Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

O Rakel skrev (33 minutter siden):

Hun har et kjempepoeng i dagens kronikk. 
 

Mulig det. Men hun har uansett null troverdighet når det gjelder kostholdsråd, fordi hun er så opphengt i anoreksi-tankegang.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

O Rakel skrev (7 timer siden):

Hun uttaler seg uten vitenskapelig grunnlag og som lege har man et særlig - og lovfestet - ansvar for hva man anbefaler. 
Nordstrand har frasagt seg sin legeautorisasjon, derav «tidligere», for å drive business men hun bruker stadig henvisninger til sin legeutdanningen og har fått oppakning for dette. Det virker ikke som du verken vil sette deg inn i saken eller forstår at det finnes et regelverk rundt dette. Du bør seriøst sette deg inn i hva du debatterer før du mener noe om Senneseth. Hun har et kjempepoeng i dagens kronikk. 
 

Det at Nordstrand ikke tar hensyn til legeetikken er en annen sak, men det betyr ikke at kostholdsrådene hun kommer med er feil. Det er mye innenfor både kosthold og medisin som ikke kan dokumenteres gjennom vitenskap, men som er kunnskapsbasert. Flere av kostholdsrådene til myndighetene er svært utdatert, men endret de praksis selv om det finnes dokumentasjoner på annet?

Senneset har hverken kunnskap, grunnlag eller troverdighet i kritikken sin. Hun virker å skulle skyte høyt for å se om hun tilfeldig treffer. Kritikken Nordstrand får handler også om at hun kan skape helseangst med sine uttalelser, men er det bedre at Senneset gjør det? Hvis du hadde orket å lest innlegget mitt, handler den om dobbemoralisering fra Senneset. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (9 timer siden):

Det at Nordstrand ikke tar hensyn til legeetikken er en annen sak, men det betyr ikke at kostholdsrådene hun kommer med er feil. Det er mye innenfor både kosthold og medisin som ikke kan dokumenteres gjennom vitenskap, men som er kunnskapsbasert. Flere av kostholdsrådene til myndighetene er svært utdatert, men endret de praksis selv om det finnes dokumentasjoner på annet?

Senneset har hverken kunnskap, grunnlag eller troverdighet i kritikken sin. Hun virker å skulle skyte høyt for å se om hun tilfeldig treffer. Kritikken Nordstrand får handler også om at hun kan skape helseangst med sine uttalelser, men er det bedre at Senneset gjør det? Hvis du hadde orket å lest innlegget mitt, handler den om dobbemoralisering fra Senneset. 

Kunnskapsbasert = vitenskapelig. 
At hun observerer at sønnen eller datter blir bedre når hun bytter ut noen matvarer, betyr ikke at det duger som et allment råd - det må flere eksempler til og man må observere andre faktorer i tillegg. 
Dokumentasjon skal gjennom betydelig kvalitetssikring. At helsemyndighetenes råd er utdatert betyr ikke at råd fra Nordstrand er bedre fordi de er nye, når hun mangler vitenskapelig belegg. 
Spør du meg virker hele damen manisk (som ikke er en diagnose om moderator lurer, men et atferdstrekk på linje med ekstrem) og ustoppelig. Verden vil bedras, særlig av personer som ikke ser ut som de vil bedra.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (6 timer siden):

Kunnskapsbasert = vitenskapelig. 
At hun observerer at sønnen eller datter blir bedre når hun bytter ut noen matvarer, betyr ikke at det duger som et allment råd - det må flere eksempler til og man må observere andre faktorer i tillegg. 
Dokumentasjon skal gjennom betydelig kvalitetssikring. At helsemyndighetenes råd er utdatert betyr ikke at råd fra Nordstrand er bedre fordi de er nye, når hun mangler vitenskapelig belegg. 
Spør du meg virker hele damen manisk (som ikke er en diagnose om moderator lurer, men et atferdstrekk på linje med ekstrem) og ustoppelig. Verden vil bedras, særlig av personer som ikke ser ut som de vil bedra.

Jeg hører hva du sier, og savner konkrete eksempler på hva du mener er feil. Det er mange studier på hva som er helsefremmende kosthold, så gjerne kom med eksempler.

Jeg gjentar igjen, dette er en tråd som diskuterer IS, og mitt innlegg om dobbelmoraliseringens ansikt hun stadig viser i media. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (27 minutter siden):

Jeg hører hva du sier, og savner konkrete eksempler på hva du mener er feil. Det er mange studier på hva som er helsefremmende kosthold, så gjerne kom med eksempler.

Jeg gjentar igjen, dette er en tråd som diskuterer IS, og mitt innlegg om dobbelmoraliseringens ansikt hun stadig viser i media. 

