Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Jeg så heller ingen som vasket hender, spritet hender eller som brukte hansker blant kundene på matbutikken i dag.

 

Sitat

Fram til nå har sykehuset i Stavanger kunnet ta opp mot omtrent 350tester, corona eller vanlige, daglig. Men de har nå bestilt en ny maskin kalt  Cobas 6800 som  åpner for muligheten til å teste 1000 personer daglig, skriver Stavanger Aftenblad.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194047

 

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Alivamale skrev:

Men da er det bedre å linke til forskningen, som du har gjort her, ikke til hva tilfeldige sofaeksperter på Flashback tolker og mener. 
 

Dokumentet du linker til er en pre-print som ikke er peer reviewed. Artikkelen er ikke antatt og publisert enda, engang.

Dessuten skriver forskerne at: « It should be emphasized that due to the imitations discussed above, one should be cautious to use this study to guide clinical practice at this time. This study encourages further studies»

Alt i alt kan man ikke si at dette er en «fasit», til det kreves det mer forskning. 

Det er jeg jo enig i, jeg skriver også at det ER en preprint, men at jeg har lest/hørt det før... det burde jo alltid vises til forskning, men akkurat det med at det var en (kraftig) overrepresentasjon avo folk med type A i Kina mener jeg på at jeg har sett en annen plass også, og det er en såpass enkel studie (mer eller mindre bare å telle) at det skal mye til at det er feil tror jeg?

Uansett, tiden vil vise, og det andre jeg sa før, om at blodet blir angrepet er mer usikkert.. jeg kan ikke "stå inne for det" eller vise til definitiv forskning, men det er mange indisier på at et er en ukjent faktor her...

Mekanismen er omtrent som jeg beskrev. Vi vet fra før at viruset dreper hvite blodceller, men den gjør etter sigende noe med de røde og hemoglobin som gjør at det ikke kan binde seg like effektivt til oksygen lenger. Om det også påvirker binding til CO2 ville vært interessant, og ville forklart hvordan man kan få så lav o2-metning uten å merke noe til det i visse tilfeller, som det kan virke som skjer hos noen av de som kollapser...

Dette er mest spekulasjon, men det er mulig noen kan finne noe om det. Jeg i alle fall lest dette, så det er ikke noe jeg finner på. Om det er "sikkert" er en annen ting.

Her er noen annet nytt:

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext

Sitat

 In a third study, of 140 patients who were admitted to hospital with COVID-19, 30% had hypertension and 12% had diabetes. Notably, the most frequent comorbidities reported in these three studies of patients with COVID-19 are often treated with angiotensin-converting enzyme (ACE) inhibitors; however, treatment was not assessed in either study.

Jeg kan ikke sitere her, men ..

Sitat

The expression of ACE2 is substantially increased in patients with type 1 or type 2 diabetes, who are treated with ACE inhibitors and angiotensin II type-I receptor blockers (ARBs).

ACE2, som viruset binder seg til i lunger, blir oppregulert av medisin som normalt sett skal gjøre andre ting.

Her er det viktigste:

Sitat

ACE2 can also be increased by thiazolidinediones and ibuprofen

https://www.straitstimes.com/world/united-states/avoid-self-medication-with-ibuprofen-against-covid-19-symptoms-who

Sitat

Coronavirus: Avoid taking ibuprofen for Covid-19 symptoms, says WHO

 

Ikke ta ibuprofen eller andre NSAIDs! Selv om de ikke er nevnt er virkemåten så lik at det er best å la være. Det virker egentlig som om man generelt bør være veldig forsiktig med medisiner. Hittil er det utrolig mye vi ikke vet.

Det kan virke som om klorokin og HIV-medisiner har god effekt, men vi har neppe mye av dette på lager i Norge. Det skulle imidlertid være ganske lett å fremstille klorokin, dersom man hadde fått på plass noen laboratorier som kunne produsere farmasiprodukter så fort som mulig...

Fra Wikipedia, ganske enkelt molekyl som skulle være relativt enkelt å lage:

Bilderesultater for chloroquine

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, likestilling skrev:

Ikke ta ibuprofen eller andre NSAIDs! Selv om de ikke er nevnt er virkemåten så lik at det er best å la være. Det virker egentlig som om man generelt bør være veldig forsiktig med medisiner.

Betyr det at man ikke skal ta Ibux? Hva er NSAIDs?

Skal man heller ikke ta Paracet o.l.?

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, likestilling skrev:

Det er jeg jo enig i, jeg skriver også at det ER en preprint, men at jeg har lest/hørt det før... det burde jo alltid vises til forskning, men akkurat det med at det var en (kraftig) overrepresentasjon avo folk med type A i Kina mener jeg på at jeg har sett en annen plass også, og det er en såpass enkel studie (mer eller mindre bare å telle) at det skal mye til at det er feil tror jeg?

Uansett, tiden vil vise, og det andre jeg sa før, om at blodet blir angrepet er mer usikkert.. jeg kan ikke "stå inne for det" eller vise til definitiv forskning, men det er mange indisier på at et er en ukjent faktor her...

Mekanismen er omtrent som jeg beskrev. Vi vet fra før at viruset dreper hvite blodceller, men den gjør etter sigende noe med de røde og hemoglobin som gjør at det ikke kan binde seg like effektivt til oksygen lenger. Om det også påvirker binding til CO2 ville vært interessant, og ville forklart hvordan man kan få så lav o2-metning uten å merke noe til det i visse tilfeller, som det kan virke som skjer hos noen av de som kollapser...

Dette er mest spekulasjon, men det er mulig noen kan finne noe om det. Jeg i alle fall lest dette, så det er ikke noe jeg finner på. Om det er "sikkert" er en annen ting.

Her er noen annet nytt:

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext

Jeg kan ikke sitere her, men ..

ACE2, som viruset binder seg til i lunger, blir oppregulert av medisin som normalt sett skal gjøre andre ting.

Her er det viktigste:

https://www.straitstimes.com/world/united-states/avoid-self-medication-with-ibuprofen-against-covid-19-symptoms-who

 

Ikke ta ibuprofen eller andre NSAIDs! Selv om de ikke er nevnt er virkemåten så lik at det er best å la være. Det virker egentlig som om man generelt bør være veldig forsiktig med medisiner. Hittil er det utrolig mye vi ikke vet.

Det kan virke som om klorokin og HIV-medisiner har god effekt, men vi har neppe mye av dette på lager i Norge. Det skulle imidlertid være ganske lett å fremstille klorokin, dersom man hadde fått på plass noen laboratorier som kunne produsere farmasiprodukter så fort som mulig...

Fra Wikipedia, ganske enkelt molekyl som skulle være relativt enkelt å lage:

Bilderesultater for chloroquine

 

Hah. En fordel for oss med kronisk tarmsykdom. NSAIDs er bensin magen for UC og Chrons og skal ikke tas. Leste at det i Kina ikke var rapportert noen døde med kronisk tarmsykdom.


Ibuprofen og NSAID generelt virker å være en tvilsom medisin. Bare en liten tanke som slo meg nå, men unge spreke folk som gjerne løper, pådrar seg jo ofte muskelskader, som blir behandlet enten lokalt eller oral med Ibuprofen f.eks. Kan dette være grunnen til at tilsynelatende friske spreke menn pådrar seg alvorlig lungeinfeksjon? 

 

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at man ikke skal ta Ibux? Hva er NSAIDs?

Skal man heller ikke ta Paracet o.l.?

Anonymkode: 6ce93...b91

Paracet er ikke NSAID. Tror det skal gå fint. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, missmcbeal skrev:

Paracet er ikke NSAID. Tror det skal gå fint. 

Takk! ❤️

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk! ❤️

Anonymkode: 6ce93...b91

Du må selvfølgelig bare passe på å holde deg innenfor anbefalt mengde. Det er velkjent at for mye Paracet og over tid ikke er bra for leveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, missmcbeal skrev:

Du må selvfølgelig bare passe på å holde deg innenfor anbefalt mengde. Det er velkjent at for mye Paracet og over tid ikke er bra for leveren.

Takk! :) 

1 time siden, likestilling skrev:

Det er jeg jo enig i, jeg skriver også at det ER en preprint, men at jeg har lest/hørt det før... det burde jo alltid vises til forskning, men akkurat det med at det var en (kraftig) overrepresentasjon avo folk med type A i Kina mener jeg på at jeg har sett en annen plass også, og det er en såpass enkel studie (mer eller mindre bare å telle) at det skal mye til at det er feil tror jeg?

Uansett, tiden vil vise, og det andre jeg sa før, om at blodet blir angrepet er mer usikkert.. jeg kan ikke "stå inne for det" eller vise til definitiv forskning, men det er mange indisier på at et er en ukjent faktor her...

