Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

image.thumb.jpeg.dc2f7068a8f8227139b38e70b1ebe63e.jpeg
Bare legger til denne jeg så dere alle husker å ta vare på psyken i denne situasjonen også ❤️  

Anonymkode: 2e0a7...c4b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.nrk.no/urix/trump-innforer-malariamedisin-mot-koronavirus-1.14952876

En artikkel om "malariamedisinen"

Sitat

Norske leger hamstrer

Men ryktene om at Klorokin kan fungere som forebyggende medisin mot koronaviruset og mot selve sykdommen, covid-19, har svirret i fagmiljøet lenge. Dette har ført til at norske leger har skrevet ut denne medisinen til seg selv og sine familier.

Norske leger som har bedt alle om å ta dette med knusende ro skriver ut resepter til seg selv og kjøper opp det som er til seg selv og familiene sine.

Plutselig var det ikke en forkjølelse likevel, og bukken passer havresekken.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny video fra sykehus i Italia:

 

Kan være verdt å se for dem som fortsatt insisterer på at dette er en mild snue, forkjølelse, influensa eller hva det nå er folk vil tro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, likestilling skrev:

https://www.nrk.no/urix/trump-innforer-malariamedisin-mot-koronavirus-1.14952876

En artikkel om "malariamedisinen"

Norske leger som har bedt alle om å ta dette med knusende ro skriver ut resepter til seg selv og kjøper opp det som er til seg selv og familiene sine.

Plutselig var det ikke en forkjølelse likevel, og bukken passer havresekken.

 

Jeg har hatt stor glede av å lese hva du har skrevet i denne tråden. I forhold til denne medisinen er jeg faktisk positiv til at leger handler føre var. Det begynner å bli en del leger som har død av dette i Kina og Italia. Leger burde ha ekstra beskyttelse av flere grunner. De møter mange pasienter, det er mangel på smittevern utstyr, det er ikke overflod av leger og det tar lang tid å utdanne leger. Siden de er så få, skal det mindre til før det blir akutt mangel. Mange steder i Norge har alt legemangel. Jeg håper absolutt at medisinen virker og at vi uansett finner effektiv behandling til oss alle. I mellomtiden støtter jeg fullt ut at leger får ekstra beskyttelse. 

Som du sier, det var visst ikke en forkjølelse allikevel. Vi andre, får gjøre så godt vi kan for å begrense smitte. 

Jeg blir forresten trist når jeg leser kg disse tidene. Det er så mye syting om landets økonomi (som om vi ikke er en del av verdensøkonomiens kollaps), folk som ikke greier å være hjemme i en uke, bryter karantene, reiser på hytta og alle som ikke mestrer hjemmeundervisning av barna. Det er så mange flotte historier om mennesker som strekker seg langt også syter enkelte over at frisøren er stengt. Og hva med de som ikke klarer å ha hjemmekontor, stakkars, de slipper i det minste å risikere å smitte sine kjære. Nei, lurer på å ta en liten pauser fra kg for egoismen og uvitenhet begynner å tære på håpet.

Uansett, takk for at du tar deg tid til å legge ut interessant informasjon med kilder. Det gjør det litt lettere å "tenke selv" når myndighetene ligger noen dager etter de andre landene. Så takk for det ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoNo skrev:

Jeg har hatt stor glede av å lese hva du har skrevet i denne tråden. I forhold til denne medisinen er jeg faktisk positiv til at leger handler føre var. Det begynner å bli en del leger som har død av dette i Kina og Italia. Leger burde ha ekstra beskyttelse av flere grunner. De møter mange pasienter, det er mangel på smittevern utstyr, det er ikke overflod av leger og det tar lang tid å utdanne leger. Siden de er så få, skal det mindre til før det blir akutt mangel. Mange steder i Norge har alt legemangel. Jeg håper absolutt at medisinen virker og at vi uansett finner effektiv behandling til oss alle. I mellomtiden støtter jeg fullt ut at leger får ekstra beskyttelse. 

Som du sier, det var visst ikke en forkjølelse allikevel. Vi andre, får gjøre så godt vi kan for å begrense smitte. 