Jeg vet ikke om du er interessert, men legeforeningen kritiserer Nordstrand. Her finner du konkrete eksempler. 

https://www.legeforeningen.no/om-oss/etikk/aktuelt-i-media/kritikk-for-brudd-pa-etiske-regler-for-leger/

Det er mye å kritisere Ingeborg for også, men det betyr ikke at hennes kritikk mot Nordstrand her er feilaktig. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (16 timer siden):

Det at Nordstrand ikke tar hensyn til legeetikken er en annen sak, men det betyr ikke at kostholdsrådene hun kommer med er feil. Det er mye innenfor både kosthold og medisin som ikke kan dokumenteres gjennom vitenskap, men som er kunnskapsbasert. Flere av kostholdsrådene til myndighetene er svært utdatert, men endret de praksis selv om det finnes dokumentasjoner på annet?

Senneset har hverken kunnskap, grunnlag eller troverdighet i kritikken sin. Hun virker å skulle skyte høyt for å se om hun tilfeldig treffer. Kritikken Nordstrand får handler også om at hun kan skape helseangst med sine uttalelser, men er det bedre at Senneset gjør det? Hvis du hadde orket å lest innlegget mitt, handler den om dobbemoralisering fra Senneset. 

Hva kan ikke dokumenteres, for eksempel? 
Og hvorfor ikke? Og hva konkret mener du med kunnskapsbasert?

Mange er uenige med deg i at IS hverken har kunnskap eller troverdighet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pop up bruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke om du er interessert, men legeforeningen kritiserer Nordstrand. Her finner du konkrete eksempler. 

https://www.legeforeningen.no/om-oss/etikk/aktuelt-i-media/kritikk-for-brudd-pa-etiske-regler-for-leger/

Det er mye å kritisere Ingeborg for også, men det betyr ikke at hennes kritikk mot Nordstrand her er feilaktig. 

La oss se på hva IS sier her, og låse det inne i kritikken mot Nordstrand:

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/8m3422/ingeborg-senneset-det-maa-vaere-deilig-aa-gi-saa-blaffen

Hun kritiserer legeetikken og at Nordstrand bruker navnet sitt som et produkt. Javel. Har vi hørt den før, ja. Hun kopierer egentlig bare det legeforeningen sier..  (Sitat hentet fra legeforeningen: "..noen av opplysningene hun gir gjennom sin virksomhet ikke reflekterer medisinsk allment aksepterte... metoder.")  

Dette er en debatt som definitivt skulle vært oppe for diskusjon. Leger burde ikke bare kunne anbefale medikamenter, behandlinger og kostholdsråd som kun tjente dem (min mening.)

Så kritiserer hun smilet Nordstrand viser på bildet i SoMe, saklig? Nei. Videre påstår hun at det er halvsannheter det BN kommer med, utdyper hun det? Nei. Er mat som kan være med på å dempe betennelser i kroppen usanne påstander?

Videre ser det ut som hun henter sitater fra BN, men hvor er kildene? Er det IS egne ord? Hennes halvsannhet?

Så sier IS med sitat: "du går ned i vekt, du sover bedre og lindrer en hel rekke helseplager." Og kaller BN anbefalinger for mirakelkur. Hun mener da tydeligvis at BN kostholdsråd ikke gjør noe av det hun siterer, men begrunner det ikke, og skriver ingenting faglig om hvorfor eller hva som er feilinformasjon. Hun henger seg derimot opp i at BN er lege og skal følge legeetikken. Videre skriver IS heller ingenting om hva slags kritikk hun mener BN skal ta til seg og hva som burde blitt gjort annerledes. Det finnes massevis av folk som mener de har fått en generell bedre helse av å følge BN sine kostholdsråd. Skulle vi tatt til oss IS sine kostholdsråd isteden? Nei, IS lider av dårlig kosthold selv og manglende refleksjon. 

Leger skal ikke uttale seg om kosthold ... (?!) er det det IS mener? Funksjonell medisin er tydeligvis langt fraværende fra IS sitt hode ( og kanskje kunne hun selv hentet noen gode tips selv?) Det minner meg litt om sitatet: "Du blir det du spiser." Ernæring påvirker psyken. 

Men det er definitivt noe som burde vært mere fokus på.

Isolert sett så anbefaler BN matvarer som inneholder gode næringsverdier og matvarer med dokumentert effekt på kroppen. (Omega 3, avokado, vitaminer osv) Så hun ødelegger jo ikke akkurat helsa til folk. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2021 at 4:25 PM, Sweetheaven said:

Jeg har ikke tenkt å gå inn på debatten om hva Nordstrand sier, det er mye riktig i hennes påstander, og jeg mener hun er med på å fremme folkehelsen ved å opplyse befolkningen om hvilke typer mat som gir helsegevinst. Det er Sennesets oppheng i Nordstrand og hennes måte å moralisere som er hårreisende. Hun kaller Nordstrand for en tidligere lege, men seg selv som sykepleier.

