Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dog, det er flere land som er mye varmere. Thailand feks. Men kan det ha noe med luftfuktighet å gjøre? Nå bare gjetter jeg altså, men at kan søke tørrere klima kan hjelpe på. 

Anonymkode: 96b5c...bad

Klima kan absolutt være en plausibel forklaring.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det er noe jeg lurer på, håper noen kloke hoder her inne kan svare. :)

Vi fikk høre fra myndighetene at "Vi håper på å få hjelp til lavere spredning av sommeren.  Virus er mindre aktive i varmen ".

Nå ser vi at viruset sprer seg som ild i tørt gress i områder som i dag har temperaturer som kan sammenlignes med en norsk sommer.  (Spania, Iran, California osv)

Jeg klarer ikke helt se logikken mellom det som ble sagt, og det som skjer.  

Er viruset mindre aktivt i varmen, eller er det ikke?

Er dette noe de håper vil skje (fordi det er slik influensavirus oppfører seg), men de vet ikke fordi viruset er nytt, og de har for lite informasjon?

 

 

 

Jeg leste for et par uker siden at virus trives dårlig i temperaturer rundt 30°. Og at viruset da får en geléaktig konsistens og «dør» etter et par timer.

Anonymkode: 730a3...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spania har 11 grader nå :)

ja, nei, jeg aner ikke @Sprettballen, det er et godt spørsmål! 

Mulig det er andre faktorer enn bare temperatur som spiller inn? :klo:

 

Anonymkode: 96b5c...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sprettballen skrev:

Klima kan absolutt være en plausibel forklaring.  :)

Men jeg er helt enig med deg, det hadde vært fint om de kom med litt mer forklaring enn temperatur (jeg har også lest noe om dette), for den forklaringen i seg selv, gir jo lite mening . :klo:

 

Anonymkode: 96b5c...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvorfor de med diabetes er i risikogruppen? Hvorfor er det verre/farlige for en med diabetes å få koronaviruset en som ikke har det?
 

Jeg har en type diabetes, men jeg tar bare et par smeltetabletter om dagen for å ikke være så tørst at jeg drikker mange, mange liter med vann, ellers merker ikke noe til det. Og når jeg tar de smeltetablettene lever helt som normalt og trenger ikke å tenke noe mer på det liksom. Er jeg i risikogruppa?😕

Anonymkode: 730a3...f73

Send melding til fastlegen din å spør. Jeg lurte på det samme, jeg tar ingenting mot min milde variant..fikk svar at Hun tvilte på jeg var inkl i risikogruppen .  Det er vel de som trenger insulin og glukose osv.. ikke kostholdsregulert. 

Anonymkode: 728e3...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste for et par uker siden at virus trives dårlig i temperaturer rundt 30°. Og at viruset da får en geléaktig konsistens og «dør» etter et par timer.

Anonymkode: 730a3...f73

Så høyt som 30 grader?   Det er nok litt varmere enn hva helsemyndighetene tenkte på da de sa at de håpet på hjelp fra sommeren, for så varmt blir det sjeldent i Norge.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet når pressekonferansen i dag er?

Anonymkode: 4d958...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send melding til fastlegen din å spør. Jeg lurte på det samme, jeg tar ingenting mot min milde variant..fikk svar at Hun tvilte på jeg var inkl i risikogruppen .  Det er vel de som trenger insulin og glukose osv.. ikke kostholdsregulert. 

Anonymkode: 728e3...344

Hva har du? Jeg har diabetes insipidus.. Finner ingenting om det på nettet heller.

Fastlegen min er borte, og vikaren kunne ikke svare tydeligvis fordi han ikke visste hva det var engang..

Anonymkode: 730a3...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet når pressekonferansen i dag er?

Anonymkode: 4d958...b19

Jeg mener på at det skulle være kl. 19:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er helt enig med deg, det hadde vært fint om de kom med litt mer forklaring enn temperatur (jeg har også lest noe om dette), for den forklaringen i seg selv, gir jo lite mening . :klo:

 

Anonymkode: 96b5c...bad

Varme + fuktig luft. Jeg har lest at virus er mest stabilt når det er kaldt og når det er tørr luft.

På vår og sommer er det ofte fuktig luft + at det er varmere. I fuktig luft vil virus falle fortere ned mot bakken.

