Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

2 timer siden, likestilling skrev:

Jeg så en studie fra Frankrike med veldig gode resultater av hydroxyklorokin (og også sammen med et antibiotikum), så det er jo veldig gode nyheter! Vi får håpe at noen i Europa får i gang produksjon snarest. Det du sier om immunmodulerende tror jeg virkelig er nøkkelen her. Det er bare en hypotese, men den er nokså velbegrunnet om man ser på studier av SARS og antar at det er mye det samme. Det virker som om dette viruset først gir apoptose blant leukocytter, og så får infiserte celler til å overprodusere cytokiner slik at det blir en autoimmun reaksjon...og at det da er denne som står for mye av den voldsomme skaden som noen får plutselig og som gir ARDS og akutt alvorlig sykdom. Hydroxyklorokin virker jo også immundempende, i tillegg til å senke replikasjonsraten, så da gir det mening at også andre immunmodulerende medikamenter vil ha effekt.

Har du tenkt noe rundt dette med autoimmun reaksjon? Kan immunforsvaret være "synderen" som gjør at det blir så alvorlig hos noen? Er det noen sammmenheng mellom reduksjon i leukocytter i blodprøver og senere utvikling?

Det du sier om CT er interessant... spesifisiteten vil jo selvfølgelig være dårlig på nåværende tidspunkt, og det er heller ikke overraskened at senitiviteten er høy nå som bare de syke blir innlagt og testet. Jeg regner med man vil ha ganske stramme kriterier for CT, slik at man mer eller mindre har bekreftet lungebetennelse på det tidspunktet. Takk for informasjon likevel :)

Ja, jeg har sett at de har gått tilbake på det med NSAIDs nå, men bedre føre var når det advares. Som jeg har sagt før så er det all ære til de som jobber "på gulvet" eller hva man skal si nå, spesielt i disse tider. Jeg er virkelig ikke misunnelig på hverdagen det kan bli fremover. Jeg står fortsatt for at "vi" (de som sitter med hovedansvaret for dette) var alt for sene og tok dette alt for lite alvorlig for lenge. Bare det at vi ikke hadde verneutstyr er jo helt katastrofalt. Heldigvis har nok de fleste våknet litt opp og får med seg hvor ille det kan gå, som f.eks. Italia nå, så får vi håpe det holder!

Dere som skal stå i dette får ha lykke til fremover!

Kom over denne i Facebook-feeden min i dag tidlig. Synest det var litt interessant, som tar opp hvorfor barn tilsynelatende ser ut til å ikke blir særlig syk og forskjell på immunforsvar til barn og voksne, fra naivt til erfarent immunforsvar: 

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/immunitet-i-koronaens-tid?fbclid=IwAR3_PC6URCL7s5GuylfdIJUVx2KjuzdTNomdgCQnQQrGJXZo7qKytVFKGKQ
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det begynner å bli helt uinteressant å følge med på antall registrerte smittede. Mørketallene må være betydelig. Vi er en helt vanlig familie med et helt alminnelig nettverk, og nå mistenker to av våre nærmeste vennepar smitte. Vi har ikke sett hverandre siden dette brøt ut, så vi mistenker ikke smitte mellom hverandre. Ingen forstår hvordan de har evt fått dette, men symptomene er veldig typisk. Det er selvsagt ikke noen som blir testet, for de oppfyller ikke kravene. Hvordan står det til i deres område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, missmcbeal skrev:

Kom over denne i Facebook-feeden min i dag tidlig. Synest det var litt interessant, som tar opp hvorfor barn tilsynelatende ser ut til å ikke blir særlig syk og forskjell på immunforsvar til barn og voksne, fra naivt til erfarent immunforsvar: 

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/immunitet-i-koronaens-tid?fbclid=IwAR3_PC6URCL7s5GuylfdIJUVx2KjuzdTNomdgCQnQQrGJXZo7qKytVFKGKQ
 

Den var jo interessant nok den, men det er heeelt det jeg snakker om i forhold til immunforsvaret. Hvorfor barn ikke (eller nesten aldr) blir syke er et annet interessant spørsmål :) Jeg kan muligens prøve å skrive noe mer om dette senere. Jeg leste noen flere studier om SARS-CoV og det virker definitivt som om at det er immunforsvaret som havner i en slags kjedereaksjon der ting går helt ut av kontroll.

Et par av dem, om noen vil lese selv:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3126247/

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/path.1897

 

 

 

 

Her var noe annet anngående smitte, som kan være verdt å få med seg:

https://www.dagbladet.no/nyheter/18-antatt-smittet-i-sosialt-lag/72276907

18 personer er antatt smittet etter en sammenkomst...