Jeg blir forresten trist når jeg leser kg disse tidene. Det er så mye syting om landets økonomi (som om vi ikke er en del av verdensøkonomiens kollaps), folk som ikke greier å være hjemme i en uke, bryter karantene, reiser på hytta og alle som ikke mestrer hjemmeundervisning av barna. Det er så mange flotte historier om mennesker som strekker seg langt også syter enkelte over at frisøren er stengt. Og hva med de som ikke klarer å ha hjemmekontor, stakkars, de slipper i det minste å risikere å smitte sine kjære. Nei, lurer på å ta en liten pauser fra kg for egoismen og uvitenhet begynner å tære på håpet.

Uansett, takk for at du tar deg tid til å legge ut interessant informasjon med kilder. Det gjør det litt lettere å "tenke selv" når myndighetene ligger noen dager etter de andre landene. Så takk for det ❤️

Takk for hyggelig tilbakemelding :) Det er dessverre mest negativt...

For øvrig burde jeg kanskje utdypet litt mer det innlegget, for jeg er enig med deg. De som jobber førstelinje nå burde få denne medisinen forebyggende, men det er laaangt fra alle leger, og i alle fall ikke familien deres. Vi har trolig veldig lite av dette på lager, og de skriver ut til seg selv og familie. Her må man veie fordeler mot ulemper og gjøre ting riktig.

I stedet for at de skrev ut til seg selv, burde staten gi dette til alle leger som jobber førstelinje med smittede. Slik det fremstår nå er det uetisk og en slags korrupsjon. Myndighetene ligger langt bakpå, så jeg kan jo forstå at de prioriterer seg selv og at de ikke vil ha sykdommen, men måten det gjøres på er ikke riktig.

Det at Norge og de ansvarlige ikke har klart å skaffe/kjøpe inn dette (jeg skrev et lengre innlegg for noen sider siden) er en annen ting, og veldig kritikkverdig, men nå er vi i denne situasjonen. Det er relativt lett å fremstille og ingen patenter. Syntese er kjent. Her burde staten være på ballen og få produsert dette så fort som mulig, for alt tyder på at det hjelper på flere måter. Vi burde kunne produsere dette innenlands innen ikke alt for lenge om man setter gode kjemikere på saken, og i Nederland har de allerede utviklet dette som inhaleringsmedisin som virker enda raskere.

Jeg er ikke misunnelig på leger nå, men samtidig har de aller fleste bagatellisert dette hele veien og nå sitter de i samme båt som oss. Hvis de hadde turt å ta bladet fra munnen tidligere slik som noen modige "varslere" så hadde vi kanskje hatt denne medisinen på lager for flere år fremover, for det var kjent allerede ved SARS-CoV at dette var effektivt og fungerte. Selv har jeg visst om det i alle fall 6 uker. "Vi" har dessverre mye av skylden for at vi er i denne situasjonen nå, og det blir neppe pent fremover...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, likestilling skrev:

https://www.nrk.no/urix/trump-innforer-malariamedisin-mot-koronavirus-1.14952876

En artikkel om "malariamedisinen"

Norske leger som har bedt alle om å ta dette med knusende ro skriver ut resepter til seg selv og kjøper opp det som er til seg selv og familiene sine.

Plutselig var det ikke en forkjølelse likevel, og bukken passer havresekken.

 

Alle kan bare drite i å panikkhamstre denne medisinen. Jeg bruker den daglig for å være frisk, så jeg trenger den faktisk. Man vet heller ikke om den egentlig virker mot viruset heller. 

Anonymkode: deeb7...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan bare drite i å panikkhamstre denne medisinen. Jeg bruker den daglig for å være frisk, så jeg trenger den faktisk. Man vet heller ikke om den egentlig virker mot viruset heller. 

Anonymkode: deeb7...bf4

Alt tyder på at den virker. Det er flere mekanismer her, og både ny forskning, og gammel forskning fra SARS tyder på det samme.

Jobber Norge med å få i gang produksjon her? Jeg håper det, men tror det ikke før jeg ser det. Jeg kan ikke tenke meg at det blir lett å få tak i denne fremover, nå som hele verden har fått SARS.

https://www.researchgate.net/publication/7646092_Chloroquine_is_a_potent_inhibitor_of_SARS_coronavirus_infection_and_spread

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, likestilling skrev:

Alt tyder på at den virker. Det er flere mekanismer her, og både ny forskning, og gammel forskning fra SARS tyder på det samme.

Jobber Norge med å få i gang produksjon her? Jeg håper det, men tror det ikke før jeg ser det. Jeg kan ikke tenke meg at det blir lett å få tak i denne fremover, nå som hele verden har fått SARS.

https://www.researchgate.net/publication/7646092_Chloroquine_is_a_potent_inhibitor_of_SARS_coronavirus_infection_and_spread

Har man gjennomført studie fase tre?

Anonymkode: deeb7...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre presiseres det nå at helsepersonell med milde symptomer kan se an symptomene i to døgn før de testes.

FHi vil prioritere de som har akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller kortpustethet og som samtidig: 

  • Har behov for innleggelse.
  • Er pasient eller bor i en helseinstitusjon.
  • Er ansatt i helsetjenesten med pasientnært arbeid.  (Denne gruppa kan vurderes for testing også ved mildere akutte luftveissymptomer som har vart over 2 døgn).
  • Er over 65 år og har underliggende, kronisk sykdom (som hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk).
  • Har vært i nærkontakt med en person som har bekreftet koronavirussykdom (covid-19). (Denne gruppen kan om nødvendig nedprioriteres ved mangel på kapasitet).

 

 

Så da har Norge gitt opp det å ta vare på de svake, siden helsepersonell ikke lengre skal testes og dermed står i jobb. Så d blir jo vitsen med det som kjer nå litt borte. Helsepersonell vil jo spre smitten bland de svake

Anonymkode: 49371...a4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Videre presiseres det nå at helsepersonell med milde symptomer kan se an symptomene i to døgn før de testes.

FHi vil prioritere de som har akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller kortpustethet og som samtidig: 

  • Har behov for innleggelse.
  • Er pasient eller bor i en helseinstitusjon.
  • Er ansatt i helsetjenesten med pasientnært arbeid.  (Denne gruppa kan vurderes for testing også ved mildere akutte luftveissymptomer som har vart over 2 døgn).
  • Er over 65 år og har underliggende, kronisk sykdom (som hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk).
  • Har vært i nærkontakt med en person som har bekreftet koronavirussykdom (covid-19). (Denne gruppen kan om nødvendig nedprioriteres ved mangel på kapasitet).

 

 

Så da har Norge gitt opp det å ta vare på de svake, siden helsepersonell ikke lengre skal testes og dermed står i jobb. Så d blir jo vitsen med det som kjer nå litt borte. Helsepersonell vil jo spre smitten bland de svake

Anonymkode: 49371...a4d

Tolker jeg dette rett at jeg med dia2 + høyt blodtrykk som jeg går på medisiner for, vil bli testet hvis jeg har feber ELLER hoste ELLER kortpusthet, eller må jeg ha alle tre tingene samtidig?

Jeg er hjemme med luftveis-symptoner, men er 99% sikker på at det er vanlig forkjølelse, hatt mange av de i vinter, og hoster bare litt mer enn vanlig og er litt mer tett i hodet liksom. (altså, ringer ikke lege nå, men tenkte hvis jeg får feber, mye hoste eller kortpusthet, så kanskje ringe lege isteden for å kjøre på med astma-medisin som jeg bruker)

Anonymkode: 154a5...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tolker jeg dette rett at jeg med dia2 + høyt blodtrykk som jeg går på medisiner for, vil bli testet hvis jeg har feber ELLER hoste ELLER kortpusthet, eller må jeg ha alle tre tingene samtidig?

Jeg er hjemme med luftveis-symptoner, men er 99% sikker på at det er vanlig forkjølelse, hatt mange av de i vinter, og hoster bare litt mer enn vanlig og er litt mer tett i hodet liksom. (altså, ringer ikke lege nå, men tenkte hvis jeg får feber, mye hoste eller kortpusthet, så kanskje ringe lege isteden for å kjøre på med astma-medisin som jeg bruker)

Anonymkode: 154a5...5a4

De vil nok gjøre en individuell vurdering. Jeg kan ikke svare på det, men jeg tror ikke det er noe automatikk her... dette er de som prioriteres, ingen garanti.

I praksis tror jeg man skal ha ganske klare symptomer nå... de sliter med testkapasitet 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns virkelig de burde snuse videre på denne, om den reduserer tiden man er syk, og bedrer lungekapasitet. 

Jeg fatter ikke hvorfor Norge plutselig gav denne legen nei.

Anonymkode: 96b5c...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at dere har fått med deg at norske sykehus skal delta i studien med å teste malariamedisin og også remidivir? på innlagte pasienter fremover? Vil forhåpentligvis starte i neste uke. Ous, Ullevaal, Haukeland med flere sykehus er involvert.

