Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tusen døde i løpet av den første måneden med svineinfluensa i Italia?

Helt feil vinkling. Hvor mange måtte legges inn på intensiven, og hvor stor er kapasiteten?

Anonymkode: b478e...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo helt horribelt ut..   

Hvordan vet du at mange, unge Også, drukner i eget blod, fastspent i sengene? @Psilocybe?

Anonymkode: 96b5c...bad


https://www.propublica.org/article/a-medical-worker-describes--terrifying-lung-failure-from-covid19-even-in-his-young-patients?fbclid=IwAR1ID_mwC2eRFK25OClnDe6BDYbUlBmby5UU55vwjrV-2fwp8QKFLcNojag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tusen døde i løpet av den første måneden med svineinfluensa i Italia?

Anonymkode: 8f304...5c2

Tallene for Italia har jeg ikke foran meg nå, men man regner med at et sted mellom 150K og 550K cirka døde av svineinfluensaen. 

Og det var mange land som rigget seg til katastrofe da også, og det var rett og slett flaks som gjorde at man oppdaget det noe tidligere. Og man hadde ikke sosiale medier som fyrte opp under frykt i samme grad. 

Anonymkode: 0b5c7...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tusen døde i løpet av den første måneden med svineinfluensa i Italia?

Anonymkode: 8f304...5c2

Mitt poeng var ikke å sammenligne virusene, men å forsøke å roe ned en person som syntes å trenge beroligende fordi en 12-åring er i respirator. 

Men interessant spørsmål. Vet du svaret selv?

Anonymkode: 78144...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt feil vinkling. Hvor mange måtte legges inn på intensiven, og hvor stor er kapasiteten?

Anonymkode: b478e...b19

Både antall døde, antall på sykehus og som trenger intensivbehandling er mye høyere for COVID-19 enn svineinfluensa.

Anonymkode: 8f304...5c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og selv om dette viruset er mer alvorlig enn en "mild forkjølelse" så skal jeg nesten love deg at full nedstengning vil koste flere menneskeliv enn selve smitten, for nå kan alt skje, at alt raser sammen til hungersnød og anarki og kaos. Det kan koste mange hundretusen menneskelig over tid. 

Anonymkode: 0b5c7...d6c


Dette er jeg faktisk helt enig med deg i. Grunnen til at jeg er kritisk til myndighetene våre, er at de ikke gjorde noe i januar, da de hadde sjansen. De kunne f.eks. ha kjøpt smittevernsutstyr og medisiner, og begynt å forberede helsevesenet på pandemien. I stedet tok de ikke trusselen på alvor, og de har selv sagt at de så for seg maks 100 bekreftet smittede til påske (tidlig i april). Erna sier i et intervju i dag at hun først forsto smittefaren 12. mars. Det er hårreisende, tatt i betraktning alle tv-bildene vi så fra Kina i januar, altså bilder som ble vist i beste sendetid, dag etter dag. Bilder av ekstreme tiltak som ble iverksatt i Kina. 

Hadde norske myndigheter kommet tidlig på banen, kunne vi kanskje klart oss med noen få ukers nedstengning av samfunnet. Nå må vi i stedet leve med et (delvis) stengt samfunn i x antall måneder, og vi vet ikke hvordan samfunnet ser ut når det kommer tilbake igjen. Det blir ihvertfall annerledes enn det var før denne katastrofen begynte.

Ernas håndtering har vært en katastrofe, og jeg forstår ikke hvorfor befolkningen har tillit til henne. Vi trenger proaktive politikere som forstår kriseberedskap, som sørger for at det produseres medisin og smittevernutstyr i Norge, og som sørger for at vi har korn- og andre matlagre, og et levende landbruk som kan forsyne befolkningen i krisetider som skal komme, også i fremtiden. 



 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, likestilling skrev:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/awE1xd/solberg-om-koronasmitten-vi-trodde-vi-hadde-mye-mer-tid

 

Dette forteller jo egentlig sitt. De har hele tiden undervurdert situasjonen, helt til det smalt. Mange varslet tidlig og skjønte at dette ville komme. At vi i det hele tatt tillot at folk skulle få dra på skiferie til alpene der vi visste det var utbrudd med den smittefaren vi ser/har sett er galskap.

