Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akr0ym skrev (4 minutter siden):

Fra IS sin egen instastory. #selvmotsigende

3E2DD4B0-33F9-4A57-A63E-EB73187E5785.jpeg

Hvorfor er det selvmotsigende? Hun tar jo ansvar og ber om unnskyldning for hva hun gjorde. Det var bare at måten ble litt feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det selvmotsigende? Hun tar jo ansvar og ber om unnskyldning for hva hun gjorde. Det var bare at måten ble litt feil.

Enig. Jeg synes at hun så absolutt tar ansvar i dette intervjuet.

Og så synes jeg at en del her er for slemme/kritiske her. Hun var barn da hun mobbet, og barn gjør mye stygt og forferdelig pga. usikkerhet, og de ser ofte ikke rekkevidden av det de gjør (det finnes jo en grunn til at det finnes en kriminell lavalder: barn kan ikke holdes ansvarlig og straffes, ettersom de rett og slett er umodne og ikke klarer å se konsekvensene av mange av handlingene de begår).

Jeg synes det er fint av henne å gå inn i ugjerningene hun var skyldig i og tydelig angre. Jeg tipper at det er mange mobbere som ikke gjør nettopp dét. Så all honnør til Ingeborg Senneset for at hun gjør det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det selvmotsigende? Hun tar jo ansvar og ber om unnskyldning for hva hun gjorde. Det var bare at måten ble litt feil.

Det er ansvarsfraskrivelse og ikke ta dette med personen det gjelder om det har plaget deg i så mange år og ikke vente til det selv kan gange deg. Og hun bruker selv ordet re traumatisering som en hver person med litt i topplokket vil forstå at det vil være for en person å få sin egen personlige historie brettet ut på denne måten

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (1 time siden):

Det er ansvarsfraskrivelse og ikke ta dette med personen det gjelder om det har plaget deg i så mange år og ikke vente til det selv kan gange deg. Og hun bruker selv ordet re traumatisering som en hver person med litt i topplokket vil forstå at det vil være for en person å få sin egen personlige historie brettet ut på denne måten

Hun har tatt det med personen det gjelder og de har ordnet opp for mange år siden. Ikke dermed sagt at det dermed er "greit" for offeret, men hun har sagt unnskyld. En på Twitter spredte feilinformasjon om at hun ikke har sagt unnskyld, men det har hun altså, selv om det ikke står i saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Jeg er lei av at folk unnskylder mobbere. det er rett og slett feil at mobbere ikke vet hva de gjør. De skjønner kanskje ikke langtidskonsekvensene, men de vet veldig godt at det er feil å få et annet barn til å gråte, for eksempel.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Jeg er lei av at folk unnskylder mobbere. Jeg ble selv mobbet og mobberen mobbet meg fordi han likte å se meg lide. Det var det som drev han. Han fant mine såre punkt og utnyttet dem på det groveste. Bare fordi han kunne, for å ha noe å le av. Det var ingen annen hensikt. Han fikk kick av reaksjonene mine. Litt avsporing fra IS, ettersom jeg ikke kjenner saken fullt ut, men det er rett og slett feil at mobbere ikke vet hva de gjør. De skjønner kanskje ikke langtidskonsekvensene, men de vet veldig godt at det er feil å få et annet barn til å gråte, for eksempel.

Jeg er enig med deg i at de vet at det de gjør er galt. Det er derfor mobbing ofte skjer i det skjulte. Hvis de ikke visste noe bedre så hadde de mobbet åpenlyst foran lærere, og i de situasjonene der de faktisk gjør det foran en lærer så er dette ofte en svak lærer som de vet ikke gir de noen konsekvenser. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (1 time siden):

Hun har tatt det med personen det gjelder og de har ordnet opp for mange år siden. Ikke dermed sagt at det dermed er "greit" for offeret, men hun har sagt unnskyld. En på Twitter spredte feilinformasjon om at hun ikke har sagt unnskyld, men det har hun altså, selv om det ikke står i saken.

