Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

On 10/22/2021 at 11:24 AM, Sarah93 said:

Jeg føler diskusjonen om bildene går litt i ring. Men hun har en påfallende måte å søke oppmerksomhet på. Hun er jo veldig åpen, og nå skulle hun være åpen om at hun har vært psykotisk. For å fjerne stigma, det er jo vel og bra. Men det rare er at hun fremstilte det som dette var noe hun aldri har turt å snakke om før, at det satt utrolig langt inne. Det er veldig rart, for hun har snakket om det mange ganger, også detaljene (som hun nå sa ble for tøft å dele). Hun har også gjort veldig mye ut av noe som tross alt var en kortvarig, forbigående psykose. Jeg har også hatt det. Men jeg snakker ikke så mye om det, ikke fordi jeg skammer meg, men fordi det bare varte noen timer  (som med henne), og jeg knapt nok tenker på det. Altså: helt for å bryte stigma, og hun sier mange har satt pris på det, og det tror jeg på. Mener dette er viktig å være åpen om, da det er mye mer skamfullt enn anoreksi. Men å lage utrolig mye drama rundt at hun aldri har fortalt dette offentlig og at det har tatt henne ti år å være åpen, når hun har både skrevet om det flere ganger, sagt det på TV og kanskje gjort det større enn det virker som det var, det synes jeg er rart. 

Veldig spesielt. Hun har snakket om dette flere ganger tidligere, så kan være enig i at det virker rart at hun ville det skulle fremstå som om hun aldri hadde turt å si dette før… at det satt (10 år) langt inne. 

Også merkelig at hun som alltid skal ha så mye å si om psykisk helse klarer å bruke ordene øksemorder og paranoid schizofren i én og samme setning når hun deler denne posten. 
Schizofreni (i likhet med OCD) er noe man har og ikke noe man er. Og denne diagnosen gjør en ikke til en farlig person.

 

 

 

Endret av Jessijones
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nytt intervju på klikk.no. Har jo gått noen uker siden sist hun snakket ut om sin sterke historie. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (2 timer siden):

Nytt intervju på klikk.no. Har jo gått noen uker siden sist hun snakket ut om sin sterke historie. 

Og i en kommentar i Aftenposten i dag, så klart.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (På 6.11.2021 den 11.11):

Nytt intervju på klikk.no. Har jo gått noen uker siden sist hun snakket ut om sin sterke historie. 

Ukritisk tekst til bilde i samme artikkel, Fra DA hun slet med spiseforstyrrelser? Ingeborg er ikke langt fra like skremmende tynn nå, hevder hun selv at hun er frisk? Så trist at hun får dure fram med selvbedraget, og også blir hedret for «åpenhet». Denne dobbel-kommunikasjonen hennes er livsfarlig for sårbare ifht å utvikle spiseforstyrrelser.

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

 

Endret av Måne Rampelyset
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamoramp skrev (6 timer siden):

Ukritisk tekst til bilde i samme artikkel, Fra DA hun slet med spiseforstyrrelser? Ingeborg er ikke langt fra like skremmende tynn nå, hevder hun selv at hun er frisk? Så trist at hun får dure fram med selvbedraget, og også blir hedret for «åpenhet». Denne dobbel-kommunikasjonen hennes er livsfarlig for sårbare ifht å utvikle spiseforstyrrelser.

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

 

Hun er helt åpen og klar på at hun har tilbakefall med anoreksi nå. Hun har flere ganger uttalt at både OCD og spiseforstyrrelser ble forverret under pandemien. Så akkurat her er det heller de som har skrevet saken som ligger på klikk.no som bør kritiseres og ikke Ingeborg.

(Er for øvrig enig i mye av kritikken rettet mot IS når det gjelder valg av bilder på egne SoMe-kanaler. Påkledd og fullfigur der det er naturlig; helt greit, en skal ikke måtte skjule seg. Men å "vise frem en bok" mens en mager arm tar opp mesteparten av rammen i en veldig unaturlig positur... Da er det tynnhet det handler om. Dessverre er det vanskelig for den syke å selv se hvor ille det er. Har vært der selv. Håper hun tar i mot hjelpen hun får og kommer seg gjennom dette)

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sak som jeg synes Senneset er god på er antibiotikaresistens. Hun har jo rett i at det er jævlig skumle greier. Dette problemet får ikke nok oppmerksomhet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 10/22/2021 at 3:28 PM, miaw said:

Helt enig. Jeg gjentar meg selv i det uendelige, det samme gjør de som er uenig med meg. Vi kommer ikke til å bli enige, så egentlig burde vi bare sette en strek. Men jeg klarer ikke å la være å si ifra når jeg ser at bilder av enkeltmenneskers kropper blir diskutert, det provoserer meg.  Selv om jeg ikke er uenig i alt, så er det måten enkelte her snakker om IS sitt utseende som er ufint. 

Over til noe annet..

Ingeborg kunne ikke hatt en bedre posisjon i media. Hun er fast spaltist i en av Norges mest respekterte mediehus, holder foredrag med norges mest kjente psykolog og samarbeidet med norges mest kjente psykiater om bok.