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Supernova17 skrev:

Jeg mener på at det skulle være kl. 19:00.

Var det ikke 16:00 da?😂

Anonymkode: 730a3...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Det er noe jeg lurer på, håper noen kloke hoder her inne kan svare. :)

Vi fikk høre fra myndighetene at "Vi håper på å få hjelp til lavere spredning av sommeren.  Virus er mindre aktive i varmen ".

Nå ser vi at viruset sprer seg som ild i tørt gress i områder som i dag har temperaturer som kan sammenlignes med en norsk sommer.  (Spania, Iran, California osv)

Jeg klarer ikke helt se logikken mellom det som ble sagt, og det som skjer.  

Er viruset mindre aktivt i varmen, eller er det ikke?

Er dette noe de håper vil skje (fordi det er slik influensavirus oppfører seg), men de vet ikke fordi viruset er nytt, og de har for lite informasjon?

 

 

 

Det er mindre aktivt/farlig i VARME (da snakker vi skikelig varme, som på en varm dag i Spania). Jeg kan ikke tenke meg at norsk "sommer" skal ha noe å si, spesielt ikke når den i store deler av landet stort sett er 10-15 grader og regn...

Det er andre ting som betyr noe også, f.eks. relativ luftfuktighet. Blir den for lav vil vann og fuktighet bli til gassform veldig raskt, som gjør at viruset vil slite med "luftsmitte", antar jeg. Jeg er ikke sikker på hvor ille veldig høy luftfuktighet her, men foreløpig VET vi vel lite...?

Den norske "varmen" i seg selv kan umulig ha mye å si, med mindre det blir en skikkelig heldig sommer med varmerekorder over hele landet, men store deler av landet har jo stort sett samme vær året rundt...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke 16:00 da?😂

Anonymkode: 730a3...f73

Jo, jeg sjekket nå. Du har helt rett! 😁

Endret av Supernova17
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, likestilling skrev:

Det er mindre aktivt/farlig i VARME (da snakker vi skikelig varme, som på en varm dag i Spania). Jeg kan ikke tenke meg at norsk "sommer" skal ha noe å si, spesielt ikke når den i store deler av landet stort sett er 10-15 grader og regn...

Det er andre ting som betyr noe også, f.eks. relativ luftfuktighet. Blir den for lav vil vann og fuktighet bli til gassform veldig raskt, som gjør at viruset vil slite med "luftsmitte", antar jeg. Jeg er ikke sikker på hvor ille veldig høy luftfuktighet her, men foreløpig VET vi vel lite...?

Den norske "varmen" i seg selv kan umulig ha mye å si, med mindre det blir en skikkelig heldig sommer med varmerekorder over hele landet, men store deler av landet har jo stort sett samme vær året rundt...

 

Jeg har lest flere steder at de tror det sprer seg saktere ved høy varme og høy luftfuktighet. Temperaturen som kreves er nok høyere enn en vanlig norsk sommer ja. Det er fettstoffene i kappen på viruset som blir ustabile ved høy temperatur. Men høy luftfuktighet er altså også dårlig for viruset ifølge rapporten.

https://abc7ny.com/weather/warmer-weather-humidity-and-the-coronavirus/6042275/

https://eu.floridatoday.com/story/news/local/environment/2020/03/21/new-research-suggests-heat-humidity-could-put-damper-coronavirus/2873866001/

https://www.nytimes.com/2020/03/22/health/warm-weather-coronavirus.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg har lest flere steder at de tror det sprer seg saktere ved høy varme og høy luftfuktighet. Temperaturen som kreves er nok høyere enn en vanlig norsk sommer ja. Det er fettstoffene i kappen på viruset som blir ustabile ved høy temperatur. Men høy luftfuktighet er altså også dårlig for viruset ifølge rapporten.

https://abc7ny.com/weather/warmer-weather-humidity-and-the-coronavirus/6042275/

https://eu.floridatoday.com/story/news/local/environment/2020/03/21/new-research-suggests-heat-humidity-could-put-damper-coronavirus/2873866001/

https://www.nytimes.com/2020/03/22/health/warm-weather-coronavirus.html

Det hadde vært interessant å vite om luftfuktighet har noen direkte påvirkning på viruset (biologisk). Det høres rart ut, så man må nesten anta at det har med smitte å gjøre...med andre ord, luftsmitte. Virus-"partikler" (aerosoler) vil plukke opp vann/kondens fra luften ved høy luftfuktighet og dråpene vil vokse og falle raskere..

