Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

2 timer siden, wintergirl skrev:

De vil ikke se det, de vil se de verste predikerene som taler død og fordervelse. Alt annet som forteller at det ikke er det verste som finnes er løgn i deres ører. Folket vil ha spenning skjønner du. Gi dem noe som klør dem i øret.

Som denne:

8A149DE9-81AB-4F5D-910D-2387AABBABF8.jpeg

Hahaha du sa det 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen min har diabetes 1, og alt vi har lest av informasjon er at det er nettopp den typen som er i risikosonen. 

Anonymkode: d4fd2...1e6

Da må du gjerne linke til dette for jeg har til gode å se noen god dokumentasjon som skiller gruppene fra hverandre. Hvis det finnes vil jeg gjerne lese det. Takk 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en forskningsgruppe ved Oxford tror at så mange som halvparten av alle briter kan være smittet allerede og at de har flokkimmunitet'ish https://www.dagbladet.no/nyheter/storbritannia-halvparten-kan-vaere-smittet/72290471. Dette må da falle på sin egen urimelighet, fremstår for meg som helt bananas å tro at 28 millioner er smittet allerede. Viruset er tilsynelatende veldig smittsomt, men 28 millioner er nå å ta i litt vel mye. 

Med 422 døde av viruset gir det en dødsrate på 0,0015%. Tviler på at de stenger ned alt, forbyr ansamlinger på mer enn 2 personer og sier at de med høyest risiko for å bli smittet må isolere seg i 3 måneder for noe så ufarlig 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lyspunkt skrev:

Da må du gjerne linke til dette for jeg har til gode å se noen god dokumentasjon som skiller gruppene fra hverandre. Hvis det finnes vil jeg gjerne lese det. Takk 😊

Men unnskyld at jeg spør, er det så vanskelig å utføre noen Googlesøk om dette selv, på en så konkret ting? Når du selv tross alt sitter og synser om hva du selv tror i denne tråden burde det kanskje vært gjort fra før. Beklager, jeg vet det høres kvasst ut, men jeg blir så forbauset over at så mange ikke bare gjør dette selv når de lurer på noe så konkret. 

Men altså: En av grunnene til at diabetikere er i risksonen er fordi det kan være vanskelig å kontrollere blodsukkernivået under sykdom, og dette gjør kroppen mer sårbar. Det å kontrollere blodsukkernivået er viden kjent vanskeligere med diabetes type 1, da kroppen ikke produserer insulin i det hele tatt. Men om du skal ha det svart på hvitt:

 

"Er det verre for oss med diabetes å få viruset, spør de som ringer oss. 

Svaret er som regel ja. Siden infeksjoner kan føre til problemer med blodsukkerkontrollen, blir personer med diabetes ofte ekstra belastet.

– Når du har diabetes, vil utfordringen med å regulere diabetesen bli større. Slik er det også med influensa og gjelder spesielt de med diabetes type 1."

https://www.diabetes.no/nyheter/nyheter-2020/korona/

" When it comes to infections, both diabetes type 1 and 2 can increase your risk of contraction. According to Current Diabetes Review, type 2 diabetes can “increase the incidence of infectious diseases and related co-morbidities,” although more research is needed. Diabetes type 1 also increases risks for morbidity and mortality, according to other studies.  "

https://www.endocrineweb.com/conditions/diabetes/diabetes-covid-19

"And yes, Type 1 diabetes may slightly increase the risk of worse outcomes for infected children"

https://www.channel3000.com/have-diabetes-heres-what-you-should-know-during-the-coronavirus-pandemic/

"A number of resources have been created, shared, and distributed to help people deal with the outbreak worldwide, and as a population living with inherently compromised immune systems, people with type 1 need to take special care."

https://myglu.org/articles/the-covid-19-coronavirus-a-primer-for-people-with-type-1-diabetes

 

Så har du alltid de som sier at det ikke finnes nok forskning til å si om den ene eller andre typen gir økt risiko enn den andre, det har vi også lest. Men i de tilfellene det blir presisert noe som helst så er det type 1 som blir trukket fram og ikke type 2 som du gjettet på av deg selv. Det blir feil å si at det er diabetes 2 som er mest i risikosonen, av de to. Det finnes det ingen belegg for. 

 

Anonymkode: d4fd2...1e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mekkapekka said:

Hverdagen vår kan bli annerledes i lang tid hvis de skal gå for å «undertrykke» viruset frem til en eventuell vaksine...

