syk kropp. 

Du har veldig rett på alle tre punkter og spesielt pkt 3 er viktig. Noen i Aftenposten må vel ha stusset på bildebruken? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (6 minutter siden):

Du har veldig rett på alle tre punkter og spesielt pkt 3 er viktig. Noen i Aftenposten må vel ha stusset på bildebruken? 

De burde ha det, det ble adressert direkte bl.a. etter boka kom, men de rundt henne er mest opptatt av å forsvare henne uansett virker det som. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (1 time siden):

Alt dette. Enig i stort sett alt. Vil bare påpeke en ting ang det med diskusjon med SL: IS hadde også bulimi, en ganske heftig en,beskrevet i detalj på bloggen hun hadde. Men denne snakker hun ikke om, underslår. For bulimi er ikke status på samme måte som anoreksi. Det vises også gjennom tittelvalget på boka: «Anorektisk» 

Jeg har mye av det samme bilde som IS, at det ikke handler om mat og vekt på samme måte som for en del andre, med alvorlige traumer i bunn. Jeg har også i liten grad vært redd for enkelte matvarer etc etc. Men hovedpoenget er at det er viktig å få fokus på at SF har mange årsaker og må behandles mye mer individuelt enn beh.oppleggene hittil har gjort. Ikke å krangle om at den ene eller andre måten er feil/ikke stemmer, som du godt beskriver. Hovedproblemet er at det har vært altfor lite fokus på hvor heterogen pasienter med SF er som gruppe, ikke at det ene eller andre er rett/galt, sånn IS i stor grad holder på. Og ja, noe av det som provoserer meg nesten mest er dette at hun liksom har definisjonsrett på hvordan ting er som syk/for sykdommen. 

Helt enig i alt dette. Det er derfor jeg mener at hennes historie er kjempeviktig, for det viser som du sier at SP er mye mer komplekse enn nødvendigvis kalorier og ja-mat og nei-mat på den måten vi ofte tenker når vi tenker på sykdommen. Der det stopper hos meg er når hun sier "spiseforstyrrelser handler ikke om kalorier eller slanking som har gått for langt", for da avkrefter hun veldig mange med SF og SF-adferd. At hun har en annen historikk er helt reelt og viktig men da kan hun heller si "for meg er har ikke vekt eller kalorier vært et problem". Når hun attpåtil skal diskutere i mot en annen med SF-historikk og forsøke å "rette" på hennes sykdomshistorikk så blir det veldig respektløst og en slags selvpåtatt definisjon på sykdommen. Det er både ufint men kan i verstefall få folk som lurer seg i et forstyrret atferdsmønster til å tro på at de ikke har problemer fordi de har ikke samme historikk som henne, og da blir det vanskeligere å få hjelp senere.

Det med status mente jeg ang hvordan folk hyller henne slik som de hyllet Linnéa Myhre for å stå frem. Da LM stoppet å lage innhold om SF ble folk skuffa over henne, selvom det er et sunnhetstegn at pasienter får nye interesserer som overdøver sykdommen. Senneset spiser på hyllesten og ettersom hun bare blir sykere så kan denne hyllesten om å være "den syke" fortelle sykdommen hennes at hun gjør noe riktig, og får bekreftelse på at hun er så syk, så disiplinert til å være syk nok. Jeg får ikke inntrykk når jeg hører på henne at hun vil være syk, men at handlingene hennes blir drevet av sykdommen som makter over henne, og denne statusen som den modige syke som det er et under at fortsatt lever for hun var jo så syk, er ikke nødvendigvis til hennes beste.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sursøtsaus skrev (11 minutter siden):

Helt enig i alt dette. Det er derfor jeg mener at hennes historie er kjempeviktig, for det viser som du sier at SP er mye mer komplekse enn nødvendigvis kalorier og ja-mat og nei-mat på den måten vi ofte tenker når vi tenker på sykdommen. Der det stopper hos meg er når hun sier "spiseforstyrrelser handler ikke om kalorier eller slanking som har gått for langt", for da avkrefter hun veldig mange med SF og SF-adferd. At hun har en annen historikk er helt reelt og viktig men da kan hun heller si "for meg er har ikke vekt eller kalorier vært et problem". Når hun attpåtil skal diskutere i mot en annen med SF-historikk og forsøke å "rette" på hennes sykdomshistorikk så blir det veldig respektløst og en slags selvpåtatt definisjon på sykdommen. Det er både ufint men kan i verstefall få folk som lurer seg i et forstyrret atferdsmønster til å tro på at de ikke har problemer fordi de har ikke samme historikk som henne, og da blir det vanskeligere å få hjelp senere.

