Gjest CecilieX Skrevet 24. august 2021 #641 Del Skrevet 24. august 2021 @Sarah93, ja bildene var veldig unødvendige. På dem fremstod hun som glad og fornøyd. De stod egentlig i kontrast til teksten, som jo beskriver et helvete. Så bra at den fungerte avskrekkende for deg, da har den jo tjent en hensikt. Jeg synes hele denne diskusjonen er ekstremt vanskelig. Etter å ha lest boka sitter jeg igjen med stor sympati. Spesielt siden IS er åpen om at hun har hatt tilbakefall. Det er ikke til å komme bort fra at dette er veldig personlig. På den andre siden står de som potensielt sett kan skades av det som deles. Og man blir stående litt i limbo. I tillegg så er dette sykdom, en person som er syk. På den ene siden oppleves det som uetisk og stygt å kritisere noen som er syk. Er ikke det egentlig mulig å forvente av en psykisk syk person at vedkommende er rasjonell i forhold til elementer som er en del av sykdommen? Samtidig så påvirkes mange negativt av det som deles godt dokumentert og argumentert for i tråden. Jeg vil i alle fall mane til forsiktighet, i form av å ha i bakhodet at IS både er profilert journalist, influencer og uttalt psykisk syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah93 Skrevet 24. august 2021 #642 Del Skrevet 24. august 2021 CecilieX skrev (30 minutter siden):Jeg vil i alle fall mane til forsiktighet, i form av å ha i bakhodet at IS både er profilert journalist, influencer og uttalt psykisk syk. Jeg har sympati med henne, men hun har stor påvirkningskraft (og synes det er greit å bli kalt influenser), og da synes jeg ikke hun kan unnskyldes med sykdommen for ting hun deler med offentligheten. Hun er ikke utilregnelig og er i stand til å ta valg. Hun MÅ ikke trykke "post" for å legge ut selfier hele tiden, for eksempel. Hun sier stadig at influensere hun selv mener er skadelige, ikke kan gjemme seg mot kritikk med at de er sårbare. Som hun har sagt selv: "Å velge å leve av offentligheten, er å velge å leve i den". 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 25. august 2021 #643 Del Skrevet 25. august 2021 Jeg har et spørsmål til dere som har eller har hatt anoreksi/spiseforstyrrelser: er det en sykdom hvor den syke er spesielt utsatt for triggere? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah93 Skrevet 25. august 2021 #644 Del Skrevet 25. august 2021 n_97 skrev (32 minutter siden): Jeg har et spørsmål til dere som har eller har hatt anoreksi/spiseforstyrrelser: er det en sykdom hvor den syke er spesielt utsatt for triggere? Ja, på samme måte som f.eks rusavhengige eller selvskadere kan bli trigget av å se bilder av det. Det betyr ikke at man ikke har et ansvar selv, og at man kan kreve at det ikke finnes triggere i omverdenen. Samtidig er det noen triggere som er unødvendige og problematiske - som at anti-anoreksi-aktivister hele tiden promoterer sin undervektige kropp med utstuderte selfier. Og måten anoreksi omtales i offentligheten. Men som sagt, man har et ansvar selv. Jeg merker at jeg ofte oppsøker ting som er dårlig for meg, og hvis jeg vil bli bedre, må jeg ha faktisk slutte med det. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokofilla Skrevet 25. august 2021 #645 Del Skrevet 25. august 2021 Jeg synes bildene i stories på insta har blitt bedre i det siste. Feks ikke noe mellomrom mellom lårene som ligger i storyen som ligger ute nå. Nå er det tatoveringene som er i fokus og det er så mye bedre! Hun er også sjelden å se i singlet på bildene hun har lagt ut i det siste. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 26. august 2021 #646 Del Skrevet 26. august 2021 Fizzypo skrev (På 19.8.2021 den 13.32): Les hva jeg skriver. Har aldri påstått at hun bare kan "snappe ut av det". Jeg vet godt hva anoreksi er og hvor vanskelig det er å komme ut av det. Diskusjonen handler ikke om det, men om å være varsom med hva slags innhold man legger ut og at man ikke skal forvente ulike ting avhengig av om en person er syk eller ikke. Vi kan gi applaus til Ingeborg når hun refser influencere for å promotere kosmetisk kirurgi, men vi kan ikke kritisere og forvente en endring i praksis hos henne fordi hun har en mental sykdom? Skadeomfanget må være minst like stort av å være sårbar og/eller spiseforstyrret og bli eksponert for triggende materiale fra en anorektiker som fra en operert og lettkledd influencer. Hvorfor refser hun influensere som promoterer kosmetisk kirurgisk når ansiktet hennes er fullt av fillers og botox? 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 26. august 2021 #647 Del Skrevet 26. august 2021 Gratulerer til Ingeborg med NTBs språkpris💪👏 https://journalisten.no/aftenposten-ingeborg-senneset-kortnytt/ingeborg-senneset-far-ntbs-sprakpris/475892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 26. august 2021 #648 Del Skrevet 26. august 2021 Finlay skrev (13 minutter siden): Gratulerer til Ingeborg med NTBs språkpris💪👏 https://journalisten.no/aftenposten-ingeborg-senneset-kortnytt/ingeborg-senneset-far-ntbs-sprakpris/475892 Ja, det var svært velfortjent, synes jeg 👏 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah93 Skrevet 31. august 2021 #649 Del Skrevet 31. august 2021 Jøss, på siste story ser det ut som hun tenker på å få barn? I så fall må jeg jo bare ønske lykke til! Kan være hun kan klare både å bli fysisk i stand til å bli gravid, og følelsesmessig, med hjelp. Noen opplever også bedring under graviditeten. Men høres krevende og risky ut! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 31. august 2021 #650 Del Skrevet 31. august 2021 Sarah93 skrev (2 timer siden): Jøss, på siste story ser det ut som hun tenker på å få barn? I så fall må jeg jo bare ønske lykke til! Kan være hun kan klare både å bli fysisk i stand til å bli gravid, og følelsesmessig, med hjelp. Noen opplever også bedring under graviditeten. Men høres krevende og risky ut! Podkasten "Trening Etter Fødsel" med Pia Seeberg tar opp litt av dette temaet i episoden "Når kroppen blir viktigere enn babyen", kanskje interessant å lytte til 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessijones Skrevet 2. september 2021 #651 Del Skrevet 2. september 2021 On 8/12/2021 at 9:15 PM, Finlay said: De har kjøpt leilighet sammen❤️ Xoxo gossip girl…. ? 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 2. september 2021 #652 Del Skrevet 2. september 2021 Krokofilla skrev (På 25.8.2021 den 20.06): Jeg synes bildene i stories på insta har blitt bedre i det siste. Feks ikke noe mellomrom mellom lårene som ligger i storyen som ligger ute nå. Nå er det tatoveringene som er i fokus og det er så mye bedre! Hun er også sjelden å se i singlet på bildene hun har lagt ut i det siste. måtte gå inn og sjekke, og jeg er helt enig. Veldig bra å se! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonMrX Skrevet 13. september 2021 #653 Del Skrevet 13. september 2021 Ikke overrasket men bra hun tør å angre https://www.nrk.no/trondelag/xl/ingeborg-senneset-apen-om-mobbing-og-anger-1.15605922 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 13. september 2021 #654 Del Skrevet 13. september 2021 anonMrX skrev (6 timer siden): Ikke overrasket men bra hun tør å angre https://www.nrk.no/trondelag/xl/ingeborg-senneset-apen-om-mobbing-og-anger-1.15605922 Kjempebra 👏👏👏 Det er utrolig viktig at tidligere mobbere "står fram" og tar avstand fra det de har gjort. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 13. september 2021 #655 Del Skrevet 13. september 2021 Nok en «sterk og viktig sak» fra eget liv. Znork…. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Krokofilla Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg #656 Del Skrevet 13. september 2021 Synes ikke noe om å stå frem i avisen for å fortelle at man angrer på at man mobbet. Da er det jo hun som får æren for å være et ærlig og angrende menneske. Det er Ingeborg som tjener på dette ved å fremstå som et mer sympatisk menneske. Denne unnskyldningen skulle hun tatt direkte på tomannshånd til jenta det gjelder. Kun da hadde det hatt noen troverdighet. 81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Søgni Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg #657 Del Skrevet 13. september 2021 (endret) Sitat NRK har vært i kontakt med hun som ble mobbet. Hun ønsker ikke å bidra i saken. Uten at jeg skal spekulere i agenda og følelser fra noen av de involverte, så er det å glimre med sitt fravær, ofte et veldig sterkt budskap i seg selv. Dette er ikke en artikkel om forsoning eller etterpåklokskap. Det er en artikkel om Senneset. Jeg veit ikke, jeg. Personlig syns jeg Senneset ofte slår inn åpne dører, men at hun later som at hun ikke gjør det. Ofte setter hun vel bare ord på helt normale meninger? Jeg er ikke blant de som ofte jubler over det hun skriver, iallefall. I tillegg så skriver hun jo oftest om seg selv, og det er greit, men samtidig gjør det henne temmelig uangripelig, og litt uinteressant å diskutere med. Hvem kan ha en mening om Senneset sin erfaring som mobber, for eksempel? Endret 13. september 2021 av Søgni 91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Fabienne Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg #658 Del Skrevet 13. september 2021 Jeg synes dette er ekstremt drøyt. Hun som ble mobbet ønsker ikke å bidra til saken, og likevel publiseres den? Så hun risikerer retraumatisering og nektes ethvert eierskap til egen historie, mens Senneset bare får kjøre på som vanlig. Buhu, jeg mobbet, tilgi meg. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at dette fikk komme på trykk. 102 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Alice123 Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg #659 Del Skrevet 13. september 2021 Fabienne skrev (8 minutter siden): Jeg synes dette er ekstremt drøyt. Hun som ble mobbet ønsker ikke å bidra til saken, og likevel publiseres den? Så hun risikerer retraumatisering og nektes ethvert eierskap til egen historie, mens Senneset bare får kjøre på som vanlig. Buhu, jeg mobbet, tilgi meg. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at dette fikk komme på trykk. Jeg reagerte også kraftig på det. Offeret (jenta som ble mobbet) blir fortsatt brukt av mobberen, 30 år etterpå. Denne gang for å få blest om egen person i media og fremstå som "sympatisk". Selve artikkelen slår inn åpne dører. Vi er alle enig om at mobbing er feil og ødeleggende. 82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Søgni Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg #660 Del Skrevet 13. september 2021 Fabienne skrev (11 minutter siden): Jeg synes dette er ekstremt drøyt. Hun som ble mobbet ønsker ikke å bidra til saken, og likevel publiseres den? Så hun risikerer retraumatisering og nektes ethvert eierskap til egen historie, mens Senneset bare får kjøre på som vanlig. Buhu, jeg mobbet, tilgi meg. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at dette fikk komme på trykk. Jeg syns også dette er drøyt, og jeg reagerte på det. Få andre enn Senneset ville kommet unna med dette. Hvis jeg skal spekulere i grunnen, så er det fordi at narrativet er at Senneset er en som har sett livets mørke side, en underdog, en talsperson for de svake. En AV de svake. Jeg har mange ganger lest noe av Senneset og sukket og tenkt at jeg skulle ønske noen andre kunne fortalt noe om dette. Noen andre kunne fått blitt hørt, kommet med interessante perspektiver og sin historie. Hun har ALLTID en vinkling der hun har opplevd et fenomen, og tar ofte eierskap til ulike tema. Fint det, men i samfunnsdebatten, med de beste talerøra, skulle jeg gjerne sett at det var litt annerledes. 55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå