Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Bolledeig2.0 skrev (8 minutter siden):

Litt brått sagt har Senneset tre budskap om sykdom 

1) ingen er så flink til å være syk som henne

2) folk som er syke er jevnt over dårlige mennesker. Særlig de som er sykemeldt og ikke bare brenner gjennom alle kroppens signaler om å ta pause 

3) ingen er så flink til å være syk som henne. 
 

selv i den nye teksten «skryter» hun av å motta hjelp på antageligvis et lavere nivå enn fastlegen egentlig vil. Gratulerer, da

Takk! Akkurat dette. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som provoserer meg er at hun klager på at hun får hjelp. Jeg kjenner mange som trenger hjelp men ikke får det, og noen som tok livet sitt mens de ventet. 

Hun blir vel prioritert. 

  • Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (6 minutter siden):

Reagerte på headerbildet fra hennes instagram som er brukt til artikkelen der Senneset har vridd armen unaturlige 180 grader rundt slik at mobilkameraet kan brukes til speilselfien i profil der arm og hånd kommer frem skrinn og senete foran en lang og tynn kropp (vidvinkel tatt ovenfra og ned gir alle en slankende effekt) mens ansiktet/hodet beholder en voksen kvinnes typisk sensuelle uttrykk.

Har ikke abonnement og får ikke lest hele. Men som andre skriver, det er i bunn og grunn den samme gamle personlige lidelseshistorien akkompagnert av bilder av en syk person. Bilder ingen trenger å se i tilfelle de trigger. Det finnes vel knapt sunne bilder av Senneset som ikke er gamle?

Modig, sterk, åpen og sta. Ja, hvem er vel ikke det? Senneset er verken unik eller den eneste, men hun kjemper heller ikke for andre enn seg selv gjennom sine personlige historier. Egentlig er det heller ingen kamp hun kjemper, gjennom årene har jeg registrert lite utvikling og modning rundt spiseforstyrrelsene hun prater så høyt om. Hun er snart 40, praktiserer lite av det hun snakker om, og krydrer det på toppen med egne, flotte personkarakteristikker som stahet og selvstendighet. 

Jeg har vel aldri latt meg imponere av "arbeidet" hennes, det er verken bedre eller dårligere enn andres være seg syk eller ei. Men siden stort sett alle syns synd på denne beintøffe, modige, og tilfeldigvis syke "veslejenta med den tøffe bakgrunnen" går hun på rød løper når det gjelder artikler, bøker, kronikker, foredrag, mene noe på TV, og nå tydeligvis fasttracker gjennom helsevesenet uten å egentlig ville ha hjelp, mens de fleste må vente vinter og votter og bli så syke og ødelagte som mulig før de kan få den hjelpen de trenger. Men bare prøv å være blant de som uttrykker dette høyt, at keiseren har ingen klær på. At vi har flere hjelpetrengende med SF i landet enn bare Senneset. Det er som å knuse glasset og trykke på brannalarmen.

Som gammel anorektiker bifaller jeg teksten din stort. Jeg har lenge vært opprørt over at hun his så stor spalteplass. Hun er ikke et friskt forbilde. Snarere en som kan trekke syke ned.

  • Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0

Bare for å ha det på det rene. 

Hun «fasttracker» helt garantert ingenting i det ordinære helsevesenet. Enten kjøper hun seg ut av kø (som mange gjør) eller så er hun faktisk så syk at hun får prioritet. Men hun velger jo selv hvilke deler av denne historien hun faktisk ønsker å fremheve. 

mvh

Mangeårig pårørende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel om hvor syk hun er samtidig som hun på Instagram trykker hjerter, likes og skriver lovord på Caroline Berg Eriksen sine poserende, redigerte og vinklende pro-ana bilder…..

Så dobbeltmoralsk som man kan få det 

  • Liker 43
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bolledeig2.0 skrev (1 minutt siden):

Bare for å ha det på det rene. 

