Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Dvergsdal mener at Norge bør kjøpe inn store mengder av medikamentet og la apotekene selge det til dem som kommer med sår hals og lette forkjølelsessymptomer.

Han sa at vi kan unngå sykehusinnleggelser, store lungeskader, dødsfall og å stenge ned hele landet,

https://www.dn.no/helse/koronaviruset/statens-legemiddelverk/folkehelseinstituttet/tablettene-brukes-mot-korona-i-japan-men-norge-sier-nei/2-1-774976?fbclid=IwAR10oSt9bx7Ey_uhhDqTwJrh5PgOF8ieFf477ft1NPAk9fiLPqutpVotpoM

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvordan de skal skje i praksis.  Alle må loggføres med navn, alder, adr osv.  Testingen skal foregå sikkert hygiensk..  Hvordan fungerer denne maskinen?

Jeg vet ikke hvordan det foregår eller hvordan maskinen fungerer. Men det vil vel gå med mye beskyttelsesutstyr i forbindelse med prøvetakningene.

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dvergsdal mener at Norge bør kjøpe inn store mengder av medikamentet og la apotekene selge det til dem som kommer med sår hals og lette forkjølelsessymptomer.

Han sa at vi kan unngå sykehusinnleggelser, store lungeskader, dødsfall og å stenge ned hele landet,

https://www.dn.no/helse/koronaviruset/statens-legemiddelverk/folkehelseinstituttet/tablettene-brukes-mot-korona-i-japan-men-norge-sier-nei/2-1-774976?fbclid=IwAR10oSt9bx7Ey_uhhDqTwJrh5PgOF8ieFf477ft1NPAk9fiLPqutpVotpoM

Anonymkode: 6ce93...b91

Jeg er enig i at vi burde kjøpe inn medikamenter som vi vet fungerer (og forske mer), definitivt. Vi har fagmiljøer som kan gjøre forskning på "forsøksnivå", og de bør brukes. Hvorvidt disse medisinene skal deles ut til alle med med litt sår hals er jeg mer skeptisk til, men vi må få testet flere!

Noe av det viktigste vi kan gjøre nå er å teste så bredt som mulig og 100% isolere dem til det er trygt. Testingen kan være klinisk også, men det beste hadde vært hurtigtester med en bloddråpe, som Kina sier de har.

Urelatert:

https://nypost.com/2020/03/17/coronavirus-doctor-says-lung-scans-for-young-patients-were-nothing-short-of-terrifying/

Sitat

Coronavirus doctor says lung scans for young patients were ‘nothing short of terrifying’

[...]

He said CT scans indicated they were suffering from severe lung damage.

CT/røntgen er noe vi også kunne brukt om det kniper. Norge gjør for lite og for sent. Det er bedre å gjøre litt for mye og la folk sitte i isolasjon litt ekstra, enn å håpe på det beste...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, likestilling skrev:

Jeg er enig i at vi burde kjøpe inn medikamenter som vi vet fungerer (og forske mer), definitivt. Vi har fagmiljøer som kan gjøre forskning på "forsøksnivå", og de bør brukes. Hvorvidt disse medisinene skal deles ut til alle med med litt sår hals er jeg mer skeptisk til, men vi må få testet flere!

Noe av det viktigste vi kan gjøre nå er å teste så bredt som mulig og 100% isolere dem til det er trygt. Testingen kan være klinisk også, men det beste hadde vært hurtigtester med en bloddråpe, som Kina sier de har.

Urelatert:

https://nypost.com/2020/03/17/coronavirus-doctor-says-lung-scans-for-young-patients-were-nothing-short-of-terrifying/

CT/røntgen er noe vi også kunne brukt om det kniper. Norge gjør for lite og for sent. Det er bedre å gjøre litt for mye og la folk sitte i isolasjon litt ekstra, enn å håpe på det beste...

Jeg er enig med deg. Jeg håper at det blir gjort slike tiltak som du skriver om. 

Norge burde vært bedre forberedt. Jeg husker ikke hva det heter eller hvor jeg leste det, men Norge lagde en "kriseplan" (eller hva det heter) for flere år siden (etter svineinfluensaen), med tanke på neste pandemi, og de burde sørget for å ha både nok smittevernutstyr, respiratorer og andre ting på lager, i tillegg til at de burde ha laget klare planer på mange områder, og hatt eksperter og fabrikker og ingredienser klare til å lage medisiner og annet som trengs. Ekstra testmaskiner (hvis det finnes slike maskiner som kan teste hva som helst av prøver) kunne de vel også ha hatt stående klare på et lager? Antibac og masker m.m. til helsepersonell + til befolkningen + til butikker og alle som trenger det, kunne ha stått på kriselager rundt om kring og blitt delt ut på det tidspunktet viruset ble oppdaget.

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, likestilling skrev:

Ja, Ibux er ibuprofen. Det spørs hvor mye av effekten som kommer av "nåbruk" mot tidligere bruk. De som har brukt mye av disse lenge vil trolig ha oppjustert ACE2-reseptorer allerede, men reseptorer justerer seg hele tiden. Dette er tidlig forskning, og jeg vet egentlig ingenting utover det lille jeg har lest. Likevel, greit å dele.

Sannsynligvis (veldig) gjelder dette også andre NSAIDs (Nonsteroidal anti-inflammatory drug) som cataflam (voltaren etc.). Jeg vet ikke, men for sikkerhets skyld er det nok lurt å droppe dette om man skal dempe feber og symptomer. Som WHO sier, ikke ta NSAID nå...

Stort sett alle smertestillende som er reseptfrie utenom paracet er NSAID.

Jeg lurer på hva slags bakgrunn du har som kan sitte her og gi medisinsk råd? Er du lege?

Anonymkode: 546bc...9db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på hva slags bakgrunn du har som kan sitte her og gi medisinsk råd? Er du lege?

Anonymkode: 546bc...9db

Vedkommende har presisert i tråd etter tråd at h*n ikle er lege.

t.o

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva slags bakgrunn du har som kan sitte her og gi medisinsk råd? Er du lege?

Anonymkode: 546bc...9db

Man trenger ikke å være lege for å gjengi og dele forskning.

Det er mange som ikke vet om NSAIDs og rollen det kan ha ved denne sykdommen. Dette er nyttig informasjon, og kommer fra WHO. Frankrike har også advart mot dette.

Å vite at "Ibux" er ibuprofen som er et NSAID er heller ikke noe man trenger å være lege for. Ingen ting av det du siterer er kontroversielt og bare videreformidling av råd fra leger og WHO som kanskje ikke er velkjent for alle ennå.

Og som sagt over; jeg har gang på gang sagt at jeg ikke er lege. Om noen leger vil ta på seg jobben med å gi medisinske råd i en tråd så hadde det bare vært positivt, men akkurat når det gjelder dette er det ingen grunn til at leger skal kunne noe mer enn andre som leser de samme forskningsrapportene i The Lancet. Det er helt ny kunnskap.

https://www.nytimes.com/2020/03/17/health/coronavirus-ibuprofen.html

https://www.france24.com/en/20200317-avoid-taking-ibuprofen-for-covid-19-symptoms-who

Sitat

The World Health Organization recommended Tuesday that people suffering COVID-19 symptoms avoid taking ibuprofen, after French officials warned that anti-inflammatory drugs could worsen effects of the virus.

Det er ikke rakettforskning å tolke dette, så får man velge om man vil stole på WHO eller ikke. Å videreformidle advarselen må uansett være innenfor.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd og informasjon! :) 

 Jeg spurte av nysgjerrighet.

Hva er ARDS?

Unntaket som du forteller om, er det pasienter med astma og KOLS som stort sett får kontraindisert med intravenøs steroidbehandling? Får de dette ved corona-virus-sykdom?

Anonymkode: 6ce93...b91

ARDS står for acute respiratory distress syndrome, altså akutt lungesvikt, som rammer noen prosent av de som får Covid-19. 
Jeg skjønte ikke helt spørsmålet ditt, men det kan være fordi jeg formulerte meg uklart første gang. Det jeg mente, var at man velger stort sett alltid å gi pasienter med KOLS/astma steroider ved lungesvikt, da det har en sentral rolle i behandlingen ved disse sykdommene, men ikke ellers. Følgelig skal du da ikke slutte på den faste astmamedisiner din. 
 

Jeg har forøvrig skummet gjennom de siste sidene av tråden med nysgjerrighet, og det er mange meninger og innspill vedrørende forskning på alternativ prøvetaking, eksperimentell behandling fremført av folk som åpenbart ikke har innsikt i hva vi faktisk bedriver på sykehusene og i fagmiljøene om dagen. 
I den forbindelse vil jeg opplyse om at pasienter med Covid-19 behandles med klorokin/Plaquenil på lav indikasjon, vi er i gang med å få tillatelse til å bruke Remdesivir i eksperimentelt øyemed, vi er veldig godt klar over teoretiske indisier på at behandling med ACE-hemmere/angiotensinreseptorblokkere kan gi et (teoretisk) forverret forløp, men at ESC foreløpig ikke anbefaler å automatisk seponere denne medisinen hos Covid-pasienter og i hvertfall ikke hos de med hjertesvikt. Vi tar CT på svært mange, under hensyntagen til at hele CT-laben må smittevaskes etterpå og at dette begrenser kapasiteten da CT-maskiner stort sett er i døgndrift fra før av. 
Vi er ikke idioter som ikke følger med i all forskningen som publiseres med andre ord😉

Anonymkode: 5d3d4...236

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må droppe KG i noen dager. Alle de skremsels-scenarioene og dommedagsprofetiene er ikke godt for psyken å lese.

