Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Men jeg leser følgende på kommunens hjemmeside: 

 




  • Sitat slutt. Altså: Det ser ut som telefonen bare svarer på elementære spørsmål. Hva menes btw med "mer alvorlige symptomer"? Og: Fra andre her inne hører jeg at fastlege og legevakt rutinemessig avviser folk som hevder de har coronasymptomer. Dette angivelig pga smittefare? Kan legevakt eventuelt gi meg resept på noe ved en telefonkonsultasjon? (Fastlege har jeg ikke.) 

    Bør jeg helst bare vente til smertene går over av seg selv? Eller til de eventuelt blir så sterke og pusteproblemene så alvorlige at jeg må ringe 113? 

    Jeg lurer oppriktig. 


     

Anonymkode: 18e75...82a

Jeg ville absolutt ha ringt legevakten og spurt om å få bli testet for corona-virus og bli undersøkt (eventuelt med røntgen). Lungebetennelse og div andre lungesykdommer kan avdekkes ved å ta røntgen av lungene.

Fortell om alle symptomer og fortell om at samboeren din jobber uten smittevernutstyr på sykehus og at hun også har symptomene. Brystsmertene og de andre symptomene må du ta på alvor. 

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg skal prøve å ringe i morgen, hvis jeg ikke er blitt bedre. Smertene er altså ikke ekstreme, bare så det er sagt. Og hoste (og gispe etter pusten) gjør jeg som regel bare når jeg snakker. 

Fins det medikamenter som er tilgjengelige i Norge og som kan behandle denne tilstanden, bortsett fra rene smertelindrende preparater? 

 

Anonymkode: 18e75...82a

:) 

Når det gjelder medikamenter som kan brukes må du spørre legen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg skal prøve å ringe i morgen, hvis jeg ikke er blitt bedre. Smertene er altså ikke ekstreme, bare så det er sagt. Og hoste (og gispe etter pusten) gjør jeg som regel bare når jeg snakker. 

Fins det medikamenter som er tilgjengelige i Norge og som kan behandle denne tilstanden, bortsett fra rene smertelindrende preparater? 

 

Anonymkode: 18e75...82a

Ja, bl.a. feks hvis du har fått lungebetennelse. Og det er flere andre sykdommer det kan være, som det også finnes medisinsk behandling for. Du bør absolutt utredes av lege, slik at du kan få behandling.

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville absolutt ha ringt legevakten og spurt om å få bli testet for corona-virus og bli undersøkt (eventuelt med røntgen). Lungebetennelse og div andre lungesykdommer kan avdekkes ved å ta røntgen av lungene.

Fortell om alle symptomer og fortell om at samboeren din jobber uten smittevernutstyr på sykehus og at hun også har symptomene. Brystsmertene og de andre symptomene må du ta på alvor. 

Anonymkode: 6ce93...b91


Takk! Skal ringe hvis det ikke bedrer seg til i morgen. 

Det skal nevnes at visse sitte-/liggestillinger er vondere enn andre, og det går f.eks. helt fint å gå tur med hunden. Turer på 4-5 km f.eks. Men dette er snakk om rolige turer i ganske flatt terreng, altså ingen kraftanstrengelse. 

Og jeg må foreløpig karakterisere smertene som under 5 på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er det verste. Tror jeg. Har lest tråder her inne hvor folk beskriver smerter som høres mye verre ut, og hvor de også hoster opp blod (jeg hoster ikke engang opp slim), og likevel blitt fullstendig avvist av helsevesenet, som trolig er kraftig overbelastet allerede. Derfor har jeg kviet meg for å ringe med mine tross alt ganske moderate smerter. 

 

Anonymkode: 18e75...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Takk! Skal ringe hvis det ikke bedrer seg til i morgen. 

Det skal nevnes at visse sitte-/liggestillinger er vondere enn andre, og det går f.eks. helt fint å gå tur med hunden. Turer på 4-5 km f.eks. Men dette er snakk om rolige turer i ganske flatt terreng, altså ingen kraftanstrengelse. 

