Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ta et eksempel fra butikken igår.  Møtte den lokale 'fylliken'. Han er veldig hyggelig og prater alltid til meg og andre. Stinker jo fyll. Men igår var han edru for han hadde vært på tiltak hos nav fortalte han. Men lukten satt i. Og jeg sto der stiv av skrekk. Hjem til pillene.

Anonymkode: 6d036...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mina som svarer her;

Jeg drikker ikke selv(tabletter) og jeg merker veldig fort om noen drakk igår. Jeg tror at siden min ptsd trigges av folk som er påvirket så 'snuser'jeg etter det. Utrolig slitsomt. Jeg leter etter anomaliteter i alle og alt. Jeg føler meg fryktelig utrygg hvis folk lukter alkohol. Tilsvarende føler jeg meg trygg om folk lukter kaffe og røyk. Sprøtt?

Anonymkode: 6d036...f31

Du lukter at folk har drukket kaffe? Sånn uten at noen puster direkte på deg? Begynner å lure på om min luktesans er dårlig...

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du lukter at folk har drukket kaffe? Sånn uten at noen puster direkte på deg? Begynner å lure på om min luktesans er dårlig...

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Hehe, ja. Men jeg har abnormal luktesans. Den blir enda verre når jeg er gravid. Kompisen til mannen min sier ikke at jeg er gravid når jeg er det, men at jeg har superkrefter😂

 

Men det jeg mente selv om jeg lukter kaffe på langt hold, er at om jeg kommer hjem til noen og det lukter kaffe og røyk så minner det meg om mamma og da føler jeg meg trygg. 

Anonymkode: 6d036...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ta et eksempel fra butikken igår.  Møtte den lokale 'fylliken'. Han er veldig hyggelig og prater alltid til meg og andre. Stinker jo fyll. Men igår var han edru for han hadde vært på tiltak hos nav fortalte han. Men lukten satt i. Og jeg sto der stiv av skrekk. Hjem til pillene.

Anonymkode: 6d036...f31

Ja, men da tolker jeg det som at han er en klassisk «ikkefungerende fyllik»? Typ ikke har dusjet, skiftet klær spist andre måltider etc. Da Skulle jeg også greid å lukte  «gammel fyll.»

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg skulle opprette en tråd der man kan finne trøst og støtte. Om vi kaller det alkoholiker, fungerende alkoholiker, forhøyet alkoholkonsum, i grenseland eller noe annet spiller ingen rolle. Fokuset er hjelp, støtte og trøst og over alt ingen dømming! Hvis du tenker å si noe negativt og dømmende, så gå en runde med deg selv og spør deg selv om det du sier hjelper andre.  

Regner med mange vil være anonyme, og da er det fint om dere finner på et navn man undertegner med slik at vi ikke går i surr med ABer. 

Jeg begynner med meg selv jeg er i 30årene har ett barn og ett på vei. Jeg har egentlig det perfekte a4 livet, med fint hus, biler, mann, barn, god utdannelse, god jobb etc. Jeg har heller ingen i familien som har alkoholproblemer, så ingen unnskyldninger her.

Det er vanskelig å si når den usunne drikkingen startet. På en måte startet det nok fra jeg begynte å drikke da jeg var 18 (ja jeg vet ikke spesielt tidlig). Jeg var alltid den av venninnene som ble fullest, den venninnene mine måtte passe på på byen, men jeg utmerket meg ikke på hyppighet. Etter at jeg ble ferdig utdannet og fikk bedre råd, så begynte drikkingen å ikke bare bli i helger. for noen år siden tenkte jeg at nå bør vi egentlig roe litt ned, men så ble det liksom ikke sånn. Så ble jeg gravid og sluttet med ene eneste gang. Det var egentlig ikke vanskelig i det hele tatt. Da var liksom valget tatt. Så kom ungen og det ble litt vanskelig igjen. Så eskalerte drikkingen. I de siste 1,5 årene har det nok fort gått 1,5-2 vinflasker hver kveld når barnet har lagt seg. Dette føles jo ikke greit, men jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle stoppe. Nå er jeg gravid igjen og har sluttet å drikke. Jeg er ikke redd for at jeg skal drikke under svangerskapet, for det vet jeg at jeg aldri ville gjort, men jeg føler jeg burde bruke denne tiden til å finne ut hvordan jeg ikke skal begynne på igjen når ungen er ute. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