Hvor står det at hun har sagt unnskyld? Og om dette stemmer er det kritikkverdig at hun som journalist ikke sørger for at det kommer frem,men med det sagt er det uansett ikke hennes historie å fortelle. Og stakkars det andre vedkommende som plutselig får en telefon fra NRK på den måten

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 time siden):

Jeg er lei av at folk unnskylder mobbere. Jeg ble selv mobbet og mobberen mobbet meg fordi han likte å se meg lide. Det var det som drev han. Han fant mine såre punkt og utnyttet dem på det groveste. Bare fordi han kunne, for å ha noe å le av. Det var ingen annen hensikt. Han fikk kick av reaksjonene mine. Litt avsporing fra IS, ettersom jeg ikke kjenner saken fullt ut, men det er rett og slett feil at mobbere ikke vet hva de gjør. De skjønner kanskje ikke langtidskonsekvensene, men de vet veldig godt at det er feil å få et annet barn til å gråte, for eksempel.

Helt enig.

Samtidig så kan mobbere stå frem uten å fortelle mobbeofferets historier. IS kunne fortalt sin side uten å fortelle den detaljerte historien til denne jenta som nå kan bli gjenkjent. Jeg hadde blitt retraumatisert om mine mobbere sto frem med min historie og antagelser om meg i media for å fremme seg selv, selv 30 år etter. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (9 timer siden):

Hvor står det at hun har sagt unnskyld? Og om dette stemmer er det kritikkverdig at hun som journalist ikke sørger for at det kommer frem,men med det sagt er det uansett ikke hennes historie å fortelle. Og stakkars det andre vedkommende som plutselig får en telefon fra NRK på den måten

Hun skriver det på twitter. Det er veldig kritikkverdig at det ikke kommer fram i saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (9 timer siden):

Helt enig.

Samtidig så kan mobbere stå frem uten å fortelle mobbeofferets historier. IS kunne fortalt sin side uten å fortelle den detaljerte historien til denne jenta som nå kan bli gjenkjent. Jeg hadde blitt retraumatisert om mine mobbere sto frem med min historie og antagelser om meg i media for å fremme seg selv, selv 30 år etter. 

Ja, synes virkelig ikke det var nødvendig å fortelle konkret hva mobbingen gikk ut på.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig det opphenget Senneset har for legen Berit Nordstrand, egentlig? Hun løfter stadig fingeren og peker på yrkesetikken bak lege profesjonen, men som sykepleier selv (burde man kalle seg det når man aldri har praktisert yrket? 🤔) burde hun selvsagt gått inn på sin egen yrkesetikk og slutte å dobbelmoralisere andre. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sweetheaven skrev (1 time siden):

Hva er egentlig det opphenget Senneset har for legen Berit Nordstrand, egentlig? Hun løfter stadig fingeren og peker på yrkesetikken bak lege profesjonen, men som sykepleier selv (burde man kalle seg det når man aldri har praktisert yrket? 🤔) burde hun selvsagt gått inn på sin egen yrkesetikk og slutte å dobbelmoralisere andre. 

Hun bruker ikke yrkestittelen sin til å selge tvilsomme produkter. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull vaffel skrev (8 timer siden):

Hun bruker ikke yrkestittelen sin til å selge tvilsomme produkter. 

Hva slags produkter er det som er tvilsomme, mener du? Greit nok at Senneset ikke selger produkter, men hennes måte å moralisere på er vel ikke noe bedre. Hun virker generelt å skape debatter på usanne premisser (ref. tidligere poster fra henne). Forøvrig så skal vel sykepleiere fremme helse, og det har hun jo motbevist flere ganger på sine sosiale medier. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (1 time siden):

Hva slags produkter er det som er tvilsomme, mener du? Greit nok at Senneset ikke selger produkter, men hennes måte å moralisere på er vel ikke noe bedre. Hun virker generelt å skape debatter på usanne premisser (ref. tidligere poster fra henne). Forøvrig så skal vel sykepleiere fremme helse, og det har hun jo motbevist flere ganger på sine sosiale medier. 

https://www.nettavisen.no/livsstil/berit-nordstrand-far-sterk-kritikk-for-kostholdsrad-til-barn-og-unge/s/12-95-3424070727

https://www.dagbladet.no/nyheter/lege---hun-er-en-trussel-mot-folkehelsa/72124284

https://www.klikk.no/helse/ernaeringseksperter-reagerer-pa-kostholdutsagn---jeg-trodde-nordstrand-var-lege-hvordan-kan-hun-sta-inne-for-slike-pastander-4534876
 