Mekanismen er omtrent som jeg beskrev. Vi vet fra før at viruset dreper hvite blodceller, men den gjør etter sigende noe med de røde og hemoglobin som gjør at det ikke kan binde seg like effektivt til oksygen lenger. Om det også påvirker binding til CO2 ville vært interessant, og ville forklart hvordan man kan få så lav o2-metning uten å merke noe til det i visse tilfeller, som det kan virke som skjer hos noen av de som kollapser...

Dette er mest spekulasjon, men det er mulig noen kan finne noe om det. Jeg i alle fall lest dette, så det er ikke noe jeg finner på. Om det er "sikkert" er en annen ting.

Her er noen annet nytt:

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext

Jeg kan ikke sitere her, men ..

ACE2, som viruset binder seg til i lunger, blir oppregulert av medisin som normalt sett skal gjøre andre ting.

Her er det viktigste:

https://www.straitstimes.com/world/united-states/avoid-self-medication-with-ibuprofen-against-covid-19-symptoms-who

 

Ikke ta ibuprofen eller andre NSAIDs! Selv om de ikke er nevnt er virkemåten så lik at det er best å la være. Det virker egentlig som om man generelt bør være veldig forsiktig med medisiner. Hittil er det utrolig mye vi ikke vet.

Det kan virke som om klorokin og HIV-medisiner har god effekt, men vi har neppe mye av dette på lager i Norge. Det skulle imidlertid være ganske lett å fremstille klorokin, dersom man hadde fått på plass noen laboratorier som kunne produsere farmasiprodukter så fort som mulig...

Fra Wikipedia, ganske enkelt molekyl som skulle være relativt enkelt å lage:

Bilderesultater for chloroquine

 

Takk! :) 

Er det sånn at betennelse er kroppens forsvar mot virus og/ eller infeksjoner?

Og er det da en fordel å ikke ha brukt betennelsesnedsettende medisiner i tiden før og og i tiden mens man har coronavirus-infeksjon, med tanke på kroppens forsvar?

Jeg tenker på bl.a. slikt som Flutide (som er et kortikosteroid til inhalasjon ved astma. Flutide motvirker slimdannelse og hevelse i luftveiene. Dermed blir det lettere å puste, og brukt regelmessig vil symptomer på astma reduseres).
https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-flutide-glaxosmithkline-559271

Jeg mener, hvis man ikke er avhengig av å ta slik medisin daglig, kan det være lurt å la være å bruke den i disse virus-tider?

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) 

Takk! :) 

Er det sånn at betennelse er kroppens forsvar mot virus og/ eller infeksjoner?

Og er det da en fordel å ikke ha brukt betennelsesnedsettende medisiner i tiden før og og i tiden mens man har coronavirus-infeksjon, med tanke på kroppens forsvar?

Jeg tenker på bl.a. slikt som Flutide (som er et kortikosteroid til inhalasjon ved astma. Flutide motvirker slimdannelse og hevelse i luftveiene. Dermed blir det lettere å puste, og brukt regelmessig vil symptomer på astma reduseres).
https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-flutide-glaxosmithkline-559271

Jeg mener, hvis man ikke er avhengig av å ta slik medisin daglig, kan det være lurt å la være å bruke den i disse virus-tider?

Anonymkode: 6ce93...b91

Nei, du må på ingen måte seponere inhalasjonssteroidene dine nå! Ved ARDS er det stort sett kontraindisert med intravenøs steroidbehandling (som ellers brukes ved refraktært septisk sjokk og lignende), men unntaket er pasienter med obstruktive lungesykdommer, det vil si astma eller KOLS. Dette er det bred enighet om i intensivmiljøene rundt om i verden. 
 

Stusser forøvrig over at du stiller et så prekært spørsmål vedrørende din egen helse til en tilfeldig forumbruker på KG. Burde du ikke heller henvendt deg til fastlegen din?

Anonymkode: 5d3d4...236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må på ingen måte seponere inhalasjonssteroidene dine nå! Ved ARDS er det stort sett kontraindisert med intravenøs steroidbehandling (som ellers brukes ved refraktært septisk sjokk og lignende), men unntaket er pasienter med obstruktive lungesykdommer, det vil si astma eller KOLS. Dette er det bred enighet om i intensivmiljøene rundt om i verden. 
 

Stusser forøvrig over at du stiller et så prekært spørsmål vedrørende din egen helse til en tilfeldig forumbruker på KG. Burde du ikke heller henvendt deg til fastlegen din?