Hørte på pressekonferansen i sted, og det gav en viss optimisme. Dette er visst i regi av WHO. For evt. få medisinen godkjent som behandling dersom studien er vellykket. 

Forstod sånn at WHO skulle stille med å skaffe medisin, men at de iallfall hadde nok malariamedisin per nå til å gjennomføre studien. 

Håper dette gir gode resultat, og at så mange som mulig pasienter sier ja til å delta. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad vi har oljefondet for ser ut som om denne krisen blir dyr. Etter finanskrisen ble det jo gjeldskrise i land som Italia, Hellas og Spania. Det er vel grunn til å frykte det samme vil skje igjen. Italia er jo blant landene som er hardest rammet av Korona. Disse landene har jo også en stor turistsektor som kommer til å lide enormt i år. 

Koronaen er ille nok, men når gjelden skal tilbakebetales så er det de svakeste det går utover. Det er jo i helsebudsjettet og trygdene/pensjonene de store kuttene typisk tas. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2020 den 16.19, likestilling skrev:

Flott innlegg, håper du blir i tråden og deler litt innsikt der du kan :) Det er veldig greit å få vite hva som foregår i praksis også. Jeg har aldri hatt mistro til helsevesenet og behandlingen som gis der, og heller ikke at de/dere ligger bakpå når det gjelder metoder. For mindel har kritikken vært på systemnivå, der det fra toppen ikke gis klare beskjeder til dem under, og at man f.eks. ikke klarer å skaffe verneutstyr selv med så gode tidsfrister som man fikk. Da det ble klart at dette var i Italia i store mengder var det fortsatt mulig å skaffe relativt store mengder av verneustyr. Det er bare klorokin som brukes så langt? Hvordan er det med lagerstatus der? Det ville ikke overrasket meg om vi ikke hadde så mye malariamedisin på lager. Vet du om tidligere kronisk bruk av NSAIDs vil ha noe å si, altså er reseptorene oppregulerte i lang tid, eller går denne oppreguleringen tilbake? Hvilken tidsperiode snakker vi her? Dager? Uker? Måneder? Det varierer mye mellom forskjellige reseptorer og medikamenter...

Hva kan du si om CT så langt? Har studiene fra Kina et poeng når de sier at CT så å si alltid viser endringer i lunger ved Covid-19? Vil dette hypotetisk sett kunne brukes som diagnostisering alene, eller bruker må man også ha positiv RT-PCR?

Det er bra at dere får tillatelse til å teste Remdesivir :)

Hva tenker du om denne studien?

https://chemrxiv.org/articles/COVID-19_Disease_ORF8_and_Surface_Glycoprotein_Inhibit_Heme_Metabolism_by_Binding_to_Porphyrin/11938173

Stort sett brukes vel Klorokin sammen med en antibiotikacoctail av medikamenter som har en immunmodulerende effekt. Det blir jo rent teoretisk og eksperimentelt, men dette er velkjente og velutprøvde antibiotika med godt kartlagt bivirkningsprofil så inntil systematiske studier er oppe og kjøre tenker man at det ikke kan skade. 
Nå starter jo WHOs store multisenterstudie i løpet av få dager, hvor svært mange norske sykehus er med. Pasientene randomiseres da til standard understøttende behandling eller Klorokin, men tillegg av en Remdesivirarm når vi får godkjennelse til dette (det får vi). Hvis medikamentene har en så god effekt som de retrospektive studiene fra Asia indikerer, vil vi trenge få inkluderte for å måle effekt og prosessen vil gå raskt. 
Tilgangen på Klorokin har jeg ikke oversikt over - ryktene sier at Sanofi er på saken, så vi får vente og se. 
 