Og jeg må foreløpig karakterisere smertene som under 5 på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er det verste. Tror jeg. Har lest tråder her inne hvor folk beskriver smerter som høres mye verre ut, og hvor de også hoster opp blod (jeg hoster ikke engang opp slim), og likevel blitt fullstendig avvist av helsevesenet, som trolig er kraftig overbelastet allerede. Derfor har jeg kviet meg for å ringe med mine tross alt ganske moderate smerter. 

 

Anonymkode: 18e75...82a

Jeg har sagt mange ganger at et oksymeter kan være godt å ha... det måler oksygen i blodet. Man skal ikke selvdiagnostisere for mye selvfølgelig, men man kan utelukke at man har alvorlig lungeinfeksjon dersom man ligger på 98-99% metning etter dype pust. Jeg sier ikke at alt du føler er "fantomsmerter" eller psykisk, men det er ofte vanskelig å skille hva som er hva... litt av problemet er som du sier at du ikke får hjelp av helsevesenet nå med mindre du er alvorlig syk, så om du har mulighet til å teste, så gjør det...

Hvis det blir verre ringer du selvfølgelig, men det er ikke noe å gjøre uansett med mindre du blir "skikkelig syk" (sykehus).

Til de som nevner medikamenter, hva da? Det er i alle fall ingen behandling jeg kjenner til, annet enn svært eksperimentell som "må" gjøres på sykehus...

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, bl.a. feks hvis du har fått lungebetennelse. Og det er flere andre sykdommer det kan være, som det også finnes medisinsk behandling for. Du bør absolutt utredes av lege, slik at du kan få behandling.

Anonymkode: 6ce93...b91

Det gjør jo ikke det? Lungebetennelsen fra SARS-CoV-2 er viral...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, likestilling skrev:

Det gjør jo ikke det? Lungebetennelsen fra SARS-CoV-2 er viral...

Jeg tenkte på noe jeg leste om at man kan få bakteriell lungebetennelse etter å ha blitt syk av corona-virus. 

Og så kan det hende at anonym bruker ikke har corona-virus-sykdom, men at han har lungebetennelse eller en annen sykdom som lett kan kureres med en reseptpliktig medisin.

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på noe jeg leste om at man kan få bakteriell lungebetennelse etter å ha blitt syk av corona-virus. 

Og så kan det hende at anonym bruker ikke har corona-virus-sykdom, men at han har lungebetennelse eller en annen sykdom som lett kan kureres med en reseptpliktig medisin.

Anonymkode: 6ce93...b91

Det kan jo hende, men i disse tider er sannsynligheten langt større for at det faktisk ER corona, spesielt med historien til vedkommende.

Bakteriell lungebetennelse etter corona er uvanlig og noe man gjerne får om man ligger på sykehus lenge (der kryr det av slike bakterier og man har nedsatt immunforsvar) mens viral lungebetennelse er kjennetegnet ved corona...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en ny video fra Italia

Ikke se den om dere blir lett skremt, men dette er ikke noen forkjølelse...

Til dere som tror dere har det, de fleste slipper heldigvis billigere unna...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, likestilling skrev:

Det kan jo hende, men i disse tider er sannsynligheten langt større for at det faktisk ER corona, spesielt med historien til vedkommende.

Bakteriell lungebetennelse etter corona er uvanlig og noe man gjerne får om man ligger på sykehus lenge (der kryr det av slike bakterier og man har nedsatt immunforsvar) mens viral lungebetennelse er kjennetegnet ved corona...

Jeg forstår. Takk for at du deler viktig informasjon! ❤️

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Takk for at du deler viktig informasjon! ❤️

Anonymkode: 6ce93...b91

:)

Jeg var nok litt utydelig der... det er muligens ikke uvanlig med bakteriell lungebetennelse etterpå om man blir smittet av noe, siden lungene kan bli skadet og sårbare, men at det skal være bakteriell lungebetennelse nå i første omgang høres usannsynlig ut. De som blir behandlet på sykehus får IV antibiotika for å forhindre bakterielle infeksjoner om de blir intubert f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, likestilling skrev:

:)

Jeg var nok litt utydelig der... det er muligens ikke uvanlig med bakteriell lungebetennelse etterpå om man blir smittet av noe, siden lungene kan bli skadet og sårbare, men at det skal være bakteriell lungebetennelse nå i første omgang høres usannsynlig ut. De som blir behandlet på sykehus får IV antibiotika for å forhindre bakterielle infeksjoner om de blir intubert f.eks.

