Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Bobleplasten skrev (3 timer siden):

Ja det der Villa Sult opplegget er GUFFENT.

Jeg husker at jeg problematiserte Skårderud i en annen tråd på KG og da fikk jeg omtrent hodet bitt av, men jeg mener det like mye nå som da, og bare paster innlegget under.

Enig med Villa sult. Han sier han vil hjelpe,men leser man på hjemmesiden forstår man raskt at hjelpen er for de rike og privilegerte  

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men en koselig nyhet på IG:

Ser ut som Senneset og kokkekjæresten skal gifte seg 💖

Utrolig koselig!

Eeeeeller mente hun samboer med ny sivilstatus?

Anywho: 🎂💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (1 time siden):

Men en koselig nyhet på IG:

Ser ut som Senneset og kokkekjæresten skal gifte seg 💖

Utrolig koselig!

Eeeeeller mente hun samboer med ny sivilstatus?

Anywho: 🎂💖

Tror de "bare" skal flytte sammen 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (2 timer siden):

Men en koselig nyhet på IG:

Ser ut som Senneset og kokkekjæresten skal gifte seg 💖

Utrolig koselig!

Eeeeeller mente hun samboer med ny sivilstatus?

Anywho: 🎂💖

De har kjøpt leilighet sammen:)❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (1 time siden):

Tror de "bare" skal flytte sammen 😊

 

Finlay skrev (32 minutter siden):

De har kjøpt leilighet sammen:)❤️

 

Større forpliktelse enn å gifte seg da (felles gjeld liksom 😬😅). 

Veldig hyggelig :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (1 time siden):

Anoreksi gir mer «status» i spiseforstyrrelsesmiljøet og mer sympati  hos andre enn andre spiseforstyrrelser, som ofte blir forbundet med mer skam pga følelsen av fråtsing og kontrolltap. Veldig mange kjendiser har stått fram med at de har hatt  anoreksi, men svært få har stått fram med at de har eller har hatt bulimi og overspisingslidelse, selv om mange av de som har stått fram med at de har slitt med anoreksi også har slitt med bulimi og overspising. Det kan være med på å styrke skammen mange føler rundt bulimi og overspising,  når kjendiser og rollemodeller bevisst sensurerer bort denne delen av sin historie som ville forstyrret bildet av den asketiske anorektikeren.

Eksakt,og derfor kjenner jeg at jeg blir fly forbanna når jeg nå får vite at IS ikke har nevnt bulimien i boka overhodet. Jeg ble opprørt over tittelen fordi den var misvisende,men tok det for gitt at også bulimien ble belyst. Hun var altså dønn åpen om dette på bloggen,men den er jo sletta, det passa vel ikke like godt inn i det nye kjendislivet. Og samtidig står hun og bedyrer at bulimi og overspisingslidelse bør få mer oppmerksomhet. Vel, Ingeborg: hva med å faktisk bidra til det ved å ikke underslå at du faktisk også var bulimiker i ganske uttalt grad og nærmest skrøyt av episoder med 100-150 x oppkast på 1 døgn på bloggen i 2009. Jeg har selv valgt å fronte egen bulimi i større grad enn anoreksi, også med fokus på enorme tannskader, nettopp pga disse fordommene og skammen, men har ikke akkurat den samme plattformen. Det har Ingeborg. Men bulimien passer altså ikke så godt inn. Jeg kjenner jeg blir mektig provosert av dette. Det er dobbeltmoral på høyt nivå. Hun burde faktisk skamme seg akkurat når det gjelder det her. Når du velger å gå ut med egen sykehistorie i det omfanget hun gjør, i ørten kanaler, året rundt, så kan ikke «privatlivets fred» brukes som argument. Hun kunne stå for bulimien da hun var en forholdsvis ukjent blogger, men ikke når hun nå er blitt journalist og såkalt kjendis med stor plattform. Fytti rakkern…beklager. 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at bulimien ble skildret ganske så ærlig i boken. Mulig jeg husker feil. Har lest litt i boken igjen nå, bare helt i starten og allerede der er bulimi nevnt ganske mange ganger bare i løpet av de første sidene. Usikker på om akkurat den kritikken mot henne er berettiget. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokofilla skrev (1 time siden):

Jeg mener å huske at bulimien ble skildret ganske så ærlig i boken. Mulig jeg husker feil. Har lest litt i boken igjen nå, bare helt i starten og allerede der er bulimi nevnt ganske mange ganger bare i løpet av de første sidene. Usikker på om akkurat den kritikken mot henne er berettiget. 

Ja, skulle akkurat kommentere. Det er noen år siden jeg leste boka, og jeg fikk ikke med meg noe om bulimi, men det kan ha stått der. Det står mye om oppkast - men da som en anorektisk form for renselse. Tror ikke det står noe om overspising, men jeg kan ta feil! Så beklager om jeg sa noe misvisende. Hun snakker uansett ikke om det i intervjuer, bare om anoreksi. 