Hun «fasttracker» helt garantert ingenting i det ordinære helsevesenet. Enten kjøper hun seg ut av kø (som mange gjør) eller så er hun faktisk så syk at hun får prioritet. Men hun velger jo selv hvilke deler av denne historien hun faktisk ønsker å fremheve. 

mvh

Mangeårig pårørende

Ja, kanskje hun blir prioritert, eller så har hun jo råd til å gå privat? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har forstått, velger Senneset annerledes og behandling på et lavere nivå enn det fastlegen anbefaler.  Samvalg er viktig, men det fremstår som at legen vurderer henne som mer behandlingstrengende enn hun mener selv. Det er dette jeg mener med "fasttracking" (mulig feilbrukt fra min side): Hun bestemmer hva slags behandling hun selv mener hun hun har behov for/kan strekke seg til å ta imot, mot bedre vitende i helsevesenet som tross alt kjenner historikken/journalen.

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0
1 minutt siden, Revenge o'Cavatina said:

Ettersom jeg har forstått, velger Senneset annerledes og behandling på et lavere nivå enn det fastlegen anbefaler.  Samvalg er viktig, men det fremstår som at legen vurderer henne som mer behandlingstrengende enn hun mener selv. Det er dette jeg mener med "fasttracking" (mulig feilbrukt fra min side): Hun bestemmer hva slags behandling hun selv mener hun hun har behov for/kan strekke seg til å ta imot, mot bedre vitende i helsevesenet som tross alt kjenner historikken/journalen.

Ja ok da forstår jeg deg bedre. Jeg reagerte på det samme (og at hun skryter av det), men hun er jo voksen og samtykkekompetentent. Så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (5 minutter siden):

Ettersom jeg har forstått, velger Senneset annerledes og behandling på et lavere nivå enn det fastlegen anbefaler.  Samvalg er viktig, men det fremstår som at legen vurderer henne som mer behandlingstrengende enn hun mener selv. Det er dette jeg mener med "fasttracking" (mulig feilbrukt fra min side): Hun bestemmer hva slags behandling hun selv mener hun hun har behov for/kan strekke seg til å ta imot, mot bedre vitende i helsevesenet som tross alt kjenner historikken/journalen.

Jeg har selv gjort dette,desperat etter å holde på «normallivet» (som jo egentlig ikke funka), men jeg var ikke forbilde for x antall syke unge jenter og kringkastet det med underliggende stolthet til «halve Norge». Signaleffekten er på grensa til å måtte kalles katastrofal. Hadde hun sagt «fastlegen og andre har lenge sagt (…), jeg innser nå at jeg burde hørt på dem for lenge siden og nå skal jeg gjøre det» hadde det vært noe helt annet. Hun spiller et jævlig risikabelt spill, hun er 10 år eldre, kroppen er tynt over ekstremt mange år. Og det er for så vidt hennes valg. Men det blir noe mer enn det når hun har valgt å ta den rollen hun har, og fronter dette på den måten hun gjør. 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne store, mektige gjengen med enablers og noen av dem er også helsepersonell som heier på dette, har de ingen som helst kritiske tanker selv? Eller handler alt om å holde seg inne med riktige folk for enhver pris? Gud, jeg er glad jeg ikke er kjendis. 
 

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enablers. Der sa du det. Den statusen Senneset har idag som kjendis, rikssynser, og per definisjon syk. Hva blir igjen av Senneset den dagen hun eventuelt blir frisk (noe jeg ikke har tro på, dessverre)? Sennesets rolle og eksistens i media- og kultur-Norge er sterkt knyttet til hennes "årelange kamp med og mot egen sykdom" som hun er en kjempeflink formidler av. Mye av det hun ytrer handler stort sett om henne selv og sin sykdom.  Uten dette, hva og hvem er Senneset da?

  • Liker 28
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (35 minutter siden):

Enablers. Der sa du det. Den statusen Senneset har idag som kjendis, rikssynser, og per definisjon syk. Hva blir igjen av Senneset den dagen hun eventuelt blir frisk (noe jeg ikke har tro på, dessverre)? Sennesets rolle og eksistens i media- og kultur-Norge er sterkt knyttet til hennes "årelange kamp med og mot egen sykdom" som hun er en kjempeflink formidler av. Mye av det hun ytrer handler stort sett om henne selv og sin sykdom.  Uten dette, hva og hvem er Senneset da?