Det blir som det blir. Det er umulig å forutsi eller spå hvordan dette vil gå.

 

Anonymkode: 6ecb6...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ARDS står for acute respiratory distress syndrome, altså akutt lungesvikt, som rammer noen prosent av de som får Covid-19. 
Jeg skjønte ikke helt spørsmålet ditt, men det kan være fordi jeg formulerte meg uklart første gang. Det jeg mente, var at man velger stort sett alltid å gi pasienter med KOLS/astma steroider ved lungesvikt, da det har en sentral rolle i behandlingen ved disse sykdommene, men ikke ellers. Følgelig skal du da ikke slutte på den faste astmamedisiner din. 
 

Jeg har forøvrig skummet gjennom de siste sidene av tråden med nysgjerrighet, og det er mange meninger og innspill vedrørende forskning på alternativ prøvetaking, eksperimentell behandling fremført av folk som åpenbart ikke har innsikt i hva vi faktisk bedriver på sykehusene og i fagmiljøene om dagen. 
I den forbindelse vil jeg opplyse om at pasienter med Covid-19 behandles med klorokin/Plaquenil på lav indikasjon, vi er i gang med å få tillatelse til å bruke Remdesivir i eksperimentelt øyemed, vi er veldig godt klar over teoretiske indisier på at behandling med ACE-hemmere/angiotensinreseptorblokkere kan gi et (teoretisk) forverret forløp, men at ESC foreløpig ikke anbefaler å automatisk seponere denne medisinen hos Covid-pasienter og i hvertfall ikke hos de med hjertesvikt. Vi tar CT på svært mange, under hensyntagen til at hele CT-laben må smittevaskes etterpå og at dette begrenser kapasiteten da CT-maskiner stort sett er i døgndrift fra før av. 
Vi er ikke idioter som ikke følger med i all forskningen som publiseres med andre ord😉

Anonymkode: 5d3d4...236

Flott innlegg, håper du blir i tråden og deler litt innsikt der du kan :) Det er veldig greit å få vite hva som foregår i praksis også. Jeg har aldri hatt mistro til helsevesenet og behandlingen som gis der, og heller ikke at de/dere ligger bakpå når det gjelder metoder. For mindel har kritikken vært på systemnivå, der det fra toppen ikke gis klare beskjeder til dem under, og at man f.eks. ikke klarer å skaffe verneutstyr selv med så gode tidsfrister som man fikk. Da det ble klart at dette var i Italia i store mengder var det fortsatt mulig å skaffe relativt store mengder av verneustyr. Det er bare klorokin som brukes så langt? Hvordan er det med lagerstatus der? Det ville ikke overrasket meg om vi ikke hadde så mye malariamedisin på lager. Vet du om tidligere kronisk bruk av NSAIDs vil ha noe å si, altså er reseptorene oppregulerte i lang tid, eller går denne oppreguleringen tilbake? Hvilken tidsperiode snakker vi her? Dager? Uker? Måneder? Det varierer mye mellom forskjellige reseptorer og medikamenter...

Hva kan du si om CT så langt? Har studiene fra Kina et poeng når de sier at CT så å si alltid viser endringer i lunger ved Covid-19? Vil dette hypotetisk sett kunne brukes som diagnostisering alene, eller bruker må man også ha positiv RT-PCR?

Det er bra at dere får tillatelse til å teste Remdesivir :)

Hva tenker du om denne studien?

https://chemrxiv.org/articles/COVID-19_Disease_ORF8_and_Surface_Glycoprotein_Inhibit_Heme_Metabolism_by_Binding_to_Porphyrin/11938173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italia melder om 475 nye dødsfall. 

Kilde: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e7258cb8f872569aae5cfac

Dermed er det nesten oppe i 3000 døde. Med den økningen i døde de har hver dag nå, så ser det ut som at de i morgen kommer til å ha passert Kina med antall døde og vi dermed ha flest registrerte dødsfall i verden. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, missmcbeal skrev:

Italia melder om 475 nye dødsfall. 

Kilde: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e7258cb8f872569aae5cfac

Dermed er det nesten oppe i 3000 døde. Med den økningen i døde de har hver dag nå, så ser det ut som at de i morgen kommer til å ha passert Kina med antall døde og vi dermed ha flest registrerte dødsfall i verden. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Shit. :( Jeg gruer meg alltid til Italias daglige tall, det er vondt å se hvor mye det øker.