Det med status mente jeg ang hvordan folk hyller henne slik som de hyllet Linnéa Myhre for å stå frem. Da LM stoppet å lage innhold om SF ble folk skuffa over henne, selvom det er et sunnhetstegn at pasienter får nye interesserer som overdøver sykdommen. Senneset spiser på hyllesten og ettersom hun bare blir sykere så kan denne hyllesten om å være "den syke" fortelle sykdommen hennes at hun gjør noe riktig, og får bekreftelse på at hun er så syk, så disiplinert til å være syk nok. Jeg får ikke inntrykk når jeg hører på henne at hun vil være syk, men at handlingene hennes blir drevet av sykdommen som makter over henne, og denne statusen som den modige syke som det er et under at fortsatt lever for hun var jo så syk, er ikke nødvendigvis til hennes beste.

Helt enig i alt du skriver her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har (hatt) spiseforstyrrelser OG alvorlige traumer, men for meg har likevel utseende og vekt vært helt avgjørende for at jeg har underspist. Det er mange som er opptatt av å understreke at utseende ikke har noe å si, for SF blir ofte misforstått som at man bare er forfengelig og vil se ut som en modell, men det ER faktisk et viktig element for mange, som man bør kunne snakke om på en grei måte. Et oppheng i utseende kan uansett være et symtom på bakenforliggende problemer. Det er ingen motsetning. Å strebe etter six pack og thigh gap kan også være en måte å takle angst på. Modeller og dansere er for øvrig overrepresentert. Det gjør ikke spiseforstyrrelsen uverdig. ( Dessuten er det noe med bildene og poseringen som får det til å virke som utseende ikke er helt uvesentlig for sykdomsbildet til Senneset heller, men det kan jeg ikke vite.)

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0
1 hour ago, Optimo said:

Jøss, her er det mange som synser og mener om ting de umulig kan vite noe om. Spekulasjoner om andres psykiske helse slik det skjer i denne tråden er skikkelig stygt, faktisk. 

Senneset gjør akkurat det samme som influencerne hun er så glad i å kritisere. Når hun ønsker å profitere på det er hun en viktig samfunnsdebattant og pasienthistorien hennes er kvalifiseringen hennes inn i diverse debatter og brukes som plattform og virkemidler, men om det blir kritikk så er samme sykehistorie en anledning til å avskrive alt som ufine personangrep mot en stakkars enkeltperson av kjipe hatere. 

jajajaja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innlegg her. Jeg selv har aldri hatt SF og forstår det ikke. Kan det være slik at IS sin sykdom gjør at hun ikke ser at det hun formidler gjennom IG og Aftenposten er skadelig for hennes helse(og for andre sin)? At hun rett og slett er såpass syk at hun ikke tenker klart? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oline12 skrev (13 minutter siden):

Mange gode innlegg her. Jeg selv har aldri hatt SF og forstår det ikke. Kan det være slik at IS sin sykdom gjør at hun ikke ser at det hun formidler gjennom IG og Aftenposten er skadelig for hennes helse(og for andre sin)? At hun rett og slett er såpass syk at hun ikke tenker klart? 

Det kan selvfølgelig hende. Allikevel bør Aftenposten sette ned foten før de godkjenner slikt innhold. 

  • Liker 29
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri hatt spiseforstyrrelser eller noe men har jo fått med meg hennes innlegg i media. Synes det har vært mest selvfølgeligheter og politisk korrekte innlegg - ikke veldig spennende i mine øyne. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oline12 skrev (30 minutter siden):

Mange gode innlegg her. Jeg selv har aldri hatt SF og forstår det ikke. Kan det være slik at IS sin sykdom gjør at hun ikke ser at det hun formidler gjennom IG og Aftenposten er skadelig for hennes helse(og for andre sin)? At hun rett og slett er såpass syk at hun ikke tenker klart? 

