Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

1 time siden, Alivamale skrev:

Javel? Dette hadde jo ikke vært noe problem om alle holdt god avstand til hverandre. De i karantene har lov til å gå tur med hunden, for eksempel. Jeg personlig ville vært oppgitt over joggeren som driter i å holde avstand til noen. Vedkommende har da null snøring på om h*n kan smitte andre selv, eller bli smittet.

Det er nå ting som tyder på at viruset er enda mer smittsomt enn fryktelig smittsomt.. Man har skjerpet restriksjoner for helsepersonell nå, der de må bruke mer beskyttelse. Det er nå snakk om at viruset har mye høyere evne til luftsmitte enn man har trodd, der avstanden til andre må være over 4.5 meter for å unngå smitte, og der lukkede rom kan være et stort problem. Tror det er bare til å dra på seg masker for de som har noen..

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/zG1PqK/norske-myndigheter-oppdaterer-raadene-til-helsepersonell-for-aa-unngaa-lu

Anonymkode: 07009...c51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Den spanske regjeringen innvilger 200 millioner euro i hjelpepakke. 117 til offentlig sektor, og resten til privat sektor.

Milliarder skulle det stå.

Anonymkode: f07f1...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cleopatra70 skrev:

Ekstremt gode poeng fra Dr. Wolfgang Wodarg. Er dette Coronaviruset virkelig nytt? Hvor mange dødsfall utgjør viruset i forhold til en vanlig influensaepidemi. Osv. Ifølge Wodarg er det liten grunn til panikk.

 

Sa han det til italienerne og kineserne også da? Også etter at helsevesenet ikke lenger hadde kapasitet til å ta inn folk med andre problemer fordi de var overbelastet med korona-pasienter? Slik at pasienter med andre problemer også døde fordi det ikke var kapasitet til å ta seg av dem, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn én feil.

4dc520ed-40d4-4a71-ac82-56e671044ea3.jpg

Anonymkode: cf30b...881

Jeg ser 2 feil?

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stavanger universitetssjukehus opplyser tirsdag formiddag at én person i aldersgruppen 40 til 50 år, er lagt i respirator"

Kilde: https://www.nrk.no/rogaland/en-korona-pasient-ved-stavanger-universitetssjukehus-i-respirator-1.14948319

Står ingenting om underliggende sykdom, men dette er en veldig ung person.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, missmcbeal skrev:

"Stavanger universitetssjukehus opplyser tirsdag formiddag at én person i aldersgruppen 40 til 50 år, er lagt i respirator"

Kilde: https://www.nrk.no/rogaland/en-korona-pasient-ved-stavanger-universitetssjukehus-i-respirator-1.14948319

Står ingenting om underliggende sykdom, men dette er en veldig ung person.


Jeg har lest om flere slike tilfeller i Norge. Bl.a. en 54 år gammel, sprek skiturist som trente hver dag, og som nå ligger i respirator, ute av stand til å snakke. Kona hans var også innlagt. 

Da Frode Forland (FHI) ble spurt, på Dagsrevyen, om alderen på de innlagte som er på intensivavdeling i Norge, svarte han forøvrig "vet ikke". Betryggende at en leder i FHI angivelig ikke "vet" alderen på coronapasienter som trenger intensivbehandling her til lands? Eller kanskje han bare latet som han ikke vet? I så fall: Hvorfor? Fordi det ville vært for skremmende om folk kjente sannheten? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Psilocybe said:


Jeg har lest om flere slike tilfeller i Norge. Bl.a. en 54 år gammel, sprek skiturist som trente hver dag, og som nå ligger i respirator, ute av stand til å snakke. Kona hans var også innlagt. 

Da Frode Forland (FHI) ble spurt, på Dagsrevyen, om alderen på de innlagte som er på intensivavdeling i Norge, svarte han forøvrig "vet ikke". Betryggende at en leder i FHI angivelig ikke "vet" alderen på coronapasienter som trenger intensivbehandling her til lands? Eller kanskje han bare latet som han ikke vet? I så fall: Hvorfor? Fordi det ville vært for skremmende om folk kjente sannheten? 

 

Var det da han sa at snitt alderen var 44 år?

Anonymkode: 8f9f9...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det da han sa at snitt alderen var 44 år?

Anonymkode: 8f9f9...431

Husker ikke. Husker bare at det var på Dagsrevyen enten i går eller i forgårs. Helst i forgårs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Psilocybe skrev:


Jeg har lest om flere slike tilfeller i Norge. Bl.a. en 54 år gammel, sprek skiturist som trente hver dag, og som nå ligger i respirator, ute av stand til å snakke. Kona hans var også innlagt

Da Frode Forland (FHI) ble spurt, på Dagsrevyen, om alderen på de innlagte som er på intensivavdeling i Norge, svarte han forøvrig "vet ikke". Betryggende at en leder i FHI angivelig ikke "vet" alderen på coronapasienter som trenger intensivbehandling her til lands? Eller kanskje han bare latet som han ikke vet? I så fall: Hvorfor? Fordi det ville vært for skremmende om folk kjente sannheten? 