Når det gjelder CT er nok sensitiviteten på høyde med PCR, om ikke litt høyere, men spesifisiteten er dårlig. Sensitiviteten er jo også avhengig av prevalensen i befolkningen, og det kreves en utbredt epidemi for å komme opp på tallene man ser fra Kina. Vi er nok ikke helt der i Norge enda, men dette er høyst usikkert.  Det finnes også andre sykdommer som gir lignende radiologiske pneumonier, og CT kan ikke brukes til å skille mellom disse. I tillegg er det komplett umulig å bruke CT alene som diagnostisk verktøy, av flere grunner: de typiske radiologiske forandringene utvikler seg relativt sent og CT-lab må smittevaskes mellom hver pasient noe som innebærer at den er ute av drift oftere enn den er i drift hvilket i praksis vil innebære at pasienter med hjerneslag, aortadisseksjon og lungeemboli ikke vil kunne mottas og diagnostiseres på mange sykehus. Det går ikke. 
De fleste sykehus har laget prosedyrer for når man tar CT ved Covid-19- lignende sykehistorie; kort oppsummert ved negativ PCR, inkonklusiv rtg. thorax og diagnostisk usikkerhet. 
 

NSAID-hypotesen er høyst usikker, og WHO har jo nå gått tilbake på sin opprinnelige uttalelse - de hadde ikke vitenskapelig belegg for å hevde at det gir en forverring av sykdomsforløpet. Her har jeg full tiltro til SLV. Når det er sagt, jobber jeg innen et fagfelt (indremedisin) hvor NSAID-preparater stort sett er bannlyst grunnet risiko for alvorlige bivirkninger. Jeg kan ikke huske sist jeg ordinerte NSAID til en pasient, og hvis noen står på det ved innleggelsen pleier vi å plukke det vekk. 

Det er mye vi ikke vet, og vi gjør det vi kan -  vi har rustet opp i over en måned, og folk jobber i døgndrift og gjør en formidabel innsats. Det blir spennende å se hvor vi ender. :) 

Anonymkode: 5d3d4...236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett brukes vel Klorokin sammen med en antibiotikacoctail av medikamenter som har en immunmodulerende effekt. Det blir jo rent teoretisk og eksperimentelt, men dette er velkjente og velutprøvde antibiotika med godt kartlagt bivirkningsprofil så inntil systematiske studier er oppe og kjøre tenker man at det ikke kan skade. 
Nå starter jo WHOs store multisenterstudie i løpet av få dager, hvor svært mange norske sykehus er med. Pasientene randomiseres da til standard understøttende behandling eller Klorokin, men tillegg av en Remdesivirarm når vi får godkjennelse til dette (det får vi). Hvis medikamentene har en så god effekt som de retrospektive studiene fra Asia indikerer, vil vi trenge få inkluderte for å måle effekt og prosessen vil gå raskt. 
Tilgangen på Klorokin har jeg ikke oversikt over - ryktene sier at Sanofi er på saken, så vi får vente og se. 
 

Når det gjelder CT er nok sensitiviteten på høyde med PCR, om ikke litt høyere, men spesifisiteten er dårlig. Sensitiviteten er jo også avhengig av prevalensen i befolkningen, og det kreves en utbredt epidemi for å komme opp på tallene man ser fra Kina. Vi er nok ikke helt der i Norge enda, men dette er høyst usikkert.  Det finnes også andre sykdommer som gir lignende radiologiske pneumonier, og CT kan ikke brukes til å skille mellom disse. I tillegg er det komplett umulig å bruke CT alene som diagnostisk verktøy, av flere grunner: de typiske radiologiske forandringene utvikler seg relativt sent og CT-lab må smittevaskes mellom hver pasient noe som innebærer at den er ute av drift oftere enn den er i drift hvilket i praksis vil innebære at pasienter med hjerneslag, aortadisseksjon og lungeemboli ikke vil kunne mottas og diagnostiseres på mange sykehus. Det går ikke. 
De fleste sykehus har laget prosedyrer for når man tar CT ved Covid-19- lignende sykehistorie; kort oppsummert ved negativ PCR, inkonklusiv rtg. thorax og diagnostisk usikkerhet. 
 

NSAID-hypotesen er høyst usikker, og WHO har jo nå gått tilbake på sin opprinnelige uttalelse - de hadde ikke vitenskapelig belegg for å hevde at det gir en forverring av sykdomsforløpet. Her har jeg full tiltro til SLV. Når det er sagt, jobber jeg innen et fagfelt (indremedisin) hvor NSAID-preparater stort sett er bannlyst grunnet risiko for alvorlige bivirkninger. Jeg kan ikke huske sist jeg ordinerte NSAID til en pasient, og hvis noen står på det ved innleggelsen pleier vi å plukke det vekk. 

