Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

På 20.3.2020 den 0.35, likestilling skrev:

Det er snakk om klorokin/hydroksyklorokin/Plaquenil.

Jeg kan ikke alt om dette, så dette får du ta som du får. Jeg kommer sikkert til å få haugevis av kritikk fra folk som mener at jeg ikke burde uttale meg siden jeg ikke er lege, men det får være.

Det er brukt mot malaria, men også mot mange andre sykdommer, som revmatisme og autoimmune sykdommer. Så vidt meg bekjent vet de ikke helt nøyaktig alle virkemåtene her, men en av mekanismene har med immunforsvaret å gjøre. I denne sammenhengen tror jeg at det er den immundempende effekten som er en av de store nøklene.

Blodprøver fra tidlig forskning i Kina etc. viser at immunforsvaret har fått seg en skikkelig knekk hos veldig mange av de som blir virkelig syke. Viruset forårsaker apostose (selvmord) i leukocytter (hvite blodceller) som gjør at de gjerne har en reduksjon på 70%+ når immunforsvaret reagerer. Immunforsvaret er også veldig treg i reaksjonen ved dette viruset, og enkelt forklart "lurer" det immunforsvaret vårt og får det til å begå et slags selvmord. Når det plutselig oppdager hva som foregår begynner de hvite blodcellene som lever å sende ut signalstoffer (cytokiner) til andre hvite blodceller for at de skal reagere og hjelpe til. Her er jeg litt usikker på akkurat hva som skjer, det kan være at de ikke får "svar" fra de andre leukocyttene slik at de fortsetter å sende ut cytokiner. Til slutt får man så mye cytokiner i blodet at immunforsvaret ikke lenger skjønner opp og ned og begynner å angripe friskt vev (en slags autoimmun sykdom) og rett og slett ikke fungerer som det skal. Hele kroppen blir satt ut, og man får en voldsom betennelsesreaksjon, som setter lungene ut av spill. Man får også væske i lungene (de små luftsekkene som skal sørge for å plukke opp oksygen og slippe ut CO2 fylles av væske) som gjør at denne gassutvekslingen ikke fungerer.

Dette stoffet (hydroksyklorokin) begrenser produksjonen av cytokiner og gjør at responsen fra immunforsvaret ikke går ut av kontroll (ingen cytokinstorm) og begrenser skadene på denne måten. En annen effekt er at det hindrer virusreplikering, og det har også en viss effekt mot f.eks. HIV som også angriper immunforsvaret. Det hindrer også trombose/blodpropper som kanskje spiller en rolle hos de som får hjertesvikt og denslags.

Dette er en veldig forenklet beskrivelse av hva som skjer, og jeg skal ikke late som om jeg kan detaljene av hva det gjør med immunforsvaret, men det er en immundempende medisin, som i utgangspunktet brukes mot diverse autoimmune sykdommer. Både SARS-CoV og SARS-CoV-2 angriper immunforsvaret hardt. og setter i gang autoimmune reaksjoner som er veldig skadelige.

Det har vært kjent veldig lenge at det har en effekt mot SARS, og jeg vet ikke når jeg først hørte at dette var fungerende behandling for SARS-CoV-2, men det må ha vært i slutten av januar eller begynnelsen av februar.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15351731?dopt=Abstract

Her er f.eks. en studie fra 2004 med effekt mot SARS.

Siste del av abstract:

Med andre ord er ikke dette nytt, og det fungerte på samme måte mot SARS. Det fungerer også preventivt, og "dessverre" er det noen helsearbeidere som tar dette nå. Problemet er ikke at de tar det, men at vi ikke har mye av dette på lager.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/18/oppfordrer-hverandre-til-a-ta-malariamedisin-mot-smitte/

Jeg har sagt veldig lenge at problemet er at vi ikke vil ha nok til de som trenger det. De landene som produserer dette vil ikke eksportere mer på veldig lenge, og vi må klare oss med det vi har. Jeg vurderte faktisk selv å bestille en god del av dette tidlig, men med de reglene vi har for import av medisiner var det egentlig bare å glemme, man kunne bestille fra India for en måned siden.