En ting jeg er veldig nysgjerrig på. Endel av diagnosen alkoholisme er benekting, har selv hatt mennesker i livet mitt som har drukket enorme mengder alkohol, uten tvil alkoholikere, men de har alltid benektet sitt alkoholforbruk.Hvorfor er ikke du der? Tenker at når du er i stand til å se at du drikker altfor mye, så er du alkoholmisbruker og ikke alkoholiker. Hva tenker du rundt dette? 

Anonymkode: 66733...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men da tolker jeg det som at han er en klassisk «ikkefungerende fyllik»? Typ ikke har dusjet, skiftet klær spist andre måltider etc. Da Skulle jeg også greid å lukte  «gammel fyll.»

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Om noen har tatt 2 øl, merker man det på ånden. 

Anonymkode: 20be1...7bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der tror jeg er veldig individuelt. Jeg har aldri i mitt liv kunnet lukte alkohol på noen dagen derpå. Ikke før jeg selv begynte å drikke heller. Noen er visst blodhunder, men mange lukter ingenting. Kan du lukte hva folk spiste til kveldsmat i går også? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Nei, jeg kan ikke lukte hva de spiste til kveldsmat i går. Jeg lukter derimot gammel fyll veldig godt. Det hjelper heller ikke å kamuflere det med pastiller og tannpuss. Det har en distinkt lukt av både kropp og ånde. Som en over i tråden her også sier at h*n kan.

Anonymkode: 162f7...366

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men da tolker jeg det som at han er en klassisk «ikkefungerende fyllik»? Typ ikke har dusjet, skiftet klær spist andre måltider etc. Da Skulle jeg også greid å lukte  «gammel fyll.»

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Det er han. Men igår var han faktisk ren. Men hos han sitter det sånn skikkelig i

 Hjelper neppe med en edru dag der kan du si. 

Jeg var på jobb her om dagen og da spurte jeg en kollega rett ut om hun hadde drukket. Hun ble ganske perpleks. Vet du hva det var? Ettersmakslukten av mozartkuler

Anonymkode: 6d036...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kan ikke lukte hva de spiste til kveldsmat i går. Jeg lukter derimot gammel fyll veldig godt. Det hjelper heller ikke å kamuflere det med pastiller og tannpuss. Det har en distinkt lukt av både kropp og ånde. Som en over i tråden her også sier at h*n kan.

Anonymkode: 162f7...366

Holder med 1 øl for 10 timer siden egentlig. Øl har en forferdelig lang dunst-tid. Vin er nok det 'tryggeste' valget for å unngå neser som våre 

Mina

Anonymkode: 6d036...f31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også øl stinker! Noe grassialt! Men det som stinker minst er faktisk ren vodka. Det er vanskelig å lukte.

Anonymkode: ab763...d0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder med 1 øl for 10 timer siden egentlig. Øl har en forferdelig lang dunst-tid. Vin er nok det 'tryggeste' valget for å unngå neser som våre 

Mina

Anonymkode: 6d036...f31

Samme om det er vin eller øl eller sprit. Det er alkoholen jeg lukter. Eller den lukten som kommer fra kropp og ånde etter det er prosessert i kroppen. Hva en har drukket kjenner jeg ikke. Men jo mer inntak, jo mer lukt.

Anonymkode: 162f7...366

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også øl stinker! Noe grassialt! Men det som stinker minst er faktisk ren vodka. Det er vanskelig å lukte.

Anonymkode: ab763...d0c

Vodka lukter helt forferdelig! Jeg kjenner faktisk lukten i nesen når du skriver det. Er selvsagt vodka som har forvoldt meg problemer. Øl gir meg 'alarm' i kroppen, mens lukten av sprit gir meg total krise. 