Edit: Har ikke boka nå, men skal lese i den når jeg har den tilgjengelig. Hvis det faktisk står om bulimi der har jeg skapt et feilaktig inntrykk, og det er kritikkverdig. Men det er påfallende at jeg ikke la merke til det. Hele fokuset i lansering, tittel og intervjuer har vært anoreksi. 

 

Endret av Sarah93
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokofilla skrev (4 timer siden):

Jeg mener å huske at bulimien ble skildret ganske så ærlig i boken. Mulig jeg husker feil. Har lest litt i boken igjen nå, bare helt i starten og allerede der er bulimi nevnt ganske mange ganger bare i løpet av de første sidene. Usikker på om akkurat den kritikken mot henne er berettiget. 

Jeg baserte meg som sagt på svar jeg fikk på om hun skrev om bulimien i boka,se tidligere innlegg, nettopp fordi jeg ikke har lest boka selv, aktivt valg fordi jeg vet hvor dårlig jeg ble av å lese bloggen(det har jeg også opplyst om i tråden) 🙂Så understreker igjen at kritikken fra min side er HVIS hun ikke skrev om den,og at jeg fikk til svar at hun ikke hadde skrevet om den. Har hun det så trekker jeg selvsagt kritikken ang selve boka på akkurat dette.
Det står seg likevel at hun aldri nevner dette i intervjuer etc nå, og samtidig sier at overspising og bulimi burde fått mer fokus,noe hun har en gylden anledning til å bidra med med sin historikk, men ikke gjør. Og den kritikken står jeg for. Samme å velge å kalle boka «Anorektisk, når hun var like kav (hennes ord) bulimisk og også svært prega av sin OCD. Men det er selvsagt vanskelig å «bevise» mye av dette for de av oss som har fulgt IS siden 2009 når bloggen er sletta. Det er en ganske selektiv versjon hun framstiller sett i lys av hva som kom fram på bloggen og også i samtale (ja,jeg møtte IS mens hun fortsatt var på Østmarka,ikke som medpasient,men som følge av kontakt gjennom bloggen). Anoreksi selger vanvittig mye bedre enn bulimi, det er dessverre et faktum. Også ref Skårderud sitt fokus og retorikk med sultekunstnere etc. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg er ei dame med bein i nesa🙂Hun kommer med faktabasert informasjon. Har stor kunnskap om temaene hun snakker om. Helt rå i vaksinedebatten. Som sykepleier og i debatter når hun et stort publikum.  Som igjen gjør at hun hjelper mange.👏 Anbefaler å lese boka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murstein skrev (1 time siden):

Ingeborg er ei dame med bein i nesa🙂Hun kommer med faktabasert informasjon. Har stor kunnskap om temaene hun snakker om. Helt rå i vaksinedebatten. Som sykepleier og i debatter når hun et stort publikum.  Som igjen gjør at hun hjelper mange.👏 Anbefaler å lese boka. 

Har lest boka og vil ikke anbefale den til noen. Bortkastet penger 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokofilla skrev (11 timer siden):

Jeg mener å huske at bulimien ble skildret ganske så ærlig i boken. Mulig jeg husker feil. Har lest litt i boken igjen nå, bare helt i starten og allerede der er bulimi nevnt ganske mange ganger bare i løpet av de første sidene. Usikker på om akkurat den kritikken mot henne er berettiget. 

Nå har jeg også leste en god del av boka på nytt, hele starten. Det står ingenting om bulimi, som er overspising og renselse. Derimot står det om anoreksi med oppkast når hun har spist mindre menger mat, som er noe annet. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sarah93 skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg også leste en god del av boka på nytt, hele starten. Det står ingenting om bulimi, som er overspising og renselse. Derimot står det om anoreksi med oppkast når hun har spist mindre menger mat, som er noe annet. 

«La ned all motstand, løp til butikken, kastet alt mulig ned i kurven, det kunne være det samme hva det var.

«Mat inn, mat ut, mat inn, mat ut. Var så trøtt en gang i 3-tiden at jeg grein, men kunne ikke stoppe. Til slutt holdt jeg på å besvime. Da klarte jeg endelig å ta meg sammen og stanse.»

Utdrag fra
Anorektisk
Ingeborg Senneset

 

Jeg tolker dette som større mengder mat, men da leser vi nok teksten ulikt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokofilla skrev (2 minutter siden):

«La ned all motstand, løp til butikken, kastet alt mulig ned i kurven, det kunne være det samme hva det var.

«Mat inn, mat ut, mat inn, mat ut. Var så trøtt en gang i 3-tiden at jeg grein, men kunne ikke stoppe. Til slutt holdt jeg på å besvime. Da klarte jeg endelig å ta meg sammen og stanse.»

Utdrag fra
Anorektisk
Ingeborg Senneset

 

Jeg tolker dette som større mengder mat, men da leser vi nok teksten ulikt. 

Ja, kom dit nå. Der så jeg en beskrivelse!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokofilla skrev (18 minutter siden):

«La ned all motstand, løp til butikken, kastet alt mulig ned i kurven, det kunne være det samme hva det var.