Hun er jo skarp og analytisk om hun vil. Desto dummere at hun kaster det bort på omtrent bare å skrive om egen sykdom og vaksiner.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Revenge o'Cavatina skrev (1 time siden):

Enablers. Der sa du det. Den statusen Senneset har idag som kjendis, rikssynser, og per definisjon syk. Hva blir igjen av Senneset den dagen hun eventuelt blir frisk (noe jeg ikke har tro på, dessverre)? Sennesets rolle og eksistens i media- og kultur-Norge er sterkt knyttet til hennes "årelange kamp med og mot egen sykdom" som hun er en kjempeflink formidler av. Mye av det hun ytrer handler stort sett om henne selv og sin sykdom.  Uten dette, hva og hvem er Senneset da?

Dette. Hele hverdagen hennes er jo bygd opp rundt dette, og å være den som uansett ikke gir seg, er flinkest til å være syk og ikke la sykdommen påvirke livet sitt. Store deler av det hun skriver som journalist bygger på det. Mye av det hun deltar på i media ellers. Alt av foredrag og da også show med Peder Kjøs (der har du forresten en fagperson som kunne satt ned foten og sagt at «nå er du for syk, og så lenge du ikke tar til deg råd fra fastlegen ang behandling og oppfølging så pauser jeg forestillingene våre på ubestemt tid»). Dama er ikke dum. Hun har en grunnutdanning. Hun kunne fått til mye som ikke handler om sykdom. De første årene etter hun flytta til Oslo framsto det som om kjendisvenner og mediefokus erstatta mye av funksjonen spiseforstyrrelsene hadde hatt, og at jobben var kontrollen. Så ble det ganske raskt synlig for mange av oss som er syke at hun var milevis fra så frisk som hun framstilte det som. Spiralen begynte å løpe nedover i perioden da boka kom, og har bare fortsatt, med ekstra fart da koronaen kom. Det har vært åpenbart for mange av oss lenge at hun ikke var frisk, og heller ikke hadde kontroll på sykdommen. Kan være vanskelig å forklare for friske folk. For det er ikke spekulasjon, man ser og kobler ting friske ikke gjør. Men synes det virkelig begynte å bli ille etter bokutgivelsen, også mye av oppførselen hennes. Var da hun for alvor ble uangripelig og antall enableres ble synlig. Johanne Magnus forsøkte jo å være en kritisk Røst mot bl.a. bildebruk i boka, og ble jo høvla ned på Mail og kommentarfelt av kjendisvennene til Ingeborg (ikke rykter, førstehåndsopplysninger). Jeg var en av de få som deltok i kommentarfelt hos IS på JM sin side, og det var ekstremt ubehagelig. Vi var 3-4 stykker, og det ble skikkelig stygt, Kadra Yusuf bl.a. gikk rett i strupen på den ene på en svært usmakelig måte. Folk tør ikke si fra, tør ikke være kritiske, nettopp pga sånne hendelser. De få gangene noen har prøvd å rette saklig kritikk mot f.eks signaler hun sender ut, bruken av «naver og taper» og dette med jobbing og sykdom, så ignorerer IS det, og som regel blir man angrepet av de rundt henne og blinde fans. Med er par hederlige unntak på Twitter. I praksis er hun blitt urørlig. Og det er skremmende med den påvirkningskraften hun har. 
Og jo mer jeg tenker på det jo mindre forstår jeg av at det hun skrev nå hadde noe i A-magasinet å gjøre. Det er sykdomsstatus for en ansatt. På egen Facebook/Instagram ja(selv om måten hun framstiller ting på fortsatt er provoserende), men ikke hos egen arbeidsgiver i en av Norges største aviser… Har noen mista dømmekraften i Aftenposten? 

