Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

15 minutter siden, Rullerusk skrev:

Plaquenil = hydroxychloroquine

Var den til meg? Jeg vet, burde kanskje presisert det, men plaquenil er enklere å skrive ;)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Buridan skrev:

Jeg synes denne tråden var interessant. Jeg tror dette er et ekspertområde som det er vanskelig for oss lekfolk å få tilstrekkelig forståelse i, da man trenger både erfaring og et bredt kunnskapsgrunnlag for å forstå både hva man leser og hvordan man skal tolke det i kontekst, så jeg holder meg egentlig unna medisindiskusjonen. Men det er interessant å lese om, og det er større studier på trappene, bl.a på plaquenil, så det blir spennende å se framover. Inntil videre er det kanskje grunn å være litt forsiktig optimist/avventende. Usikker på om jeg liker tanken på å overby fattige land da, er det noen som trenger forebyggende medisiner, så er det vel definitivt de....

Jeg sier ikke at vi har noen mirakelkur ennå, det har vi definitivt ikke, men det er flere grunner til å ta dette seriøst enn den lille franske studien. Det ene er hvordan SARS-CoV (og den nære slektningen SARS-CoV-2) fungerer, og det andre er forskningen som ble gjort på dette med SARS. De er veldig, veldig like...

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1232869/

Konklusjon:

Sitat

Chloroquine, a relatively safe, effective and cheap drug used for treating many human diseases including malaria, amoebiosis and human immunodeficiency virus is effective in inhibiting the infection and spread of SARS CoV in cell culture. The fact that the drug has significant inhibitory antiviral effect when the susceptible cells were treated either prior to or after infection suggests a possible prophylactic and therapeutic use.

Videre:

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(06)70361-9/fulltext

 

Dette er riktig nok in vitro og Vero R6 cellekultur, men resultatene er oppløftende. Azithromicyn er brukt på grunn av immunmodulerende egenskaper, ikke fordi det er et antibiotikum. Selvfølgelig må det gjøres mer forskning før man kan si noe sikkert, men her vil vi få resultater raskt, siden det allerede er godkjente studier på vei. Det vil alltid være en risiko når man demper immunforsvaret slik man gjør her, men med tanke på hvor ille patologien til sykdommen er, skal det en del til før ingen behandling er bedre enn noe med risiko. Vi må bare vente på mer data. Nå skal vi vel i gang med studier av Remdesivir også, så det er noen håp der ute.

Det ser veldig sannsynlig ut at det som gjør denne sykdommen så ille hos noen er immunresponsen, så det er i alle fall noe man bør se mer på...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som nå, der frykten blir drevet av nye nettplattformer og sosiale medier. Det ironiske er at teknologien som skulle bringe verden sammen nå bidrar sterkt til å ta livet av den. Den vestlige verden er dessverre ferdig for godt. 

Anonymkode: 0b5c7...d6c

Interessant det du skriver. Men hva mener du egentlig med at SoMe bidrar til å ta livet av verden i denne situasjonen? 

Anonymkode: 85cb9...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg bønnfalle legene om å få prøve noe medisin (hva som helst) om det går så langt at jeg blir innlagt? Jeg kan bare ikke dø fra barna, det er det som gjør meg så utrolig redd.

Redd for at de ikke prøver noe medisin engang, om jeg ikke tilfeldigvis havner i en forskergruppe. 

Anonymkode: 5a7be...219

Du kan spørre legene. Jeg regner med at de ganske straks har det helt klart hvilke medisiner som hjelper:

Les hele artikkelen https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/20/--vi-kan-ikke-basere-behandlingen-pa-rykter/

Sitat

"– Det blir veldig feil hvis vi deler ut feil medisin. Vi kan ikke basere behandlingen av denne alvorlige infeksjonen på rykter."
 

"Han var blant fagfolkene som informerte pressen fredag om den nye globale studien, som Norge er med på, for å finne legemidler som virker mot Covid-19."

 

"– Noen vil si at det ikke er etisk å prøve ut ting nå, og at vi ikke kan forske nå, men at vi bare må dele ut medisin.

– Men det blir veldig feil hvis vi deler ut feil medisin. Vi kan ikke basere behandlingen av denne alvorlige infeksjonen på rykter. Vi må basere den på vitenskapelige undersøkelser. Vi har plikt overfor pasientene å raskt finne ut hvilket middel som er best, understreker Aukrust.


– Og da er denne WHO-studien veldig bra. Vi følger med på hvordan det går med pasientene; Én ting er om det blir færre virus til blodet, greit nok, men det viktigste er hvordan det går med disse pasientene – dør de? Slipper de å komme på intensivavdelingen? Er det kortvarig opphold på intensiv? Den medisinen som hindrer de tingene – den virker.

– Opplegget til WHO er å følge med på hvordan det går med disse medisinene. Hvis det viser seg at medisin A ikke funker i det hele tatt - da stopper man. Finner man ut at medisin B er super, og slår ut alt: Da fortsetter vi med den.