Plutselig var "pesten" her, og ingen var forberedt på at det var alvorlig...ingen av forberedelsene var ferdige. Torsdag 12. mars er jo bare litt over en uke siden. Hadde jeg bestemt hadde landet vært mer eller mindre isolert fra omverdenen i alle fall en måned før dette, for å slippe å havne i en krisesituasjon vi potensielt ikke hadde kapasitet til å takle. Det var noen land som gjorde mye riktig, f.eks. Mongolia som deler grense med Kina. De har riktig nok 10 smittede, så trolig hadde vi fått smitte hit uansett, men her klarte vi jo å få smittet tusenvis i løpet av veldig kort tid, uten å ha forberedt oss.

Russland, som har enorme kriselagre, eksperter og trolig er noen av de som er bedre rustet til å håndtere dette har 438 smittet nå, og det stiger. De har riktig nok 2600% flere folk enn oss, og en helt annen ekspertise, men de har gjort mye riktig der også.

Norge kunne vært mer eller mindre smittefri nå, dersom man hadde gjort SMÅ grep. Vi kunne sikkert hatt åpne skoler ennå, og folk kunne forberedt seg på hjemmekontor og ikke minst mentalt forberedt seg ved å se hvor ille det kan gå. I stedet ble vi selv et av eksemplene på hvor ille det kan gå når man ikke reagerer i tide.

Det skal sies at Solberg i det minste gjorde det riktige til slutt, men det var alt for sent....

Syns faktisk det er utilgivelig. Alle som kom fra ferie og gikk løs i samfunnet etterpå. Vi kunne stoppet det så mye før! 

Anonymkode: 7a7a8...65b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tallene for Italia har jeg ikke foran meg nå, men man regner med at et sted mellom 150K og 550K cirka døde av svineinfluensaen.

Anonymkode: 0b5c7...d6c

"Regner med" er nøkkelen, siden dødelighetstall for influensa er beregnet og ikke telt. Så langt, med under en promille av befolkingen som har blitt smittet, har det allerede dødd 10 telte personer i Norge, mot 32 telte i hele svineinfluensaepidemien.

Anonymkode: 8f304...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Psilocybe skrev:


Dette er jeg faktisk helt enig med deg i. Grunnen til at jeg er kritisk til myndighetene våre, er at de ikke gjorde noe i januar, da de hadde sjansen. De kunne f.eks. ha kjøpt smittevernsutstyr og medisiner, og begynt å forberede helsevesenet på pandemien. I stedet tok de ikke trusselen på alvor, og de har selv sagt at de så for seg maks 100 bekreftet smittede til påske (tidlig i april). Erna sier i et intervju i dag at hun først forsto smittefaren 12. mars. Det er hårreisende, tatt i betraktning alle tv-bildene vi så fra Kina i januar, altså bilder som ble vist i beste sendetid, dag etter dag. Bilder av ekstreme tiltak som ble iverksatt i Kina. 

Hadde norske myndigheter kommet tidlig på banen, kunne vi kanskje klart oss med noen få ukers nedstengning av samfunnet. Nå må vi i stedet leve med et (delvis) stengt samfunn i x antall måneder, og vi vet ikke hvordan samfunnet ser ut når det kommer tilbake igjen. Det blir ihvertfall annerledes enn det var før denne katastrofen begynte.

Ernas håndtering har vært en katastrofe, og jeg forstår ikke hvorfor befolkningen har tillit til henne. Vi trenger proaktive politikere som forstår kriseberedskap, som sørger for at det produseres medisin og smittevernutstyr i Norge, og som sørger for at vi har korn- og andre matlagre, og et levende landbruk som kan forsyne befolkningen i krisetider som skal komme, også i fremtiden. 



 

Jepp, det er jeg enig i, men poenget mitt  var egentlig at det er mulig å tenke at det er et verre virus enn vanlig influensa, men samtidig ikke noen ebolapandemi, noe som ikke tilsier så harde og generelle tiltak som nå. Tiltak skal man ha, men de burde vært mer målrettet (green zones for eksempel. Og ja, det er mulig å få til ved å mobilisere forsvaret for eksempel.)

Folk bør være litt mindre bekymret for selve viruset og betydelig mer bekymret for samfunnskonsekvensene, for det kan fort bli mye styggere. 