FHI strategi

Den vil bli annerledes i lang tid uansett hva vi gjør.

Anonymkode: 8f304...5c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Men unnskyld at jeg spør, er det så vanskelig å utføre noen Googlesøk om dette selv, på en så konkret ting? Når du selv tross alt sitter og synser om hva du selv tror i denne tråden burde det kanskje vært gjort fra før. Beklager, jeg vet det høres kvasst ut, men jeg blir så forbauset over at så mange ikke bare gjør dette selv når de lurer på noe så konkret. 

Men altså: En av grunnene til at diabetikere er i risksonen er fordi det kan være vanskelig å kontrollere blodsukkernivået under sykdom, og dette gjør kroppen mer sårbar. Det å kontrollere blodsukkernivået er viden kjent vanskeligere med diabetes type 1, da kroppen ikke produserer insulin i det hele tatt. Men om du skal ha det svart på hvitt:

 

"Er det verre for oss med diabetes å få viruset, spør de som ringer oss. 

Svaret er som regel ja. Siden infeksjoner kan føre til problemer med blodsukkerkontrollen, blir personer med diabetes ofte ekstra belastet.

– Når du har diabetes, vil utfordringen med å regulere diabetesen bli større. Slik er det også med influensa og gjelder spesielt de med diabetes type 1."

https://www.diabetes.no/nyheter/nyheter-2020/korona/

" When it comes to infections, both diabetes type 1 and 2 can increase your risk of contraction. According to Current Diabetes Review, type 2 diabetes can “increase the incidence of infectious diseases and related co-morbidities,” although more research is needed. Diabetes type 1 also increases risks for morbidity and mortality, according to other studies.  "

https://www.endocrineweb.com/conditions/diabetes/diabetes-covid-19

"And yes, Type 1 diabetes may slightly increase the risk of worse outcomes for infected children"

https://www.channel3000.com/have-diabetes-heres-what-you-should-know-during-the-coronavirus-pandemic/

"A number of resources have been created, shared, and distributed to help people deal with the outbreak worldwide, and as a population living with inherently compromised immune systems, people with type 1 need to take special care."

https://myglu.org/articles/the-covid-19-coronavirus-a-primer-for-people-with-type-1-diabetes

 

Så har du alltid de som sier at det ikke finnes nok forskning til å si om den ene eller andre typen gir økt risiko enn den andre, det har vi også lest. Men i de tilfellene det blir presisert noe som helst så er det type 1 som blir trukket fram og ikke type 2 som du gjettet på av deg selv. Det blir feil å si at det er diabetes 2 som er mest i risikosonen, av de to. Det finnes det ingen belegg for. 

 

Anonymkode: d4fd2...1e6

Lurte bare på hvorfor du var så overbevist om at det gjelder mest type 2. Kan forstå det ifth kombinasjon med de andre risikofaktorene men ja, men savner en studie eller noe konkret. Ikke artikler hvor "eksperter" mener noe. Jeg har fortsatt til gode å se statistikk på typene ifth korona. 

Jeg har også en samboer med diabetes type 1 så noen oppdatering ang diabetes og korona trengs ikke. 

Vi vet for lite enda, det er det som er så slitsomt. Nå gjelder det vel uansett å holde seg innedørs og humøret oppe. Sender gode vibber uansett 😊

Endret av Lyspunkt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2020 at 12:23 AM, wintergirl said:

De vil ikke se det, de vil se de verste predikerene som taler død og fordervelse. Alt annet som forteller at det ikke er det verste som finnes er løgn i deres ører. Folket vil ha spenning skjønner du. Gi dem noe som klør dem i øret.

Man blir lei av å se de ekstreme ytterpunktene presset fram og tredd nedover på en, 24/7.

Nedsiden med den digitale æraen hvor alle kan kjøre på med sine repeterende meninger i det uendelige, og det går ikke ann å stenge det ute så sant man ikke bevisst holder seg unna internett og smarttelefon..

 

Anonymkode: 01ac0...1f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir lei av å se de ekstreme ytterpunktene presset fram og tredd nedover på en, 24/7.

Nedsiden med den digitale æraen hvor alle kan kjøre på med sine repeterende meninger i det uendelige, og det går ikke ann å stenge det ute så sant man ikke bevisst holder seg unna internett og smarttelefon..