Det at de "ansvarlige" her har vært så tafatte og lite fremsynte at de ikke bestilte dette tidlig er ... høyst kritikkverdig. Det samme gjelder at de ikke klarte å skaffe verneutstyr.

Hvis de fulgt med og bestilt store mengder av dette tidlig (det har som sagt vært kjent lenge, også for SARS-CoV-2) hadde vi kunnet hatt noen millioner doser av dette og vi kunne gitt det til fastleger og helsearbeidere preventivt. India hadde ikke eksportforbud før tidlig i mars. I verste fall hadde vi hatt et ubrukelig lager som vi kunne gitt bort til Afrika senere som u-hjelp. Det er så utrolig sløvt og tafatt hele veien! Jeg, som ikke er fagperson, har visst om dette i alle fall i over en måned nå.

Hva er sjansene for at norske myndigheter har gjort det de kan for å få opp mulig norsk produksjon av dette? Det er et enkelt stoff å syntetisere, og vi har hatt farmakologisk produksjon her i landet tidligere? De sjansene er vel omtrent null.

Til slutt; denne medisinen har noen stygge bivirkninger også.

Er det hydroxychloroquine som har stygge bivirkninger? Hva er de stygge bivirkningene?

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21:56 i går

FHI MED PRIORITERT REKKEFØLGE FOR TESTING

Folkehelseinstituttet har publisert en prioritert rekkefølge for testing, den er som følgende:

Pasienter med behov for innleggelse

Pasienter/beboere i helseinstitusjoner

Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid

Personer over 65 år som har underliggende, kronisk sykdom

Person som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19.

Underliggende kronisk sykdom er utdypet som hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk.

Det står videre spesifisert at ansatte i pasientnært arbeid kan vurderes for testing også ved mildere akutte luftveissymptomer uten annen sannsynlig årsak som har vart over 2 døgn.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194326

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U.S. National Institutes of Health (NIH) tester nå ut den første vaksinen mot SARS-CoV-2 på et menneske.

Den første deltakeren fikk vaksinen mandag, ifølge U.S. National Institutes of Health (NIH).

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/17/utproving-av-korona-vaksine-pa-mennesker-er-startet/

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2020 den 10.04, AnonymBruker skrev:

Tolker jeg dette rett at jeg med dia2 + høyt blodtrykk som jeg går på medisiner for, vil bli testet hvis jeg har feber ELLER hoste ELLER kortpusthet, eller må jeg ha alle tre tingene samtidig?

Jeg er hjemme med luftveis-symptoner, men er 99% sikker på at det er vanlig forkjølelse, hatt mange av de i vinter, og hoster bare litt mer enn vanlig og er litt mer tett i hodet liksom. (altså, ringer ikke lege nå, men tenkte hvis jeg får feber, mye hoste eller kortpusthet, så kanskje ringe lege isteden for å kjøre på med astma-medisin som jeg bruker)

Anonymkode: 154a5...5a4

Hvis du har akutt luftveisinfeksjon med: 1 eller flere av disse symptomene: feber, hoste, kortpustethet,

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2020 den 10.04, AnonymBruker skrev:

Tolker jeg dette rett at jeg med dia2 + høyt blodtrykk som jeg går på medisiner for, vil bli testet hvis jeg har feber ELLER hoste ELLER kortpusthet, eller må jeg ha alle tre tingene samtidig?

Jeg er hjemme med luftveis-symptoner, men er 99% sikker på at det er vanlig forkjølelse, hatt mange av de i vinter, og hoster bare litt mer enn vanlig og er litt mer tett i hodet liksom. (altså, ringer ikke lege nå, men tenkte hvis jeg får feber, mye hoste eller kortpusthet, så kanskje ringe lege isteden for å kjøre på med astma-medisin som jeg bruker)

Anonymkode: 154a5...5a4

Ring fastlegen uansett på mandag, og spør om råd både angående testing, angående dine symptomer og angående astmamedisinen. Ikke trapp ned på astmamedisin uten at legen sier at du skal gjøre det. 