Anonymkode: 0b5c7...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.propublica.org/article/a-medical-worker-describes--terrifying-lung-failure-from-covid19-even-in-his-young-patients?fbclid=IwAR1ID_mwC2eRFK25OClnDe6BDYbUlBmby5UU55vwjrV-2fwp8QKFLcNojag

 

“It first struck me how different it was when I saw my first coronavirus patient go bad. I was like, Holy shit, this is not the flu. Watching this relatively young guy, gasping for air, pink frothy secretions coming out of his tube and out of his mouth. The ventilator should have been doing the work of breathing but he was still gasping for air, moving his mouth, moving his body, struggling. We had to restrain him. With all the coronavirus patients, we’ve had to restrain them. They really hyperventilate, really struggle to breathe. When you’re in that mindstate of struggling to breathe and delirious with fever, you don’t know when someone is trying to help you, so you’ll try to rip the breathing tube out because you feel it is choking you, but you are drowning.

“When someone has an infection, I’m used to seeing the normal colors you’d associate with it: greens and yellows. The coronavirus patients with ARDS have been having a lot of secretions that are actually pink because they’re filled with blood cells that are leaking into their airways. They are essentially drowning in their own blood and fluids because their lungs are so full. So we’re constantly having to suction out the secretions every time we go into their rooms.”

Anonymkode: 2051a...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Regner med" er nøkkelen, siden dødelighetstall for influensa er beregnet og ikke telt. Så langt, med under en promille av befolkingen som har blitt smittet, har det allerede dødd 10 telte personer i Norge, mot 32 telte i hele svineinfluensaepidemien.

Anonymkode: 8f304...5c2

Svineinfluensaen hadde vi vaksine mot. Så dødstall er jo ikke sammenlignbart. Det vil nok dø flere, men hvor mange? Det vet vi ikke før det har gått en stund til. Da kan vi estimere og sammnligne med virus vi har hatt uten vaksine.

Anonymkode: 49371...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Regner med" er nøkkelen, siden dødelighetstall for influensa er beregnet og ikke telt. Så langt, med under en promille av befolkingen som har blitt smittet, har det allerede dødd 10 telte personer i Norge, mot 32 telte i hele svineinfluensaepidemien.

Anonymkode: 8f304...5c2

Ja, men man kunne jo ikke telle alle de man mistenkte sterkt under svineinfluensaen. Og poenget er egentlig ikke dødstallene i seg selv, men frykten man spredde som ikke var så stor den gangen (sars1 hadde et mye større potensiale til å bli en pandemi enn det folk tror, men man var altså heldig nok til å oppdage det tidligere)

Anonymkode: 0b5c7...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Svineinfluensaen hadde vi vaksine mot. Så dødstall er jo ikke sammenlignbart. Det vil nok dø flere, men hvor mange? Det vet vi ikke før det har gått en stund til. Da kan vi estimere og sammnligne med virus vi har hatt uten vaksine.

Anonymkode: 49371...a4d

Det var ikke jeg som dro fram sammenlikningen med svineinfluensa. Hele vitsen med å sammenlikne tallene er å vise at de ikke er sammenliknbare, og at man derfor ikke kan bruke den for å si at reaksjonen på COVID-19 er en overreaksjon.

Anonymkode: 8f304...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personer i karantene etter utenlandsreise må ikke lenger isoleres

Nyhet | Dato: 23.03.2020

Isolasjon er enda strengere tiltak enn karantene, og oppleves som inngripende for dem som må gå over fra karantene til isolasjon. Helse- og omsorgsdepartementet har i dag foretatt en forskriftsendring slik at personer som er i karantene fordi de har vært på utenlandsreise, ikke lenger pålegges isolasjon dersom de utvikler feber eller luftveissymptomer. Karantenen på 14 dager skal uansett gjennomføres.

- Vi følger opp de faglige vurderingene fra Folkehelseinstituttet og endrer ankomstforskriften. Denne endringen vil først og fremst få betydning for nordmenn som har kommet hjem fra utlandet, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie. - Utenlandske statsborgere som ikke har oppholdstillatelse i Norge, slipper ikke inn.