Basert på egne erfaringer om både pasient og pårørende: høyst sannsynlig både og. Særlig når man har vært syk en stund så vet man det som regel godt, og det er en stor del av driven å få fram egen sykdom uten å gjøre det åpenbart,fordi kroppen er blitt en viktig del av språket/måte å si fra på. Man vet ofte innerst inne at det man gjør ikke er bra, og hvordan andre blir påvirka av det, men klarer på en måte ikke å la være heller, det er litt som et tog uten bremser som får stadig høyere fart. Men IS har vært gjennom dette før, i flere runder, og fått klare tilbakemeldinger uten å ta det til seg, hun nærmer seg 40 og er ikke en dødssyk i 20-åra lenger, og har selv i all hovedsak valgt den offentlige rollen hun har med det ansvaret det også medfører, så jeg mener det ikke holder som hverken forklaring eller unnskyldning her. Man forventer noe annet av en kroniker som nærmer seg 40 som også er dreven med på media og kommunikasjon, enn man gjør av en nysyk 17-åring. Så jeg tror absolutt hun vet og ser at dette kan være skadelig, men jeg tror også hun ikke greier å stoppe, også fordi bekreftelsesbehov, noe hun jo får gang på gang hver gang sykdom er oppe som tema, forsterkende effekt. Folk vil vise støtte, men gjør en enorm bjørnetjeneste i stedet. Og så kan det være at sykdommen nå har tatt så mye over igjen at hun ikke helt tenker klart lenger, at det har bikka over, men det kan jo bare hun og hennes nærmeste vite. Men da må faktisk noen rundt sette ned foten og si at «nå får ikke du lov til å jobbe», «nå er du så syk at du bør ta en pause fra SoMe», «nå blir det ikke flere forestillinger før du har tatt tak i x og y» osv, og Aftenposten må la være å trykke sånn som denne siste saken, og ta mye større ansvar hva gjelder bruk av bilder også. Noen må dra i nødbremsen, for det greier hun åpenbart ikke selv. Og basert på kjennskapen til historien, det hun selv har delt og generell erfaring med spiseforsyrrelser og traumer: det er en utopi å tro at hun kan bli frisk/komme seg ovenpå igjen bare med psykolog poliklinisk og fortsatt jobbe 100 eller 200%. Det er som å behandle alvorlig kuttskade med Norgesplaster. Men hun må jo bare finne ut av det der selv,jeg håper bare ikke det koster henne livet i mellomtida, og hun og arbeidsgiver må slutte med å la det «gå utover» sårbare følgere som har henne som forbilde. 

  • Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, Kanin46 said:

 Johanne Magnus forsøkte jo å være en kritisk Røst mot bl.a. bildebruk i boka, og ble jo høvla ned på Mail og kommentarfelt av kjendisvennene til Ingeborg (ikke rykter, førstehåndsopplysninger). Jeg var en av de få som deltok i kommentarfelt hos IS på JM sin side, og det var ekstremt ubehagelig. Vi var 3-4 stykker, og det ble skikkelig stygt, Kadra Yusuf bl.a. gikk rett i strupen på den ene på en svært usmakelig måte. 

Ligger diskusjonen med JM vs IS ute fortsatt? I såfall, hvor? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (6 minutter siden):

Ligger diskusjonen med JM vs IS ute fortsatt? I såfall, hvor? 

Tviler. Men du kan prøve å gå inn på Facebook-sida til boka «Anorektisk» og bla tilbake til mai/juni 2017, IS delte innlegget JM skrev i BT der, trakk seg stille tilbake og så eksploderte kommentarfeltet. Det JM skrev er tilgjengelig på nett ved søk, men fortsatt bak betalingsmur hos BT tror jeg. Jeg vet at hun fikk en sinnsyk mengde stygge og svært ubehagelige Mail fra diverse journalister og kjendisvenner av IS da innlegget ble publisert. Fotografen, som hun også problematiserte (hun ekstremt tynne som nå er død) ble det ikke noe diskusjon rundt, og jeg vil si kritikken var både saklig og betimelig. Men altså ikke veldig velkomment. (Selv om IS gjentar at «kom gjerne med innspill og kritikk», det er spill for galleriet)

her er link, men er betalingsmur

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/6O7gL/anoreksi-tynn-suksess

Endret av Kanin46
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (1 minutt siden):

Tviler. Men du kan prøve å gå inn på Facebook-sida til boka «Anorektisk» og bla tilbake til mai/juni 2017, IS delte innlegget JM skrev i BT der, trakk seg stille tilbake og så eksploderte kommentarfeltet. Det JM skrev er tilgjengelig på nett ved søk, men fortsatt bak betalingsmur hos BT tror jeg. Jeg vet at hun fikk en sinnsyk mengde stygge og svært ubehagelige Mail fra diverse journalister og kjendisvenner av IS da innlegget ble publisert. Fotografen, som hun også problematiserte (hun ekstremt tynne som nå er død) ble det ikke noe diskusjon rundt, og jeg vil si kritikken var både saklig og betimelig. Men altså ikke veldig velkomment. (Selv om IS gjentar at «kom gjerne med innspill og kritikk», det er spill for galleriet)

Jeg husker det. Det var et godt innlegg. IS svarer aldri på kritikk, lar andre svare, eller svarer bare «har du lest innlegget mitt ordentlig?».

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kanin46 said:

Tviler. Men du kan prøve å gå inn på Facebook-sida til boka «Anorektisk» og bla tilbake til mai/juni 2017, IS delte innlegget JM skrev i BT der, trakk seg stille tilbake og så eksploderte kommentarfeltet.

Fant, tror jeg. I hvertfall et innlegg på IS fb side hvor hun deler kronikken i BT og kommentarfeltet oppgis å være 110 kommentarer. Men de fleste var visst slettet for det var vel et 30-talls (estimat). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...