Dette er jo med andre ord en innrømmelse av at luftsmitte kan være viktig her...om jeg ikke har gått glipp av noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
2 timer siden, likestilling skrev:

Det er mindre aktivt/farlig i VARME (da snakker vi skikelig varme, som på en varm dag i Spania). Jeg kan ikke tenke meg at norsk "sommer" skal ha noe å si, spesielt ikke når den i store deler av landet stort sett er 10-15 grader og regn...

Det er andre ting som betyr noe også, f.eks. relativ luftfuktighet. Blir den for lav vil vann og fuktighet bli til gassform veldig raskt, som gjør at viruset vil slite med "luftsmitte", antar jeg. Jeg er ikke sikker på hvor ille veldig høy luftfuktighet her, men foreløpig VET vi vel lite...?

Den norske "varmen" i seg selv kan umulig ha mye å si, med mindre det blir en skikkelig heldig sommer med varmerekorder over hele landet, men store deler av landet har jo stort sett samme vær året rundt...

 

Det var dette jeg trodde også, men jeg stusset litt da myndighetene (mulig fhi?) sa at de håpet på å få hjelp av sommeren for saktere spredning,  slik de vanligvis opplever med sesonginfluensa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, likestilling said:

Det hadde vært interessant å vite om luftfuktighet har noen direkte påvirkning på viruset (biologisk). Det høres rart ut, så man må nesten anta at det har med smitte å gjøre...med andre ord, luftsmitte. Virus-"partikler" (aerosoler) vil plukke opp vann/kondens fra luften ved høy luftfuktighet og dråpene vil vokse og falle raskere..

Det kan også være at høyere fuktighet fører til mer sopp- og bakterievekst, som antakelig ødelegger virusene fortere.

Anonymkode: 8f304...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også være at høyere fuktighet fører til mer sopp- og bakterievekst, som antakelig ødelegger virusene fortere.

Anonymkode: 8f304...5c2

Fra en av artiklene over:

Sitat

The researchers point to the fact that flu viruses are more stable in cold temperatures, and the respiratory droplets that act as viral containers, remain airborne longer in dry air. Also, cold, dry weather weakens immunity. As humidity increases, so does the size of viral droplets, which fall from the air faster, providing less opportunity for others to breathe in the infectious droplets.

Uansett blir det et magert håp å satse på at varme og høy relativ luftfuktighet vil løse problemet her oppe i Norge...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Den vitenskapelige artikkelen er publisert i 2007. Allerede da var kinesiske forskere bekymret for dette viruset. Les hva som står i teksten markert med gult. Horseshoe bats bruker de til å lage flaggermussuppen noen av dere har hørt om. Jeg har lest artikkelen i sin helhet og dere kan også, men tungvint å lese hvis du ikke kan biologi. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2176051/

20200324_155600.jpg.e7ebf1842fc46e19b2b9e1c2232d21ed.jpg

Endret av AnonGangerTo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle oversatt mer fra denne videoen, men orker ikke akkurat nå.

Professor Sucharit Bhadki sier at tiltakene i Tyskland er meningsløse.

Worst Case Scenario i Tyskland: 30 dødsfall fra coronaviruset om dagen (dette har ikke skjedd, de har hatt ett dødsfall til dagen i 30 dager pr. 18.03.).
Totalt dør det 2200 mennesker over 65 år om dagen i Tyskland av diverse årsaker. Det er også en viss prosent som dør som har et eller annet coronavirus, han anslår at 20-100 pasienter om dagen dør av eller med et slikt virus.
Han mener at det som ville skjedd i "worst case scenario" er at dette nye coronaviruset ville tatt over for disse virusene, noe som er meningsløst å forhindre.
Han sier tiltakene er groteske, absurde og veldig farlige. Han mener at et sosialt liv - ja et liv i det hele tatt (som vi ikke har nå) hjelper til å holde de eldre lengre på jorden. For ikke å snakke om økonomien til de eldre som betyr mye for livskvalitet, den er jo truet også. Han sier vi reduserer den forventede levetiden med disse tiltakene. Jeg kunne ikke vært mer enig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...