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det hydroxychloroquine som har stygge bivirkninger? Hva er de stygge bivirkningene?

Anonymkode: 6ce93...b91

Fra Felleskatalogen for Plaquenil:

Bivirkninger

Ved malariaprofylakse forekommer sjelden andre bivirkninger enn gastrointestinalt ubehag (10-20%), reversibel ved dosereduksjon eller seponering. Også ved andre indikasjoner er gastrointestinalt ubehag vanligst. Alvorlige bivirkninger er avhengig av behandlingslengde og totaldose, men kan vanligvis forebygges gjennom anbefalte kontroller. Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Magesmerter, kvalme. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Diaré, oppkast. Hud: Utslett, pruritus. Nevrologiske: Hodepine. Psykiske: Affektlabilitet. Stoffskifte/ernæring: Anoreksi. Øye: Synssløring pga. akkommodasjonsforstyrrelser (doseavhengig, reversibel).

Lista er mye lengre, men her er altså de vanlige bivirkningene. Det veldig mange (de fleste?) får er altså magesmerter og kvalme.

Anonymkode: 26e06...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra Felleskatalogen for Plaquenil:

Bivirkninger

Ved malariaprofylakse forekommer sjelden andre bivirkninger enn gastrointestinalt ubehag (10-20%), reversibel ved dosereduksjon eller seponering. Også ved andre indikasjoner er gastrointestinalt ubehag vanligst. Alvorlige bivirkninger er avhengig av behandlingslengde og totaldose, men kan vanligvis forebygges gjennom anbefalte kontroller. Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Magesmerter, kvalme. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Diaré, oppkast. Hud: Utslett, pruritus. Nevrologiske: Hodepine. Psykiske: Affektlabilitet. Stoffskifte/ernæring: Anoreksi. Øye: Synssløring pga. akkommodasjonsforstyrrelser (doseavhengig, reversibel).

Lista er mye lengre, men her er altså de vanlige bivirkningene. Det veldig mange (de fleste?) får er altså magesmerter og kvalme.

Anonymkode: 26e06...b56

Takk! :) Hva betyr " reversibel ved dosereduksjon eller seponering."? Betyr det at sykdommen kan komme tilbake/blomstre opp igjen?

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO har advart mot bivirkningene stoffet ibuprofen, som blant annet finnes i Ibux, kan ha på personer med coronasmitte. Dette gjelder spesielt pasienter med høyt blodtrykk eller diabetes. Norge og europeiske legemiddelmyndigheter endrer ikke sine anbefalinger.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-trosser-who-advarsel-om-ibux/72263812

 

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! :) Hva betyr " reversibel ved dosereduksjon eller seponering."? Betyr det at sykdommen kan komme tilbake/blomstre opp igjen?

Anonymkode: 6ce93...b91

Nei, de snakker om bivirkninger fra magen, at de går over når man reduserer dosen eller slutter å ta medisinen.

Anonymkode: 54125...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det hydroxychloroquine som har stygge bivirkninger? Hva er de stygge bivirkningene?

Anonymkode: 6ce93...b91

Jeg burde vel kanskje sagt "kan ha" her siden poenget var å få frem at ikke er et mirakel ennå...

Fra FK:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/plaquenil-sanofi-aventis-562872

Jeg har hørt om noen andre personlig, blant annet fra tidligere soldater som har tatt dette preventivt.. de har fortalt om hørselsproblemer/tinnitus og mye annet rart.

https://nypost.com/2020/03/22/nigeria-reports-poisonings-from-possible-coronavirus-drug-chloroquine/

Det er også en mediisin som veldig mange nordmenn tar daglig på grunn av effekten på immunforsvaret; revmatikere, folk med sjøgrens etc. Vi får håpe de har nok...

