Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har du? Jeg har diabetes insipidus.. Finner ingenting om det på nettet heller.

Fastlegen min er borte, og vikaren kunne ikke svare tydeligvis fordi han ikke visste hva det var engang..

Anonymkode: 730a3...f73

Diabetes insipidus er ikke det samme som diabetes mellitus. Det finnes to former DI, en sentral der du ikke produserer nok vasopressin og en nefrogen, der reseptorene for vasopressin mangler.

du er ikke i den mest utsatte gruppen vil jeg tro, men slike råd skal man ikke gi over nettet. Jeg vet jo ingenting annet om deg.

Er sykdommen din godt kontrollert ?

3 hours ago, AnonGangerTo said:

Den vitenskapelige artikkelen er publisert i 2007. Allerede da var kinesiske forskere bekymret for dette viruset. Les hva som står i teksten markert med gult. Horseshoe bats bruker de til å lage flaggermussuppen noen av dere har hørt om. Jeg har lest artikkelen i sin helhet og dere kan også, men tungvint å lese hvis du ikke kan biologi. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2176051/

20200324_155600.jpg.e7ebf1842fc46e19b2b9e1c2232d21ed.jpg

Veterinærmyndighetene har advart om at den neste epidemien kom MSS til å skyldes et koronavirus. Første store publikasjonen om dette kom allerede i 2003 hvis jeg husker rett.

kan se om jeg finner den rapporten. 

Endret av Rullerusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den japanske epidemiologen professor. Dr. D. Kenji Mizumoto gjennomførte en studie om COVID-19-viruset og dens konsekvenser for borgere av Wuhan i januar og februar med Japan Society for Promotion of Science.
Resultatet av studien: COVID-19 dødelighet er 0,04 %.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022434v2?fbclid=IwAR2IjSYYXhwZBZaSzwRF4_gViOKm1P8-EIA5btx0t-3lZziMLyqoLA7SFLI

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2020 den 7.49, likestilling skrev:

Har du tenkt noe rundt dette med autoimmun reaksjon? Kan immunforsvaret være "synderen" som gjør at det blir så alvorlig hos noen? Er det noen sammmenheng mellom reduksjon i leukocytter i blodprøver og senere utvikling?

Det du sier om CT er interessant... spesifisiteten vil jo selvfølgelig være dårlig på nåværende tidspunkt, og det er heller ikke overraskened at senitiviteten er høy nå som bare de syke blir innlagt og testet. Jeg regner med man vil ha ganske stramme kriterier for CT, slik at man mer eller mindre har bekreftet lungebetennelse på det tidspunktet. Takk for informasjon likevel :)

Ja, jeg har sett at de har gått tilbake på det med NSAIDs nå, men bedre føre var når det advares. Som jeg har sagt før så er det all ære til de som jobber "på gulvet" eller hva man skal si nå, spesielt i disse tider. Jeg er virkelig ikke misunnelig på hverdagen det kan bli fremover. Jeg står fortsatt for at "vi" (de som sitter med hovedansvaret for dette) var alt for sene og tok dette alt for lite alvorlig for lenge. Bare det at vi ikke hadde verneutstyr er jo helt katastrofalt. Heldigvis har nok de fleste våknet litt opp og får med seg hvor ille det kan gå, som f.eks. Italia nå, så får vi håpe det holder!

Dere som skal stå i dette får ha lykke til fremover!

ARDS er jo delvis forårsaket av immun(over)aktivering og frislipp av inflammatoriske cytokiner, så det hersker vel ingen tvil om at dette forklarer hvertfall en del av patogenesen. Jeg er imidlertid usikker på hva ståa er for de som utvikler en eller annen grad av intensivkrevende lungesvikt men ikke ARDS. 
Det er flere studier som indikerer at leuko-/lymfopeni ved innleggelse predikerer et alvorlig sykdomsforløp, men meg bekjent inngår ikke dette i noen form for scoringssystemer eller risikovurderinger (på innlagte pasienter) enda - det kommer nok hvis funnene valideres!

Som sagt tar vi CT ved begrunnet mistanke om Covid-19 (det begynner jo å bli en del) og negativ PCR. Jeg tror, og håper, man aldri vil finne på å innføre CT som en form for screening for denne diagnosen. 
I tillegg ser jeg at inf.med på Ahus, som nå har sett endel av disse pasientene, registrerer et helt klassisk klinisk forløp som skiller seg fra bakterielle pneumonier og andre agens i en slik grad at de har tatt diagnosen på klinikken i noen få tilfeller. 
 

Takk for det😊 Som sagt spennende tider vi går i møte, og mangelen på vernemidler er helt prekær. Klønete, mildt sagt!