  • Liker 33
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Yusuf, der er det eget kapittel mtp. Aksept for oppførsel og enabling. Men det får bli i en annen tråd.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sursøtsaus skrev (24 minutter siden):

Dessverre er hun, slik som mange med SP sterkt opptatt av å definere seg selv utifra egen sykdom. Det er det som i deres verden er spennende, og det er det som gir dem trygghet. Det er en slem sykdom for man blir både så besatt av den at det er alt man bryr seg om, og det gjør at man også blir veldig selvsentrert. Jeg føler det er her det lugger veldig hos Senneset, for hennes identitet ER sykdommen hennes, til og med til det punktet hvor hun føler hun har eierett på hele sykdommen og hennes historie er den egentlige definisjonen av sykdommen. Selv har jeg ikke kunne relatert til mye av hennes historie, selvom jeg har en historie med SP. Hun krangler med Sandra Lyng som også har slitt med bulimi om at spiseforstyrrelser ikke handler om vektnedgang og slanking, men om kontroll. Joda, det er sant at mange som sliter med SP har fått det pga et desperat forsøk på å få kontroll. Men hun har selv innrømmet at SP var helt tilfeldig, det var kun en måte hun kunne drive med selvskading uten at det ble for tydelig med en gang, og OCD'en hennes fant trøst i å unngå mat hun definerte som "skitten", ikke fordi den var kaloririk. Men det er kun hennes opplevelse. Mange som sliter med SP er nettopp opptatt av vektnedgang, er nettopp opptatt av kalorier og er redd for vektøkning, fordi samfunnet sier at hvis du er tynn er du lykkelig. Og hvis man er i en krise forsøker man å finne en vei til lykke som man kan kontrollere.

Senneset sin historie er viktig for å vise at man kan få spiseforstyrrelser av andre årsaker, og det er viktig for å vise hvor kompleks sykdommen er, men å sitte og krangle med en annen som har slitt med SP og indikere at deres opplevelse er en bagatell eller ikke "den virkelige" årsaken til SP hjelper ingen. At Senneset ikke var redd for brød og kunne spise iskrem da hun var lagt inn på sykehus hjelper ikke pasienter som er redd for matvarer, og det hjelper hvertfall ikke å definere hele sin personlighet og liv som en syk person. Men det er lett hvis omverdenen praiser deg for det, for da er det jo status å være syk. Noe som selvfølgelig sykdommen elsker og tenner på. Linnea Myhre fikk kritikk da hun begynte å fokusere på annet innhold og sluttet å holde foredrag om psykisk helse og SP, men hennes svar er det største tegnet på forbedring: Det interesserer henne ikke lengre i like stor grad, og hun ønsker ikke at sykdommen skal få alt fokus i hennes arbeid eller interesser. I starten var det kanskje "å gjøre friske ting", men jeg vil tørre å påstå at LM har mange andre ambisjoner og har greid å riste av seg symbolet på SP, og virker som hun trives med dette. Det er disse menneskene som er viktige å trekke frem. De som kom seg ut av helvetet ved å finne annen motivasjon i livet slik at sykdommen rett og slett ble for uinteressant. Det er beinhardt men det viser at det er mulig, og at man ikke må være stuck som syk men "gjøre friske ting" for evig.

Alt dette. Enig i stort sett alt. Vil bare påpeke en ting ang det med diskusjon med SL: IS hadde også bulimi, en ganske heftig en,beskrevet i detalj på bloggen hun hadde. Men denne snakker hun ikke om, underslår. For bulimi er ikke status på samme måte som anoreksi. Det vises også gjennom tittelvalget på boka: «Anorektisk» 

Jeg har mye av det samme bilde som IS, at det ikke handler om mat og vekt på samme måte som for en del andre, med alvorlige traumer i bunn. Jeg har også i liten grad vært redd for enkelte matvarer etc etc. Men hovedpoenget er at det er viktig å få fokus på at SF har mange årsaker og må behandles mye mer individuelt enn beh.oppleggene hittil har gjort. Ikke å krangle om at den ene eller andre måten er feil/ikke stemmer, som du godt beskriver. Hovedproblemet er at det har vært altfor lite fokus på hvor heterogen pasienter med SF er som gruppe, ikke at det ene eller andre er rett/galt, sånn IS i stor grad holder på. Og ja, noe av det som provoserer meg nesten mest er dette at hun liksom har definisjonsrett på hvordan ting er som syk/for sykdommen. 

