Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et veldig grundig svar. Jeg setter alltid pris på sammendragene dine.

Kan jeg spørre om hva du gjør for å unngå smitte nå? Ville du sendt barnet ditt i bhg selv om alle sier det er trygt?

Anonymkode: 40b32...46b

Et kort svar er at det ikke er "trygt" med mindre man bor på en ganske øde plass og viruset mer eller mindre er utryddet nå. Det er mange slike små steder hvor det nå er trygt, men det er fortsatt så mange smittede i samfunnet som kan smitte videre at det holder med én glipp en plass, så har man plutselig en hel barnehage som flyr rundt med smitte uten å vite det, og vips har man et utbrudd.

Hvis jeg hadde vært ansvarlig for håndtering hadde jeg i alle fall isolert "friske" kommuner og latt dem starte opp, og ikke latt de med mest smitte starte. Videre ville jeg sterkt oppfordret til minst mulig reise mellom "røde" og "grønne" soner.

På et personlig plan kan man egentlig ikke gjøre mye mer enn å håpe på det beste og være forsiktig, men det er greit optimistisk å tro at vi har "vunnet". Det kommer til å blusse opp der det kan. Det er ingen grunn til å holde barn hjemme i små kommuner som ikke har hatt noen tilfeller enda nå, men store byer burde i hovedsak holde stengt en stund til...

Hvor mange har blitt smittet siste uke i f.eks. Oslo? Smittet altså, ikke fått påvist smitte? Jeg vet ikke...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Bix skrev:

Synd at ikke Norge fulgte rådene i denne tråden og gjorde det samme som New Zealand :

Så i tiden fremover kunne man kanskje ha noe å lære av deres håndtering av krisen ...?

Definitivt. Vi var helt krise i starten som kostet oss enorme summer både i tapt livskvalitet, liv, og penger. På det tidspunktet da folk dro på smitteferie til Italia og Østerrike burde noen fornuftige personer sagt klart NEI. Det gikk jo som det måtte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, likestilling skrev:

Et kort svar er at det ikke er "trygt" med mindre man bor på en ganske øde plass og viruset mer eller mindre er utryddet nå. Det er mange slike små steder hvor det nå er trygt, men det er fortsatt så mange smittede i samfunnet som kan smitte videre at det holder med én glipp en plass, så har man plutselig en hel barnehage som flyr rundt med smitte uten å vite det, og vips har man et utbrudd.

Hvis jeg hadde vært ansvarlig for håndtering hadde jeg i alle fall isolert "friske" kommuner og latt dem starte opp, og ikke latt de med mest smitte starte. Videre ville jeg sterkt oppfordret til minst mulig reise mellom "røde" og "grønne" soner.

På et personlig plan kan man egentlig ikke gjøre mye mer enn å håpe på det beste og være forsiktig, men det er greit optimistisk å tro at vi har "vunnet". Det kommer til å blusse opp der det kan. Det er ingen grunn til å holde barn hjemme i små kommuner som ikke har hatt noen tilfeller enda nå, men store byer burde i hovedsak holde stengt en stund til...

Hvor mange har blitt smittet siste uke i f.eks. Oslo? Smittet altså, ikke fått påvist smitte? Jeg vet ikke...

Jeg er i helt enig med deg. Det hadde vært en bedre måte å håndtert det på.

Vi bor i Oslo og jeg har ikke lyst å sende barnet vårt i bhg. Det føles vedig utrygt og det føles utrygt å ferdes ute. Nå vurderer vi faktisk å flytte (iallefall leie noe annet for 1 år), siden det ser ut som dette blir langvarig. Jeg har aldri vært så misfornøyd med å bo i Oslo som akkurat nå.

 

 

Anonymkode: 40b32...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 24.2.2020 den 20.11, LittleBabyNothing skrev:

Jeg er redd for å dø i søvne.

Da bør du tenke deg om. Å dø i søvne er det beste alternativet: du har vært lykkelig uvitende helt til det inntreffer. Hele dødens opplevelse er borte. 

Så ser du for deg alle andre måter å dø på. Ulykker feks. Alle andre måter innebærer smerte og gru. Masse tid til å tenke over det ene du aldri kan få kontroll over uansett hvor mye du tenker. 

Så sov godt. 

Anonymkode: b3762...8f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva skjedde med dette ekkokammeret egentlig?

Anonymkode: 78144...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#likestilling

På 8.4.2020 den 10.18, likestilling skrev:

Definitivt. Vi var helt krise i starten som kostet oss enorme summer både i tapt livskvalitet, liv, og penger. På det tidspunktet da folk dro på smitteferie til Italia og Østerrike burde noen fornuftige personer sagt klart NEI. Det gikk jo som det måtte.

Likestilling, hva tenker du om tingenes utvikling?

Anonymkode: 40b32...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

  • 1 måned senere...

Tenker på de diskusjonene som gikk her i denne tråden i mars, mens jeg ser debatten i kveld. Legger merke til at Stoltenberg innrømmer at de var altfor sent på ballen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...