Det er oftest påstandene til Berit Nordstrand som får kritikk. Med god grunn. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*blueberry* skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke tenkt å gå inn på debatten om hva Nordstrand sier, det er mye riktig i hennes påstander, og jeg mener hun er med på å fremme folkehelsen ved å opplyse befolkningen om hvilke typer mat som gir helsegevinst. Det er Sennesets oppheng i Nordstrand og hennes måte å moralisere som er hårreisende. Hun kaller Nordstrand for en tidligere lege, men seg selv som sykepleier.

Hennes selvsentriske fokus på seg seg og sin alvorlig syke kropp og psyke i egne SoMe kanaler, samtidig som hun kristiserer kroppspositivisme og "for mye kropp" gir henne ikke akkurat kredibilitet. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å gå inn på debatten om hva Nordstrand sier, det er mye riktig i hennes påstander, og jeg mener hun er med på å fremme folkehelsen ved å opplyse befolkningen om hvilke typer mat som gir helsegevinst. Det er Sennesets oppheng i Nordstrand og hennes måte å moralisere som er hårreisende. Hun kaller Nordstrand for en tidligere lege, men seg selv som sykepleier.

Hennes selvsentriske fokus på seg seg og sin alvorlig syke kropp og psyke i egne SoMe kanaler, samtidig som hun kristiserer kroppspositivisme og "for mye kropp" gir henne ikke akkurat kredibilitet. 

Jeg liker ingen av de. BN feilinformerer mange og IS trigger mange. Lite positivt i begge leirer. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (55 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å gå inn på debatten om hva Nordstrand sier, det er mye riktig i hennes påstander, og jeg mener hun er med på å fremme folkehelsen ved å opplyse befolkningen om hvilke typer mat som gir helsegevinst. Det er Sennesets oppheng i Nordstrand og hennes måte å moralisere som er hårreisende. Hun kaller Nordstrand for en tidligere lege, men seg selv som sykepleier.

Hennes selvsentriske fokus på seg seg og sin alvorlig syke kropp og psyke i egne SoMe kanaler, samtidig som hun kristiserer kroppspositivisme og "for mye kropp" gir henne ikke akkurat kredibilitet. 

Nordstrand fremmer ikke folkehelse, hun fremmer egne varer som er til salgs pakket inn i «kunnskap om ernæring». Det er mange som er kritiske til Nordstrands sine påstander, IS bygger vel bare videre på det. Når det er sagt så hender det IS bommer sterkt med budskapet sitt, da hun på mange måter undergraver sin egen  kredibilitet, og at det derfor stjeler fokuset fra budskapet. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (På 26.9.2021 den 16.25):

Jeg har ikke tenkt å gå inn på debatten om hva Nordstrand sier, det er mye riktig i hennes påstander, og jeg mener hun er med på å fremme folkehelsen ved å opplyse befolkningen om hvilke typer mat som gir helsegevinst. Det er Sennesets oppheng i Nordstrand og hennes måte å moralisere som er hårreisende. Hun kaller Nordstrand for en tidligere lege, men seg selv som sykepleier.

Hennes selvsentriske fokus på seg seg og sin alvorlig syke kropp og psyke i egne SoMe kanaler, samtidig som hun kristiserer kroppspositivisme og "for mye kropp" gir henne ikke akkurat kredibilitet. 

Hun uttaler seg uten vitenskapelig grunnlag og som lege har man et særlig - og lovfestet - ansvar for hva man anbefaler. 
Nordstrand har frasagt seg sin legeautorisasjon, derav «tidligere», for å drive business men hun bruker stadig henvisninger til sin legeutdanningen og har fått påpakning for dette. Det virker ikke som du verken vil sette deg inn i saken eller forstår at det finnes et regelverk rundt dette. Du bør seriøst sette deg inn i hva du debatterer før du mener noe om Senneseth. Hun har et kjempepoeng i dagens kronikk. 
 

Endret av O Rakel
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...