Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

WHO sitter onsdag ettermiddag i krisemøte, etter at det SARS-liknende viruset Coronaviruset er påvist hos flere hundre personer og har ført til flere dødsfall.

Ifølge lokale kinesiske medier er det nå totalt 17 personer som skal være døde som følge av viruset.

I en uttalelse natt til onsdag sier kinesiske myndigheter at viruset, som har sitt opphav i den kinesiske byen Wuhan, kan mutere og spre seg ytterligere.

Ifølge AFP oppfordrer byens myndigheter folk til å holde seg unna, og har kansellert flere arrangement i forbindelse med den kinesiske nyttårsfeiringen førstkommende lørdag.

- Evolusjonsmessig er det de mest smittsomme variantene som overlever. Det kan være at dette blir en stor epidemi, men det er for tidlig å si. Hvor alvorlig dette er kan også endre seg, sier lege Gunnar Hasle ved Reiseklinikken til Dagbladet.

Til nå har ni personer mistet livet som følge av viruset, og minst 440 personer er smittet, opplyser helsemyndighetene i Kina.

- At ni av 400 dør er også høy dødelighet til å være et luftveisvirus, poengterer Hasle.

https://www.dagbladet.no/nyheter/coronaviruset-potensial-til-verdensomspennende-epidemi/72055509

Så tror du vi vil få en verdens epidemi slik som spanskesyken mellom 1918 og 1920?

Eller tror du dette bare er et nytt eksempel på skremselspropaganda?

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av delene. Det er viktig å forberede seg på det verste, selv om man ikke tror det garantert kommer til å skje. Det at man setter i gang tiltak vil uansett begrense hvor mange som blir syke, selv om dødeligheten vil holde seg relativt lav. Jeg tror ikke dette kommer til å bli en stor greie, men benekter selvsagt heller ikke muligheten

Endret av Gran3
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett filmen 12 Monkeys? Anbefales forresten, Bruce Willis og Brad Pitt. 

Poenget er at med fly i dag så kan en veldig smittsom sykdom med en lengre inkubasjonstid spre seg over hele verden på utrolig kort tid. Kanskje bare noen dager før det er smittede i alle storbyer i verden. 

Endret av Miewyn77
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at det kommer nye epidemier, så vil ikke kalle det skremselspropaganda å være føre var.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miewyn77 skrev:

Sett filmen 12 Monkeys? Anbefales forresten, Bruce Willis og Brad Pitt. 

Poenget er at med fly i dag så kan en veldig smittsom sykdom med en lengre inkubasjonstid spre seg over hele verden på utrolig kort tid. Kanskje bare noen dager før det er smittede i alle storbyer i verden. 

Dette har folk vist siden spanskesyken, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Eller tror du dette bare er et nytt eksempel på skremselspropaganda?

Jepp, det blir mer skremsel. Dødeligheten er ikke høy nok til at dette blir en alvorlig epidemi, bortsett fra i land med begrenset legehjelp. 

Før eller siden kan det komme superresistent bakterie eller et ekstremt farlig virus som kan ta knekken på det meste av menneskeheten, men det er ikke dette viruset. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Vi vet at det kommer nye epidemier, så vil ikke kalle det skremselspropaganda å være føre var.

Selvsagt vil nye epidemier komme, jeg la bare til skremselspropaganda siden det er sikkert noe som mener det bare er skremselspropaganda.

Får vi en sykdom som er like dødelig som spanskesyke som tok livet av mellom 3% til 6%. Om mellom 3% og 6% hadde død under en ny epidemi så vil mellom 232 og 456 millioner mennesker dø

Altså om jeg har regnet riktig, matte er ikke min sterke side. 

 

Men om det er dette viruset vil tiden vise

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Capt. Obvious said:

Jepp, det blir mer skremsel. Dødeligheten er ikke høy nok til at dette blir en alvorlig epidemi, bortsett fra i land med begrenset legehjelp. 

Dødligheten er høy blant eldre, og kan føre til alvorlige symptomer selv for de som blir friske. Om dette viruset får spre seg som en vanlig influensa så vil nesten alle kjenne noen som vil dø og flere vil bli alvorlig syke.

Legehjelpen vil bli begrenset i Norge også, fordi det er begrenset hvor mange pasienter sykehusene kan ta hånd om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt fy å si, men jeg håper viruset herjer skikkelig i asia. Befolkningen har gått helt ut av kontroll. Så mange mennesker er et stoort problem. La naturen gjøre det den må der borte.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cammomillo

Bor i Tromsø. Her e det MANGE asiatiske turister.

I tillegg har vi en bitteliten dritt flyplass, som sikkert ingen tenker på å sikre.

Blir litt engstelig ja. Men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nordmenn som drar til Asia også og kan ta med viruset hjem. Å håpe at halve Asia skal dø, fordi det bor helsikes mange der, er bortenfor drøyt å si. 