Det er mye vi ikke vet, og vi gjør det vi kan -  vi har rustet opp i over en måned, og folk jobber i døgndrift og gjør en formidabel innsats. Det blir spennende å se hvor vi ender. :) 

Anonymkode: 5d3d4...236

Jeg tar Ibux men ikke like ofte som jeg er foreskrevet fordi jeg synes effekten er ubetydelig. Akkurat nå tror jeg uansett jeg rydder bort boksen, og har bedt foreldrene mine om å gjøre det samme. For vår del får vi heller ha smerter en periode, eller forsøke en annen tilnærming. Jeg føler at manglende bevis/forskning ikke er nok til å utelukke en hypotese. Jeg mener jeg har lest i flere år at man skal være forsiktig med Ibux for en rekke tilstander, ikke bare gastro. Blant annet var det snakk om å ikke bruke det ved vannkopper. Jeg vet jeg vet alt for lite, og jeg har inntrykk om at det er den generelle følelsen hos de fleste disse dager. Selvsagt, man slutter ikke med livsviktig medisin og er man usikker så skal man snakke med lege. I denne tiden er det ikke verd å ta Ibux for mine smerter. Men jeg har selvsagt alternativ, dog ikke noe som hjelper. Haha.

Anonymkode: 7ffc5...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett brukes vel Klorokin sammen med en antibiotikacoctail av medikamenter som har en immunmodulerende effekt. Det blir jo rent teoretisk og eksperimentelt, men dette er velkjente og velutprøvde antibiotika med godt kartlagt bivirkningsprofil så inntil systematiske studier er oppe og kjøre tenker man at det ikke kan skade. 
Nå starter jo WHOs store multisenterstudie i løpet av få dager, hvor svært mange norske sykehus er med. Pasientene randomiseres da til standard understøttende behandling eller Klorokin, men tillegg av en Remdesivirarm når vi får godkjennelse til dette (det får vi). Hvis medikamentene har en så god effekt som de retrospektive studiene fra Asia indikerer, vil vi trenge få inkluderte for å måle effekt og prosessen vil gå raskt. 
Tilgangen på Klorokin har jeg ikke oversikt over - ryktene sier at Sanofi er på saken, så vi får vente og se. 
 

Når det gjelder CT er nok sensitiviteten på høyde med PCR, om ikke litt høyere, men spesifisiteten er dårlig. Sensitiviteten er jo også avhengig av prevalensen i befolkningen, og det kreves en utbredt epidemi for å komme opp på tallene man ser fra Kina. Vi er nok ikke helt der i Norge enda, men dette er høyst usikkert.  Det finnes også andre sykdommer som gir lignende radiologiske pneumonier, og CT kan ikke brukes til å skille mellom disse. I tillegg er det komplett umulig å bruke CT alene som diagnostisk verktøy, av flere grunner: de typiske radiologiske forandringene utvikler seg relativt sent og CT-lab må smittevaskes mellom hver pasient noe som innebærer at den er ute av drift oftere enn den er i drift hvilket i praksis vil innebære at pasienter med hjerneslag, aortadisseksjon og lungeemboli ikke vil kunne mottas og diagnostiseres på mange sykehus. Det går ikke. 
De fleste sykehus har laget prosedyrer for når man tar CT ved Covid-19- lignende sykehistorie; kort oppsummert ved negativ PCR, inkonklusiv rtg. thorax og diagnostisk usikkerhet. 
 

NSAID-hypotesen er høyst usikker, og WHO har jo nå gått tilbake på sin opprinnelige uttalelse - de hadde ikke vitenskapelig belegg for å hevde at det gir en forverring av sykdomsforløpet. Her har jeg full tiltro til SLV. Når det er sagt, jobber jeg innen et fagfelt (indremedisin) hvor NSAID-preparater stort sett er bannlyst grunnet risiko for alvorlige bivirkninger. Jeg kan ikke huske sist jeg ordinerte NSAID til en pasient, og hvis noen står på det ved innleggelsen pleier vi å plukke det vekk. 