Uansett er det jo fantastisk om vi klarer å finne en skikkelig kur... 100% er det neppe, for da hadde vi ikke hatt noen innlagt med invasiv respirator nå.

I går var 32 innlagt med på intensiv med dette. Jeg vet ikke om Norske sykehus bruker azithromycin i tillegg, som også fungerer immunmodulerende og demper inflammasjon med visse cytokiner slik at immunforsvaret kan fokusere på å kvitte seg med selve viruset i stedet for å angripe lungevev...

Selv om det "fungerer" er det åpenbart ikke noen mirakelkur vi har ennå. De andre medisinene under testing flere steder i verden har også potensiale, f.eks. noe som effektivt stopper/bremser replikering. En del av disse burde nok vært gitt tidlig, fra første positive test, men vi har nok neppe nok til det. Vi får håpe myndighetene kan overby noen fattige land og få kjøpt noen containerlaster av slike medisiner fra India 😕 Jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt å skaffe medisiner nå som hele verden har stoppet og alle har sine egne problemer. Vi trenger kjemikere som kan jobbe med å lage medikamenter, og det er krise at vi ikke har noe produksjon av farmasi innenlands (så vidt jeg vet).

Endret av likestilling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/awE1xd/solberg-om-koronasmitten-vi-trodde-vi-hadde-mye-mer-tid

Sitat

Solberg om koronasmitten: – Vi trodde vi hadde mye mer tid

Kun to dager før det historiske vedtaket om å stenge ned Norge torsdag 12. mars, forsto regjeringen virkelig alvoret, sier statsminister Erna Solberg.

 

Dette forteller jo egentlig sitt. De har hele tiden undervurdert situasjonen, helt til det smalt. Mange varslet tidlig og skjønte at dette ville komme. At vi i det hele tatt tillot at folk skulle få dra på skiferie til alpene der vi visste det var utbrudd med den smittefaren vi ser/har sett er galskap.

Plutselig var "pesten" her, og ingen var forberedt på at det var alvorlig...ingen av forberedelsene var ferdige. Torsdag 12. mars er jo bare litt over en uke siden. Hadde jeg bestemt hadde landet vært mer eller mindre isolert fra omverdenen i alle fall en måned før dette, for å slippe å havne i en krisesituasjon vi potensielt ikke hadde kapasitet til å takle. Det var noen land som gjorde mye riktig, f.eks. Mongolia som deler grense med Kina. De har riktig nok 10 smittede, så trolig hadde vi fått smitte hit uansett, men her klarte vi jo å få smittet tusenvis i løpet av veldig kort tid, uten å ha forberedt oss.

Russland, som har enorme kriselagre, eksperter og trolig er noen av de som er bedre rustet til å håndtere dette har 438 smittet nå, og det stiger. De har riktig nok 2600% flere folk enn oss, og en helt annen ekspertise, men de har gjort mye riktig der også.

Norge kunne vært mer eller mindre smittefri nå, dersom man hadde gjort SMÅ grep. Vi kunne sikkert hatt åpne skoler ennå, og folk kunne forberedt seg på hjemmekontor og ikke minst mentalt forberedt seg ved å se hvor ille det kan gå. I stedet ble vi selv et av eksemplene på hvor ille det kan gå når man ikke reagerer i tide.

Det skal sies at Solberg i det minste gjorde det riktige til slutt, men det var alt for sent....

Endret av likestilling
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nye dødsfall, det ene dødsfallet går de ut i det vide og det brede med info i, det andre sier de ingenting om, bare slenger på at unge mennesker bør være påpasselig det og, da de også man bli fryktelig syke... 