«Mat inn, mat ut, mat inn, mat ut. Var så trøtt en gang i 3-tiden at jeg grein, men kunne ikke stoppe. Til slutt holdt jeg på å besvime. Da klarte jeg endelig å ta meg sammen og stanse.»

Utdrag fra
Anorektisk
Ingeborg Senneset

 

Jeg tolker dette som større mengder mat, men da leser vi nok teksten ulikt. 

Det er så vidt nevnt i boka. Men i alle år hun har vært i rampelyset har hun aldri snakket høyt om den delen av egen sykdomshistorie 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akr0ym skrev (2 minutter siden):

Det er så vidt nevnt i boka. Men i alle år hun har vært i rampelyset har hun aldri snakket høyt om den delen av egen sykdomshistorie 

Det står også mye mer om det videre i boka. Det ble en del heftige uttalelser her om at det ikke var nevn i boka i det hele tatt. Man skal ikke fyre opp under noe som ikke stemmer. Jeg er helt enig med deg og de andre over som sier at hun ikke snakker om dette i det offentlige og at det hadde vært bra om hun gjorde det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt i saken hva angår bilder og fremstillinger av anoreksi.

Jeg mener at alle som ferdes på nett både har et ansvar for hva de publiserer, men også for hva de selv eksponerer seg for.

Alle voksne har ansvar for sin nettaktivitet - for hva de publiserer, men også for hva de oppsøker. Barn er underlagt foreldre som bør følge med. De kan ikke alltid ta ansvaret selv.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Gjenferdet skrev (9 minutter siden):

Jeg er litt delt i saken hva angår bilder og fremstillinger av anoreksi.

Jeg mener at alle som ferdes på nett både har et ansvar for hva de publiserer, men også for hva de selv eksponerer seg for.

Jeg er tidligere selvskader, med sliter tidvis enda med trang og «psykiske abstinenser». I svært sårbare faser kommer tankene tilbake. Da må jeg være bevisst på hva jeg søker opp på nett.

Hvis jeg søker opp folk som kutter seg, folk som skriver at de kutter seg, mennesker med arr etter kutt eller jeg følger profiler som trigger skadetrangen, så kan det gå galt. 

Hvem ligger det på? Utelukkende på meg? Nei, selvfølgelig har de som publiserer slikt også et ansvar for å ikke trigge andre. Men jeg har også et ansvar for å ikke oppsøke noe jeg vet at trigger meg når jeg ikke tåler det.

Alle voksne har ansvar for sin nettaktivitet - for hva de publiserer, men også for hva de oppsøker. Barn er underlagt foreldre som bør følge med. De kan ikke alltid ta ansvaret selv.

Jeg mener også at ansvaret er delt. Men et særlig ansvar påhviler det dem som har SoMe som en del av sitt virke. Da bør man som en del av naturlig refleksjon rundt yrkesutøvelse ha en bevissthet rundt vesentlige deler av det yrket består av. Og som influencer så er påvirkning en svært stor del av det man holder på med. Du bruker jo kunnskap om påvirkning når du lager reklame, og den kunnskapen lar seg jo lett overføre til annen type påvirkning som kan oppstå. I tillegg er jo IS sykepleier noe som gjør at hun sitter på kunnskap rundt helse, så det er jo ekstra skjerpende. 

Jeg synes det er uhyre skremmende at hvem som helst kan nå ut til en stor gruppe mennesker uten at det finnes noen som helst kontroll på innhold (som ikke omfattes av lov om markedsføring). Som du skriver man kan dele selvskading til alle som vil se med den effekten det kan ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (2 timer siden):

Jeg er litt delt i saken hva angår bilder og fremstillinger av anoreksi.

Jeg mener at alle som ferdes på nett både har et ansvar for hva de publiserer, men også for hva de selv eksponerer seg for.

Jeg er tidligere selvskader, med sliter tidvis enda med trang og «psykiske abstinenser». I svært sårbare faser kommer tankene tilbake. Da må jeg være bevisst på hva jeg søker opp på nett.

Hvis jeg søker opp folk som kutter seg, folk som skriver at de kutter seg, mennesker med arr etter kutt eller jeg følger profiler som trigger skadetrangen, så kan det gå galt. 

Hvem ligger det på? Utelukkende på meg? Nei, selvfølgelig har de som publiserer slikt også et ansvar for å ikke trigge andre. Men jeg har også et ansvar for å ikke oppsøke noe jeg vet at trigger meg når jeg ikke tåler det.

Alle voksne har ansvar for sin nettaktivitet - for hva de publiserer, men også for hva de oppsøker. Barn er underlagt foreldre som bør følge med. De kan ikke alltid ta ansvaret selv.

Forskjellen er at Ingeborg snakker med to tunger. Hun snakker om vær varsom plakaten og gjør det stikk motsatte. Hun snakker om skadelige ord og bilder,men samtidig deler hun ukritisk. Og så må man ikke glemme at det er forskjell på å «frivillig» oppsøke dette vs å få det uønsket i ansiktet fordi Ingeborg er en offentlig person   

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...