Anonymkode: 5d3d4...236

Takk for råd og informasjon! :) 

 Jeg spurte av nysgjerrighet.

Hva er ARDS?

Unntaket som du forteller om, er det pasienter med astma og KOLS som stort sett får kontraindisert med intravenøs steroidbehandling? Får de dette ved corona-virus-sykdom?

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har folk startet å hamstre diverse astma medisiner, ei jeg kjenner fikk ikke tatt ut, ettersom lokal apoteket er tomme for de to hun bruker. Neste Apotek ligger 1t unna 😕 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i denne tråden noen linker som viste til at menn ( x og y gen) har dårligere immunforsvar og blir hardere rammet av influensa generelt. Kvinner er mer motstandsdyktig da vi har to av X genet. 

Vil dette si at østrogen kan hjelpe mot de hardest rammede eller er jeg helt på villspor da det er et hormon?

Bare en tanke jeg ikke klarte å bli kvitt..

Anonymkode: 728e3...344

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chizue skrev:

Vel, nå har folk startet å hamstre diverse astma medisiner, ei jeg kjenner fikk ikke tatt ut, ettersom lokal apoteket er tomme for de to hun bruker. Neste Apotek ligger 1t unna 😕 

Kan hun bestille fra nettapotek og få det levert i post i butikk eller i postkassen?

Farmasiet og flere andre nettapotek leverer reseptmedisiner.

Anonymkode: 6ce93...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Psilocybe skrev:


Takk for svaret! Skal prøve å skaffe meg et oksymeter i dag, hvis det ikke er utsolgt overalt. 

Forøvrig føler jeg meg bedre i dag. Og jeg (og samboeren min) har også tenkt at disse smertene kan være muskelsmerter som skyldes angst, altså noceboeffekten. Mtp. at smertene omtrent er fraværende (hittil) i dag, vil jeg ikke ringe og overbelaste telefonlinjer som fra før av sikkert er fulle av folk som trenger mer hjelp enn meg. 

Er det en slik? https://www.apotek1.no/produkter/oksymeter-sb200-802119p

Finnes det billigere utgaver?

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at man ikke skal ta Ibux? Hva er NSAIDs?

Skal man heller ikke ta Paracet o.l.?

Anonymkode: 6ce93...b91

Ja, Ibux er ibuprofen. Det spørs hvor mye av effekten som kommer av "nåbruk" mot tidligere bruk. De som har brukt mye av disse lenge vil trolig ha oppjustert ACE2-reseptorer allerede, men reseptorer justerer seg hele tiden. Dette er tidlig forskning, og jeg vet egentlig ingenting utover det lille jeg har lest. Likevel, greit å dele.

Sannsynligvis (veldig) gjelder dette også andre NSAIDs (Nonsteroidal anti-inflammatory drug) som cataflam (voltaren etc.). Jeg vet ikke, men for sikkerhets skyld er det nok lurt å droppe dette om man skal dempe feber og symptomer. Som WHO sier, ikke ta NSAID nå...

Stort sett alle smertestillende som er reseptfrie utenom paracet er NSAID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en slik? https://www.apotek1.no/produkter/oksymeter-sb200-802119p

Finnes det billigere utgaver?

Anonymkode: 6ce93...b91

Ja, det er en slik. Ja, det finnes billigere, men neppe noe du får tak i på veldig kort tid. Man kunne kjøpe slikt fra Kina for 150 kroner for noen år siden...

Man utelukker ikke at man er syk ved å ha god o2-metning, men man vet i alle fall om man havner under farlig lavt nivå der man virkelig må ha hjelp. Hvis man ellers er frisk og rask bør den ligge på 98%+ etter "god pust", men det blir ikke "farlig" før rundt 90%. Ta dette med en klype salt da det er individuelle forskjeller og avhenger av mye, men når man kommer ned mot 80 får man hypoksi og besvimer, eventuelt organsskader. Kanskje en lege kan svare mer på slike ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, likestilling skrev:

Ja, Ibux er ibuprofen. Det spørs hvor mye av effekten som kommer av "nåbruk" mot tidligere bruk. De som har brukt mye av disse lenge vil trolig ha oppjustert ACE2-reseptorer allerede, men reseptorer justerer seg hele tiden. Dette er tidlig forskning, og jeg vet egentlig ingenting utover det lille jeg har lest. Likevel, greit å dele.