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også så utrolig ironisk å være journalist - og så helst kun skrive om seg selv! Det er jo det motsatte av det du skal som journalist. Nå er hun vel mer kommentarredaktør og ikke en ordentlig reporter, men uansett, journalister skal liksom vende blikket opp og ut, ikke konstant innover på seg selv. Tror Aftenposten ansatte henne pga følgerskaren blant yngre lesere, hun har jo ikke noe relevant utdannelse en gang for å være journalist. (Selv om det ikke skader å kjenne godt til helsevesenet!)

  • Liker 29
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (17 timer siden):

Hun får bruke A-magasinet for å annonsere at hun offisielt er pasient igjen. Med en innledning som referer sms-utveksling med leder, og «sterk tekst». For det første er teksten en av ørten historier om det samme, som x antall av oss har opplevd, hun er ikke unik der.


 

Et sitat hadde vært greit å hatt med. Selv har jeg avsluttet mitt abonnement hos Aftenposten nettopp på grunn av slike stemmer som henne, og ønsker ikke gi denne saken hverken lesertall eller klikk. Oppdater gjerne. 
 

Kanin46 skrev (7 timer siden):

Synes det er helt hårreisende at hun får bruke egen arbeidsplass på denne måten. Det er jo ikke første gang.

Lenge har Aftenposten fått kritikk for dette, og det som i utgangspunktet ble sett på som en seriøs avis velger nå å bruke slike stemmer og frontfigurer til å skape forherligelse av spiseforstyrrelser, der mennesker i alvorlige tilstand ikke kan regne med å få hjelp av helsevesenet dersom man ikke er et kjent ansikt utad. 
 

Revenge o'Cavatina skrev (6 timer siden):

 

Ettersom jeg har forstått, velger Senneset annerledes og behandling på et lavere nivå enn det fastlegen anbefaler.  Samvalg er viktig, men det fremstår som at legen vurderer henne som mer behandlingstrengende enn hun mener selv. Det er dette jeg mener med "fasttracking" (mulig feilbrukt fra min side): Hun bestemmer hva slags behandling hun selv mener hun hun har behov for/kan strekke seg til å ta imot, mot bedre vitende i helsevesenet som tross alt kjenner historikken/journalen.

 


Synd at helsevesenet fremstilles slik. Her skulle det vært tatt en vurdering på om Senneset overhodet er i stand til å fremstå troverdig, hun har vel kjørt sitt eget løp lenge nok til at noen faktisk burde gå inn som sakkyndig og i verste fall umyndiggjort henne og vurdert henne opp mot tvangsinnleggelse. Når ikke hun kan ta ansvar for seg selv, så burde definitivt andre ha gjort det, og da er ikke familie og venner de rette. De bør ikke ha en slik byrde hengende over seg som kontrollerer livet sitt gjennom mange år. 

Slik hun fremstiller helsevesenet så setter hun fokus på at det er lite verdi i å gå hjelp og at sjansene for å bli frisk er tilstedeværende.

Tenk hvor mange unge jenter og gutter som aldri tør oppsøke hjelp når slike historier kommer frem, hvor mange som faktisk ønsker å bli frisk og som aldri får den muligheten pga frontfigurer som henne. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (44 minutter siden):

Det er også så utrolig ironisk å være journalist - og så helst kun skrive om seg selv! Det er jo det motsatte av det du skal som journalist. Nå er hun vel mer kommentarredaktør og ikke en ordentlig reporter, men uansett, journalister skal liksom vende blikket opp og ut, ikke konstant innover på seg selv. Tror Aftenposten ansatte henne pga følgerskaren blant yngre lesere, hun har jo ikke noe relevant utdannelse en gang for å være journalist. (Selv om det ikke skader å kjenne godt til helsevesenet!)

Selvforherligelse og selvopptatthet er dessverre noe som preger mange med denne sykdommen, og den skal gjerne dyrkes så langt det kan. Samfunnet bør ikke være delaktig i dette, men heller sette ned foten og si at det er beklageligvis at hun er syk, men hun må faktisk ta en større del av den kampen selv, og ønske å bli frisk selv ved å ta de rette valgene og se behovet for profesjonell hjelp ved å lytte til eksperter. I dette tilfellet falmer hun i blinde og henter sympati og oppmerksomhet istedenfor å gi fra seg kontrollen på ting hun ikke evner å forstå selv. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...