 

Hvor stod dette?

Merk at de ikke går ut med mer opplysninger enn en person i aldersgruppen 40-50 åra. At de er så lite konkrete på alder gjør til at jeg mistenker at det egentlig er snakk om en person i tidlig 40-åra, men at de sier 40-50 åra for å prøve å dempe situasjonen betraktelig. Slik at det høres mer ut som en person i 50-åra. Begge deler er jo fremdeles veldig ungt da... men.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, missmcbeal skrev:

Hvor stod dette?

Merk at de ikke går ut med mer opplysninger enn en person i aldersgruppen 40-50 åra. At de er så lite konkrete på alder gjør til at jeg mistenker at det egentlig er snakk om en person i tidlig 40-åra, men at de sier 40-50 åra for å prøve å dempe situasjonen betraktelig. Slik at det høres mer ut som en person i 50-åra. Begge deler er jo fremdeles veldig ungt da... men.

https://www.tv2.no/nyheter/11300688

Denne karen er vel ung nok til å ennå bli prioritert på sykehusene. Eldre folk som kanskje er mer alvorlig syke, blir trolig nedprioritert allerede i dag. Og enda mer om noen uker. 

Skummelt at ellers friske folk ned i 30-årene (Italia) må ligge i respirator pga denne sykdommen. Enda skumlere at norske myndigheter nekter å prøve ut medisiner som er tilgjengelige og som allerede i dag brukes til behandling av coronapasienter i Japan.
 

Endret av Psilocybe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn én feil.

4dc520ed-40d4-4a71-ac82-56e671044ea3.jpg

Anonymkode: cf30b...881

Hva da? 

Anonymkode: c2ed7...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.elmundo.es/madrid/2020/03/17/5e70d840fdddff84968b45f8.html

På et gamlehjem i Madrid er 20 beboere døde av viruset, og 70 andre er smittet. Én lege for alle beboere. 

Anonymkode: f07f1...d68

Sånn vil det bli i Norge også. 1 lege på sykehjemmene, og 1 sykepleier på vakt på 20 beboere..

Anonymkode: 22709...218

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn vil det bli i Norge også. 1 lege på sykehjemmene, og 1 sykepleier på vakt på 20 beboere..

Anonymkode: 22709...218

Jeg har faktisk mistet oversikten på antall sykehjem med smittede beboere og/eller personell, men det begynner allerede å bli en del. Veldig skremmende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Psilocybe skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/11300688

Denne karen er vel ung nok til å ennå bli prioritert på sykehusene. Eldre folk som kanskje er mer alvorlig syke, blir trolig nedprioritert allerede i dag. Og enda mer om noen uker. 

Skummelt at ellers friske folk ned i 30-årene (Italia) må ligge i respirator pga denne sykdommen. Enda skumlere at norske myndigheter nekter å prøve ut medisiner som er tilgjengelige og som allerede i dag brukes til behandling av coronapasienter i Japan.
 

Takk.
 

Veldig flott at familier går ut og sier det som det er, når myndighetene er så tilbakeholdne om opplysninger. Det hadde vært veldig interessant å vite nå, hva gjennomsnittsalderen på innlagte pasienter er....44 år som det ble foreslått, virker ikke så usannsynlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk holde AVSTAND på butikken og ellers?! Var innom for høyst nødvendig innkjøp, og der suller det folk rundt, hoster og harker, passerer meg tett inn til, ei ville til og med ta melk mens jeg også skulle ta melk ut fra kjøledøren. Jeg bare ga henne det ONDE øye.  Står i kø et par meter bak han foran meg...så kommer det noen idiioter og stiller seg nært bak meg og omtrent tråkker meg på hælene. Altså, har de ikke mottatt beskjeden??

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg over her. Måtte innom butikken i dag og var der en stund da jeg hadde med listene til flere andre som skulle ha ting jeg vanligvis ikke ser etter. Da fikk jeg også god tid til å observer3 andre og ble ganske skuffet for å si det rett ut.

Folk gikk rett på hverandre, rett på de stakkars ansatte og de som var flere enn en gikk gjerne i bredden. Jeg så ingen andre enn meg som spritet seg på vei inn og ut (men kan selvfølgelig ha vært flere).  Utenfor butikken som ligger på et lite nærsenter så satt det flere i stolene der og pratet (!) Andre samlet seg utenfor kassa/gangen for å prate. Folk som åpenbart ikke bodde sammen. 

På kjøreturen så jeg maange som gikk 3-4 i bredden langs fortauet. Altså JA, vi kan (og bør) komme oss ut i frisk luft, men kanskje ikke gå akkurat på de smale fortauene på lang, lang rekke midt på dagen da det samler seg flest der eller?

Selv om man ikke skal 'syte' over å kjede seg litt i sofaen så er det faktisk et offer! Som de fleste av oss gladelig gjør så klart, men det hadde vært fint om resten også ble med på dette. Og hva skjer egn med alle de eldre og syke (ja, vet hvem mange er i denne byen) som oppholder seg sammen ute til en hver tid?

Anonymkode: 6afe7...8f2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...