 

Hvorfor i all verden kan de i det minste ikke skrive om personen var eldre/hadde underliggende sykdom? 😭

Anonymkode: 96b5c...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor i all verden kan de i det minste ikke skrive om personen var eldre/hadde underliggende sykdom? 😭

Anonymkode: 96b5c...bad


På CNN i går leste jeg om en 12 år gammel amerikansk jente som nå ligger og kjemper for livet sitt i respirator. Hun har covid-19, og ingen underliggende sykdommer. Har også lest om flere ungdommer uten underliggende sykdommer, som likevel ligger i respirator i uke etter uke. Noen av dem dør, og mange får langtidsskader på lungene. Det er vel også usikkert om de overhodet blir immune, og hvor lenge immuniteten eventuelt varer.

En annen ting det ikke snakkes om i Norge, er hvordan sykdommen rent faktisk arter seg i noen av tilfellene. Altså at de som dør av dette, drukner i sitt eget blod mens de har panikk og store smerter. De ligger fastspent i remmer, fordi de har panikk og prøver å stritte imot. Uten at pårørende kan komme på besøk, og uten en verdig begravelse etterpå.

Fortsatt omtales sykdommen bare som "mild forkjølelse" her til lands. Derfor reagerer også mange på mangelen av samsvar mellom de strenge restriksjonene hva ferdsel angår (og ekstremt negative konsekvenser for økonomi/arbeidsliv) -- og myndighetenes påstand om at sykdommen egentlig bare er som en forkjølelse som kun er farlig for de aller eldste og sykeste. Folk flest tenker: "Hvis dette bare er som en forkjølelse, hvorfor må vi da stenge ned hele landet og kaste samfunnet ut i massearbeidsledighet, konkurser og økonomisk kollaps?"



 

Endret av Psilocybe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo helt horribelt ut..   

Hvordan vet du at mange, unge Også, drukner i eget blod, fastspent i sengene? @Psilocybe?

Anonymkode: 96b5c...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Psilocybe skrev:


På CNN i går leste jeg om en 12 år gammel amerikansk jente som nå ligger og kjemper for livet sitt i respirator. Hun har covid-19, og ingen underliggende sykdommer. Har også lest om flere ungdommer uten underliggende sykdommer, som likevel ligger i respirator i uke etter uke. Noen av dem dør, og mange får langtidsskader på lungene. Det er vel også usikkert om de overhodet blir immune, og hvor lenge immuniteten eventuelt varer.

En annen ting det ikke snakkes om i Norge, er hvordan sykdommen rent faktisk arter seg i noen av tilfellene. Altså at de som dør av dette, drukner i sitt eget blod mens de har panikk og store smerter. De ligger fastspent i remmer, fordi de har panikk og prøver å stritte imot. Uten at pårørende kan komme på besøk, og uten en verdig begravelse etterpå.

Fortsatt omtales sykdommen bare som "mild forkjølelse" her til lands. Derfor reagerer også mange på mangelen av samsvar mellom de strenge restriksjonene hva ferdsel angår (og ekstremt negative konsekvenser for økonomi/arbeidsliv) -- og myndighetenes påstand om at sykdommen egentlig bare er som en forkjølelse som kun er farlig for de aller eldste og sykeste. Folk flest tenker: "Hvis dette bare er som en forkjølelse, hvorfor må vi da stenge ned hele landet og kaste samfunnet ut i massearbeidsledighet, konkurser og økonomisk kollaps?"



 

Dette er så brutalt og fryktelig. Det er vel sagt at media har valgt å ikke skrive alt de vet for å ikke skape frykt i befolkningen. Er ikke sikker det er riktig, når det er så mange som tar så lett på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, RoNo skrev:

Dette er så brutalt og fryktelig. Det er vel sagt at media har valgt å ikke skrive alt de vet for å ikke skape frykt i befolkningen. Er ikke sikker det er riktig, når det er så mange som tar så lett på det. 

Vil bare minne om at svineinfluensaen blant annet drepte en norsk 2-åring, 7-åring, 17-åring og høygravid 27-åring. Det var ikke noen frykt i befolkningen da. Nå er det derimot enorm frykt i befolkningen. Hva er poenget med å ønske at media skal spre ENDA mer frykt, egentlig?