Hennes selvsentriske fokus på seg seg og sin alvorlig syke kropp og psyke i egne SoMe kanaler, samtidig som hun kristiserer kroppspositivisme og "for mye kropp" gir henne ikke akkurat kredibilitet. 

Berit Nordstrand er spesialist i klinisk farmakologi (rus- og avhengighetsmedisin). Hun har tilnærmet null formell kompetanse i felt knyttet til ernæring.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (3 minutter siden):

Berit Nordstrand er spesialist i klinisk farmakologi (rus- og avhengighetsmedisin). Hun har tilnærmet null formell kompetanse i felt knyttet til ernæring.

Nå ønsker jeg på ingen måte å forsvare Berit Nordstrand og hennes næringsvirksomhet på generell basis, men det at hun ikke har formell utdannelse innen ernæring, mener jeg er et ugyldig argument.

Med sin legebakgrunn er hun nemlig i utmerket stand til å lese og forstå ernæringsforskning, så hennes forståelse av stoffet er på et helt annet plan enn om en person uten høy helsefaglig kompetanse skulle lært seg faget selv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (11 minutter siden):

Berit Nordstrand er spesialist i klinisk farmakologi (rus- og avhengighetsmedisin). Hun har tilnærmet null formell kompetanse i felt knyttet til ernæring.

Det blir et for dårlig argument i mine øyne. BN er definitivt opptatt av kosthold, og hvordan var det igjen man tillærte seg kunnskap? Ved å lese seg opp blant annet, og ved å tilegne seg relatert kunnskap. Hun er utdannet lege og har som du sier god kunnskap i klinisk farmakologi. Hva innebærer det? Jo, blant annet at i medisinsk behandling der kroppen er brutt ned grunnet rus og avhengighetsmedisin skjer det også kaskadereaksjoner som påvirker den generelle helsa og kroppens funksjoner i stor grad, og man er opptatt av å reparere og opprettholde kroppens normale funksjoner.

Dette har en stor sammenheng med ernæring. Mangel på livsnødvendige vitaminer og mineraler er en stor belastning for kroppen. Det har en sammenheng. Kosthold er noe leger og sykepleiere (og sikkert andre helsepersonell har i sin utdanning) og er viktig i pasientforløpet og behandlingen av ulike typer sykdommer.

Endret av Sweetheaven
Autokorrektur
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lafamiglia said:

Nå ønsker jeg på ingen måte å forsvare Berit Nordstrand og hennes næringsvirksomhet på generell basis, men det at hun ikke har formell utdannelse innen ernæring, mener jeg er et ugyldig argument.

Med sin legebakgrunn er hun nemlig i utmerket stand til å lese og forstå ernæringsforskning, så hennes forståelse av stoffet er på et helt annet plan enn om en person uten høy helsefaglig kompetanse skulle lært seg faget selv.

Feil. En generell legeutdanning er på ingen måte tilstrekkelig for å kunne lese og forstå forskning innen spesialiserte helserelaterte felt. Noe som også bekreftes ved at hennes råd er i strid med det meste av solid forskning innen ernæring.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sweetheaven said:

Det blir et for dårlig argument i mine øyne. BN er definitivt opptatt av kosthold, og hvordan var det igjen man tillærte seg kunnskap? Ved å lese seg opp blant annet, og ved å tilegne seg relatert kunnskap. Hun er utdannet lege og har som du sier god kunnskap i klinisk farmakologi. Hva innebærer det? Jo, blant annet at i medisinsk behandling der kroppen er brutt ned grunnet rus og avhengighetsmedisin skjer det også kaskadereaksjoner som påvirker den generelle helsa og kroppens funksjoner i stor grad, og man er opptatt av å reparere og opprettholde kroppens normale funksjoner.

Dette har en stor sammenheng med ernæring. Mangel på livsnødvendige vitaminer og mineraler er en stor belastning for kroppen. Det har en sammenheng. Kosthold er noe leger og sykepleiere (og sikkert andre helsepersonell har i sin utdanning) og er viktig i pasientforløpet og behandlingen av ulike typer sykdommer.

Det er mulig å "lese seg opp" på andre felt, men det er ingenting som tyder på at Berit Nordstrand evner dette. Hennes ernæringsråd er i strid med det meste av etablerte forskningsfunn innen ernæring.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (1 minutt siden):

Det er mulig å "lese seg opp" på andre felt, men det er ingenting som tyder på at Berit Nordstrand evner dette. Hennes ernæringsråd er i strid med det meste av etablerte forskningsfunn innen ernæring.