Takk! :)

Hva tror du om dette?

""CONCLUSION People with blood group A have a significantly higher risk for acquiring COVID-19 compared with non-A blood groups, whereas blood group O has a significantly lower risk for the infection compared with non-O blood groups."

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v1

Det var noen som sa at de fleste skandinaver har blodgruppe A. Stemmer det?

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :)

Hva tror du om dette?

""CONCLUSION People with blood group A have a significantly higher risk for acquiring COVID-19 compared with non-A blood groups, whereas blood group O has a significantly lower risk for the infection compared with non-O blood groups."

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v1

Det var noen som sa at de fleste skandinaver har blodgruppe A. Stemmer det?

Anonymkode: 6ce93...b91

image.png.47fcd6a86a8e3b233dc833723d246192.png

Ja, det stemmer at skandinaver har mest A. Norge er på andreplass på A i verden, så dette er jo ikke godt nytt....om det stemmer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folkegruppe A 0 B AB
Samar 63 29 4 4
Portugisarar 53 35 8 4
Nordmenn 50 39 8 4
Sveitsarar 50 40 7 3
Svenskar 47 38 10 5
Spanjolar 47 38 10 5
Danskar 44 41 11 4
Tyskarar 43 41 11 5
Finnar 41 34 18 7
Ungarar 43 36 16 5
Bulgarar 44 32 15 8
Tsjekkarar 44 30 18 9
Islendingar 32 56 10 3
Irar 35 52 10 3
Skottar 34 51 12 3
Engelskmenn 42 47 9 3
Estarar 36 34 23 8
Latviarar 37 32 24 7
Russarar 36 33 23 8
Polakkar 39 33 20 9
Litauarar 34 40 20 6

https://nn.wikipedia.org/wiki/Blodtype

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, likestilling skrev:

image.png.47fcd6a86a8e3b233dc833723d246192.png

Ja, det stemmer at skandinaver har mest A. Norge er på andreplass på A i verden, så dette er jo ikke godt nytt....om det stemmer.

 

Takk! Får håpe at det ikke stemmer.  Jeg fant ikke noe om Italia hverken på den listen du postet eller den jeg postet.

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er korrekt informasjon

blood-type-europe.jpg

 

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, likestilling skrev:

Takk! :) 

36% i Italia har blodtype A?

Flere har forklart de høye dødstallene i Italia med at en stor del av befolkningen i Italia er veldig gamle, og at mange av de bor i generasjonsboliger der barn, foreldre, besteforeldre og ev oldeforeldre bor sammen (= mye kontakt (og dermed mer smitte?)).

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen land når de skal gi hverandre klem, så kysser de på kinnet samtidig som de gir klem. Det kan kanskje gi seg utslag i at flere blir smittet? Jeg vet ikke om Italienere gjør dette. Men jeg har hørt at Islendere gjør dette.

I noen land kysser de på munnen også.

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) 

36% i Italia har blodtype A?

Flere har forklart de høye dødstallene i Italia med at en stor del av befolkningen i Italia er veldig gamle, og at mange av de bor i generasjonsboliger der barn, foreldre, besteforeldre og ev oldeforeldre bor sammen (= mye kontakt (og dermed mer smitte?)).

Anonymkode: 6ce93...b91

Ja, det stemmer...

Jeg vet ikke med Italia, men jeg har sett noe nyere forskning som snakker om at viruset angriper blodet på et vis...

https://chemrxiv.org/articles/COVID-19_Disease_ORF8_and_Surface_Glycoprotein_Inhibit_Heme_Metabolism_by_Binding_to_Porphyrin/11938173

Slik jeg har forstått det gjør viruset at røde blodceller ikke lenger kan holde på jern som normalt og dermed kan ikke blodet ta opp oksygen som det skal...

Jeg har ikke sett så mye på dette ennå og det er litt lengre enn jeg klarer å holde følge, men det er mulig noen kan mer om det. I så fall kan det forklare en del av dette med blod og hvorfor det kan gå så ille for noen der de ikke klarer å holde oppe oksygenmetning, selv med ECMO.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...