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ntrane said:

Dette er kanskje litt fy å si, men jeg håper viruset herjer skikkelig i asia. Befolkningen har gått helt ut av kontroll. Så mange mennesker er et stoort problem. La naturen gjøre det den må der borte.

Hvis den går ut av kontroll i Asia, så kommer den også til å gå ut av kontroll i Norge.

Det er ikke like morsomt med befolkningsreduksjon når det skjer i ditt eget nabolag. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Camlon said:

Dødligheten er høy blant eldre, og kan føre til alvorlige symptomer selv for de som blir friske. Om dette viruset får spre seg som en vanlig influensa så vil nesten alle kjenne noen som vil dø og flere vil bli alvorlig syke.

Legehjelpen vil bli begrenset i Norge også, fordi det er begrenset hvor mange pasienter sykehusene kan ta hånd om.

Det har jo vært snakk om at enkelte virus kan trigge autoimmune sykdommer o.l. Dvs en forbigående, relativt ufarlig sykdom som fører til livsvarig, kronisk sykdom. 

Man kan lure på om grunnen til at det er høyere forekomst av for eks MS i Norge er grunnet høyere forekomst av visse virus som trigger sykdom og der man kan smitte andre mennesker om man bærer på et aktivt virus... Sånn sett kan denne type sykdom gi flere uønskede ettereffekter, ja. I verste fall en økning i auto immune sykdommer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ntrane skrev:

Dette er kanskje litt fy å si, men jeg håper viruset herjer skikkelig i asia. Befolkningen har gått helt ut av kontroll. Så mange mennesker er et stoort problem. La naturen gjøre det den må der borte.

Har du barn? Kan du se på dem nå og si det du skreiv høyt? Hadde det vært ok at barn blir alvorlig syke og dør? Fordi vi er så mange...

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ikanonym skrev:

Har du barn? Kan du se på dem nå og si det du skreiv høyt? Hadde det vært ok at barn blir alvorlig syke og dør? Fordi vi er så mange...

De fleste som skriver slik, tenker at det ikke vil skje noe med dem eller folk de er glade i. Det er bare alle andre det vil skje noe med.

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cammomillo
2 minutter siden, ntrane skrev:

Dette er kanskje litt fy å si, men jeg håper viruset herjer skikkelig i asia. Befolkningen har gått helt ut av kontroll. Så mange mennesker er et stoort problem. La naturen gjøre det den må der borte.

Det er veldig veldig fyfy ut fra et moralsk og medmenneskelig ståsted ja. Men ut fra et mer økofilosofisk perspektiv med tanke på kloden, så ja ok. Men siden kloden egentlig bare har én befolkning, spiller det ingen rolle for hvor og hvem som rammes.

Tviler på at du da er komfortabel med tanken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 440(smittet) /1,386 milliarder (2017) (Kinesere) så det virker jo ikke spesielt smittsomt. Bra det blir overvåket, men ingen grunn til å ligge våken her i bygdenorge.

29.februar 2020.

Det er blitt smitte i 61 land, og samtlige kontinent utenom Antarktis. Antall bekreftet smittet er: 85718 og bekreftet dødsfall er 2933 stk. Antall smittede på det tidspunktet jeg skrev oppriktig kommentarer er ca. 1/3 av nye smittede på en dag. Det er sjokkerende. Jeg legger meg flat... Jeg tok skikkelig feil. Dessverre var jeg langt fra alene om det. Det er trolig 6 bekreftet smitte tilfeller i Norge per i dag (greit å skrive så vi får følge utviklingen). I tillegg har børsene verden over hatt en blodrød uke som toppet seg fredag. Forøvrig begynner stadig flere inkludert meg selv å bli oppgitt over passiviteten både fra myndighetene og helseforetakene. Apotek er tomme for ansiktsmasker, det samme begynner å skje i bygghandlere som Jula. Nødnummer ringes ned av mennesker som har panikk. 

Endret av RoNo
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slapp av folkens. selvsagt ideelt sett skulle ikke barn vært rammet. ja jeg har barn, mor til tre stykker.

det var løst skrevet, men jeg mener alvorlig at asia må ta grove tak for å gjøre noe med befolkningsutviklingen der. Men dette er ikke saklig i henhold til tråden. så jeg avslutter der.

Som RoNo skriver, bareå ta det med ro. Det er flere som dør av influensa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cammomillo
7 minutter siden, ntrane skrev:

slapp av folkens. selvsagt ideelt sett skulle ikke barn vært rammet. ja jeg har barn, mor til tre stykker.

det var løst skrevet, men jeg mener alvorlig at asia må ta grove tak for å gjøre noe med befolkningsutviklingen der. Men dette er ikke saklig i henhold til tråden. så jeg avslutter der.

Som RoNo skriver, bareå ta det med ro. Det er flere som dør av influensa.

Kina kan jo evnt innføre ettbarns politikken som de avskaffet i 2015. Den fungerte jo kjempebra på alle måter. Not. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...