Sannsynligvis (veldig) gjelder dette også andre NSAIDs (Nonsteroidal anti-inflammatory drug) som cataflam (voltaren etc.). Jeg vet ikke, men for sikkerhets skyld er det nok lurt å droppe dette om man skal dempe feber og symptomer. Som WHO sier, ikke ta NSAID nå...

Stort sett alle smertestillende som er reseptfrie utenom paracet er NSAID.

Takk for at du deler viktig informasjon som er til hjelp for mange ❤️

Jeg bruker heldigvis ingen smertestillende medisiner til vanlig.

Sitat

Remdesivir har Läkemedelsverket nu bestämt att man får använda vid svår fall av covid19 i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/medicin-mot-malaria-och-hiv-testas-mot-coronaviruset/

Er det bestemt hvilke medisiner som skal brukes i Norge mot covid19?

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bestemt hvilke medisiner som skal brukes i Norge mot covid19?

Anonymkode: 6ce93...b91

Nei, enn så lenge er alt på forskningsstadier, men det som er viktig å huske er at slik det går nå så er det UMULIG å få tak i store volumer av en medisin som virker, om man skulle finne noe. Det er veldig mange som er lovende i varierende grad, men vi vil aldri kunne få kjøpt nok til å behandle folk.

Det vi burde undersøkt var mulighetene for å produsere slike ting selv... hvor lang tid hadde vi trengt på å få i gang produksjon av noen enkle kjemikalier? Hva har vi av eksisterende infrastruktur? 

Vi har vel omtrent ingentnig lengre... 😐 Vi er vanvittig dårlig rustet på mange vis, fordi vi er et lite land og vi har ikke noe egenproduksjon av slikt. Selv kjemikalier blir vanskelig å få tak i fremover.

Dette er en av grunnene til at det ville betydd enormt mye å få utsatt utbruddet her lengst mulig, siden det kan dukke opp medisin som fungerer etter hvert, og vi kunne brukt tiden til å hamstre utstyr og medisiner på nasjonalt nivå og rett og slett forberedt oss.

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA51031720&t=24s

Debatten i kveld anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, likestilling skrev:

Nei, enn så lenge er alt på forskningsstadier, men det som er viktig å huske er at slik det går nå så er det UMULIG å få tak i store volumer av en medisin som virker, om man skulle finne noe. Det er veldig mange som er lovende i varierende grad, men vi vil aldri kunne få kjøpt nok til å behandle folk.

Det vi burde undersøkt var mulighetene for å produsere slike ting selv... hvor lang tid hadde vi trengt på å få i gang produksjon av noen enkle kjemikalier? Hva har vi av eksisterende infrastruktur? 

Vi har vel omtrent ingentnig lengre... 😐 Vi er vanvittig dårlig rustet på mange vis, fordi vi er et lite land og vi har ikke noe egenproduksjon av slikt. Selv kjemikalier blir vanskelig å få tak i fremover.

Dette er en av grunnene til at det ville betydd enormt mye å få utsatt utbruddet her lengst mulig, siden det kan dukke opp medisin som fungerer etter hvert, og vi kunne brukt tiden til å hamstre utstyr og medisiner på nasjonalt nivå og rett og slett forberedt oss.

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA51031720&t=24s

Debatten i kveld anbefales!

Takk! Du er veldig klok ❤️

Sitat

Tablettene brukes mot korona i Japan - men Norge sier nei
I løpet av to dager kan lege Peter Dvergsdal få flydd inn tabletter til behandling av 5000 pasienter. Legemiddelet brukes i Japan og Kina til behandling av koronavirus. Men i Norge sier Statens Legemiddelverk nei.
https://www.dn.no/helse/koronaviruset/statens-legemiddelverk/folkehelseinstituttet/tablettene-brukes-mot-korona-i-japan-men-norge-sier-nei/2-1-774976?fbclid=IwAR10oSt9bx7Ey_uhhDqTwJrh5PgOF8ieFf477ft1NPAk9fiLPqutpVotpoM

 

Anonymkode: 6ce93...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så heller ingen som vasket hender, spritet hender eller som brukte hansker blant kundene på matbutikken i dag.

 

 

Anonymkode: 6ce93...b91

Jeg skjønner ikke helt hvordan de skal skje i praksis.  Alle må loggføres med navn, alder, adr osv.  Testingen skal foregå sikkert hygiensk..  Hvordan fungerer denne maskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...