– Vi har plikt overfor pasienten å gjøre det på denne måten. Og ikke minst, så kommer det sikkert senere koronaepidemier. Da må vi vite hva som gjaldt i 2020.

– Man kan tenke seg at av de aktuelle medisinene vi hører om nå, så er det to mulige tilnærminger; Den ene er at dersom vi ser at en medisin har potensiale, så gir vi det til alle. Det er èn tilnærming – og vi mener den er gal, sier Aukrust til Dagens Medisin.

– Nettopp nå, i en slik krevende situasjon, så må vi finne ut hva som virker."

 

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, likestilling skrev:

Jeg sier ikke at vi har noen mirakelkur ennå, det har vi definitivt ikke, men det er flere grunner til å ta dette seriøst enn den lille franske studien. Det ene er hvordan SARS-CoV (og den nære slektningen SARS-CoV-2) fungerer, og det andre er forskningen som ble gjort på dette med SARS. De er veldig, veldig like...

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1232869/

Konklusjon:

Videre:

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(06)70361-9/fulltext

 

Dette er riktig nok in vitro og Vero R6 cellekultur, men resultatene er oppløftende. Azithromicyn er brukt på grunn av immunmodulerende egenskaper, ikke fordi det er et antibiotikum. Selvfølgelig må det gjøres mer forskning før man kan si noe sikkert, men her vil vi få resultater raskt, siden det allerede er godkjente studier på vei. Det vil alltid være en risiko når man demper immunforsvaret slik man gjør her, men med tanke på hvor ille patologien til sykdommen er, skal det en del til før ingen behandling er bedre enn noe med risiko. Vi må bare vente på mer data. Nå skal vi vel i gang med studier av Remdesivir også, så det er noen håp der ute.

Det ser veldig sannsynlig ut at det som gjør denne sykdommen så ille hos noen er immunresponsen, så det er i alle fall noe man bør se mer på...

 

Ja, jeg er klar over det du sier, jeg bare registrerer at endel eksperter fortsatt er skeptiske til blandingen, av ulike årsaker. (Jason Pogue er forresten han her, selv om twitterinfoen virker noe useriøs https://medicine.umich.edu/dept/pharmacy/jason-pogue-pharmd-bcps-bcidp. Her gir han en mer utfyllende forklaring https://www.contagionlive.com/news/how-does-hydroxychloroquine-and-azithromycin-combination-therapy-measure-up-for-covid19-treatment)  Flere (også i tråden) rapporterer om høy risiko for forlenget QT-tid og andre bivirkninger med komboen, andre er skeptiske til virkningen, så det blir kanskje en risikovurdering som sikkert ikke er like opplagt alltid, særlig hvis pasientene har underliggende problematikk og legemidlene må gis tidligst mulig for god effekt. Jeg prøver altså bare å følge med på hva som sies, men har nok dessverre ikke kunnskap nok til å begi meg inn på noen nærmere drøfting aka veldig tynn is ;) Det er jo positivt at det er indisier for å bruke plaquenil allerede ihvertfall, og at det gjøres, så får vi vente i spenning på mer data ja. Er kanskje enda mer spent på remdisivir, utfra forhåndsomtalen.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 26. februar datoen for første registrert smittede i Norge? Eller er det en dato noen dager før den 26. ettersom vedkommende "ble testet etter å ha kommet hjem" og "kom hjem forrige helg"? 

Hva er den offisielle datoen for første registrert smittede i Norge?

Sitat

26. FEBRUAR 2020 KL. 20.51

Folkehelseinstituttet innkalte til pressekonferanse om viruset klokka 21. Her ble det opplyst at en nordmann har testet positivt for coronaviruset.

Det er det første tilfellet som er påvist i Norge.

Personen er ifølge FHI frisk og viser ingen symptomer. Tromsø kommune bekrefter at en person i kommunen er smittet av viruset.

Personen ble testet etter å ha kommet hjem fra utbruddsområdet i Kina, og FHI opplyser at personen kom hjem forrige helg. Vedkommende er i hjemmekarantene alene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/pavist-corona-smitte-i-norge/72185514

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det har blitt skrevet, men det her: 

https://www.tv2.no/nyheter/11323807/

Quote

har funnet mennesker som har dødd av viruset, forlatt i aldershjem.

Flere levende eldre har også blitt forlatt. 

Akkurat her driter jeg i om man er redd eller ikke, men sånt kan man faktisk ikke gjøre mot eldre mennesker. Er de virkelig ikke verdt mer? :cry3: Jeg vil tro at følelsen av å bli forlatt for å dø alene er helt forferdelig. Jeg håper vi er bedre her i Norge :sukk:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen lurer på hvor mange døde i Italia pga svineinfluensaen. Det var 229 personer mellom årene 2009 og 2010.