Personer som ankommer Norge, må fortsatt være i karantene i 14 dager etter ankomst til Norge. Folkehelseinstituttet (FHI) skriver i sine faglige vurderinger at isolasjon ikke lenger er nødvendig for nordmenn som har kommet hjem fra utlandet, fordi luftveissymptomer generelt er svært vanlig og de aller fleste har ikke covid-19. FHI mener at det smittevernfaglig er riktigere å behandle disse på lik linje med andre personer med symptomer som ikke testes – nemlig at de skal være hjemme én dag til etter symptomfrihet, som beskrevet her. Nordmenn som kommer fra utlandet må gjennomføre hele karanteneperioden, men de slipper altså isolasjon dersom de får luftveissymptomer.

Anonymkode: 49371...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men man kunne jo ikke telle alle de man mistenkte sterkt under svineinfluensaen.

Anonymkode: 0b5c7...d6c

Man både kunne og gjorde det. Det er slik man kom fram til tallet 32.

Anonymkode: 8f304...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de snakker om bivirkninger fra magen, at de går over når man reduserer dosen eller slutter å ta medisinen.

Anonymkode: 54125...eff

Takk!

8 timer siden, likestilling skrev:

Jeg burde vel kanskje sagt "kan ha" her siden poenget var å få frem at ikke er et mirakel ennå...

Fra FK:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/plaquenil-sanofi-aventis-562872

Jeg har hørt om noen andre personlig, blant annet fra tidligere soldater som har tatt dette preventivt.. de har fortalt om hørselsproblemer/tinnitus og mye annet rart.

https://nypost.com/2020/03/22/nigeria-reports-poisonings-from-possible-coronavirus-drug-chloroquine/

Det er også en mediisin som veldig mange nordmenn tar daglig på grunn av effekten på immunforsvaret; revmatikere, folk med sjøgrens etc. Vi får håpe de har nok...

Uansett er det jo fantastisk om vi klarer å finne en skikkelig kur... 100% er det neppe, for da hadde vi ikke hatt noen innlagt med invasiv respirator nå.

I går var 32 innlagt med på intensiv med dette. Jeg vet ikke om Norske sykehus bruker azithromycin i tillegg, som også fungerer immunmodulerende og demper inflammasjon med visse cytokiner slik at immunforsvaret kan fokusere på å kvitte seg med selve viruset i stedet for å angripe lungevev...

Selv om det "fungerer" er det åpenbart ikke noen mirakelkur vi har ennå. De andre medisinene under testing flere steder i verden har også potensiale, f.eks. noe som effektivt stopper/bremser replikering. En del av disse burde nok vært gitt tidlig, fra første positive test, men vi har nok neppe nok til det. Vi får håpe myndighetene kan overby noen fattige land og få kjøpt noen containerlaster av slike medisiner fra India 😕 Jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt å skaffe medisiner nå som hele verden har stoppet og alle har sine egne problemer. Vi trenger kjemikere som kan jobbe med å lage medikamenter, og det er krise at vi ikke har noe produksjon av farmasi innenlands (så vidt jeg vet).

Takk for informasjon!

 

Det ser ut til at rådene fra Helsedirektoratet om når man bør kontakte legevakten, er endret nå:

"Et av symptomene på koronasmitte kommer i luftveiene. Men, det trenger ikke nødvendigvis være korona, sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad i Helsedirektoratet.

– Det er tiden for både forkjølelse og allergi nå, som også kan gi luftveissymptomer. Har du snue, men ikke feber og slikt, trenger du ikke kontakte lege.
Dersom du har allergi og begynner å kjenne symptomer du er usikker på, anbefaler Nakstad at du tester det ut ved å ta allergimedisin og så se an som du blir bedre.

– Men opplever du å bli tungpustet uten at du har slitt med dette før, da bør du ringe legevakten."