Du får gi konkrete eksempler for disse etablerte forskningsfunnene du snakker om. Å si at hun ikke evner dette uten å argumentere blir for dumt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Sweetheaven said:

Du får gi konkrete eksempler for disse etablerte forskningsfunnene du snakker om. Å si at hun ikke evner dette uten å argumentere blir for dumt. 

Hvorfor skal jeg det? Fagmiljøer (innen ernæring og helse) har gang på gang påpekt Nordstrands kvasivitenskap og misoppfatninger. Dersom du stoler mer på Nordstrand enn norske helsemyndigheter, som baserer sine råd på enorm ekspertise og systematisk forskning, så er du blind.

Denne viser i så måte dumskapen i hele saken:

https://www.nettavisen.no/livsstil/berit-nordstrand-far-sterk-kritikk-for-kostholdsrad-til-barn-og-unge/s/12-95-3424070727

"en stor del av en legers medisinske praksis erfaringsbasert og ikke kun forskningsbasert. Især gjelder dette kosthold-livsstilsgrep, som vanskelig lar seg randomisere."
-Her innrømmer jo Nordstrand at rådene hennes er ikke forskningsbaserte.

 

Endret av Matssats
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Matssats skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skal jeg det? Fagmiljøer (innen ernæring og helse) har gang på gang påpekt Nordstrands kvasivitenskap og misoppfatninger. Dersom du stoler mer på Nordstrand enn norske helsemyndigheter, som baserer sine råd på enorm ekspertise og systematisk forskning, så er du blind.

Denne viser i så måte dumskapen i hele saken:

https://www.nettavisen.no/livsstil/berit-nordstrand-far-sterk-kritikk-for-kostholdsrad-til-barn-og-unge/s/12-95-3424070727

"en stor del av en legers medisinske praksis erfaringsbasert og ikke kun forskningsbasert. Især gjelder dette kosthold-livsstilsgrep, som vanskelig lar seg randomisere."
-Her innrømmer jo Nordstrand at rådene hennes er ikke forskningsbaserte.

 

Fordi du snakker om som om det er din mening og ikke andre sin, vel. Artig at i linken din så står det at BN kritiseres for at hun kan bidra til feilernæring av barn og unge. Hva tror du IS bidrar til når det gjelder kroppsfokus og ernæring? Hvordan bidrar hun til et bedre selvbilde for barn og unge med sitt syke ansikt klistra på tv og i media? Tror du det påvirker barn og unge?

IS er selv en influenser med mange følgere, men hun er aldri ansvarsbevisst for sine handlinger, og kategoriserer det bestandig som "de" eller "dem".  Artikkelen din er fra januar, og det står det at BN har svart at hun har tatt kritikken til seg. Nå er vi snart i Oktober..  hvis du ser innlegget mitt lenger opp der det nylig ble gjort en ny kritikk av IS så tar jeg gjerne argumentasjoner på den. 

Endret av Sweetheaven
Dobbelsitering
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sweetheaven said:

 

Fordi du snakker om som om det er din mening og ikke andre sin, vel. Artig at i linken din så står det at BN kritiseres for at hun kan bidra til feilernæring av barn og unge. Hva tror du IS bidrar til når det gjelder kroppsfokus og ernæring? Hvordan bidrar hun til et bedre selvbilde for barn og unge med sitt syke ansikt klistra på tv og i media? Tror du det påvirker barn og unge?

IS er selv en influenser med mange følgere, men hun er aldri ansvarsbevisst for sine handlinger, og kategoriserer det bestandig som "de" eller "dem".  Artikkelen din er fra januar, og det står det at BN har svart at hun har tatt kritikken til seg. Nå er vi snart i Oktober..  hvis du ser innlegget mitt lenger opp der det nylig ble gjort en ny kritikk av IS så tar jeg gjerne argumentasjoner på den. 

Jeg har ikke nevnt IS. Jeg nevner Berit Nordstrand som ikke bare sprer feilinformasjon til mange mennesker; hun tjener også penger på dritten.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Matssats skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt IS. Jeg nevner Berit Nordstrand som ikke bare sprer feilinformasjon til mange mennesker; hun tjener også penger på dritten.

Ok. Men opplys meg gjerne om hva som er feilinformasjon? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (3 minutter siden):

???

Skrev ikke jeg lenger opp at disse er 1 år gamle og at BN endret sin praksis og tok til seg kritikken??

Kan ikke du komme med eksempler på endringer hun har foretatt seg siden artikkelen? Kan du dokumentere at hun tok til seg kritikken og ikke lenger gjør noe som hun blir kritisert for i artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...