Anonymkode: dcad1...620

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg lurer på: hvordan har INGEN dødd i Østerrike enda? Var det ikke flere hundre nordmenn som hadde blitt smittet der? Så utbruddet der må jo være ganske stor der (selv om bekreftede tilfeller er lavt) og allikevel ingen døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Det jeg lurer på: hvordan har INGEN dødd i Østerrike enda? Var det ikke flere hundre nordmenn som hadde blitt smittet der? Så utbruddet der må jo være ganske stor der (selv om bekreftede tilfeller er lavt) og allikevel ingen døde?

Det er 4 som har dødd av viruset i Østerrike:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Hvor har du det i fra at det er ingen dødsfall? For orden skyld, de røde tallene viser bare antall NYE dødsfall i dag. Kolonnen til venstre for de røde tallene viser antall døde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det er 4 som har dødd av viruset i Østerrike:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Hvor har du det i fra at det er ingen dødsfall? For orden skyld, de røde tallene viser bare antall NYE dødsfall i dag. Kolonnen til venstre for de røde tallene viser antall døde. 

Da har jeg sett feil! 

Men fortsatt så er det svært lite med tanke på at så mange nordmenn ble smittet der? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Heisann1234 skrev:

Da har jeg sett feil! 

Men fortsatt så er det svært lite med tanke på at så mange nordmenn ble smittet der? 

Det er fortsatt veldig tidlig i epidemien. Det tar tid før folk utvikler alvorlige symptomer. Det bare å se på Italia. Dødsfalla stiger jo og stiger jo bare hver dag. Nå har vi 86 innleggelser på sykehus i Norge, for en uke siden hadde vi...? Det tar tid, men vi vil nok se flere og flere dødsfall i Norge fremover (forhåpentligvis ikke så ille som Italia da..). 

Til toppen er nådd.
 

FHI sin prognose nå anslår  at toppen i Norge blir mellom mai - august, vil anta at det samme kan gjelde Østerrike. Når det gjelder Østerrike så står det i VG i dag at mange av de smitta tilfella oppstod fra en Afterski-bar. En tysk servitør var smittet av viruset, og har antagelig spredd det til mange i baren. Det kan godt tenkes at spredningen i Østerrike har oppstått fra skianleggene, men at det først og fremst er turistene som har fått det først og tatt det med seg videre, før det begynte å spre seg selv i Østerrike. Det forklarer hvorfor så mange fikk smitten fra Østerrike, før det selv ble utbredt blant befolkningen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det er fortsatt veldig tidlig i epidemien. Det tar tid før folk utvikler alvorlige symptomer. Det bare å se på Italia. Dødsfalla stiger jo og stiger jo bare hver dag. Nå har vi 86 innleggelser på sykehus i Norge, for en uke siden hadde vi...? Det tar tid, men vi vil nok se flere og flere dødsfall i Norge fremover (forhåpentligvis ikke så ille som Italia da..). 

Til toppen er nådd.
 

FHI sin prognose nå anslår  at toppen i Norge blir mellom mai - august, vil anta at det samme kan gjelde Østerrike. Når det gjelder Østerrike så står det i VG i dag at mange av de smitta tilfella oppstod fra en Afterski-bar. En tysk servitør var smittet av viruset, og har antagelig spredd det til mange i baren. Det kan godt tenkes at spredningen i Østerrike har oppstått fra skianleggene, men at det først og fremst er turistene som har fått det først og tatt det med seg videre, før det begynte å spre seg selv i Østerrike. Det forklarer hvorfor så mange fikk smitten fra Østerrike, før det selv ble utbredt blant befolkningen der.

Skjønner. Det er virkelig skremmende å se det som skjer i Italia. Sikkert mange som dør som kunne blitt reddet og. Håper det tallet snart kan snu og begynne å synke igjen. Føler at det ikke kan bli verre men så tar jeg feil hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte at det var en konspirasjonsteori ang 2020 noe som ville utrydde mange på jorden, så skulle den komme igjen i 2030, får så å forsvinne helt 

Anonymkode: e38d6...ea0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småbrise, og gidder ikke å lese alt men jeg er rimelig forbanna.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAxrr9/flere-kommuner-ber-folk-som-har-smittevernustyr-ta-kontakt?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Får ikke dette konsekvenser så gir jeg rett og slett opp. Hvordan kan myndighetene, byer, bydeler, sykehus og sykehjem være så lite forberedt på noe som minner om "influensa" (for å gi følelsen for hvordan det blir håndtert). Herregud, barnehagen har nok antibac for noen måneder og deg har jeg også. Jeg begynner å miste all tiltro til våre folkevalgte og deres spesialister. Det er veldig synd for det er faktisk jobben deres.. at jeg slipper å bekymre meg for om vi fortsatt får inn varer (medisiner, utstyr osv) at familien min er trygg og at vi ikke må ha våpen. Det er deres jobb og de gjør den fryktelig dårlig. Faen. Ikke alle for en, men den sterkes rett. 

Anonymkode: 7ffc5...6e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...