 

Anonymkode: 01ac0...1f1

Ja, det er jeg enig med deg i. Er du ikke redd så skal folk leksere deg opp å prøve å skremme deg med alle de unge som nå er blitt alvorlig syke. Ingen nevner de som er blitt friske. At man har respekt og gjør sitt hjelper heller ikke. Du skal være redd! Livredd! Du skal ha panikk og angst, ellers er du dum. Er så lei skremselspropaganda! Jeg vet da for svarte at man kan bli alvorlig syk av det og at det er smittsomt, men jeg er ikke redd. Det finnes så mange grusomme sykdommer i verden som jeg faktisk er mer redd for, men går ikke rundt og tenker på dem heller. Er så lei av at enkelte kun skal svelge dommedagstaler som dama fra NRK debatten, mens andre som jobber innen feltet og er biokjemikere og professorer som mener dette blir svartmalt og at det ikke er så ille som mange vil ha det til, de vil de ikke høre på. Skjønner meg ikke på enkelte om dagen jeg. Det er akkurat som noen har et lite ønske om at dette skal være enda verre enda verre enn det er. Det er ille, men dette er ikke svartedauden med ti ganger høyere dødelighet. Er lei av moralens voktere som skal påpeke alle andres feil og mangler. Det er så deilig å ta noen ser det ut som. 

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2020 den 19.43, Cleopatra70 skrev:

Den japanske epidemiologen professor. Dr. D. Kenji Mizumoto gjennomførte en studie om COVID-19-viruset og dens konsekvenser for borgere av Wuhan i januar og februar med Japan Society for Promotion of Science.
Resultatet av studien: COVID-19 dødelighet er 0,04 %.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022434v2?fbclid=IwAR2IjSYYXhwZBZaSzwRF4_gViOKm1P8-EIA5btx0t-3lZziMLyqoLA7SFLI

Interessant! hvorfor har ikke denne studien blitt publisert i medier? De har gått igjennom alle casene i Wuhan og denne dødelighetsraten er jo utrolig lav! Jeg trodde dødeligheten var på rundt 3%. Håper noen kan komme med innspill. Italia og Spania har mistet mange siste ukene, men mulig vi ikke kan stoppe dette viruset uansett. Om viruset uansett forblir snikende omkring, lurer vi bare oss selv? Er det muligheter for at viruset blusser opp igjen etter selv mnd med isolasjon? Hva tenker dere?

Anonymkode: 891a8...700

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lagt til link, men nå sies det at grunnen til at så mange dør i Italia er resistente bakterier som ikke antibiotika hjelper mot. Virus i seg selv kan ikke bekjempes med antibiotika, men viruset sørger for infeksjoner, og det er disse mange i Italia dør av. Grunnen til at bakterier har blitt resistente, er fordi det brukes enorme mengder antibiotika i kjøtt. Noe vi ikke gjør i Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Expandable86 skrev:

Får ikke lagt til link, men nå sies det at grunnen til at så mange dør i Italia er resistente bakterier som ikke antibiotika hjelper mot. Virus i seg selv kan ikke bekjempes med antibiotika, men viruset sørger for infeksjoner, og det er disse mange i Italia dør av. Grunnen til at bakterier har blitt resistente, er fordi det brukes enorme mengder antibiotika i kjøtt. Noe vi ikke gjør i Norge.

Denne du mener?

 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/awEP27/derfor-tar-koronaviruset-saa-mange-liv-i-italia-erik-martiniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Expandable86 skrev:

Ja, takk! Vil tro denne gjelder også for Spania..

Bare hyggelig 😊De tar opp Spania også ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXPLAINED: Why does Switzerland have such a high rate of confirmed coronavirus cases per capita?


One major reason for Switzerland’s high rate of infection is simply proximity - in particularly, the country’s closeness to hard-hit northern Italy.

Slow to react?
“Our public life has been shut down here, maybe a little too late,” she said.

“A lot of people here still led normal lives until this week. So many tourists were in town to go skiing. Everyone was moving around on crowded buses instead of staying home and socially distancing themselves.

“All the hotels were still full of tourists, though the ski hills had closed down.”

Initially Switzerland did not make testing the top priority in its strategy to contain the virus, believing it was too late as well as not wanting to overload hospitals.

https://www.thelocal.ch/20200324/explained-why-does-switzerland-have-the-second-highest-rate-of-confirmed-coronavirus-cases

An estimated 68,000 workers live in northern Italy but cross the border daily to work in Switzerland - many of whom work in the health sector.

https://www.thelocal.ch/20200325/which-areas-of-switzerland-are-worst-affected-by-the-coronavirus

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det leger, sykepleiere og andre helsearbeidere som arbeider i Norge og som pendler mellom Norge og andre land, og som også arbeider innen helsesektoren i hjemlandet, slik at de risikerer å ta med seg smitte frem og tilbake mellom helseinstitusjonene?