Anonymkode: 5d3d4...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Cleopatra70 said:

Den japanske epidemiologen professor. Dr. D. Kenji Mizumoto gjennomførte en studie om COVID-19-viruset og dens konsekvenser for borgere av Wuhan i januar og februar med Japan Society for Promotion of Science.
Resultatet av studien: COVID-19 dødelighet er 0,04 %.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022434v2?fbclid=IwAR2IjSYYXhwZBZaSzwRF4_gViOKm1P8-EIA5btx0t-3lZziMLyqoLA7SFLI

Det er lov å håpe, men det virker som et veldig siteringsoptimalisert resultat.

Anonymkode: 8f304...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Norske myndigheter jobber med en app for å spore bevegelsene til folk, og rapportere inn til Folkehelseinstituttet. Forsker advarer om at slike data kan avsløre mye om en persons liv, og bare må brukes til koronabekjempelse og så slettes.

Det skriver NRK.

https://www.nrk.no/norge/fhi-lager-app-for-sporing-av-enkeltpersoners-bevegelser-i-kampen-mot-koronaviruset-1.14957299

 

Sitat
 

Folkehelseinstituttet (FHI) vil ta i bruk nye tester som kan måle om folk har antistoffer mot koronaviruset i blodet. Disse er trolig utenfor smittefare.

Nylig ble laboratorietester for måling av antistoffer godkjent for diagnostisk bruk.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#49081

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sør-Korea har de blant annet innført en app der brukerne kan få en advarsel om de beveger seg inn i et område der en smittet person har blitt sporet :huh:

https://www.nrk.no/norge/fhi-lager-app-for-sporing-av-enkeltpersoners-bevegelser-i-kampen-mot-koronaviruset-1.14957299

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne legen forklarer at i Spania, Italia, i Tyskland og over hele kloden, så blir et dødsfall der corona er tilstede regnet for coronadødsfall, selv om man ikke vet om personen døde av corona eller ikke.
Han forteller at for noen dager siden hadde de det første coronadødsfallet i Schleswig-Holstein. Det var en 78 år gammel pasient i terminalt stadium som døde i den lindrende enheten på et sykehus. Han ble testet for corona noen dager før han døde, og testet positivt for det. Derfor ble han regnet som corona-dødsfall nr. 52 i Tyskland. Dette er helt uvitenskapelig og uakseptabelt. Vi trenger data å gå ut fra, ikke tilfeldigheter.
De vil visst også iverksette tiltak for å hindre viruset i å spre seg fra døende til friske (eller har de allerede gjort det?). Det betyr at man i fremtiden ikke vil kunne treffe sine kjære før de dør. Han spør om vi kan leve med denne inhumane tanken.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det det med å bruke Youtube-videoer som dokumentasjon, da...

Anonymkode: 8f304...5c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående diabetes så har jeg lest at det gjelder diabetes "2", altså den såkalte livstilssykdommen. At kroppen  er i så dårlig stand at den har utviklet diabetes som en bivirkning. Det kan jo muligens sammenlignes med de som har røykt på seg kols i lungene, at kroppen er radikalt svekket og i svært dårlig stand. De med kols er også i risikogruppen.

Altså, uten å si noe sikkert her, så er ikke alle som er født med diabetes i risikogrupper bare fordi "de har diabetes". 

Jeg skulle ønske det kunne stå litt mer konkret om dette. Det finnes latterlig mange vidt forskjellige diagnoser som faller under diabetes. "1 eller 2", men det er jo hundrevis av forskjellige årsaker og genfeiler.

Men jeg håper og tror det gjelder den såkalte livstilsformen. (Jeg er klar over at mange er født med "diabetes 2", det er ikke de jeg mener her).

Anonymkode: 728e3...344

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de eneste reelle statistikkene vi kan stole på fremover er de som viser det totale antallet døde hvert år. Uansett dødsårsak. Det er ingen tvil om at tallet over dædsfall i 2020 kommer til å være mye høyere enn 2019 og 2018.

Anonymkode: 8f9f9...431

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

FDA, USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet, kommer låta läkare testa att behandla coronasmittade patienter med plasma från personer som är friskförklarade från viruset, skriver NBC News.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

 

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så var det det med å bruke Youtube-videoer som dokumentasjon, da...

Anonymkode: 8f304...5c2

Slutt med det tulleargumentet! Mannen er professor i mikrobiologi og lege i Tyskland. Kommer jeg med en studie som bekrefter det han sier så er det cherry picking. Dere som biter dere fast i hvor farlig dette er, er jo helt forbanna immune mot  å se på de faktiske dataene og de faktiske forholdene rundt hvordan de samler inn dataene!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Slutt med det tulleargumentet! Mannen er professor i mikrobiologi og lege i Tyskland. Kommer jeg med en studie som bekrefter det han sier så er det cherry picking. Dere som biter dere fast i hvor farlig dette er, er jo helt forbanna immune mot  å se på de faktiske dataene og de faktiske forholdene rundt hvordan de samler inn dataene!

De vil ikke se det, de vil se de verste predikerene som taler død og fordervelse. Alt annet som forteller at det ikke er det verste som finnes er løgn i deres ører. Folket vil ha spenning skjønner du. Gi dem noe som klør dem i øret.

Som denne:

 

8A149DE9-81AB-4F5D-910D-2387AABBABF8.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående diabetes så har jeg lest at det gjelder diabetes "2", altså den såkalte livstilssykdommen. At kroppen  er i så dårlig stand at den har utviklet diabetes som en bivirkning. Det kan jo muligens sammenlignes med de som har røykt på seg kols i lungene, at kroppen er radikalt svekket og i svært dårlig stand. De med kols er også i risikogruppen.

Altså, uten å si noe sikkert her, så er ikke alle som er født med diabetes i risikogrupper bare fordi "de har diabetes". 

Jeg skulle ønske det kunne stå litt mer konkret om dette. Det finnes latterlig mange vidt forskjellige diagnoser som faller under diabetes. "1 eller 2", men det er jo hundrevis av forskjellige årsaker og genfeiler.

Men jeg håper og tror det gjelder den såkalte livstilsformen. (Jeg er klar over at mange er født med "diabetes 2", det er ikke de jeg mener her).

Anonymkode: 728e3...344

Mannen min har diabetes 1, og alt vi har lest av informasjon er at det er nettopp den typen som er i risikosonen. 

Anonymkode: d4fd2...1e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Slutt med det tulleargumentet! Mannen er professor i mikrobiologi og lege i Tyskland. Kommer jeg med en studie som bekrefter det han sier så er det cherry picking. Dere som biter dere fast i hvor farlig dette er, er jo helt forbanna immune mot  å se på de faktiske dataene og de faktiske forholdene rundt hvordan de samler inn dataene!

Det kan du si, men overfylte sykehus med folk som dør uten behandling og i hjemmene sine - det taler for seg selv. Da blir det litt irrelevant om noen professore og forskere mener at litt for mange dødsfall blir talt som coronadødsfall. Om det er 7000 eller 5000 døde av corona i Italia, så er virkeligheten like fæl for leger, pasienter og pårørende. Realiteten snakker for seg selv, det er meningsløst å argumentere slik du gjør nå. 

Anonymkode: d4fd2...1e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Cleopatra70 said:

Slutt med det tulleargumentet! Mannen er professor i mikrobiologi og lege i Tyskland. Kommer jeg med en studie som bekrefter det han sier så er det cherry picking. Dere som biter dere fast i hvor farlig dette er, er jo helt forbanna immune mot  å se på de faktiske dataene og de faktiske forholdene rundt hvordan de samler inn dataene!

Uansett hvilken mening du ønsker å høre så kan du finne en eller annen professor eller doktor si det på Youtube.

Anonymkode: 8f304...5c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Cleopatra70 said:

Denne legen forklarer at i Spania, Italia, i Tyskland og over hele kloden, så blir et dødsfall der corona er tilstede regnet for coronadødsfall, selv om man ikke vet om personen døde av corona eller ikke.
Han forteller at for noen dager siden hadde de det første coronadødsfallet i Schleswig-Holstein. Det var en 78 år gammel pasient i terminalt stadium som døde i den lindrende enheten på et sykehus. Han ble testet for corona noen dager før han døde, og testet positivt for det. Derfor ble han regnet som corona-dødsfall nr. 52 i Tyskland. Dette er helt uvitenskapelig og uakseptabelt. Vi trenger data å gå ut fra, ikke tilfeldigheter.
De vil visst også iverksette tiltak for å hindre viruset i å spre seg fra døende til friske (eller har de allerede gjort det?). Det betyr at man i fremtiden ikke vil kunne treffe sine kjære før de dør. Han spør om vi kan leve med denne inhumane tanken.

 

I Bergamo er det militære som kjører likkistene til andre deler av Italia. I Milano bygges det i full hast et feltsykehus for Covid-19 pasienter, samme gjøres i Madrid. I den spanske hovedstaden brukes en del av et kjøpesenter til å bevare likene. I Iran faller folk på gata. Har du ikke nok bevis til at mange folk dør av korona?

Det at dødsfallene telles på forskjellige måter i de forskjellige landene stemmer. Forøvrig er det ikke uvitenskapelig, forskere vil gå gjennom pasientjournalene og analysere data senere. Problemet med korona er kanskje ikke den høye dødelighet, men at det sprer seg eksponensielt, og dermed sprenger ethvert helsevesen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smittsamhet.

I nuläget bedöms den huvudsakliga spridningen ske från luftvägarna genom dropp- och kontaktsmitta samt aerosol.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-varden/

 

Står den samme informasjonen på norske helseopplysnings-nettsider?

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...