Sitat

- Det blir mer og mer tydelig hvor lite som skal til for å overfør smitte. Før pratet vi om hoste og slike ting, men smittefaren er mer alvorlig enn jeg hadde trodd. Nå virker det å være nok at man tar på hverandre eller sitter på samme stol.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, RoNo skrev:

Det begynner å bli helt uinteressant å følge med på antall registrerte smittede. Mørketallene må være betydelig. Vi er en helt vanlig familie med et helt alminnelig nettverk, og nå mistenker to av våre nærmeste vennepar smitte. Vi har ikke sett hverandre siden dette brøt ut, så vi mistenker ikke smitte mellom hverandre. Ingen forstår hvordan de har evt fått dette, men symptomene er veldig typisk. Det er selvsagt ikke noen som blir testet, for de oppfyller ikke kravene. Hvordan står det til i deres område?

Jeg vet om en person som var i samme lokale (jobb) som en som ble bekreftet smitte, og som har vært i isolasjon. Det siste jeg hørte var at vedkommende + partner var syke, men det kan være forkjølelse. Ellers stiger smittetallene litt hver dag, men jeg er ikke i det foreløpig mest utsatte området. Det er vel bare et spørsmål om tid før det blåser opp skikkelig her også...

Har de gode grunner til å mistenke at det er SARS-CoV-2? Det må være enorme mørketall og smitte en del steder, og det har vært noen tråder her hvor folk skriver at de tror de er smittet, og mange har symptomer som dessverre nesten sikkert har fått dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, likestilling skrev:

Jeg vet om en person som var i samme lokale (jobb) som en som ble bekreftet smitte, og som har vært i isolasjon. Det siste jeg hørte var at vedkommende + partner var syke, men det kan være forkjølelse. Ellers stiger smittetallene litt hver dag, men jeg er ikke i det foreløpig mest utsatte området. Det er vel bare et spørsmål om tid før det blåser opp skikkelig her også...

Har de gode grunner til å mistenke at det er SARS-CoV-2? Det må være enorme mørketall og smitte en del steder, og det har vært noen tråder her hvor folk skriver at de tror de er smittet, og mange har symptomer som dessverre nesten sikkert har fått dette.

Jeg synes de har god grunn til å mistenke det, ut fra deres beskriver. Ikke er de hypokonder heller det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nye tall, og ikke overraskende fyker vi forbi "influensa":

https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/oversikt-over-innlagte-pasienter-med-covid-19-per-22.mars

Sitat

Per søndag 22. mars, var 169 personer lagt inn på sykehus med covid-19. 32 av disse fikk invasiv respiratorbehandling.

 

Det kan se ut som en daglig økning på ~20%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2020 den 12.49, likestilling skrev:

Jeg kan muligens prøve å skrive noe mer om dette senere. Jeg leste noen flere studier om SARS-CoV og det virker definitivt som om at det er immunforsvaret som havner i en slags kjedereaksjon der ting går helt ut av kontroll.

Var en som forklarte det til en tenåring på denne måten;  er det vel noe slik at hos voksne så blir det noe som kalles en "cytokinstorm". Enkelt forklart vil si at når viruset når lungene, så sender kroppen inn "soldater" for å rydde opp i angrepet. Så blir det krøll i lungene når disse "soldatene" driver å rydder av en eller annen grunn, så kroppen sender inn mange flere "soldater" i lungene og det blir altfor mange av dem. Og det blir en opphopning av døde celler i lungene etterhvert som gjør at lungene "drukner", mennesker får ikke puste og dermed dør. Hos mindre barn er ikke immunforsvaret så godt utviklet enda, så der vil ikke kroppen reagere på samme måte i forhold til å rydde opp i angrepet. Derfor blir barn ikke rammet på samme måte av sykdommen.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Var en som forklarte det til en tenåring på denne måten;  er det vel noe slik at hos voksne så blir det noe som kalles en "cytokinstorm". Enkelt forklart vil si at når viruset når lungene, så sender kroppen inn "soldater" for å rydde opp i angrepet. Så blir det krøll i lungene når disse "soldatene" driver å rydder av en eller annen grunn, så kroppen sender inn mange flere "soldater" i lungene og det blir altfor mange av dem. Og det blir en opphopning av døde celler i lungene etterhvert som gjør at lungene "drukner", mennesker får ikke puste og dermed dør. Hos mindre barn er ikke immunforsvaret så godt utviklet enda, så der vil ikke kroppen reagere på samme måte i forhold til å rydde opp i angrepet. Derfor blir barn ikke rammet på samme måte av sykdommen.

De aller fleste som dør dør av blodforgiftning/sepsis. En følge av lungebetennelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera

Noen som har oppdaterte dødsfall for Sverige for i dag? (Av en eller annen grunn står det "ingen data" på døde/recovered på grafen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nematocera skrev:

Noen som har oppdaterte dødsfall for Sverige for i dag? (Av en eller annen grunn står det "ingen data" på døde/recovered på grafen)

+1 står det på worldometers. Men noen sa at de hadde lest et sted at det er 3 nye dødsfall i dag.