Det er mye vi ikke vet, og vi gjør det vi kan -  vi har rustet opp i over en måned, og folk jobber i døgndrift og gjør en formidabel innsats. Det blir spennende å se hvor vi ender. :) 

Anonymkode: 5d3d4...236

Jeg så en studie fra Frankrike med veldig gode resultater av hydroxyklorokin (og også sammen med et antibiotikum), så det er jo veldig gode nyheter! Vi får håpe at noen i Europa får i gang produksjon snarest. Det du sier om immunmodulerende tror jeg virkelig er nøkkelen her. Det er bare en hypotese, men den er nokså velbegrunnet om man ser på studier av SARS og antar at det er mye det samme. Det virker som om dette viruset først gir apoptose blant leukocytter, og så får infiserte celler til å overprodusere cytokiner slik at det blir en autoimmun reaksjon...og at det da er denne som står for mye av den voldsomme skaden som noen får plutselig og som gir ARDS og akutt alvorlig sykdom. Hydroxyklorokin virker jo også immundempende, i tillegg til å senke replikasjonsraten, så da gir det mening at også andre immunmodulerende medikamenter vil ha effekt.

Har du tenkt noe rundt dette med autoimmun reaksjon? Kan immunforsvaret være "synderen" som gjør at det blir så alvorlig hos noen? Er det noen sammmenheng mellom reduksjon i leukocytter i blodprøver og senere utvikling?

Det du sier om CT er interessant... spesifisiteten vil jo selvfølgelig være dårlig på nåværende tidspunkt, og det er heller ikke overraskened at senitiviteten er høy nå som bare de syke blir innlagt og testet. Jeg regner med man vil ha ganske stramme kriterier for CT, slik at man mer eller mindre har bekreftet lungebetennelse på det tidspunktet. Takk for informasjon likevel :)

Ja, jeg har sett at de har gått tilbake på det med NSAIDs nå, men bedre føre var når det advares. Som jeg har sagt før så er det all ære til de som jobber "på gulvet" eller hva man skal si nå, spesielt i disse tider. Jeg er virkelig ikke misunnelig på hverdagen det kan bli fremover. Jeg står fortsatt for at "vi" (de som sitter med hovedansvaret for dette) var alt for sene og tok dette alt for lite alvorlig for lenge. Bare det at vi ikke hadde verneutstyr er jo helt katastrofalt. Heldigvis har nok de fleste våknet litt opp og får med seg hvor ille det kan gå, som f.eks. Italia nå, så får vi håpe det holder!

Dere som skal stå i dette får ha lykke til fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar Ibux men ikke like ofte som jeg er foreskrevet fordi jeg synes effekten er ubetydelig. Akkurat nå tror jeg uansett jeg rydder bort boksen, og har bedt foreldrene mine om å gjøre det samme. For vår del får vi heller ha smerter en periode, eller forsøke en annen tilnærming. Jeg føler at manglende bevis/forskning ikke er nok til å utelukke en hypotese. Jeg mener jeg har lest i flere år at man skal være forsiktig med Ibux for en rekke tilstander, ikke bare gastro. Blant annet var det snakk om å ikke bruke det ved vannkopper. Jeg vet jeg vet alt for lite, og jeg har inntrykk om at det er den generelle følelsen hos de fleste disse dager. Selvsagt, man slutter ikke med livsviktig medisin og er man usikker så skal man snakke med lege. I denne tiden er det ikke verd å ta Ibux for mine smerter. Men jeg har selvsagt alternativ, dog ikke noe som hjelper. Haha.

Anonymkode: 7ffc5...6e4

Ibuprofen og andre NSAIDs gir risiko for magesår, som du er inne på. Jeg har også dette (diclofenac) for noen smerteplager, men jeg fikk en skikkelig "oppvekker" da jeg tok en del i en periode og jeg plutselig fikk det som må ha vært begynnelsen på problemer. Jeg prøver å ta dem så lite som mulig, Hvis man kan unngå dem er det lurt uansett, uavhengig om det har noen effekt her. Som du sier så er det ikke motbevist, bare manglende/utilstrekkelig bevis.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2020 den 3.28, likestilling skrev:

Ny video fra sykehus i Italia:

 

Kan være verdt å se for dem som fortsatt insisterer på at dette er en mild snue, forkjølelse, influensa eller hva det nå er folk vil tro.

Dette er helt forferdelige bilder! De hadde 600 døde på ett eneste døgn, helt grusomt.

Jeg leste på nettet i denne Reddit tråden, flere italienere og spanjoler som beskriver at røyking er en utrolig stor del av kulturen i Italia og at det middelhavskostholdet heller ikke gjør noen tjenester. Veldig mange av de rammede og døde kan nettopp ha vært røykere,.men det opplyser media ingenting om. Hvorfor er de mest ute etter å skremme oss?

 

Anonymkode: bb492...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...