Anonymkode: 78144...963

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Psilocybe skrev:


På CNN i går leste jeg om en 12 år gammel amerikansk jente som nå ligger og kjemper for livet sitt i respirator. Hun har covid-19, og ingen underliggende sykdommer. Har også lest om flere ungdommer uten underliggende sykdommer, som likevel ligger i respirator i uke etter uke. Noen av dem dør, og mange får langtidsskader på lungene. Det er vel også usikkert om de overhodet blir immune, og hvor lenge immuniteten eventuelt varer.

En annen ting det ikke snakkes om i Norge, er hvordan sykdommen rent faktisk arter seg i noen av tilfellene. Altså at de som dør av dette, drukner i sitt eget blod mens de har panikk og store smerter. De ligger fastspent i remmer, fordi de har panikk og prøver å stritte imot. Uten at pårørende kan komme på besøk, og uten en verdig begravelse etterpå.

Fortsatt omtales sykdommen bare som "mild forkjølelse" her til lands. Derfor reagerer også mange på mangelen av samsvar mellom de strenge restriksjonene hva ferdsel angår (og ekstremt negative konsekvenser for økonomi/arbeidsliv) -- og myndighetenes påstand om at sykdommen egentlig bare er som en forkjølelse som kun er farlig for de aller eldste og sykeste. Folk flest tenker: "Hvis dette bare er som en forkjølelse, hvorfor må vi da stenge ned hele landet og kaste samfunnet ut i massearbeidsledighet, konkurser og økonomisk kollaps?"



 

Det blir da absolutt ikke omtalt som en "mild forkjølelse", men det går da å ha flere tanker i hodet på samme gang. Det er alltid tragisk med unge mennesker som dør på smertefullt vis, enten det gjelder korona eller andre sykdommer. Men det skrives f. eks. mye mindre om barn som har store smerter etter cellegiftkur nr. X eller folk som dør av "vanlig" influensa. 

Og selv om dette viruset er mer alvorlig enn en "mild forkjølelse" så skal jeg nesten love deg at full nedstengning vil koste flere menneskeliv enn selve smitten, for nå kan alt skje, at alt raser sammen til hungersnød og anarki og kaos. Det kan koste mange hundretusen menneskelig over tid. 

Anonymkode: 0b5c7...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare minne om at svineinfluensaen blant annet drepte en norsk 2-åring, 7-åring, 17-åring og høygravid 27-åring. Det var ikke noen frykt i befolkningen da. Nå er det derimot enorm frykt i befolkningen. Hva er poenget med å ønske at media skal spre ENDA mer frykt, egentlig?

Anonymkode: 78144...963

Det var da frykt da også. Hvorfor tror du så mange tok vaksine? Men hva som skjer i land veldig nære oss bør skremme oss, skikkelig. Helsevesenet brøt ikke ned under svineinfluensa. Det blir som å sammenligne epler og håndgranat. Du kan kontrollere begge, men en smeller skikkelig om det blir håndtert feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RoNo skrev:

Det var da frykt da også. Hvorfor tror du så mange tok vaksine? Men hva som skjer i land veldig nære oss bør skremme oss, skikkelig. Helsevesenet brøt ikke ned under svineinfluensa. Det blir som å sammenligne epler og håndgranat. Du kan kontrollere begge, men en smeller skikkelig om det blir håndtert feil.

Ikke som nå, der frykten blir drevet av nye nettplattformer og sosiale medier. Det ironiske er at teknologien som skulle bringe verden sammen nå bidrar sterkt til å ta livet av den. Den vestlige verden er dessverre ferdig for godt. 

Anonymkode: 0b5c7...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke som nå, der frykten blir drevet av nye nettplattformer og sosiale medier. Det ironiske er at teknologien som skulle bringe verden sammen nå bidrar sterkt til å ta livet av den. Den vestlige verden er dessverre ferdig for godt. 

Anonymkode: 0b5c7...d6c

Hvor mange tusen døde i løpet av den første måneden med svineinfluensa i Italia?

Anonymkode: 8f304...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...