"– Skulle du derimot begynne å kjenne deg dårligere, få høy feber eller bli tungpustet, så bør du ta kontakt med legevakt på telefon 116 117. "

https://www.vg.no/annonsorinnhold/helsedirektoratet/symptomer/

 

Sitat

Norske forskere tester om malariamedisin demper viruset

Forskere ved Ahus begynner tirsdag en pilotstudie hvor de skal undersøke om malariamedisin kan dempe utskillelsen av coronavirus hos pasienter innlagt ved sykehuset.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jAnvo/norske-forskere-tester-om-malariamedisin-demper-viruset

 

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Sitat


Nøkkeltall for Norge
Registrert smittet

NYE I DAG: 175

TOTALT: 2 582
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav

Sitat


Helseselskap: 20.200 personer i Norge kan være smittet av coronaviruset.
Et firma som driver innrapportering på vegne av norske fastleger melder at 20.200 personer er registrert som smittet eller mistenkt smittet av coronaviruset.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPjPJj/helseselskap-20200-personer-i-norge-kan-vaere-smittet-av-coronaviruset


 

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bønnfalle legene om å få prøve noe medisin (hva som helst) om det går så langt at jeg blir innlagt? Jeg kan bare ikke dø fra barna, det er det som gjør meg så utrolig redd.

Redd for at de ikke prøver noe medisin engang, om jeg ikke tilfeldigvis havner i en forskergruppe. 

Anonymkode: 5a7be...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Helseselskap: 20.200 personer i Norge kan være smittet av coronaviruset.
Et firma som driver innrapportering på vegne av norske fastleger melder at 20.200 personer er registrert som smittet eller mistenkt smittet av coronaviruset.

Anonymkode: 6ce93...b91

Alle som trenger sykemelding pga. forkjølelses- eller influensasymptomer får den diagnosen. Det er bare en brøkdel som har COVID-19.

Anonymkode: 8f304...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, likestilling skrev:

Jeg burde vel kanskje sagt "kan ha" her siden poenget var å få frem at ikke er et mirakel ennå...

Fra FK:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/plaquenil-sanofi-aventis-562872

Jeg har hørt om noen andre personlig, blant annet fra tidligere soldater som har tatt dette preventivt.. de har fortalt om hørselsproblemer/tinnitus og mye annet rart.

https://nypost.com/2020/03/22/nigeria-reports-poisonings-from-possible-coronavirus-drug-chloroquine/

Det er også en mediisin som veldig mange nordmenn tar daglig på grunn av effekten på immunforsvaret; revmatikere, folk med sjøgrens etc. Vi får håpe de har nok...

Uansett er det jo fantastisk om vi klarer å finne en skikkelig kur... 100% er det neppe, for da hadde vi ikke hatt noen innlagt med invasiv respirator nå.

I går var 32 innlagt med på intensiv med dette. Jeg vet ikke om Norske sykehus bruker azithromycin i tillegg, som også fungerer immunmodulerende og demper inflammasjon med visse cytokiner slik at immunforsvaret kan fokusere på å kvitte seg med selve viruset i stedet for å angripe lungevev...

Selv om det "fungerer" er det åpenbart ikke noen mirakelkur vi har ennå. De andre medisinene under testing flere steder i verden har også potensiale, f.eks. noe som effektivt stopper/bremser replikering. En del av disse burde nok vært gitt tidlig, fra første positive test, men vi har nok neppe nok til det. Vi får håpe myndighetene kan overby noen fattige land og få kjøpt noen containerlaster av slike medisiner fra India 😕 Jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt å skaffe medisiner nå som hele verden har stoppet og alle har sine egne problemer. Vi trenger kjemikere som kan jobbe med å lage medikamenter, og det er krise at vi ikke har noe produksjon av farmasi innenlands (så vidt jeg vet).

Jeg synes denne tråden var interessant. Jeg tror dette er et ekspertområde som det er vanskelig for oss lekfolk å få tilstrekkelig forståelse i, da man trenger både erfaring og et bredt kunnskapsgrunnlag for å forstå både hva man leser og hvordan man skal tolke det i kontekst, så jeg holder meg egentlig unna medisindiskusjonen. Men det er interessant å lese om, og det er større studier på trappene, bl.a på plaquenil, så det blir spennende å se framover. Inntil videre er det kanskje grunn å være litt forsiktig optimist/avventende. Usikker på om jeg liker tanken på å overby fattige land da, er det noen som trenger forebyggende medisiner, så er det vel definitivt de....

(Edit: Plaquenil skal visstnok være enkelt å produsere, så satser på at vi slipper slike etiske dilemma uansett:)

Endret av Buridan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...