Leser også at noen sår tvil på om antall døde som registreres nå i Italia er særlig høyere enn vanlig. Vel, journalister i avisa L'eco di Bergamo (Bergamo er området som er hardest rammet) sier at de vanligvis har 1 side med nekrolog per dag, men at de nå er oppe i 10-12 sider. Det har heller ikke skjedd før at militære kjører vekk kister fordi byens krematorium ikke har kapasitet.. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Peanut skrev:

Vet ikke om det har blitt skrevet, men det her: 

https://www.tv2.no/nyheter/11323807/

Akkurat her driter jeg i om man er redd eller ikke, men sånt kan man faktisk ikke gjøre mot eldre mennesker. Er de virkelig ikke verdt mer? :cry3: Jeg vil tro at følelsen av å bli forlatt for å dø alene er helt forferdelig. Jeg håper vi er bedre her i Norge :sukk:

Så grusomt! :(  Hvis dette var pasienter som var alvorlig syke av corona og det ikke var mulig å hjelpe de til å bli friske, hadde det vært mye bedre om pasientene hadde fått morfin, slik at de slapp å oppleve dette, og at de da kunne sovnet stille inn.

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Peanut skrev:

Vet ikke om det har blitt skrevet, men det her: 

https://www.tv2.no/nyheter/11323807/

Akkurat her driter jeg i om man er redd eller ikke, men sånt kan man faktisk ikke gjøre mot eldre mennesker. Er de virkelig ikke verdt mer? :cry3: Jeg vil tro at følelsen av å bli forlatt for å dø alene er helt forferdelig. Jeg håper vi er bedre her i Norge :sukk:

Å herregud. Det var noe av det tristeste jeg har lest. Og jeg har lest en del... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyborg mener at det er et paradoks at skoler og barnehager er stengt og folk blir anbefalt hjemmekontor, mens det er fritt fram for å dra på Ikea.

– Man blir jo like mye smittet der som på jobb, sier hun.

Hun mener full isolasjon av norske borgere i 14 dager vil stoppe viruset, og viser til det som har skjedd i Kina.

Hun legger til at nordmenn bør begynne å bruke munnbind for å beskytte seg og viser til en kinesisk studie som antyder at viruset til en viss grad kan smitte gjennom luft, og ikke kun via dråper.

https://www.fvn.no/norgeogverden/i/70GOPw/ous-forsker-slaar-alarm-alle-maa-i-full-isolasjon-for-aa-stanse-koronasp

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Då vil snart få presentert hva som skjer videre med tiltak. Det er vel trolig at de samme tiltakene holder frem i iallfall to uker til, men tror dere det blir noen innstramminger? Jeg håper det, for det er litt håpløst nå med alle "smutthullene". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor de med diabetes er i risikogruppen? Hvorfor er det verre/farlige for en med diabetes å få koronaviruset en som ikke har det?
 

Jeg har en type diabetes, men jeg tar bare et par smeltetabletter om dagen for å ikke være så tørst at jeg drikker mange, mange liter med vann, ellers merker ikke noe til det. Og når jeg tar de smeltetablettene lever helt som normalt og trenger ikke å tenke noe mer på det liksom. Er jeg i risikogruppa?😕

Anonymkode: 730a3...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Det er noe jeg lurer på, håper noen kloke hoder her inne kan svare. :)

Vi fikk høre fra myndighetene at "Vi håper på å få hjelp til lavere spredning av sommeren.  Virus er mindre aktive i varmen ".

Nå ser vi at viruset sprer seg som ild i tørt gress i områder som i dag har temperaturer som kan sammenlignes med en norsk sommer.  (Spania, Iran, California osv)

Jeg klarer ikke helt se logikken mellom det som ble sagt, og det som skjer.  

Er viruset mindre aktivt i varmen, eller er det ikke?

Er dette noe de håper vil skje (fordi det er slik influensavirus oppfører seg), men de vet ikke fordi viruset er nytt, og de har for lite informasjon?

 

 

 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det er noe jeg lurer på, håper noen kloke hoder her inne kan svare. :)

Vi fikk høre fra myndighetene at "Vi håper på å få hjelp til lavere spredning av sommeren.  Virus er mindre aktive i varmen ".

Nå ser vi at viruset sprer seg som ild i tørt gress i områder som i dag har temperaturer som kan sammenlignes med en norsk sommer.  (Spania, Iran, California osv)

Jeg klarer ikke helt se logikken mellom det som ble sagt, og det som skjer.  

Er viruset mindre aktivt i varmen, eller er det ikke?

Er dette noe de håper vil skje (fordi det er slik influensavirus oppfører seg), men de vet ikke fordi viruset er nytt, og de har for lite informasjon?

 

 

 

Det er nok vamere i norge på sommeren, enn italia i dag. Roma i dag: 

 

 

20200324_094415.jpg

Anonymkode: 96b5c...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok vamere i norge på sommeren, enn italia i dag. Roma i dag: 

 

 

20200324_094415.jpg

Anonymkode: 96b5c...bad

Det var bevisst at jeg ikke nevnte Italia:)

California,  Spania og Iran har alle temperaturer rundt 20 grader i mars. Det var derfor jeg nevnte disse landene spesifikt.   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog, det er flere land som er mye varmere. Thailand feks. Men kan det ha noe med luftfuktighet å gjøre? Nå bare gjetter jeg altså, men at kan søke tørrere klima kan hjelpe på. 

Anonymkode: 96b5c...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...