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Expandable86 skrev:

Får ikke lagt til link, men nå sies det at grunnen til at så mange dør i Italia er resistente bakterier som ikke antibiotika hjelper mot. Virus i seg selv kan ikke bekjempes med antibiotika, men viruset sørger for infeksjoner, og det er disse mange i Italia dør av. Grunnen til at bakterier har blitt resistente, er fordi det brukes enorme mengder antibiotika i kjøtt. Noe vi ikke gjør i Norge.

Berild forklarer at influensavirus kan ødelegge overflaten på luftveiene. Slik kommer bakteriene lettere ned i lungene. Noen ganger går de over i blodet og gir alvorlig blodforgiftning.

Pasienter i respirator har ikke lenger hosterefleks. Dermed blir lungene lettere infisert av bakterier.

Bakteriene angriper også stamcellene som skulle sørget for å bygge opp igjen virusinfisert lungevev. Dette gjør at lungene ikke får reparert seg etter virusinfeksjonen, påpeker Martiniussen.

I en studie publisert i anerkjente The Lancet fant forskere at over halvparten av pasientene som døde av viruset i Wuhan i Kina, hadde pådratt seg en sekundær bakteriell infeksjon før de døde. https://www.nrk.no/urix/korona-dodeligheten-i-italia-kan-skyldes-resistente-bakterier-1.14959498

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OUS-forskere sjekker om én respirator kan brukes på flere pasienter

– Det er ingen som vil anbefale dette til vanlig, men i en krisesituasjon kan dette kanskje redde to eller fire istedenfor bare én, sier gjesteforsker Håvard Kalvøy.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/25/ous-forskere-sjekker-om-en-respirator-kan-bruker-pa-flere-pasienter/?utm_source=share_mailer&utm_medium=email&utm_campaign=share_post

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre og syke bør nå sannsynligvis heller ha tilsyn fra sine familier eller andre som isolerer seg sammen med den utsatte, istedenfor fra omreisende hjelpepleiere og hjemmesykepleiere.

Kan dette være en mulig strategi for å begrense sykdom hos sårbare grupper?

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/19/kan-vi-begrense-covid-19-hos-sarbare-grupper/

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant! hvorfor har ikke denne studien blitt publisert i medier? De har gått igjennom alle casene i Wuhan og denne dødelighetsraten er jo utrolig lav! Jeg trodde dødeligheten var på rundt 3%. Håper noen kan komme med innspill. Italia og Spania har mistet mange siste ukene, men mulig vi ikke kan stoppe dette viruset uansett. Om viruset uansett forblir snikende omkring, lurer vi bare oss selv? Er det muligheter for at viruset blusser opp igjen etter selv mnd med isolasjon? Hva tenker dere?

Anonymkode: 891a8...700

Jeg har lest rundtomkring at Italia har en gammel befolkning, og at Nord-Italia har mye luftforurensning. Det blir også sagt i lenken under at Italia vanligvis har høy dødelighet fra respirasjonssykdommer. Vi hører vel ikke noe om den vanlige dødsraten i Italia eller Spania i tidligere år?
Og den første legen på lista under, fra Tyskland har sagt at det blir regnet som coronadødsfall bare pasienten har det nye coronaviruset,  men det betyr ikke nødvendigvis at  de dør av corona. Alle 12 ekspertene i linken under stiller seg uforstående til at dette skal være en "epidemi".
Selv tror jeg ikke på skremselen. Kanskje det er litt verre enn en vanlig influensasesong, men influensasesonger varierer jo også. Jeg har ikke sett at de noen gang sammenligner dataene med noe som helst. Ikke hvor mange som dør til vanlig, ikke hvor mange som dør av influensa, ikke hvor  mange som døde av influensa som også hadde et eller annet coronavirus i tidligere år osv. Det er bare "nå har enda flere dødd!". Ja ok, i forhold til hva?

"We should be asking questions like “How did you find out this virus was dangerous?”, “How was it before?”, “Didn’t we have the same thing last year?”, “Is it even something new?”
That’s missing."
https://www.globalresearch.ca/12-experts-questioning-coronavirus-panic/5707532

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...