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 "nu intensivvårdas nästan 30 personer för corona i Sverige som är betydligt yngre än vad Folkhälsomyndigheten pekat ut som riskålder"
"menar dock att det inte går att dra några nya slutsatser utifrån siffrorn"
"eftersom yngre har stor chans att klara sig kan man förstås hoppas att det fortsätter såhär."

"Det vi ser nu visar bara hur smittan började i Sverige, inte hur det kommer att vara"

Samtliga av de yngre på IVA som Tegnell fått information om bär på andra underliggande sjukdomar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvxzX/tegnell-bra-om-fler-yngre-ar-smittade-har-an-i-andra-lander

 

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 "kommer sätta sekretess på information om statistik och vårdplatser.""..litar inte på att allmänheten kan hantera den info.""Socialstyrelsen håller det hemligt hur stor kapacitet vården har att isolera personer som smittats med cornaviruset" ” Vår bedömning baseras på att handlingarna innehåller information som skulle kunna medföra att samhällets säkerhet skulle äventyras om de blev kända"

https://www.expressen.se/nyheter/socialstyrelsen-vagrar-avsloja-vardens-coronakapacitet/

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 "kommer sätta sekretess på information om statistik och vårdplatser.""..litar inte på att allmänheten kan hantera den info.""Socialstyrelsen håller det hemligt hur stor kapacitet vården har att isolera personer som smittats med cornaviruset" ” Vår bedömning baseras på att handlingarna innehåller information som skulle kunna medföra att samhällets säkerhet skulle äventyras om de blev kända"

https://www.expressen.se/nyheter/socialstyrelsen-vagrar-avsloja-vardens-coronakapacitet/

Anonymkode: 6ce93...b91

For de blir sikkert mye mer betrygget av å høre det.

Anonymkode: 8f304...5c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de blir sikkert mye mer betrygget av å høre det.

Anonymkode: 8f304...5c2

Nei, det er jo veldig negativt på mange måter å skjule slik viktig informasjon for befolkningen.

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Oksygentilførsel i respirator har hatt positiv effekt. Vi jobber intenst med 16 timer i respirator.

- Pasienten blir snudd fra hver fjerde time fra ryggen til magen. Hver pasient krever fire - fem helsearbeidere konstant denne perioden. Det tar på for vårt personale, men det ser ut til å virke, sier en representant for sykehuset til El Pais.

https://www.dagbladet.no/nyheter/spansk-lege---krigen-i-var-generasjon/72280767

 

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Folkeregisteret har fått en kraftig økning i antall flyttemeldinger fra folk som ønsker å bytte bostedsadresse, slik de kan på bo på hytta i påsken.

Tidligere denne uken innførte regjeringen et hytteforbud, som gjelder for alle som har hytter i andre kommuner enn bostedskommunen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194326

Enkelte folk GIR seg IKKE altså :sukk::grine:  De BRYR seg IKKE om årsaken til forbudet mot overnatting på hytta?!  :kjefte: :grine:De BRYR seg IKKE om de smitter folk som bor i den kommunen der hytta er og bryr seg ikke om at de belaster denne kommunen også økonomisk?! :kjefte: :grine:

Er det forresten lov til å ha folkeregistrert adresse der man har hytte? Jeg trodde at det ikke var lov til å benytte hytte som bolig?! :opplyser: :kjefte: 

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG INFORMASJON! (Som godt kan klistres på godt synlige steder på Kvinneguiden)

 

Folkehelseinstituttet (FHI) har søndag, sammen med Norsk Helsenett, publisert løsningen Meld fra ved mistanke om koronavirus (https://helsenorge.no/koronavirus/koronasmitte  ), som legger til rette for selvrapportering av symptomer fra alle innbyggere. Dette er ett av flere tiltak for å få oversikt over smitte i Norge. Løsningen skal brukes av de som har symptomer som kan skyldes SARS-CoV-2.

Du må logge deg inn som bruker av løsningen for å melde fra om du har symptomer.

Klokken 18:00 hadde hele 24.000 nordmenn vært inne og registrert symptomer, opplyser FHI på Twitter søndag kveld.

Les også: Helsepersonell har utviklet koronaverktøy på dugnad

- Hensikten med denne løsningen er å gi helsemyndighetene en bedre oversikt over utbredelsen av smitte og dermed også kunne bidra til å håndtere utbruddet. Vi setter stor pris på at alle som har symptomer som kan være koronavirus som hoste, pustebesvær eller feber melder fra om dette, sier overlege Preben Aavitsland i Folkehelseinstituttet i en nyhetsoppdatering på FHIs hjemmesider.
 
 

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...