Likevel føler jeg meg trygg i denne tråden.

Anonymkode: 6d036...f31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer ofte på om jeg noengang vil få et pillefritt liv? I perioder kan jeg bruke medisinen min som forskrevet. Andre ganger tar jeg den ikke. Vil jeg for alltid ha disse tablettene som min 'kos'? 

Hvordan er deres tanker rundt dette? Jeg tenker jo at for meg så er det jo enten dette eller ingenting. Å aldri bruke tabletter kjennes rart. For av og til trenger jeg de jo, men er det ok da? Ser for meg at det må være beintøft å takke nei til et glass vin f.eks. er liksom ingen som spør meg om vi er på middag om jeg vil ha en beroligende så det sosiale er på en måte ikke et problem.. 

Vil jeg for alltid ha et noe ukurrant forhold til dette? 

Mina 

Anonymkode: 6d036...f31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer ofte på om jeg noengang vil få et pillefritt liv? I perioder kan jeg bruke medisinen min som forskrevet. Andre ganger tar jeg den ikke. Vil jeg for alltid ha disse tablettene som min 'kos'? 

Hvordan er deres tanker rundt dette? Jeg tenker jo at for meg så er det jo enten dette eller ingenting. Å aldri bruke tabletter kjennes rart. For av og til trenger jeg de jo, men er det ok da? Ser for meg at det må være beintøft å takke nei til et glass vin f.eks. er liksom ingen som spør meg om vi er på middag om jeg vil ha en beroligende så det sosiale er på en måte ikke et problem.. 

Vil jeg for alltid ha et noe ukurrant forhold til dette? 

Mina 

Anonymkode: 6d036...f31

Hvilken rus får du av pillene? 

Anonymkode: 20be1...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rus får du av pillene? 

Anonymkode: 20be1...7bd

Egentlig ikke noe store greier. Men jeg klarer å slappe av. Være rolig. Ikke ha tankekjør. Feks sovetabletten tar jeg lenge før jeg  skal. Får dårlig hukommelse av den og kan kaste bort kvelden på vås på en måte.

Anonymkode: 6d036...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det nok fraværen av denne avslappetheten som er mest stressende. Angsten for å ikke få slappet av. Være litt slapp i kroppen. Litt careless. 

Mina

Anonymkode: 6d036...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen har tatt 2 øl, merker man det på ånden. 

Anonymkode: 20be1...7bd

Dagen etter, etter at man har spist og drukket andre ting, dusjet og skiftet klær? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg er veldig nysgjerrig på. Endel av diagnosen alkoholisme er benekting, har selv hatt mennesker i livet mitt som har drukket enorme mengder alkohol, uten tvil alkoholikere, men de har alltid benektet sitt alkoholforbruk.Hvorfor er ikke du der? Tenker at når du er i stand til å se at du drikker altfor mye, så er du alkoholmisbruker og ikke alkoholiker. Hva tenker du rundt dette? 

Anonymkode: 66733...859

Jeg tenker at det ikke spiller så stor rolle...

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dagen etter, etter at man har spist og drukket andre ting, dusjet og skiftet klær? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Vet du det er rett og slett umulig! Men jeg tror at noen rett og slett lukter mye mer enn andre. Jeg og venninnen min kan være skikkelig dritings og ikke lukte noe etter at vi ble edru samboeren min lukter mye mer. Han kan drikke akkurat lik mengde som kompisen og han lukter mye mer. I følge promille tester har han alltid promille mye lenger enn meg og. 

Trude

Anonymkode: ab763...d0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagen etter, etter at man har spist og drukket andre ting, dusjet og skiftet klær? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Nei ikke 2 øl. Men om mannen min tok 2 øl og jeg kom hjem 2-3 timer senere hadde jeg luktet det, ja. Får dere aldri spørsmål fra familien? 

Anonymkode: 20be1...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...