Det er imponerende at hun har kommet så langt, men jeg synes det er litt pussig. Fordi personlig synes jeg ikke hun skriver så godt, gjør god research, eller argumenterer særlig bra. Jeg leser aftenposten fast, og har stussa flere ganger på det hun skriver. Det er mange dramatiske ord, og korte setninger (et godt eksempel på det er kjære meg, hilsen jeg)  Hun sikter høyt, men tekstene mangler dybde. I artikkelen immunforsvaret ditt er en gullgruve for skamløse opportunister, går hun hardt ut mot de som ga råd om kosthold, helse og livsstil under koronatiden. Fedon Lindberg kritiserer hun fordi han skrev at rå ingefær og honning bekjemper virus. Hun er kjapp med å gå hardt ut mot alt som ikke er "vitenskapelig bevist". Ironisk nok har hun tydeligvis ikke lest seg opp på effekten kosthold kan ha på å styrke immunforsvaret, som er godt dokumentert. 

Eller Det må være deilig å gi så blaffen, der Berit Nordstrand får gjennomgå. Akkurat det samme der, Ingeborg flagger vitenskap som den eneste sannhet. Men det er ikke alt om mennesker, kosthold og helse som kan bevises. Når det ikke blir nevnt med et ord så blir det så unyansert. Jeg forventer mer av artikler som får så stor spalteplass i aftenposten.

Korte setninger er bra. Alt for mange skriver for lange setninger. Ofte ender det opp med dårlig flyt eller setninger som ikke henger på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tilhører de som synes at det er problematisk at denne personen får så vanvittig stor flate for alle bildene av seg selv hele tiden, kan ikke være nødvendig med et så stort trykk når man vet at dette har mange problematiske sider.

Vi har hørt det nå, for lenge siden.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnfjording skrev (9 timer siden):

Tilhører de som synes at det er problematisk at denne personen får så vanvittig stor flate for alle bildene av seg selv hele tiden, kan ikke være nødvendig med et så stort trykk når man vet at dette har mange problematiske sider.

Vi har hørt det nå, for lenge siden.

Dette var så viktig å si at du trakk frem tråden fra 3 desember? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunnfjording skrev (På 23.12.2021 den 21.16):

Tilhører de som synes at det er problematisk at denne personen får så vanvittig stor flate for alle bildene av seg selv hele tiden, kan ikke være nødvendig med et så stort trykk når man vet at dette har mange problematiske sider.

Vi har hørt det nå, for lenge siden.

Men, hun vet nok at hun er deilig. Og at bildene hennes derfor provoserer. Sikkert fin bekreftelse for henne det 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (29 minutter siden):

Men, hun vet nok at hun er deilig. Og at bildene hennes derfor provoserer. Sikkert fin bekreftelse for henne det 🙂

Folk med spiseforstyrrelser ønsker ikke fremstå deilig. Da hadde de posert på en helt annen måte (der kan man se til en del andre influensere). Poenget er å vise hvor mye selvbeherskelse man har, og hvor mye tynnere enn andre man har klart å bli og fremstå. Det er noe helt annet enn deilig.

Jeg er fan av Ingeborg, men synes bildebruken er bekymringsfull.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, folk med spiseforstyrrelser kan være stolte av hvordan de ser ut (og samtidig skamfulle - det er veldig tveegget) og noen kan ønske å fremstå "deilig". Senneset har selv innrømt i et intervju med Natt & Dag at de mange selfiene kan handle om et bekreftelsesbehov. Ikke dermed sagt at jeg vet noe om bakgrunnen for hvordan hun ser på seg selv eller vil fremstå, men helt generelt: folk med spiseforstyrrelser/ anoreksi er ikke en ensartet gruppe. Noen vil gjøre seg uattraktive og aseksuelle gjennom sulting (eller overspising) andre vil faktisk fremstå som sexy (selv om man kan ha et ambivalent forhold til det). Det er en link mellom spiseforstyrrelser og sårbar narsissisme. At mange ikke synes en avmagret kropp ER spesielt attraktivt, er en annen sak. Kulturelt blir det hyllet - det er mange modeller, moteikoner og sexsymboler som er på grensen til undervektige. Senneset sier det ikke handler om utseende for hennes del. Det er litt vanskelig å tro på at det ikke spiller inn, basert på hvordan hun poserer, men uansett om det ikke skulle være viktig for henne, er det det for mange. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er jo bare et tegn på at hun er veldig syk, men på stories når Ingeborg skal holde opp noe, en bok, en kopp, en bukett fordi hun ble årets medienavn (!) strekker hun armen fram og vrir den for å vise hvor avmagrede armer hun har. ( Det med buketten for Årets medienavn satte jeg utropstegn på fordi avmagret underarm er et underlig fokus når man skal feire/ vise fram en sånn bragd. ) Sett det mye på stories de siste dagene. Det er jo bare trist. Hun snakker i det uendelige om å "gjøre friske ting", men det kan være fornuftig å legge en demper på hvor mange syke ting man gjør i offentligheten også. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...